Steinberg UR28M - zvuková karta střední třídy

Steinberg UR28M - zvuková karta střední třídy
Steinberg UR28M - zvuková karta střední třídy

Pokud máte rádi film Ponorka (Das Boot), nepochybuji, že vám písmeno U v názvu evokuje značení německých válečných ponorek, proslulé U-boaty. Ale s tímhle kouskem není třeba bojovat. Je dostatečně přátelský.

V doku

Jedná se o zvukovou kartu se čtyřmi analogovými vstupy a šesti výstupy. Konstrukce ji předurčuje pro umístění na stůl, někam poblíž klávesnice. Řada UR zahrnuje dva výrobky: testovaný UR28M a UR824. Ten je rackovou variantou s určitým rozšířením oproti testované 28M.

Zvukovka má bytelnou kovovou konstrukci. Je škoda, že pro svojí práci potřebuje adaptér, takže ji nelze využít v terénu. Na druhou stranu spousta osvětlených tlačítek, kvalitní vstupní převodníky a možnost práce stand-alone přítomnost externího napáječe ospravedlňuje.

 

Vyplouváme

Po připojení napájení se ztlumeně rozsvítí hlavní vypínačzapínač. Po zapnutí se pak rozsvítí všechna aktivní tlačítka. Výrobci se nadmíru povedl jak design, tak ergonomie. Ačkoliv panel obsahuje hodně prvků a je nutné se s ním naučit pracovat, není přeplácaný. Přehlednost na prvním místě.

 

Kroutítka pro nastavení hlasitosti vstupů a sluchátkových výstupů jsou dostatečně velká a mají tuhý chod. Dobře se drží, neprokluzují. Fajn pro pohodlné a jemné nastavení. Velké kolečko slouží pro nastavení výstupní úrovně vybraného „out“ páru; co jím právě nastavujeme, se volí zmáčknutím určených tlačítek Output. Opět jsou dostatečně velká, navíc podsvícená, stejně jako další tlačítka (Mute, Dim, Mono Mix...).

 

Pohled pod kýl

Rozhraní USB 2.0 umožňuje práci se vstupy a výstupy při rozlišení 24 bitů/96 kHz. První vstupní pár (vstupy 1 a 2) jsou osazeny klasickými Neutriky TRS/XLR s možností zapnutí fantomového napájení - pouze pro oba zároveň. Druhý vstupní pár (vstupy 3 a 4) jsou klasické TRS. Třetím vstupem je malý jack označený jako 2TR In a slouží pro připojení třeba mp3 přehrávače. Výstupů je šest. Jsou opět seskupeny do párů, označených jako A, B, C. Mají šikovně řešené routování pomocí tří velkých, podsvícených tlačítek.

 

Dále zde máme vstup a výstup S/PDIF a dva sluchátkové výstupy s individuálním nastavení úrovně pro každý z nich. To se hodilo při nahrávání do sluchátek, kdy zvukař i já jsme si každý dali vlastní úroveň.

 

Signalizace vstupní úrovně vstupů a výstupů je ukazována LED diodami. Ty jsou však jen čtyři (zelená/žlutá/žlutá/červená). Na běžnou práci to nakonec dostačuje, ale kdyby byla signalizace jemnější, vůbec bych se nezlobil. Bohužel zcela chybí vstup a výstup MIDI. Tato absence pro mě zcela nepochopitelná.

 

Ve strojovně

Karta má uvnitř „zabudovány“ efekty REV-X a Channel Strip. Ten první obsahuje tři reverby typu Hall, Room a Plate. Ten druhý je kombinací kompresoru a třípásmového parametrického ekvalizéru. Vše zní slušně, ostudu s nimi neuděláme.

 

Výrobce píše, že karta má „DSP pro monitoring s efekty s nulovou latencí“. To může být trochu zavádějící. Význam tohoto tvrzení je v tom, že těmito „zabudovanými efekty“ (viz výše) lze zvuk prohnat a přitom efektovaný výsledek slyšet rovnou v monitoru bez zpoždění. Ale pozor, týká se to pouze Channel Stripu a Reverbu. Neznamená to tedy, že se jedná o klasickou akcelerační DSP kartu.

 

Jinak Steinberg deklaruje, že U28 umí pracovat i s jinými DAW než jen s řadou Cubase. Má pravdu, vše mi šlapalo jako normální „nezávislá“ zvukovka i jinde. To je určitá odpověď výrobce na stesky těch uživatelů, kterým vadí zdánlivá orientace na Cubase. Podpora PC i MAC je samozřejmostí.

 

Torpéda

Virtuální konfiguraci karty má na starosti dodávaný software s krkolomným názvem dspMixFx. Jedná se o standardní „ovládací“ software, umožňující kompletní nastavení, tak jak jsme u lepších karet zvyklí; včetně otočení fáze, panorámy, úrovně reverbu (klasická sběrnice, jakou známe z mixpultů). Také zde určíme, kde v cestě signálu bude Channel Strip: před vstupem do PC (do počítače jde efektovaný signál), za ním (do počítače jde suchý signál, ale my jej slyšíme efektovaný), vypnuto. Aplikace umožňuje uložení scén (konkrétního nastavení) na HDD.

 

Jako zákazníci-muzikanti těžíme ze silné konkurence v tomto segmentu zvukovek (M-Audio, Presonus, Focusrite...). Zdá se, že výrobci se předhánějí, kdo svou kartu bude „dotovat“ větším množstvím dodávaného softwaru. UR28M je dodávána s DAW Cubase AI (jaké překvapení :-)). Navíc současně dostáváme knihovnu VST3 plug-inů a HALion (je samozřejmě také „ořezaný“). Cubase AI pro základní práci dostačuje. Omezení oproti „normálnímu“ Cubase je třeba v maximálním množství stop hrajících současně (32 audio, 48 MIDI).

 

Rádiové spojení

Na stránkách výrobce najdeme detailní popis, včetně ovladačů a manuálu. Šikovně řešené je titulní foto, kde se zobrazí virtuální kolečka u každého tlačítka. Při najetí myší se zobrazí popisek ke každému z nich. Dobrý nápad, který umožní zobrazit detailní popis bez ztráty přehlednosti.

 

Steinberg vydává ke svým aplikacím update (na začátku roku jsem zaznamenal pro Waves 7), mj. právě pro snadné propojení právě s těmito kartami UR.

 

Na moři

Instalace proběhla OK, překvapení oproti manuálu se nekonala. Kvalita využitých převodníků je na velmi dobré úrovni. Odpovídá ceně i renomé výrobce. Vše hraje dobře, šum je v dostatečném odstupu. Nejvíce je to samozřejmě znát při 24 bitech a 96 kHz, rozhranní USB 2.0 je zde dostačující.

 

Na kartu je třeba si zvyknout. Chvilku jsem byl trochu zmatený kvůli většímu množství ovládacích prvků. Rychle jsem tomu ale přišel na chuť a tlačítka i kroutítka jsem ovládal po paměti. Ne vše člověk využije. Nenašel jsem např. využití pro tři páry výstupů, stačily mi dva. Naopak bych uvítal ještě jeden vstupní pár. Dobré je tlačítko Mono. A jak je uvedeno výše, signalizace úrovní mohla být jemnější. Uvedené věci jsou samozřejmě velmi individuální, každý ke své práci potřebujeme něco jiného. Ocenil jsem, že karta díky váze a příkladné konstrukci seděla na stole jak přibitá.

 

Na fórech jsem našel, že latence UR je kolem 10 ms. S využitím ovladačů ASIO jsem dosáhnul okolo 6 až 7 ms. Dostačující pro využití kytarových simulací.

 

Kartu je možné i využít bez nutnosti připojení k počítači. Pak pracuje jako mixážní pult a FX jednotka. Nastavení routování a efektů uložíme do karty (to ještě s připojeným PC). Po zapnutí karta automaticky nastavení vyvolá a my se dáme do díla.

 

Der endliche Report

Koncepce karty je promyšlená, podtržená dotaženou ergonomií. Nabízí slušný počet vstupů a výstupů, má spoustu možností využití. Potěší robustní konstrukce a poctivá váha. Balíček software doplňuje bezva poměr cena/výkon. Škoda jen toho opomenutí MIDI.

 

Info:

„Stolní“ zvuková karta střední třídy od renomovaného výrobce pro využití v domácím studiu. Doporučená maloobchodní cena 9990 Kč včetně DPH.

 

Plus:

koncepce

ergonomie & design

převodníky

dodávaný SW

režim stand-alone

vestavěný DSP

 

Mínus:

absence MIDI

málo detailní zobrazení úrovně signálů

jeden sluchátkový výstup mohl být vpředu

Psáno pro časopis Muzikus