Steinberg Nuendo 4 - komplexní produkční pracoviště
Je mi ctí představit vám současnou vlajkovou loď značky Steinberg. Protože je to už nějaký ten pátek, co je Nuendo na světě, nelze se na začátku neohlédnout zpět za vývojem jednoho z nejznámějších softwarových řešení pro média, velká hudební nahrávací studia, postprodukční studia a zvuková studia filmových ateliérů.
Již od samého začátku bylo Nuendo vyvíjeno jako velká moderní stavba, vybudovaná na velmi solidních základech, navenek dobře vypadající a s vynikajícím vybavením uvnitř, současně však s možností růstu a dalšího vývoje v budoucnu. Není náhoda, že nedlouho před tím, než byla uvedena na trh nová generace stálice mezi hudebními sekvencery s názvem Cubase SX, přišla společnost Steinberg Media Technologies AG (do té doby se jmenovala Steinberg Soft - und Hardware GmbH) s aplikací Nuendo 1.0. Po léta evoluce dospěl tým vývojářů Steinbergu k nové základně pro audio aplikaci založenou na novém jádře a technologii VST 2.0, kterou použili pro první generaci Nuendo s nástupem nového milénia. A protože se tato koncepce osvědčila, rozhodli se ji využít i pro aplikaci Cubase SX 1.0, novodobého nástupce populárního Cubase VST. V roce 2006 přišla firma Steinberg s další generací Cubase a zhruba o rok později i Nuendo, tentokrát se čtyřkou v názvu obou produktů. Recenzi Cubase 4/Cubase Studio 4 jste si už v Muzikusu před časem mohli přečíst, a tak se v tomto článku pojďme podívat, jak je na tom software Nuendo o sedm let později...
Instalace, a co najdete na DVD
Na instalačním DVD s Nuendo 4 pro PC a Mac naleznete kromě samotné aplikace a manuálu v pdf i další obsah v podobě ukázkových a výukových tutoriálů. Jsou to projekty vytvořené v Nuendu, které demonstrují základní principy ovládání programu a mohou pomoci nejen začínajícím uživatelům při zvládnutí různých technik nahrávání a střihu, mixáže, příprav projektu pro záznam živé produkce, mixu audia v některém ze surround formátů a podobně. Na DVD jsou desítky takových souborů, včetně ukázkových audio stop, pokrývající široké spektrum použití editoru. Zajímavou lahůdkou pro sound designery je rozsáhlá kolekce samplů obsahující ruchy a atmosféry pro uplatnění ve filmové postprodukci, zde především proto, aby si uživatelé mohli vyzkoušet integrovaný databázový systém zvukových souborů MediaBay (o něm později). Ukázková sbírka samplů Steinberg Office Collection je tematická a jak napovídá název, obsahuje zvuky všemožných činností, mechanických i elektrických zařízení v kanceláři, klimatizace apod.
Seznámení s aplikací
Uživatelské rozhraní čtvrté generace Nuendo se oproti předchozí výrazněji nezměnilo. Vše je na svém místě, jak je dosavadní uživatel zvyklý, ovládání je intuitivní a i nový uživatel může zvládnout základy práce s programem relativně rychle. Design oken a ovládacích prvků je zase o kapku víc uhlazenější, vychytanější a "cool", nicméně v zásadě se nic podstatného nezměnilo, což je dobře. Vizuální podobnost Nuenda 4 s Cubase 4 je více než nápadná - jak jsem již zmínil v úvodu, vzhledem ke koncepci a okolnostem vývoje obou softwarů je to logické a mnou osobně vítané. Přestože jsem s aplikací dříve téměř nepracoval, díky znalosti Cubase SX3 a Cubase 4 jsem neměl problém si na Nuendo zvyknout.
Co Nuendo nabízí?
K čemu tedy vlastně Nuendo je? Čtenáři, kteří znají na tuto otázku odpověď, mohou tuto pasáž přeskočit. Pro ty ostatní, pro něž je Nuendo nejasným pojmem "vysokého zvukového inženýrství" tak trochu zahaleného tajemstvím a kterým vrtá hlavou, že Nuendo vypadá skoro jako Cubase, na první pohled umí totéž, ale stojí mnohem víc, si dovolím krátce nastínit oblasti užití tohoto velmi dobře vybaveného systému...
Nuendo při živém nahrávání
Kromě běžných instalací ve studiích lze Nuendo využívat při mobilních aplikacích, jakými je profesionální záznam zvuku a obrazu během živých vystoupení (koncerty, divadlo, hudebně-dramatická představení, jako jsou opery a muzikály). Software lze plně integrovat s hardwarovými zařízeními (rackové procesory, převodníky, vícekanálová audio rozhraní) a ovládat mixážními kontroléry. Nuendo je kompatibilní s profesionálními zařízeními WK Audio ID Controller, Yamaha DM2000, Steinberg Houston i se špičkovými převodníky od výrobců Apogee, Digital Audio Denmark, Prism Sound, DCS, Euphonix či RME. Díky funkci Control Room je možné v rámci programu routovat signál dle potřeb zvukaře, nastavit signálové cesty s využitím různých odposlechových systémů, sluchátek a vícekanálových distribučních odposlechových zařízení pro ideální monitoring během produkce a ovládat úrovně prostřednictvím dedikovaného odposlechového mixeru. Nuendo podporuje formát wav64, díky němuž není problém vytvářet několikagigabajtové lineární audio soubory (na rozdíl od běžných wav s limitem 2 GB), prostředí aplikace je stavěno na velké zátěže a na nahrávání více než 24 hodin v kuse (24/7 Timeline), třeba i z jednoho dne na druhý, aniž by došlo k technickým komplikacím s časovým kódem při překročení hranice 00:00 nebo zhroucení systému.
Nuendo v postprodukci
Nuendo 4 nabízí funkční a spolehlivé softwarové prostředí pro spolupráci s profesionálními videostřižnami, simultánní nahrávání velkého množství audio stop a videa ve vysokém rozlišení a na výkonově odpovídajícím stroji je software schopen zvládat velkoobjemové datové toky, s jakými pracují velká nahrávací studia, televizní studia a filmové ateliéry. Aplikaci lze integrovat s digitálními i analogovými mixážními konzolemi skrz AES, TDIF, ADAT nebo MADI protokoly s užitím časových kódů, rozhraní MMC a SONY 9-Pin, za podpory nejužívanějších standardů synchronizace. Nuendo 4 podporuje záznam souborů formátu BWAV s časovými značkami a metadaty podle specifikací standardu EBU a díky rozšířeným funkcím importu a exportu jsou projekty vytvořené v Nuendu kompatibilní s běžnými transferovými formáty AAF, OMF, OpenTL a AES-31. Aplikace je schopna spolupracovat s dalšími programy, užívanými ve filmovém průmyslu, jako jsou dabingové systémy ADR Studio od Gallery nebo ADR/EDICOM od F.E.G.
Nuendo v síti
Čtvrtá generace programu umožňuje díky rozšířené podpoře síťového rozhraní Collaboration Network spolupráci více lidí současně na jediném projektu. Pomocí jedné instance aplikace na hlavním počítači v režii je možné nahrávat po síti, komunikovat s ostatními studii v budově přes rozhraní LAN, pouštět si odposlechy z jednotlivých studií nebo jim naopak pomocí mikrofonu dávat pokyny (talkback) a řídit tak celý průběh nahrávání z jednoho místa.
Co je v Nuendo 4 nového?
Protože Nuendo je už několik let na světě a místa v Muzikusu není neomezeně, vynechám zdlouhavé popisování ovládání programu a provádění běžných rutinních činností, jako je mixáž nebo práce s audio a MIDI stopami (které se ostatně od minulé verze nijak zásadně neliší), a druhou část článku raději věnuji tomu, co je ve čtvrté generaci softwaru nového a co se změnilo. Novinek a vylepšení je skutečně mnoho, takže se pokusím stručnou formou zmínit několik nejzásadnějších.
Automatizace
Systém automatizace byl kompletně přepracován k nepoznání. Vývojáři navrhli na první pohled složitější, ovšem propracovanější a v praxi efektivnější zacházení s automatizací audio stop (a nejen těch) s ohledem na požadavky zvukařů v profesionálních studiích a s plným využitím hardwarových kontrolérů. Právě proto byl tomuto fenoménu věnován samostatný plovoucí panel, odkud jsou dostupné všechny funkce (panel samozřejmě lze stejně jako ostatní takováto okna kdykoli skrýt). Automatizace umožňuje nastavit individuální Punch Out režim pro každý kanál zvlášť, přičemž Nuendo 4 disponuje třemi režimy Touch, Auto Latch a Crossover. Uživatel může v projektu nastavit tzv. Virgin Teritories, kdy zápis automatizace parametrů v tomto režimu neovlivní místa, kde je to nežádoucí (tedy obvykle místa před a za úsekem, kde je zaznamenáván např. pohyb potenciometru úrovně), naopak u klasické volby Initial Value se v místech, kde již není automatizace zaznamenána, vrací hodnota parametru automaticky na výchozí úroveň jako na začátku projektu. Nový systém automatizace obsahuje také dva režimy pro automatické vyplnění, což značně urychluje vyplnění automatizace podle posledního zadaného parametru až do konce (Fill To End), anebo lze použít druhý režim Fill To Punch, kdy má zvukař prostor a čas k nastavení správné úrovně faderu, a teprve ve chvíli, kdy jej pustí, program přepíše hodnoty automatizace zapsané za výchozím bodem Punch In na správnou úroveň. Stejně tak lze využít užitečnou funkci náhledu (Preview Mode). Rozebírání dalších funkcí jako Touch Collect Assistant (ovládání několika volitelně seskupených parametrů najednou), Punch Logs nebo Suspend Options by zabralo na samostatný článek, a tak mi nezbývá než dychtivé čtenáře odkázat na vyčerpávající manuál k Nuendo 4, který je k dispozici na webu Steinberg.
Instruments Tracks
Další novinkou, která usnadňuje rutinní postupy během práce na projektu, je využití prostého faktu, že při nasazení plug-in instrumentu je zapotřebí vytvořit MIDI stopu s eventy (notovým zápisem a hodnotami MIDI kontrolérů) a přidruženou audio stopu, do níž je nasměrován výstup MIDI stopy, přičemž audio stopě je vyhrazen samostatný kanál v mixeru.
MediaBay
Práce sound designérů na velkých projektech vyžaduje sofistikovaný a efektivní nástroj pro správu, vyhledávání a třídění dat, zejména pokud jde o knihovnu zvuků. Databázový systém MediaBay je tu právě od toho. Nabízí přehled a kontrolu samplů, knihoven audio efektů, MIDI souborů, video záznamů, souborů s uloženými projekty, předvoleb nastavení pro novou stopu nebo presety plug-in instrumentů a efektů. MediBay umožňuje rychlé vyhledávání podle desítek kritérií, procházení s užitím filtrů a klíčových slov, organizaci souborů v adresářových strukturách, vizuální i auditivní náhled souboru, zobrazení délky záznamů, formátu a atributů souboru (informace z tagů a metadata) a dalších vlastností souborů. Díky tomuto nástroji není problém se zorientovat v desítkách tisíc souborů a díky snadnému omezení kritérií při vyhledávání zúžit výsledky dotazu jen na několik vyhovujících položek. Samozřejmostí je integrovaný editor atributů souborů.
Sample Editor
Integrovaný editor samplů byl v nové verzi Nuenda přepracován a nabízí nové funkce, zejména způsob zobrazení nalevo podobně jako u "inspektora" v Nuendu a jiných aplikacích. Zde lze nyní najít řadu položek "pod jednou střechou", kromě nástrojů pro střih a další práci s audio materiálem i definování tempa u audio clipů, kvantizaci, funkce pro časovou kompresi/expanzi a funkce související s hitpointy.
Project Logical Editor
Nový editor událostí v projektu umožňuje automatizovat časté operace, manipulovat s party a jejich automatizací, se stopami i s celými adresáři stop (Track Folders), nabízí rychlé možnosti editace v projektu (např. vložit události na pozici kurzoru či smazat vše před kurzorem), aktivování nebo deaktivování mute na všech kanálech.
Nové efektové plug-iny
A dostáváme se k plug-inům, kterých nabízí Nuendo 4 opravdu hodně. V nabídce je 38 nových audio plug-inů. A protože doba pokročila a následující léta budou patřit třetí generaci VST formátu, všechny nové procesory jsou VST3 kompatibilní a surround. Pokud bychom k těmto připočetli i stávající plug-iny z poslední verze, je jich k dispozici více než 60. A protože v tomto článku není prostor pro všechny, zmíním jen několik nových. Pravděpodobně nejčastěji přijdete do styku s novým čtyřpásmovým parametrickým ekvalizérem StudioEQ, který nahradil výchozí ekvalizér, který dlí na všech audio kanálech v mixu. Obsahuje několik vychytávek a je s ním možné dosáhnout opravdu úzkého notch filtru s velmi vysokým Q-faktorem (až 100!). Dalším hojně využívaným plug-inem zřejmě budou nové dynamické procesory s výmluvnými názvy Compressor, Limiter a Expander. Všechny jsou kompatibilní se surround, a protože jsou to chytré VST3 plug-iny, pochopí, když je nasadíte na surround sběrnici, a nabídnou vám vždy nastavení přesně pro daný počet kanálů (až 12).
Algoritmy MPEX 3
MPEX 3 je novou verzí vysoce kvalitního algoritmu pro pitch-shifting a time-stretching v reálném čase. Nabízí celkově vylepšenou zvukovou kvalitu při vyšším výkonu a podpoře více vzorkovacích frekvencí. V nastavení procesoru je na výběr ze sedmi odlišných režimů (nové režimy jsou optimalizovány pro specifický audio materiál pro dosažení přirozenějšího charakteru zvuku).
Track Quick Controls
V panelu Track Inspector přibyla nová sekce Track Quick Controls. Je to soubor osmi uživatelsky volitelných kontrolérů, které je možné přiřadit libovolnému parametru každé audio stopy, MIDI stopy nebo stopy virtuálního instrumentu. Mezi parametry se mohou vyskytovat jak ty běžně dostupné v mixeru (hlasitost, panorama, zisk...), tak i parametry vloženého plug-inu (např. insert efektu audio stopy) nebo VSTi instrumentu (MIDI povel ovládající např. rychlostní citlivost nebo portamento). Track Quick Controls dovoluje využívat funkce MIDI Learn, což značně usnadňuje práci s hardwarovými MIDI kontroléry. Díky tomu má uživatel důležité parametry každé stopy okamžitě pod kontrolou (nejen vizuálně), stačí jen na příslušnou stopu kliknout. Chytré a užitečné.
Track Presets
Další praktickou záležitostí v novém Nuendu jsou předvolby stopy. Protože určité typy projektů mají specifické požadavky na to, jak by měla vypadat kupříkladu audio stopa (jaké by měla mít parametry, resp. jaké ovládací prvky by na ní měly figurovat), přijde vhod možnost ušetřit si čas ručním nastavováním a namísto toho načíst nastavení některé z předdefinovaných stop. Uživatel si samozřejmě může sám ukládat své presety často užívaných typů stop a ty potom v případě potřeby vyvolávat. Track Presets navíc spolupracuje s databází MediaBay, a tak je možné je třídit do kategorií a vyhledávat podle kritérií, což opět akceleruje práci.
Nových funkcí a vylepšení nabízí Nuendo 4 nepočítaně, tak už jen v krátkosti zmíním některé z těch dalších. Přibyly drobné editační funkce zefektivňující práci během postprodukce (celkem 20 příkazů), vylepšený byl systém směrování audio signálu ve VST mixeru s využitím funkce Summing Objects při nahrávání a pokročilém routování. Stručně řečeno - nastavit je možné takřka cokoliv a lze směrovat cokoliv kamkoliv. Mezi další nové položky patří Side Chaining a přetahování efektových plug-inů metodou Drag & Drop, Nuendo 4 nyní plně podporuje procesory Intel Mac a 64bitový operační systém Windows Vista 64. Vývojáři ze Steinbergu mysleli i na kompatibilitu, a tak aplikace obsahuje VST Plug-in Bridge, aby bylo možné spustit knihovny 32bitových VST plug-inů v plně 64bitovém prostředí. Nuendo nyní nabízí rozšířenou podporu video formátu QuickTime 7, audio formátu mp3 Surround a podporu ovladačů ASIO 64 bit, vylepšen byl výkon přímého monitoringu ADM u hardwarových zařízení (ASIO Direct Monitoring).
Nuendo Expansion Kit (NEK) a update
K redakčnímu testu jsem společně se základním instalačním DVD Nuendo 4 dostal také disk Nuendo Expansion Kit, což je volitelný přídavný balík nástrojů pro Nuendo, který lze integrovat do prostředí programu. V podstatě se dá říci, že po instalaci NEK máte k dispozici nástroje pro hudební produkci, jaké znáte z Cubase a které jinak nejsou běžnou součástí aplikace. Především je to kompletní sada pro záznam, editaci a tisk hudebních partitur na úrovni profesionálních notačních softwarů, nástroje jako Drum Editor pro programování MIDI bicích partů, dále funkce pro import/export formátu MusicXML, rozšířená kompatibilita s projekty Cubase 4 a čtyři VST instrumenty Prologue, Spector, Mystic a HALion One (odlehčená varianta sampleru HALion s knihovnou nástrojů).
Info:
Steinberg Nuendo 4 je profesionální multimediální produkční systém pro postprodukční a nahrávací studia. Pořídíte jej za 46 490 Kč včetně DPH.
Plus:
profesionální pracoviště založené na stabilní, komplexní a přitom dobře ovladatelné aplikaci
obsáhlé vybavení, mnoho nástrojů a procesorů, obrovský potenciál v jediné krabici
podpora VST3, integrace s hardwarovými zařízeními a práce v síti, podpora řady formátů a standardů
nové plug-iny, Room Control, MediaBay, Track Quick Controls, automatizace, Instrument Tracks, Track Presets
Mínus:
pro rozšiřující sadu NEK je nutné přikoupit zvláštní licenci
Technická specifikace:
typ: komplexní audio/MIDI multitrack editor
verze software: 4.1
platforma: Win XP SP2/Vista/Vista 64, Mac OS X
minimální požadavky na hardware: Windows - procesor 2 GHz, 1 GB RAM, audiohardware kompatibilní s Windows, DVD-ROM mechanika, klíč Steinberg a volný USB port; Mac OS - procesor Power Mac G4 1 GHz nebo Intel 1,5 GHz, 1 GB RAM, DVD-ROM mechanika, Mac OS X 10.4, audio hardware kompatibilní s CoreAudio, klíč Steinberg a volný USB port
optimální požadavky na hardware: Windows - dvoujádrový procesor, 2 GB RAM, audio rozhraní podporující ASIO ovladače; Mac OS - dvoujádrový procesor Mac nebo Intel
drivery (ASIO, WDM...): MME/DirectX, ASIO, ASIO64, Core Audio
podpora VST, DirectX, RTAS... VST2, VST3
bitová hloubka/vzorkovací frekvence: 32 bitů/192 kHz