Soundcraft Notepad-12FX - mixážní pult
Po několika letech představil britský výrobce Soundcraft uživatelům svoji legendární řadu maloformátových mixážních pultů s označením Notepad. V dnešním testu se podíváme, co nového nám inovovaná řada přinesla, a představíme si největší z nejmenších modelů Notepad-12FX.
Série mixů Notepad
Soundcraft nabízí v tomto segmentu tři modely minimixážních pultíků. Notepad-5, 8FX a 12FX. Jednotlivé modely se liší svojí výbavou i cenou. Nejmenší Notepad-5 nabízí jeden vstup mono a dva stereo. Prostřední 8FX má dva vstupy mono a tři stereo. Největší 12FX disponuje čtyřmi vstupy mono a čtyřmi stereo. Pultíky označené FX mají k dispozici jednotku DSP s efekty od Lexiconu. Všechny mixy nabízejí fantomové napájení 48 V, vysokoimpedanční režim na mono vstupech, USB konektivitu pro přímé připojení k počítači a další výbavu. Jak jsme si řekli v samotném úvodu, zaměříme se v dnešním testu na největší z těchto minimixů Notepad-12FX.
Jak Notepad vypadá
Notepad-12FX má celokovové šasi s umělohmotnými bočnicemi. Přední stranu můžeme rozdělit na dvě části. V menší, horní části najdeme všechny vstupy a výstupy (XLR, TRS, RCA, USB). U prvních čtyř vstupů mono jsou ještě dvě tlačítka (Hi-Z a 100Hz). V dolní, větší části přední strany jsou umístěny všechny ostatní ovládací prvky pultu (potenciometry, tlačítka, tahový fader, LED diody, čtyřsegmentový Master LED metr). Zadní strana mixu nabízí pouze vstup pro adaptér a očko pro uchycení kabelu. Ve vyvýšené spodní části jsou po obou stranách umístěny odvětrávací otvory. Není zapomenuto ani na protiskluzové gumy, aby pultík nejezdil po hladké ploše stolu.
Na první pohled mne zaujalo precizní zpracování Notepadu. Je zde použit kvalitní materiál i kvalitní komponenty (například první čtyři „kanonové“ kombinované vstupy jsou od Neutrixu). Drobnou vadičkou na kráse je absence vypínače pro zapnutí a vypnutí přístroje. Dovolím si tvrdit, že při dnešní ceně součástek by to nebyla žádná velká láce. Ušetřila by se tím nejen energie, ale také životnost pultíku. Chválím za celokovové šasi. Nemusíte se tak obávat, že když s ním při věčném přenášení někde ťuknete, mixu ublížíte. Co se týče rozložení všech vstupů, výstupů, ovládacích prvků a jejich popisu, je zde jasně patrná soundcrafťácká preciznost, i přesto že se jedná o takto malý mix. Pokud bych měl tedy hodnotit mix z prvního pohledu, dostává u mne velkou jedničku.
Co vše Notepad uživateli nabídne
Série Notepad může každému dobře posloužit hned dvojím způsobem. První způsob je klasický. Jako lehce přenosný mixážní pultík pro různé „live“ akce. Druhý způsob použití Notepadu je jako zvuková karta k počítači, což je v dnešní době domácího nahrávání super řešení.
K novému Notepadu můžete připojit v podstatě cokoliv. Je libo připojit jedny nebo dvoje klávesy? Stačí použít stereo vstup 5/6 a 7/8. Potřebujete připojit nějaké high-endové audiozařízení? Použijte cinche na stereo vstupu 9/10. Nestačí vám efekty v Notepadu? Připojte do stereo vstupu 11/12 a auxu svůj externí multiefekt a využijte jeho služeb. Potřebujete připojit akustickou, elektrickou nebo basovou kytaru? Žádný problém. Vyberte vstup jedna nebo tři. Zmáčkněte tlačítko, pod kterým je znázorněna kytara s popisem Hi-Z, a v mžiku, bez použití externího DI boxu, můžete začít hrát. Problém není ani s připojením různých mikrofonů. Protože má mix k dispozici fantomové napájení, poradí si i s kondenzátorovými mikrofony.
Trocha historie. Počátky britské značky Soundcraft se datují až doku 1973. Firmu sídlící uprostřed Londýna založili zvukový inženýr Phil Dudderidge a návrhář elektroniky Graham Blyth. Společně pak začali vyrábět svoje první mixážní pulty. Postupem času se z malé firmíčkystala rozvíjející se společnost, která vyráběla velkou škálu mixážních pultů, které byly určeny pro různé účely. Po čase se firma Soundcraft stala součástí velkého investičního koncernu Harman Pro. Ten nainvestoval nemalé finanční prostředky do výzkumu a vývoje. Právě tímto krokem se zařadila značka Soundcraft k předním světovým výrobcům profesionálních mixážních pultů. Firma dnes nabízí ucelenou nabídku mixážních pultů a příslušenství. Od velkých profesionálních mixů série Vi až po minimixy řady Notepad určené hlavně pro domácí použití.
Poznámka: Internetový zdroj
Stereo vstupy mají k dispozici nastavení úrovně (Level), stereo váhu (Bal), nastavení efektů (Aux/FX) a zvýšení/snížení úrovně signálu (Trim). Vstupy 5/6, 7/8 a 11/12 jsou jackové (2x mono 6,3 mm). Vstup 9/10 je cinchový.
Mono výstupy jsou na tom o trochu lépe. Kromě výbavy, kterou mají stereo vstupy, je k dispozici ještě třípásmová korekce (HF, MF a LF). Trim je zde označen jako Gain a plní úplně stejnou funkci. Vstupy 1-4 mají kombinovaný XLR (XLR/jack). Všechny čtyři disponují tlačítkem High Pass Filter 100 Hz. Vstupy jedna a tři mají ještě tlačítko Hi-Z pro přímé připojení kytary. Všechny mono vstupy mají také fantomové napájení 48 V. Je jen škoda, že zde není možnost toto napájení vypínat, tak jako u konkurence. Model Notepadu 12FX také nabízí jednotku DSP od Lexiconu.
Připojení Notepadu k počítači
To provedete klasickým USB kabelem. Ten ale bohužel není součástí balení. Budete tak muset sáhnout do kapsy a za pár desítek korun kabel dokoupit. Notepad můžete propojit s počítačem, tabletem i chytrým telefonem.
První připojení jsem odzkoušel na svém MacBooku Pro. Po propojení Notepadu s počítačem byl okamžitě rozpoznán nový audio hardware a automaticky byl nastaven jako primární zařízení v předvolbách pro zvuk jak na vstupu, tak na výstupu. V seznamu zařízení se zobrazil název Notepad-12FX, typ USB. Tím bylo připojení hotovo. Konektivitu jsem vyzkoušel i s různými hudebními softwary. Ani zde nebyl žádný sebemenší problém.
Co se týče počítačů s Windows, bude potřeba nainstalovat do OS ještě ovladač. Ten si můžete volně stáhnout z firemních webových stránek Soundcraftu v sekci downloads. V době testu byl k dispozici Firmware/Drivers: Notepad Multi-Channel USB Audio Driver Setup v3.34.0.
Přehrávání a nahrávání přes USB
Všechny Notepady využívají pro posílání a přijímání audio signálu audio streaming USB 2.0. Model Notepad-12FX používá čtyřkanálový systém. Jeho menší sourozenci (5 a 8FX) používají pouze dvoukanálový. Všechny tři modely mají vestavěný zdroj signálu pro směrování různých kanálů při nahrávání do počítače.
Řekneme si, jak vypadá ovládací panel Soundcraft USB Audio Control pro Windows, pomocí kterého můžete měnit různá nastavení u Notepadu-12FX. Výše zmíněný panel nabízí celkem šest záložek (Status, Audio Routing, Format, Buffer Settings, Client Info a Info). Status říká uživateli jaké zařízení je připojeno (USB Audio Device) a jakou má současnou vzorkovací frekvenci (Current Sample Rate). Záložka Audio Routing umožňuje zvolit kombinace směrování. Pro vstupy 1+2 je směrování odvozeno od mikrofonních vstupů (Mic) 1+2. Pro vstupy 3+4 může být směrování vybráno z mikrofonních vstupů (Mic) 3+4, stereo vstupů 5+6, 7+8 a kompletního mixu (Mix) L+R. Samotný USB vstup se vrací do vstupního stereo kanálu 9+10, na kterém je umístěn konektor USB-B. Signál na tomto vstupu je sčítán se signálem přicházejícím do konektorů RCA (9+10). Formát informuje uživatele o počtu kanálů a zvukovém formátu na vstupu (Input) a výstupu (Output). Nastavení vstupu je standardně pro čtyři kanály/24 bitů. Výstup má rovněž čtyři kanály s možností volby mezi 16 nebo 24 bity. Odtud tedy popiska na mixu 4x4 USB. Buffer Setting má standardní nastavení USB Streming Mode - Safe. Zvolit lze jedno ze sedmi možných nastavení (Minimum Latency, Low Latence, Standard, Relaxed, Reliable, Safe a Extra Safe). ASIO Buffer Size je nastavena na automatickou volbu (Auto). K dispozici je samozřejmě i přímé nastavení od 64 do 4096 samplů.
V průběhu testu byl k dispozici ovladač pouze pro operační systém Windows. Učinil jsem tedy přímý dotaz do Soundcraftu, bude-li k dispozici stejný ovladač i pro Mac OS. Po čtrnácti dnech dorazila odpověď, že tento ovladač bude k dispozici během několika týdnů. Až tedy budete číst tyto řádky, měly by být k dispozici obě verze tohoto ovladače jak pro Windows, tak pro Mac OS.
Interní a externí efektová jednotka
Jak jsem se již výše zmínil, Notepady mají k dispozici také interní efektovou jednotku. Platí to pro modely s označením 8FX a 12FX. Zůstaneme u testovaného modelu 12FX, který v tomto směru nabízí nejvíce možností.
Interní efektová jednotka má k dispozici tři efekty: reverb, chorus a delay. Každý z efektů nabízí jeden algoritmus. Efekty lze použít buďto každý samostatně, nebo kombinovaně. Například reverb + chorus, delay + chorus nebo delay + reverb. Pro delay je zde taková malá vychytávka: tlačítko Tap Tempo. To vám rychle pomůže přizpůsobit efekt delay rychlosti hrané skladby. Stačí podle podkladu naťukat na tlačítku tempo, a je hotovo. Nemusíte tak nic zdlouhavě nastavovat. Pokud zvolíme všechny tři efekty (delay + chorus + reverb), dostaneme speciální algoritmus pro karaoke. Ovládání efektů je velmi jednoduché a zvládne ho každý bez problémů. Vyberete efekt nebo kombinaci efektů. Na ovladači Master výstupu aux zvolíte intenzitu efektu. To stejné provedete na vstupech, kde chcete efekt (efekty) používat, a vše je připraveno.
Notepad-12FX také umožňuje připojení externího efektového procesoru. Ten dle potřeby můžete připojit do vstupu 11+12 a auxu. Intenzitu externího efektu nastavíte knobem 11/12/FX Rtn (Return). Nakonec ještě nastavíte jednotlivé vstupy a můžete začít hrát či zpívat.
Notepad v praxi
Notepad jsem používal celou dobu ve spojení se svým MacBookem Pro a iMacem. V notebooku jsem využíval pouze služeb Mac OS s aplikacemi GarageBand, Audacity, iTunes, a Sibelius 6. U iMacu jsem používal hlavně Windows 7 přes Boot Camp, abych mohl otestovat USB Audio Control Panel. V tomto operačním systému jsem používal Cubase a WaveLab. Notepad jsem u obou počítačů používal jako hlavní zvukovou kartu pro nahrávání i přehrávání. Vše fungovalo prostě a jednoduše. Notepad stačilo pouze propojit s počítačem, spustit nějakou aplikaci pro nahrávání či přehrávání, a mohli jste začít bez zdlouhavého nastavování pracovat. Funkčnost byla sto procentní. Více se mi při testu líbila práce na Windows, i přesto že raději pracuji s hudebními programy v Mac OS. Důvod byl jediný Soundcraft USB Audio Control Panel. Ten je velmi dobře vymyšlen. Ovladač nabízí zajímavé možnosti nastavení, hlavně v oblasti routingu. Nemuselo se tak nic přepojovat z různých vstupů v mixu do kanálu jedna a dvě tak jako v Mac OS. Stačilo nastavit kombinaci směrování, a nahrávání mohlo začít. Jak elegantní. Už se těším, až tento luxus bude možno používat i u Mac OS. Skvělé je také to, že můžete vždy při nahrávání slyšet všechny stopy, které jste nahráli, i s nahrávanou stopou, což je dobré pro kontrolní poslech. Toto umí většinou až dražší mixy. V této cenové kategorii to obvykle nebývá. Skvělý nápad je také tlačítko Hi-Z. Vzal jsem jednoduše svoji kytaru, kabel, zapojil do vstupu jedna, zmáčkl tlačítko Hi-Z, a nahrávání mohlo začít. Nebylo vůbec potřeba sáhnout po DI boxu. Když přičtu standardně kvalitní „britské“ korekce na vstupech 1-4, fantomové napájení, efektový procesor od Lexiconu, který je určen hlavně pro živé hraní, není co řešit.
Update firmwaru a ovládacího panelu verze 1.09. V testu Notepad-12FX jsem psal, že až budete číst tyto řádky, budou ovladače dostupné pro Windows i macOS. Po pěti týdnech firma Soundcraft skutečně slib splnila. Den před zahájením (24. ledna 2018) kalifornské NAMM Show byl nabídnut uživatelům nových Notepadů první update, který obsahuje dvě části. První aktualizuje firmware mixážního pultu. Druhá pak ovládací panel (Control Panel), který je určen pro počítače s OS Windows 7/10 a Mac OS od verze Mac Sierra 10.12.6 a výše. Ovladač je zcela přepracován a obsahuje řízení pro nový styl vysílání Ducker (viz popis na firemních stránkách). Protože jsem vlastníkem tohoto pultu, firmware i ovládací panel jsem nainstaloval a vše odzkoušel na Mac OS 10.12.6 i Windows 7. Třemi slovy řečeno: Funguje to skvěle.
Závěrečné hodnocení
Po několika letech se Soundcraft vrátil k velmi oblíbené sérii Notepad. Tyto minimixážní pultíky v sobě kombinují profesionální analogové komponenty, renomované digitální zpracování zvukového signálu s vestavěným USB audio rozhraním. Díky USB můžete používat Notepad se svými oblíbenými softwary pro DAW v Mac OS i Windows. Služeb Notepadu může využít jak při živém hraní, tak při domácím nahrávání. Výborně se také hodí pro nahrávání podcastů. Jednoduše řečeno, ať jste zpěvák, hudebník, skladatel nebo podcaster, je určen mix právě vám. V Notepadu se totiž snoubí dlouholetá britská tradice s kvalitou. Po jeho otestování jsem se ihned rozhodl, že si Notepad 12FX nechám ve svém domácím studiu. Je to prostě elegantní řešení bez kompromisů.
Info:
Největší z nejmenších mixážních pultů firmy Soundcraft Notepad-12FX se prodává na českém trhu za 5490 Kč. Jeho menší bratříčci model 8FX za 4490 Kč a model 5 za 3490 Kč.
Plus:
kovové šasi
efekty Lexicon
tlačítko Tap Tempo
nekompromisní kvalita zvuku při nahrávání i přehrávání
možnost Audio Routingu (Windows)
malé rozměry
Mínus:
absence vypínače zapnutí/vypnutí přístroje
absence vypínače fantomového napájení
absence USB kabelu v balení
absence ovladače pro audio routing v Mac OS v době testu
stahování z firemních www | ovladač pro Windows, originál manuál a prospekt k jednotlivým modelům |
obsah balení | mixážní pult, adaptér, síťový kabel, tištěný manuál v češtině |
rozměry Notepad 12FX | 340,4 x 302,3 x 88,9 mm (šířka, hloubka, výška) |
váha Notepad 12FX | 2,3 kg |