Tascam Portastudio 2488

Tascam Portastudio 2488
Tascam Portastudio 2488

Uplynulo 25 let od okamžiku, kdy se na trhu objevil čtyřstopý kazetový magnetofon Tascam Portastudio. Tascam tohle výročí zviditelnil novým přírůstkem do poloprofesionálního klanu: Digital Portastudio 2488. Jestliže slovo poloprofesionální zůstává na místě, je to jen proto, že doba poněkud pokročila - před čtvrt stoletím by nad jeho technickými parametry tajili dech i profesionálové ze všech nejprofesionálovatější. Dnes ovšem upozorníme na to, že 2488 nahrává "jen" ve 24bitovém rozlišení s vzorkovací frekvencí "pouhých" 44 100 Hz... Zároveň se však sluší zdůraznit, že Portastudio 2488 už sklidilo několik uznání jako nejlepší HDR systém roku 2004, zatím naposledy v březnu ve Frankfurtu. Však oni si to už profesionálové nějak přeberou!

 

2488 je kompaktní desktop studio, integrující vstupní/výstupní rozhraní, 24kanálový mix s efektovými procesory, komfortně ovládanou záznam/playback sekci, GM zvukový generátor a CD-RW jednotku.

Fyzické ovládací prvky (fadery, tlačítka, potenciometry) jsou v logicky uspořádaných skupinách rozmístěny na horním panelu, kde najdete také prosvícený LC displej s regulovatelným kontrastem pro vizualizaci mixu a editační funkce.

 

Vstupy a výstupy

Osm analogových audio vstupů s 24bitovými AD převodníky je označeno písmeny A-H. První čtyři jsou mikrofonní - symetrické XLR konektory s možností fantomového napájení. Druhá čtveřice je osazena standardními jacky a umožňuje připojit nejrůznější zdroje (mikrofony, elektronické nástroje, audio linky). Poslední vstup H má dvojníka na předním panelu, který je impedančně přizpůsoben pro přímý vstup elektrické kytary nebo basy. Všechny vstupy mají potenciometrické trimmery, regulující jejich úroveň.

Aktivují se prosvětlenými tlačítky a ke konkrétním stopám je můžete libovolně přiřadit prostřednictvím programovatelné matice.

Hlavní stereo výstup je ve formátu cinch, symetrický výstup na monitor a dva výstupy effect sends jsou opět standardní jacky.

Kromě nich se na zadním panelu nachází i S/PDIF rozhraní pro digitální audio (cinch) a standardní konektory MIDI In/Out.

Ke komunikaci s počítačem (přenos dat, zálohování) je určen port USB 2.0.

Na předním panelu je také jack pro monitorovací sluchátka a slot CD jednotky, která umožňuje záznam na CD i playback (včetně grabování CD).

 

Mix

Mixážní část obsluhuje 36 kanálů (24 stop a 8 submix) plus GM generátor. Fyzicky ji představuje 20 posuvných faderů. První dvanáctka je pevně přiřazena k odpovídajícím stopám, dalších šest je nutno přepínat pro stopy 13/14 - 23/24. Samostatný stereo fader je vyhrazen pro GM generátor a posledním v řadě je stereo master fader. Fadery pro ovládání hlasitosti stop je možné sdružovat do stereo dvojic (link) - první z nich pak reguluje obě stopy.

Tři řady barevně prosvětlených tlačítek nabízejí funkce Solo/Mute, Select/Link a Record Assign.

8 kanálů submix dovoluje přiřadit k 24 stopám rekordéru ještě všech osm analogových vstupů se synchronní "live" produkcí.

Každý z 24 kanálů rekordéru je vybaven třípásmovým ekvalizérem a třemi aux sběrnicemi, směrovatelnými na interní efekty nebo externí send. Stereo master má kromě toho ještě inzert s výběrem dynamických procesorů pro mastering.

Mix umožňuje také programovatelný bouncing (záznam z libovolného počtu stop do jedné nebo dvou výsledných). Pro bouncing je interně využit systém submix, takže "živý" signál na vstupech je při něm vyřazen.

Výstup na audio monitor má zvlášť regulovatelnou úroveň a přepínač zdroje, určeného k poslechu.

Kompletní nastavení parametrů mixu je možné uložit jako scénu (Scene). Každý song může uchovat až 100 různých scén možností okamžitého vyvolání nebo přepínání pomocí MIDI povelů. MIDI kromě toho dovoluje i dálkově ovládat jednotlivé základní parametry a automatizovat je synchronním záznamem v externím sekvenceru.

 

Efekty

2488 má tři efektové jednotky, každou se specifickým účelem.

První z nich je určena především pro inserty na audio vstupech. Nabízí kompresor, de-esser a exciter - všechny v různých presetových variantách. Další (editované) presety je možné ukládat do uživatelské knihovny.

Multiefekt se přiřazuje také jako inzert. Obsahuje velký počet předem nastavených kombinací těchto algoritmů: noise gate, zkreslení, kompresor, emulátor zesilovačů (preamp, reprodukční soustava), delay a jeden z modulačních efektů. Nabídku modulačních efektů tvoří flanger, phaser, chorus, exciter, pitch shifter, tremolo, vibrato a wah. Multiefekt spojuje algoritmy v sériovém propojení, tovární presety lze také editovat a uložit. Pro modulaci wah lze využít CV pedál, připojený ke konektoru na přední stěně přístroje.

Třetí skupina je označena jako Single effect. Nabízejí se v ní jednotlivě vysoce kvalitní algoritmy, určené pro aux sběrnice a master. Jsou v ní reverby různých typů a charakteristik, velmi flexibilní delay, vynikající chorus, pitch shifter se zpožděním, expresivní flanger, phaser a gated reverb.

Multiefekt má bezpočet programů pro elektrické kytary, působí vlastně na první pohled jako samostatný kytarový procesor, velmi dobrý v kvalitě zvuku i rozpětí presetů.

Jako celek představuje mimořádně výkonná a flexibilní soustava efektů podstatnou část celého systému. Dovede velmi detailně a kvalitně ošetřit audio vstupy a stejně dobře se uplatní i při masteringu.

Tuto kapacitu je možné dále rozšířit až o dva externí multiprocesory a přizpůsobit tak celé studio libovolně vysokým kvalitativním nárokům.

2488 je vybaven též komfortní chromatickou ladičkou s grafickou signalizací.

 

Záznam

Vestavěný harddisk má kapacitu 40 GB.

Každý projekt (Song) obsahuje neomezený počet jednotlivých audio záběrů, k nimž přiřazuje i příslušná systémová nastavení. Kvantizace záznamu je volitelná (16/24 bit), vzorkovací frekvence 44 100 Hz. Jedině vzorkovací frekvence snad odlišuje základní parametry 2488 od profesionálních zařízení, která dnes nabízejí až 192 kHz. Je však dobře si přitom uvědomit, že fešácké kiloherzové nadšení stojí na poměrně vratkých základech. Teoreticky sice dovede 192 vzorkovacích kHz zachytit i zvuk o frekvenci 96 kHz, vnucuje se ale otázka, k čemu vlastně? Vyšší harmonické kmitočty mohou sahat opravdu velmi vysoko, jenomže je neslyší ani pes, natož člověk, jehož ucho končí někde kolem 20 kHz. Je pravda, že přirozeně vznikající interference mohou účinek vysokých tónů promítnout do celého vnímaného spektra a ovlivnit jeho výslednou barvu, ale aby totéž zprostředkoval i zvuk zaznamenaný, jsou k tomu bezpodmínečně nutné dva předpoklady: musíte mít mikrofon, který tak vysoké tóny vůbec dovede zachytit, a pak také reproduktor, který by je uměl znovu vytvořit. A takový reproduktor by musel mít doma každý, komu by tohle všechno mělo být k nějakému užitku. To je ovšem čisté sci-fi. Škoda utrácet kapacitu harddisku na zbytečně monstrózní objemy jalových dat. Kromě standardních čtyřiadvaceti stop může Song obsahovat až 250 stop virtuálních - soubor alternativních nahrávek, které můžete přiřazovat zvoleným kanálům mixu. 2488 dovede nahrávat všech osm vstupů do osmi stop simultánně.

Aktuální místo v nahrávce na displeji signalizuje časový údaj SMPTE, řízený interním clockem. Možná je též externí synchronizace v modech slave i master, ale pouze prostřednictvím MIDI (MTC nebo MIDI Clock).

Varispeed mění rychlost playbacku v rozmezí ą6 % a umožňuje tak změnit ladění (souběžně s nepatrnou změnou tempa). Funguje i v režimu Record a dovoluje tak přizpůsobit nahrávku pro nástroj, který není možné přiladit jiným způsobem (např. akordeon).

SSA (Slow Speed Audition) provádí časovou expanzi v reálném čase (na dvou vybraných stopách): výsledkem je přehrávání pomalejší rychlostí (50-60-70-80-90 %) beze změny ladění. Tato funkce se uplatní zejména při procvičování technicky obtížného úseku před vlastní nahrávkou - ta už musí proběhnout v nominální rychlosti.

Playback v obou směrech manuálně ovládanou rychlostí umožňuje ploché kolečko Jog (sloužící jinak také pro vstup editačních dat). V režimu Jog slyšíme záznam ve velmi slušné kvalitě (ale pouze z jediné zvolené mono stopy). Uplatní se tedy především pro hledání přesného místa střihu.

V každém songu lze definovat až 100 lokátorů (markerů pozice uvnitř songu). Ty pak slouží k rychlým přeskokům na definovaná místa.

Vyhrazené lokátory In, Out a To mají význam především pro definici editační operace nebo automatického punch in/out.

Punch in/out můžeme ovládat také intuitivně v průběhu playbacku pomocí připojeného pedálu.

Editační kapacita pro úpravu hotových záběrů je vyčerpávající (všechny typy cut-copy-paste, vymazání obsahu úseku atd.). Užitečná a leckde u konkurence chybějící je funkce Clean Out, která odstraní všechna data zvolené stopy z harddisku.

Veškerý průběh editace zálohuje systém Undo/Redo s kapacitou 999 editačních kroků.

USB port poskytuje také možnost exportovat jednotlivou audio stopu do počítače (formát WAVE), kde ji můžete podle potřeby upravit v libovolném editoru a pak vrátit zpět na místo původní. Výměnu umožní komfortní disk management systém.

Kromě automatického punch in/out dovede 2488 také jeho simulaci bez nahrávky (Rehearsal mode) a lokátorů In/Out je možné využít i pro playback ve smyčce (Loop).

Po skončení masteringu můžete výslednou skladbu buď nahrát na externí zařízení připojené k analogovému či digitálnímu master výstupu, nebo rovnou vypálit na vestavěné CD.

Vypalovačka pracuje ve dvou modech: Track At Once (TAO) a Disk At Once (DAO). První umožňuje vypalovat jednotlivé nahrávky postupně až do zaplnění kapacity CD. Na závěr je nutno takto vytvořený disk ještě finalizovat, aby byl použitelný v normálním CD přehrávači. V modu DAO se zapisují všechny vybrané skladby najednou a výsledkem je standardní CD master. Vypalovací systém je kompatibilní se standardem CD Red Book, délku pauz mezi jednotlivými skladbami je možno předem individuálně nastavit.

 

MIDI

Vestavěný GM generátor slouží jako MIDI player. Dovede přehrávat SMF (Standard MIDI File) soubory importované z počítače prostřednictvím USB jako součást konkrétního Songu. Kvalita jednotlivých zvuků je poněkud nesourodá, jak bývá v podobných zařízeních obvyklé, vcelku je však generátor spíše nadprůměrný.

Má svůj vlastní multitimbrální MIDI mixer (transpozice, pan, hlasitost, reverb a chorus), s výjimkou přiřazení nástrojů a tempa (globální zrychlení nebo zpomalení s procentuální změnou všech temp) však nedovoluje editovat vlastní obsah SMF.

Tempo je možné redefinovat pomocí mapy (Tempo Map) s kapacitou 9999 změn na jeden song. Mapa se sestavuje na displeji, jednotlivé hodnoty lze zadat numericky i intuitivně poklepáním na tlačítko Tap. Je nutná také v případě MIDI clock synchronizace s externím sekvencerem, i když vlastní GM generátor není v songu použit.

Kromě SMF může tónový generátor přehrávat také presetové sekvence (Patterns). 2488 nabízí velký výběr bicích a perkusních patternů v nejrůznějších doprovodných stylech. S jejich pomocí je možné jednoduše aranžovat kompletní rytmický základ pro celý song, k němuž pak můžete postupně přidávat nahrávky do jednotlivých audio stop.

MIDI implementace zahrnuje i MMC (MIDI Machine Control) nezávisle na time kódu: 2488 tak může například fungovat zároveň jako MMC master a MTC slave.

Z externího sekvenceru je možné ovládat mix na třech úrovních: volba scény (Program Change), volba efektu (Program Change) a jednotlivé parametry (Control Event). Reakce na tyto kontrolní povely je programovatelná.

 

Závěr

Tascam Portastudio 2488 je s přihlédnutím k prodejní ceně momentálně bez konkurence. Žádný div, že sbírá po celém světě jedno ocenění za druhým.

V mnoha ohledech nabízí špičkovou kvalitu a nezanedbatelný není ani fakt, že jeho architektura i uspořádání kontrolních prvků na panelu i na displeji jsou velmi srozumitelné, a celý systém se proto dá ovládnout rychle a intuitivně.

Poloprofesionální úroveň prozrazují vlastně jen vestavěné efekty, tento zdánlivý handicap však můžete snadno eliminovat pomocí externích zařízení.

40 GB na harddisku není tak moc, jak by se mohlo zdát, ale zálohování pomocí USB je mimořádně snadné.

Přidaný GM generátor není nijak podřadným doplňkem - je velmi dobře použitelný a obohacuje tak systém o další významnou hodnotu.

Značka Tascam stojí odjakživa v první řadě své kategorie, a tímhle přírůstkem svou tradici velmi hlasitě potvrzuje.

Uplatní se nejen jako kompaktní domácí studio, ale také jako mobilní terénní přístroj pro profesionální využití.

 

Info:

Tascam Portastudio 2488 je 24stopý, 24bitový HD rekordér s digitálními efekty, GM generátorem, CD-RW jednotkou a USB portem. Maloobchodní cena 42 994 Kč.

Plus:

poměr cena/výkon

synchronizační možnosti

externí automatizace

GM modul

CD jednotka

USB 2.0

Mínus:

křehká kontrukce (plast)

krátké fadery mixu

GM modul pouze jako player

Psáno pro časopis Muzikus