TC Electronic Flashback Triple Delay & Alter Ego X4 - všestranné, komplexní a multifunkční delaye

TC Electronic Flashback Triple Delay & Alter Ego X4 - všestranné, komplexní a multifunkční delaye
TC Electronic Flashback Triple Delay & Alter Ego X4 - všestranné, komplexní a multifunkční delaye

Více je více, chtělo by se dnes říci při pohledu na produktovou řadu TC Electronic. A přitom to vlastně začalo tak nevinně, čtyřmi prvními pedály standardní velikosti, využívajícími poměrně revoluční technologii TonePrint. Následovaly zvětšené i zmenšené verze pedálů i pedály další, zcela nové, editor TP na sebe nenechal dlouho čekat a s přibývajícími firemními hráči a jejich TonePrinty přibývali i hrající (si) hráči, tedy běžní uživatelé, nezřídka ještě znásobení ozvěnami ze svých zpožďovacích krabiček.

Netřeba psát elegií o tom, kterak v nejednom srdci kytaristově zaujímají delaye zcela výsostní postavení - jak by taky ne, když mu umožňují znít jako hned několik polokompetentních muzikantů najednou, a to téměř bez práce :-) Čím více možností a jejich permutací, tím lépe, i když většina z nich zůstane spíš nevyužita než využita; taktéž dnes platí, čím víc retro, tím víc „cool“ a „hip“. A protože je firma vyhlášena tím, že výtečně reaguje na podněty širokého hráčstva, oba testované pedály byly vytvořeny s vědomým uplatněním obou výše zmíněných paradigmat; každý trochu jinak, i když ne nepodobně.

 

I když by se podle propagačních textů některých výrobců mohlo zdát, že modulace „imitující kolísání a organickou nedokonalost páskového echa“ je u digitálních delayů záležitostí posledních let, TC Electronic 2290 Dynamic Digital Delay tuto funkci nabízel již roku 1986, spolu s jinými vymoženostmi, jako je například tap tempo.

 

Koncepce a ovládání

Oba pedály vycházejí z úspěšného delaye Flashback X4, s tím že Alter Ego X4 původně vznikl ve spolupráci se známým oregonským prodejcem pedálů Pro Guitar Shopem za cílem pokrytí oblasti emulace klasických páskových, magnetických a BBD zpožďovadel, zatímco Flashback Triple Delay umožňuje použití až tří na sobě zcela nezávislých zpoždění naráz, klada si zřejmě za cíl přiblížit se slavným multitapovým delayům, jako je Yamaha UD Stomp nebo řada H Eventide. Pedály sdílí totožné, poměrně rozměrné a patrně nerozbitné šasi se čtyřmi nášlapnými spínači relé a k nim přidruženými LED diodami, mimo přepínače režimů a trojice pro delay standardních potenciometrů se liší knoflíkem čtvrtým, jenž u Alter Ega reguluje hlasitost looperu (který Flashback Triple nemá), u Flashbacku přepíná mezi rytmickými variantami ozvěn. U obou pedálů taktéž najdeme tap tempo, ovládané čtvrtým nášlapným spínačem, dle očekávání spolupracující se v tempu blikající diodou.

TC Electronic Flashback Triple Delay & Alter Ego X4 - všestranné, komplexní a multifunkční delaye
TC Electronic Flashback Triple Delay & Alter Ego X4 - všestranné, komplexní a multifunkční delaye

Zvuk

U produktů TC Electronic se nelze nevyhnout zmínce o minulosti; firma marketing svých delayů vždy stavěla na reputaci dnes již bez nadsázky klasického rackového zařízení 2290 Dynamic Digital Delay, mnohými považovaného za nejlepší digitální delay všech dob. A i když se jedná o efekty v odlišném formátu a ve zcela odlišné cenové relaci, u obou pedálů je jasně poznat, že firma má estetiku delayů opravdu v malíčku.

 

Arzenál Alter Ega zahrnuje vše od Bosse DM-2 přes Roland Space Echo po mimořádně povedenou emulaci EHX Deluxe Memory Mana, samozřejmě nemůže chybět Maestro Echoplex, příznivcům Pink Floyd pak dozajista udělají radost hned dva módy napodobující Binson Echorec. Všechny režimy, i když pochopitelně nezní bezezbytku jako vzory, jež imitují, hrají opravdu dobře, neřku-li inspirativně; výtku si zaslouží snad jen režim napodobující notoricky nepředvídatelný Watkins Copicat, který zde zní genericky a až moc „poslušně“, další drobná výtka patří i osciliaci, která má k té analogové dost daleko. Zvuky nicméně nepůsobí kýčovitě (jak už to někdy u takovýchto „napodobenin“ bývá), sedí pěkně za signálem a nepletou se „do cesty“. I když je jasné, že v teritoriu, které si Alter Ego nárokuje, je modulace (tj. „páskovost“) nezbytnou, nebylo by na škodu mít na pedálu o knoflík navíc, kde by se dal separátně regulovat její mix; příjemným bonusem je ale možnost využít pedál (což platí i pro Flasback Triple) jako chorus nebo vibrato při stažení času zpoždění i počtu ozvěn na nulu. A pokud by zde snad někdo postrádal krystalicky průzračný, nápadně digitální delay, může si nahrát adekvátní TonePrint do jednoho ze čtyř slotů a pokrýt tak to nejlepší z obou světů.

TC Electronic Flashback Triple Delay & Alter Ego X4 - všestranné, komplexní a multifunkční delaye
TC Electronic Flashback Triple Delay & Alter Ego X4 - všestranné, komplexní a multifunkční delaye

Jestliže Alter Ego konceptuálně vychází z minulosti, pak je Flashback Triple právoplatným produktem dnešní doby. I když i v jeho paletě najdeme několikero „povinných“ vintage barev, je jeho hlavní předností výše zmiňovaná možnost zapojení až tří na sobě nezávislých delayů najednou, a to buď sériově, nebo paralelně (možno zvolit přepínačem). Možností, jak pedál využít, je téměř nekonečně množství, když člověk vezme v potaz až šestnáct zvuků, které má k dispozici spolu s jedenácti (!) možnostmi rytmického podrozdělení ech. Výsledkem je pak všechno od „pseudoreverbu“ přes (skoro) pravý tri-chorus až po kaskádovité tečkovaně skotačící rytmické ozvěny znějící do nekonečna a ještě dál. Pokud by si však člověk při tvorbě zvuků nechtěl připadat jak při písemce z kombinatoriky, může samozřejmě tři presety, které pedál nabízí, využít zcela konzervativně. I přes svou nepopiratelnou všestrannost je svým polem působnosti Flashback Triple určen spíše experimentálním, texturálním hráčům, kteří jeho dokonalé zvukové kvality i myriády možností asi docení více než ti, kteří delay používají pro podbarvení jednoho dvou sól za koncert.

TC Electronic Flashback Triple Delay & Alter Ego X4 - všestranné, komplexní a multifunkční delaye
TC Electronic Flashback Triple Delay & Alter Ego X4 - všestranné, komplexní a multifunkční delaye

Závěrem

Navzdory faktu, že oběma šlapadlům takřka nejde nic vytknout, se stále nemohou měřit se špičkami současného delayového světa, tedy pedálům Eventide Timefactor a Strymon Timeline; je ale pozoruhodné, že v porovnání s těmito ještě vyspělejšími konkurenty zní produkty TC Electronic o poznání neutrálněji, tj. jejich charakter není od prvního tónu až nápadně rozpoznatelný, jako je tomu zejména u produktů Strymon. Celkově vzato Alter Ego X4 i Flashback Triple ve své, tj. vyšší střední, „výkonnostní kategorii“ nemohou než excelovat, jelikož dělají to, co dělají, na výbornou a jejich flexibilita je ještě umocněna možností do detailu upravovat zvuk v TonePrint editoru (dostupnému pro PC i Mac) a MIDI kompatibilitou, díky které se pomocí externích zařízení dostanou téměř na úroveň zmíněných konkurentů, a to za, vzhledem ke kvalitě a množství funkcí, relativně stále rozumnou cenu.

 

Info:

TC Electronic Flashback Triple Delay a Alter Ego X4 jsou všestranné, komplexní a multifunkční delaye, které svými zvuky a funkčností uspokojí i velice náročné uživatele; díky presetům, MIDI atd. se uplatní stejně dobře jak na podiu, tak i ve studiu. Ceny jsou 8800 Kč a 7330 Kč.

 

Plus:

přehršel delayů v prvotřídní kvalitě

praktický a snadno použitelný looper (Alter Ego X4)

až tři na sobě nezávislé delaye najednou (Flashback Triple Delay)

MIDI rozhraní

 

Mínus:

chybí potenciometr pro regulaci všudypřítomné modulace (Alter Ego X4)

nepříliš zábavná oscilace

(rozměry)

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

  

Vstup i výstup stereo
MIDI In a Thru
Vstup pro expression pedál, mini USB
Vstupní a výstupní impedance 1 MΩ/100 Ω
Bypass true bypass/buffered bypass (přepínač uvnitř pedálu), analog dry-through
Delaye 12 režimů
Sloty čtyři volné TonePrint
Rozměry 23,5 x 14,5 x 5,7 cm
Požadavky na napájení 9V, 300 mA
Adaptér v obou případech adaptér součástí balení

 

www:

www.tcelectronic.com/delay-pedals

Psáno pro časopis Muzikus