Tapco S–5 - aktivní minimonitory
S logem Tapco jsem se setkal poprvé už hodně dávno - bylo to ještě "za bolševika", kdy cokoli západního a tudíž fungujícího bylo v ozvučovací aparatuře malým zjevením. (Pro ty mladší mezi námi - opravdu si nedovedete představit, na co se tehdy hrálo. Brr - díkybohu, že je ta doba pryč!)
Tehdy byl pro mne takovým "zázrakem" kamarádův crossover, tuším model EX-18, s označením EV by Tapco. Možná se moje sympatie k této značce datují právě od tohoto setkání...
Značka Tapco vznikla již v roce 1969, kdy Greg Mackie, tehdy ještě "garážový" výrobce, začal pod tímto označením nabízet svoje jednoduché, malé a laciné, ale zvukově mimořádně zdařilé mixážní pulty. Dnes je firma Mackie světoznámým výrobcem relativně levných a přitom kvalitních produktů pro "live" zvučení i pro nahrávací studia, pro začátečníky i pokročilé. A právě pro ty začínající, pro něž je cena čehokoli limitujícím faktorem, znovu oživil Greg Mackie své původní dítko, a pod označením Tapco by Mackie nabízí co nejlevnější produkty s maximálním poměrem cena/výkon.
Po vybalení
Zbude vám především slušná hromádka polyetylénových pytlíků, pěnových fólií a jiného "sajrajtu". Samotné kartónové obaly a jejich polystyrenové vložky doporučuje výrobce uschovat pro pozdější potřebu a já se za to přimlouvám také - transportovat reprobedýnku s nezakrytými reproduktory bez vhodného obalu je opravdu riskantní! Dále vám zůstane velmi stručný a přehledný manuál (2 kusy) a sáčky s náhradními síťovými pojistkami a se samolepicími nožičkami, které bych doporučil okamžitě nalepit.
Popis
Aktivní minimonitory Tapco S-5 padnou do oka na první pohled, jsou totiž mimo jiné velmi hezké. Zvolená kombinace stříbrné a černé barvy působí střízlivé a elegantně. Dvoupásmový box se zaoblenými hranami, vyrobený z MDF, má rozměry 286 x 194 x 232 mm a hmotnost 7 kg. Je osazen 25milimetrovou textilní kalotou v mělkém "wave guide" zvukovodu a 133milimetrovým wooferem s polypropylenovou membránou, jejíž vrchlík má projektilový tvar a slouží jako fázový kompenzátor. Oba reproduktory jsou uchyceny chromovanými imbusovými šrouby a nejsou nijak ochráněny, žádná mřížka ani rámeček s krycí tkaninou se "nekoná" (což je z akustického hlediska jedině dobře). To ovšem vyžaduje zvýšenou opatrnost; zjevně se počítá s prostředím, kde se nevyskytuje žádná destruktivní "škodná", např. malé děti (matky prominou). Zvukovod tweeteru je vylisován z akusticky zcela inertního a rezonancí prostého plastu. Z téhož materiálu je i rámeček středobasového reproduktoru. Poslední věcí, kterou můžeme zaregistrovat při pohledu zpředu, je dvojice LED nad tweeterem, přičemž zelená indikuje zapnutí a červená přebuzení.
Při pohledu zezadu, horní třetinu boxu zabírá žebrovaný chladič koncových zesilovačů. Dle údajů výrobce je kmitočtová výhybka aktivní, a pro každé pásmo je použit samostatný 60W (!) zesilovač. Dělicí kmitočet je 4 kHz a strmost výhybky 24 dB/okt. Pod chladicím profilem se nacházejí přípojná místa - symetrický vstup paralelně XLR a TRS jack a nesymetrický RCA (cinch), dále pak dva třípolohové přepínače umožňující jemně doladit kmitočtový průběh reprosoustavy (nízké kmitočty v rozsahu 0, +2, +4 dB, vysoké v rozsahu -2, 0, +2 dB), miniaturní otočný ovladač vstupní úrovně signálu, přepínač napájecího napětí 115/230 V, IEC konektor pro napájecí kabel s integrovaným pojistkovým pouzdrem a síťový vypínač. IEC konektor je v provedení bez ochranného kolíku - celá soustava je tedy v II. bezpečnostní třídě, přiložené napájecí kabely jsou pouze dvoužilové a tudíž odpadají problémy s možnými zemními smyčkami. Každé balení boxu obsahuje jeden kabel "evropský" a jeden "americký". Zcela dole je štěrbinové vyústění bassreflexu. Zadní panel je uchycen osmi šrouby s imbusovou hlavou a je zapuštěn mezi bočnice, takže všechny popsané prvky jsou poměrně dobře chráněny proti poškození.
Co se skrývá uvnitř?
Kdybyste měli tu drzost jako já a "bedýnku" rozebrali, zjistili byste, že celý zadní panel je přesným odlitkem z lehké slitiny, na němž je nahoře uchycen toroidní transformátor, a po každé straně jeden monolitický koncový zesilovač - typovým označením "nemohu sloužit", neboť kovový tepelný můstek kryje součástku z obou stran. Jinak mohu pouze chválit. Vnitřní zpracování je velmi čisté a středobasový reproduktor má kovový koš (očekával jsem levnější plastový). Oba reproduktory jsou magneticky stíněné (jak účinně nemohu říci - mám u počítače LCD monitor). Zesilovač je uvnitř od reproduktorů zcela oddělen MDF příčkou, dlouhý nátrubek bassreflexu prochází skrze ni.
Po zapojení
Až si pustíte první CD, budete pravděpodobně šokováni, jak dobře můžou takové malé a levné "bedýnky" hrát. Já jsem šokován byl - a to přesto, že se ke mně již dříve a z několika stran donesly na tyto boxíky samé pochvalné reference. První CD, které jsem si pustil, bylo skvěle nahrané album Czeko od Cocotte Minute (výborně odvedená práce Zdeňka Šikýře ze studia Hostivař), které jsem slyšel snad stokrát... Přesto jsem zaregistroval detaily, kterých jsem si dříve nevšiml. Následovala řada dalších mých "referenčních" nosičů - například zvukově naprosto excelentní deska Roberta Křesťana a Druhé trávy, natočená Ivo Viktorinem ve Zlíně, černé album Metallicy (s dokonale sejmutými bubny), a další a další. Dokonce i některá CD, která jsem považoval prostě za špatně nahraná (nebo remasterovaná), jako je první album Saxon, zněla najednou poslouchatelně.
Kdysi jsem si koupil malá, lehká skládací sluchátka Koss Porta PRO za nějakých 2500 Kč. Zasvěcenci jistě vědí, oč kráčí, nezasvěcené lze pouze politovat. Od té doby vždy, když si pořídím nového discmana, MD player nebo jinou přenosnou "hračku" dodávanou se sluchátky, přiložená sluchátka krátce poslechnu, porovnám s Koss Porta PRO, a pak navždy odložím do šuplíku, potažmo rovnou do odpadkového koše. Nikdy žádná neobstála - naopak prohrála i řada velkých, "domácích" sluchátek. Srovnatelně hrající modely často zdobí cenovka s dvojnásobnou cifrou. Poslech na "šidítka" jiných značek se stává utrpením. Nejsem sám, kdo trpí podobnou obsesí - ba naopak neznám nikoho, kdo by začal používat Porta PRO a zavrhl je. Poslech přes tato sluchátka je prostě návykový.
Proč o tom mluvím? Protože bych si dovolil přirovnat monitory Tapco S-5 právě k legendárním sluchátkům Koss Porta PRO. Vyvolávají totiž přesně stejný druh závislosti. Zkrátka vám nedovolí poslouchat na něčem jiném - pakliže to ovšem není výrobek zcela jiné kategorie, třeba o dvě třídy dražší. Kupříkladu můj referenční poslech představují dvoupásmové boxy PMC-700 renomované britské firmy Monitor Audio, v pořizovací ceně těsně pod 30 000 Kč za pár. Musím konstatovat, že Tapco v řadě disciplín tvrdě šlapou těmto boxům na paty - a například vyrovnaností a barevností spodní části spektra je možná i předčí. Snad jen reprodukce vysokých kmitočtů je u boxů Tapco na první poslech poněkud měkčí a méně analytická, než u Monitor Audio, které se více blíží realitě. Tato měkkost ovšem přispívá k "příjemnosti" zvuku a brání únavě z poslechu. Podobným charakterem reprodukce se vyznačují i zmiňovaná sluchátka Koss.
Co říci na závěr?
Nedávno mne jeden kolega a kamarád nazval zvukařským snobem - považte: mě, "socku", která nemá ani vlastní auto - a rovněž se při té příležitosti vyjádřil v tom smyslu, že mě ještě neslyšel pochválit něco levného. Tak teď to přišlo, pane Urban, neboť tyhle monitorky jsou levné a přitom vynikající! Samozřejmě by bylo možné nalézt boxy srovnatelné (rozměrové) kategorie, které by hrály třeba i ještě čistěji, věrněji a s ještě větším rozlišením (napadá mne třeba firma Genelec) - ale kolik by stály?! A tak musím opakovat: tyhle boxy snesou velmi přísné hodnocení i v absolutním měřítku, za danou cenu jsou však pravděpodobně zcela bezkonkurenční!
Ještě bych se měl zmínit o tom, že právě k těmto aktivním monitorům doporučuje výrobce použití aktivního subwooferu Tapco SW-10 s 10" reproduktorem a 120W zesilovačem. Bohužel jsem zatím neměl možnost danou kombinaci slyšet, ale doneslo se mi od lidí, kteří tu možnost měli, že tahle kombinace je prý opravdu "mazec"!
Nevím, jak na tom budete vy, ale já to nevydržel. Prostě jsem vytáhnul prkenici a doma mi po stranách počítačového monitoru stojí Tapco S-5.
Info:
Tapco S-5 jsou aktivní studiové near-field monitory, které by jejich nízká cena mohla předurčovat především pro provoz v domácích studiích, ovšem jejich kvalita vyhoví i profesionálním nárokům a předpokládám, že i požadavkům pro domácí "hi-fi" poslech v menších prostorách. Cena je 4433 Kč za kus.
Plus:
zvuková kvalita
zpracování a výbava
bezkonkurenční relace výkon/cena
střízlivý a elegantní design, který ladí s jakýmkoli zařízením
Mínus:
osobně bych uvítal síťové vypínače na přední stěně
totéž se týká ovladačů hlasitosti, které by nemusely být tak subtilní