Steinberg WaveLab 6 - všestranný audio editor

Steinberg WaveLab 6 - všestranný audio editor
Steinberg WaveLab 6 - všestranný audio editor

WaveLab 6 je všestranný audio editor, který hravě zvládne i náročnější aspekty editace zvuku, poslouží jako hostitelská aplikace pro efektové plug-iny (například pro mastering), všemi prostředky zanalyzuje nahrávku a dopomůže k jejímu restaurování, vypálí audio CD či DVD a ještě mnohem více.

Programu není cizí vícestopá editace zvuku, podpora surround mixu nebo dávková konverze do mnoha typů audio formátů.

 

Seznámení s aplikací

Aplikace WaveLab dospěla v letošním roce do šesté generace a jako její uživatel musím uznat, že urazila během deseti let vývoje dlouhý kus cesty. Přestože WaveLab vypadá od verze 4.0 na první pohled stejně, na ten druhý se změnilo hodně. Koncepce editoru je stejná, ovšem nové funkce neustále přibývají, zatímco nároky na hardware zůstávají v rozumných mezích (nemusím dodávat, že současný trend ve vývoji softwaru je bohužel opačný). Grafické rozhraní je přehledné, uspořádání prvků logické, a díky intuitivnímu ovládání se s programem naučí rychle pracovat i nový uživatel, zvláště má-li zkušenosti s jinými audio editory. Pod obligátními položkami textového menu je umístěna lišta s ikonkami nejběžnějších nástrojů a ovládacích prvků, které odtud uživatel může libovolně přidávat či odebírat. U pravého okraje okna aplikace je umístěna master sekce s ovládáním výstupní úrovně a VU metry, efektovým rackem a nastavením ditheringu a zápisu výstupu do finálního souboru. Úplně dole, u spodního okraje, se nachází Status Bar - tedy lišta se seznamem právě otevřených projektů s údaji o aktuální pozici kurzoru v souboru, délce záznamu, zvoleném rozlišení a dalšími informacemi. Do zbývajícího volného prostoru se otevírá editační okno s projektem. Toť základní konfigurace aplikace po nainstalování.

 

Co WaveLab 6 umí?

V podstatě vše, co vás napadne s audiem provést, WaveLab 6 zvládne. Pod položkou Process v menu najdete veškeré manipulace s průběhem signálu (a to včetně ručně kreslených obálek a "lidštějšího" měření audio-signálu v RMS), vedle normalizace hlasitosti je k dispozici také normalizace panoramy, eliminace DC offset, jednoduchý dynamický procesor, algoritmus Waveform Restorer pro automatické odstranění lupanců z nahrávky, sofistikované algoritmy pro časovou expanzi/kompresi, např. zcela nový a vysoce kvalitní DIRAC procesor, korekce výšky tónu, harmonizace (automatické vytváření dalších hlasů), chorus, parametrický ekvalizér a další. Samostatná položka v menu je věnována analytickým nástrojům - různým ukazatelům a měřičům, o kterých jsem se již zmínil. V této kategorii nástrojů se vyskytuje analýza dynamiky v čase nahrávky (peak i RMS), komplexní globální analýza a nastavení monitoringu přehrávaného nebo vstupního signálu. Zajímavostí je 3D frekvenční analýza, která slouží k zobrazení spektra audio signálu ve zvoleném časovém úseku záznamu s využitím trojrozměrného uspořádání. První horizontální osa je frekvence, druhá horizontální osa čas a vertikální osa určuje amplitudu. Novinkou v poslední verzi WaveLab je nástroj pro detekci a korekci chyb v nahrávce, který nalezneme rovněž pod položkou Analysis. Otevře se v samostatném okně, kde zobrazí waveform a nabídky s potřebným nastavením. Po prohledání vybraného úseku audio záznamu nástroj uživatele upozorní na místa možného výskytu chyb a nabídne nastavení parametrů k jejich eliminaci. Na výběr je několik algoritmů pro digitální kliky, krátké analogové lupance o délce jen několik milisekund přes lineární interpolaci až po úplné nahrazení delšího úseku poškozeného signálu.

Přestože WaveLab je primárně navržen jako audio editor pro práci se stereo nahrávkami, již po několik verzí nabízí možnost vícekanálového režimu - Audio Montage. Osobně si nemyslím, že by se podmínky práce s více kanály ve WaveLabu vyrovnaly běžnému multitrack editoru (Cubase pro hudbu či Nuendo pro postprodukci), nabízí se jeho využití při surround mixu a při sestavování zvukových stop při přípravě materiálu pro audio CD nebo audio DVD. Aplikace v tomto režimu zobrazí speciální menu, kde se nachází vše potřebné pro řazení stop, nastavení amplitudových obálek u jednotlivých clipů, prolínání stop, mezer, indexů a dalších nezbytností před vypálením masteru. Finální CD či DVD vytvořené ve WaveLabu je plně kompatibilní se standardy Red Book.

Steinberg WaveLab 6 - všestranný audio editor
Steinberg WaveLab 6 - všestranný audio editor

WaveLab má v nabídce několik dalších užitečných nástrojů, z nichž mnohé nalezneme pod položkou Tools v základním menu. Za zmínku určitě stojí dávkové procesování a dávková konverze souborů, Audio Signal Generator či generátor DTMF tónů, import CD-A nebo DVD-A stop, vypalování a kopírování dat či načítání informací z CD/DVD nosičů. Samostatnou položkou v menu jsou nástroje pro samplování - kromě příkazů pro přijímání a posílání dat z/do externích samplerů (podpora modelů značek Akai, Ensoniq, E-mu a dalších) nabízí WaveLab šikovný Crossfade Looper pro smyčkování a další editaci samplů.

 

Co se změnilo od minulé řady WaveLab?

Naprostou novinkou v šesté generaci programu je grafický spektrální editor. V okně, kde je běžně zobrazena grafická křivka průběhu zvuku (waveform), se po přepnutí režimu na Spectrum editor zjeví klasický spektrální obraz audio signálu, kde svislá osa společně s barevnou teplotou určuje frekvenci, vodorovná osa čas a intenzita zobrazení na černém podkladu amplitudu. Na tom by nebylo v podstatě nic zajímavého, kdyby se se zvukem nedalo také tímto způsobem manipulovat. Výběr úseku tahem myši, kopírování/vyjmutí, vkládání a mazání - to vše ve spektrální a časové rovině - může být zajímavý způsob editace audia, uvážíme-li jeho možnosti. Pro běžnou práci je samozřejmě praktičtější klasický způsob při zobrazení waveform, ale mohou nastat případy, kdy přijde Spectrum editor vhod. Jako první se nabízí odstranění chyb při restaurování nahrávky - ve spektru jsou některé typy defektů mnohem lépe vidět a lze je snadněji eliminovat, zvláště zasahují-li do signálu pouze v určité oblasti spektra. Nebo dejme tomu, že potřebujete odstranit příliš patrný zvuk prostoru v nahrávce (ambienci), abyste mohli pracovat se suchým zvukem a třeba k němu znovu přimíchat dozvuk zcela odlišného typu. Nebo si z nahrávky sólového nástroje "vezmete" pouze vyšší harmonické frekvence. Možnosti využití jsou široké a podle mého názoru tento druhý pohled na zvuk značně přispívá do výbavy moderního editoru, zvláště když jinde se spektrálním zobrazením setkáváme pouze jako s analytickým nástrojem.

WaveLab poskytuje mnoho algoritmů pro processing audia přímo v menu pod položkou Process, ovšem neméně důležitý je virtuální rack pro efektové plug-iny, který je součástí master sekce. Nabízí osm slotů pro vkládání VST nebo DirectX plug-inů třetích výrobců, což je důležité především při masteringu. Audio signál otevřeného projektu následně prochází tímto rackem v pořadí od prvního k osmému slotu (každý je vybaven funkcí by-pass pro dočasné vyřazení efektu z cesty) až k master faderům mixu a odtud do poslední sekce Dithering (je-li aktivována) před tím, než jde na výstup. Pomocí tlačítka Render lze zapsat otevřený projekt ovlivněný procesingem celé signálové cesty do výsledného souboru zvoleného formátu a typu. Příjemným vylepšením nového WaveLab 6 je SmartBypass na celé master sekci, jenž při porovnávání původního a "vylepšeného" zvuku kompenzuje rozdíly ve vnímané hlasitosti poslechu, které vznikají především při angažování dynamických procesorů, respektive při jejich vyřazení. S celou aplikací je standardně dodáváno několik plug-inů, které jste mohli najít i ve starších verzích, a k tomu několik zcela nových, mimo jiné precizní Crystal Resampler, pracující se vzorkovacími frekvencemi až do 384 kHz. Rovněž pro úpravu kvantizace, jakožto poslednímu kroku při úpravách během masteringu, je WaveLab vybaven několika typy ditheringových algoritmů s různým tvarováním šumu včetně vysoce kvalitního UV22HR.

Vedle zmíněných novinek nová verze programu obsahuje více než sto drobnějších úprav a vylepšení (manipulace s clipy v režimu Audio Montage, práce se soubory s velikostí nad 2 GB, možnosti importu a exportu a mnoho dalších). Zajímavou inovací je možnost začlenění externích procesorů (efektových jednotek) do prostředí aplikace tím, že je lze nasadit do racku v master sekci jako běžné softwarové plug-iny. Přibyla také podpora dálkového ovládání editoru hardwarovými kontroléry pomocí MIDI příkazů.

 

Závěr

WaveLab 6 je všestranný audio editor, který dokáže poskytnout vše potřebné pro precizní práci s audiem ve vysokém rozlišení a uspokojí i velmi náročného uživatele. Nové nástroje a vylepšení, kterých je v této verzi požehnaně, zpříjemňují manipulaci se stereofonními i surround audio soubory od samého začátku (nahrávání) přes kompletní proces úprav až po finální proces masteringu a zápis na nosič. Editor by měl obstát v rukou zvukových inženýrů a sound designérů v nahrávacích i v postprodukčních studiích, zejména v masteringových studiích, v médiích a všude tam, kde je třeba kvalitního softwarového nástroje pro práci s audiem. Přestože cena aplikace WaveLab 6 není nejmenší, vzhledem k možnostem, které tato sada poskytuje a komu je určena, ji považují za adekvátní.

 

Info:

Steinberg WaveLab 6 je profesionální audio editor pro práci se zvukem ve vysokém rozlišení a digitální mastering. Cena je 18 390 Kč vč. DPH. Pro účely testu zapůjčil: DISK Multimedia s.r.o. , 516 454 769, disk@disk.cz , www.disk.cz

 

Plus:

přiměřené nároky na hardware

vynikající analytické nástroje

možnost propojení s externími signálovými procesory

Spectrum Editor, korekce chyb, Smart bypass

 

Mínus:

program reaguje na klávesové zkratky i v oknech s plug-iny třetích výrobců

chybějící manuál v češtině

Psáno pro časopis Muzikus