Soundcraft MFX8/2 - muž za mixpultem

Soundcraft MFX8/2 - muž za mixpultem
Soundcraft MFX8/2 - muž za mixpultem

Pěkně vypadající, pěkně navržený, pěkně marketingově ošetřený. To všechno je tenhleten malý pultík.

Úvod

Pult se vyznačuje přehledností a střízlivým designem. Kovové tělo má temně modrou barvu. Robustní plastové boky chrání a zároveň pomáhají při přenášení. Z profilu tělo vypadá jako dámská bota s podpatkem. Díky tomu je dosaženo příjemného náklonu šest stupňů a přitom je pod ním prostor například na průchozí kabely nebo na svačinu. Pult překvapivě drží i postavený na boku.

 

Konektory jsou kovové, umístěné v horní části pultu. Vzadu je pouze samice napájecí šňůry, pojistka a zapínání.

 

Rychlé orientaci napomáhá barevné odlišení potenciometrů. Dobře padnou do ruky a mají příjemný chod. Osičky jsou plastové, takže po čase nelze vyloučit jejich únavu. Vše drží pevně, nic se neviklá ani nevypadává. I přes málo místa na pultu (na takové množství prvků), není nikde jejich vzdálenost kritická. Fadery mají dráhu šedesát milimetrů.

 

Uskupení konektorů a všech signalizačních i ovládacích prvků je až na pár drobností dobře navržené a logické.

 

Nad pultíkem

Nejprve popišme vstupy. Základem je osm monofonních a dva stereofonní v podobě TRS samic. Monofonní nabízí ještě XLR konektor. Dalším vstupem je cinch označený 2 Track. Jeho hlasitost lze nastavit samostatně a přepínačem můžeme určit směrování na sběrnici monitoru a sluchátek nebo na mix. Vstup označený Stereo Return se připojuje dvěma TRS. Hlasitost má opět samostatně regulovatelnou.

 

Hlavními výstupy jsou Mix a Sub. Mix vede do XLR konektorů a na TR monofonního výstupu Mono Out. Sub-group jde na dvě TRS. Hlasitost těchto výstupů je samozřejmě řízena fadery.

 

Dále je k dispozici sběrnice Monitor, opět vyvedená dva TRS. Její úroveň je řízena samostatně otočným potenciometrem.

Podskupiny máme Aux 1 (zelená), Aux 2 (modrá) a Aux Fx (fialová), která vede přímo do interního efektu. Všechny mají výstupy vyvedené do tří TRS (vždy jedna samice na sběrnici). Zbývá zmínit TRS sluchátkový výstup s vlastním řízením úrovně a cinchový výstup Rec Out.

 

Pod pultíkem

Sledování úrovně obstarává Meter v podobě deseti ledek. Jejich sekce je označena AFL/PFL (After Fader Listening a Pre Fader Listening). Jak je zvykem, posílání signálu na Meter řídíme drobnými tlačítky, rozesetými po pultu. Zkontrolovat si tak můžeme skoro vše: Mix, Sub, 2 Track, všechny tři auxy a libovolnou stopu. Signál vyvedený do AFP/PFL jde na sběrnici Monitor a do sluchátek. A dále jej mohu tlačítky poslat na jednu nebo všechny sběrnice Mix, Sub a 2 Track.

 

Tlačítky lze poslat signál ze Sub na Mix a můžeme si vybrat zda je mono nebo stereo. Pro podskupiny Aux 1 a Aux 2 můžeme kontrolovat úroveň Pre i Post.

 

Cestou necestou

Jaká je tedy cesta našeho signálu krok za krokem? Vstup zapojíme do XLR (mikrofon) nebo TRS (Line In). Insert TRS umožní předřazení externího efektu. Ovladač Gain nastaví vstupní úroveň. Stupnice udává úroveň zisku 5–60 dB pro mikrofon a –10 až 45 dB pro Line In.

Přebuzení signalizuje červená dioda označená PK (peak). Její intenzita je úměrná míře přebuzení.

Tlačítkem HPF lze aktivovat horní propust na 100 Hz. Primárně je určena k potlačení nízkofrekvenčního brumu.

Na řadu přichází ekvalizér. Ten je řešený dolní (LF, basy) resp. horní (HF, výšky) propustí, středy jsou parametrické (MF). Nastavení zisku je pro všechna pásma stejné +/–15 dB.

 

Nyní můžeme ovladači Aux 1, Aux 2 a Fx poslat signál na sběrnice a interní efektovou jednotku. Na řadu přichází panorama, vyvedená ve žluté barvě.

Velmi důležitým prvkem je zelená dioda, která signalizuje úroveň signálu za EQ před tlačítkem Mute. Stejně jako signalizace přebuzení PK, i zde je úroveň svitu úměrná síle signálu.

 

Velké tlačítko Mute je příjemně velké, podsvětlené červenou ledkou. Přepínačem PFL lze poslat signál na Meter. Přepínač Mix/Sub určuje cílovou destinaci signálu. Posledním článkem v signálovém řetězci je fader.

 

Stereofonní vstupy se od monofonního liší pouze absencí HPF a ekvalizérem, kde nejsou středy parametrické.

Vestavěná efektová jednotka umí třicet dva efektů rozdělených do dvou bank. V nabídce najdeme vše potřebné: reverby, delaye a modulační efekty. Delay má velmi kvalitní rozsah 20 ms až 5 s a tlačítko Tap pro naklepání tempa. Fx má signalizaci přebuzení Clip, kontrolku úrovně signálu SP a tlačítko Mute. Pro řízení úrovně má v Master sekci vyhrazený fader a dva samostatné ovladače pro řízení signálu Fx vstupujícího do Aux 1 resp Aux 2.

Nezapomnělo se na footswitch pro nožní zapínání efektové jednotky.

 

Poznatky

Na mix si lze snadno zvyknout. Má výbornou ergonometrii a velký potenciál. Vstupní úroveň lze poměrně přesně nastavit díky PK. Signál nebyl předzesilovačem nijak znatelně ovlivněn. Míra nastavení zisku byla dostatečná. Příliš mě neoslovila dolní propust HPF na potlačení brumu, ale věřím, že své uplatnění v případě potřeby najde. S ekvalizérem se pracovalo příjemně, pásma jsou nastavena rozumně. Fadery by mohly chodit snadněji. Pokud potřebujeme jen malou změnu hlasitosti, je nutné je obejmout více prsty. Vestavěné efekty kvalitou dostačují na nenáročné živé hraní. Pro studiové účely bude lépe připojit externí jednotku. Sledování úrovně signálu PFL/AFL je praktické a umožňuje rychle nastavit vhodné poměry či vysledovat původce potíží.

 

Řada MFX se kromě 8/2 vyrábí v modifikacích 12/2 a 20/2. Vybavení je u celé řady totožné, rozdíly jsou pouze v počtu vstupů. A v ceně :-)

 

Závěr

Mixpult Soundcraft MFX8/2 nabízí dobrou variabilitu, šikovné ovládání a robustní provedení. To jej směřuje do vod domácích studií, zkušeben či menších klubů. Nabízí některé prvky obvyklé u dražších pultů. Výrobce jej mazaně označuje jako nízkonákladový a víceúčelový.

Zásadní výtku lze směřovat k fantomovému napájení, které je společné všem vstupům.

 

Pult jsem testoval v domácím studiu i ve zkušebně. Naživo si testovaný kus prošel ohněm poněkud netradičně při nácviku Mikulášské besídky s legendární trenérkou paní Lenkou Maškovou. Ta je známá svým nekompromisním přístupem jak k výkonu cvičících dětí, tak k úrovni poslechu. Je ke cti takto malého pultu, že dokázal splnit její často velmi náročné požadavky na propojení, pružnost nastavení a zvukový projev aparatury vůbec.

Čert se má na co těšit!n

 

Info:

Mixpult Soundcraft MFX8/2 nabízí 8 x mono, 2 x stereo vstupy, dvě aux sběrnice a velké množství výstupů. Má vestavěnou efektovou jednotku. Aktuální doporučená maloobchodní cena s DPH je 13 990 Kč.

 

Plus:

ergonometrie

funkce

množství vstupů

variabilita výstupů

meter

 

Mínus:

společný fantom

chod faderů

některé efekty

 

Technická specifikace:

počet mono vstupů: 8

počet stereo vstupů: 2

ostatní vstupy: 2 Track, aux return (oba stereo)

výstupy: Mix, Sub, Montor, Aux 1, Aux 2, Fx Aux, Rec Out, Phones, Mix

počet aux: 2

vestavěná efektová jednotka: ano, 36 typů efektů

THD: 0,02 % na 1kHz

Šum

mikrofonní vstup (maximální gain): –127 dBu

Aux, Mix and Masters (na 0 dB, fadery dole): < –85 dBu

Přeslech (1kHz)

zamutované kanály: > 96 dB

stažené fadery: > 96 dB

aux při nulové úrovni: > 86 dB

EQ (mono vstupy)

HF 12 kHz, +/–15 dB

MF (swept)150 Hz – 3,5 kHz, +/–15 dB

LF80 Hz, +/–15 dB

Q1,5

EQ (stereo vstupy)

HF 12 kHz, +/–15 dB

MF720 Hz, +/–15 dB

LF80 Hz, +/–15 dB

fantom napájení: ano, ovládání společné

příkon: 40 W

rozměry: 404 x 383 x 94 mm (d, š, v)

váha: neudána, cca 7 kg

umístění: samostatně ležící nebo do racku (volitelné příslušenství)

 

Zkratka TRS je postavena na slovech tip, ring, sleeve (špička, kroužek, objímka). Označuje velký sterefonní resp. symetrický jack o průměru 6,3 mm (v palcích 1/4’’). Monofonní resp. asymetrický jack má označení TS (tip, sleeve). Obě zkratky se využívají jak k označení konektoru (TRS plug jack; samec) tak zástrčky (TRS socket; samice, něžněji samička).

Psáno pro časopis Muzikus