Sonuus i2M musicport - MIDI převodník a vysokoimpedanční audio USB rozhraní
Sonuus i2M musicport
Kytarová syntéza
Léta jsem snil o kytarovém syntezátoru. Chtěl jsem klávesové party nahrávat na nástroji, kterému rozumím a na který umím hrát. Ne že by nebylo z čeho vybírat, problémem byla cena a fakt, že jsem nechtěl zasahovat do konstrukce kytary instalací nové kobylky nebo převrtáváním nástroje, a umístění rolandovského snímače mě vysloveně irituje. Pak jsem náhodou objevil Sonuus i2M, USB MIDI převodník a USB audio rozhraní v jednom, a rozhodl jsem se, že to zkusím.
Sonuus i2M je jednoduchá záležitost. Velká asi jako balíček žvýkaček, k napájení jí stačí USB. Kromě toho je už na krabičce jen vstup na kytarový jack. Spojení světů kytary a MIDI bylo pro mě zcela nové, a tak to od prvního momentu znamenalo o pokusy, omyly a objevování.
Nastavení v Logic Studiu i v Garage Bandu bylo otázkou vteřin. Jednoduše, audio interface iM2 směruje zvuk kytary do audio stopy, MIDI signál zase do stopy s navoleným softwarovým nástrojem. Co ale dělá i2M zajímavým, je ovládací software, který významně rozšíří možnosti hry. Je zdarma na stránkách výrobce, stačí zaregistrovat i2M. Pak jsem ještě provedl update firmware a vydal se na cestu objevů.
Škola hrou
První okamžik, když se z reproduktorů ozval zvuk kytary v unisonu s duněním varhan, byl skutečně ohromující. Postupně jsem prošel spoustou zvuků a brzy jsem zjistil, že využívat kytaru jako MIDI kontrolér má jistá specifika.
Tak především, i2M je jednohlasý, to znamená, že nedokáže zpracovat dva a více tónů současně, nelze tedy hrát na kytaru akordy.
Dále, kytara produkuje různé harmonické pazvuky, které normálně nevadí, spíš naopak. Jenže to, co jde do kytarového kabelu, jde taky do MIDI, kde se každý pazvuk změní na sérii nul a jedniček a následně na tón ve zvuku virtuálního nástroje. Brzy jsem zjistil, že některé softwarové nástroje jsou na projevy kytary náchylnější než jiné, třeba klavír. Varhany nebo syntezátorové leady jsou ale naprosto v pohodě.
Chce to hrát čistě a eliminovat crosstalk, tedy nechtěnou vzájemnou komunikaci strun. Tvůrci i2M ale taky tento problém vzali v potaz. Ovládací panel umožňuje nastavit citlivost vstupu, ale pomáhá taky stáhnout potenciometr na kytaře z obligátní rockové jedenáctky o patro nebo dvě níž. Pomůže taky libovolný string damper, udělátko, které najdete na hmatnících tappingových specialistů, jako jsou Michael Angelo Batio nebo Jennifer Baten - já používám právě její model. Je třeba zkoušet a najít zlatý střed mezi nastavením citlivosti i2M, potenciometru a parametrů virtuálního nástroje (attack, průběh křivky, rozsah hlasitosti). Ať chcete nebo ne, tahle krabička vás učí hrát čistě, a to nemůže nikdy škodit.
Brzy jsem zjistil, že se přirozeně přizpůsobuji technikou či frázováním charakteru emulovaného nástroje, třeba houslím. Samozřejmě nic vám nebráni bořit bariéry - zkuste tapping se zvukem varhan. Skvělou vychytávkou je taky možnost zvolit reálný nebo chromatický pitch mód. To první umožní naplno využít specifika kytary - vytažení struny a vibrato se projeví v MIDI jako pitchbend. V praxi to tak funguje stejně jako modulační kolečko u klasických syntezátorů.
Jestli jste z rodu shredderů, pak je lepší zvolit chromatické nastavení. V tomto režimu sice přijdete o možnost pitchbendu v MIDI, ale výrazně se zlepší převod - v závislosti na nastavení virtuálního nástroje můžete i superrychlá sóla doprovodit dalším zvukem a poslat tak klávesáka do výroby. A protože to, co nahráváte do počítače, jsou MIDI události, můžete je editovat jako každé jiné - zrychlovat, zpomalovat, měnit jejich zvuk, zkrátit tón, transponovat atd.
Virtuální polyfonie
Jak už jsem řekl, Sonuus i2M je jednohlasý, ale díky ovládacímu panelu se tenhle nedostatek dá do jisté míry eliminovat. Každý tón totiž můžete „rozmnožit“ a určit parametry klonu jako třeba sustain, tónový offset od původního tónu či hlasitost. Tak například pro tón, který určuje moje hra na kytaře, zvolím nulový sustain, jeden klon posunu o oktávu níž, druhý o oktávu výš a oběma přiřadím krátký sustain.
Na propojení kytary s počítačem si doopravdy vystačíte s i2M. Já ale jako kytarový procesor využívám PodFarm od Line 6 a jejich hardwarový interface řady TonePort, takže jsem se musel poprat s problémem, jak rozdělit kytarový signál, aby směroval současně do TonePortu i i2M. Cílem je nahrávání „mokrého“ a „suchého“ signálu přes TonePort a MIDI signálu přes i2M do třech stop současně. Volba padla na krabičku Lehle P-Split II. Signál teď z kytary jede přes pedálovou ladičku, pak do Lehle, tam se rozdvojí a směruje do TonePortu a do i2M, aby se zase spojil v počítači. Když ale máte ve svém DAW kytarový plug-in, na který jste zvyklí, tak stačí, když kytaru připojíte přes i2M.
Výsledek je v kombinaci s kytarovým sólem impozantní, protože jednak dostane původní zvuk kytary další texturu a je jen na vás, jak si to namícháte, a zároveň si sami hrajete doprovod, který zní díky sustainu vláčně. Tónový offset lze nastavovat po půltónech, takže můžete hrát dvouhlasá sóla. Když třeba potřebujete nahrát klávesový doprovod, můžete si taky navolit tóninu a generovat z jediného kytarového tónu celý akord.
Syntéza
Je až k neuvěření, jak inspirativní dokážou být zvuky jiných nástrojů, které díky kytaře a MIDI převodníku umíte ovládat. Taky fúze zvuku kytary a libovolného nástroje jsou zajímavé. i2M dokáže zpracovat i signál z baskytary i mikrofonu - takže můžete svůj hlas doprovázet sborem mnichů, pokud to váš sampler umožňuje.
Malá krabička najde své uplatnění nejen ve studiu, vhodným zapojením dokážete rozšířit zvukovou paletu kytary i při živém hraní.
Info:
Sonuus i2M musicport je MIDI převodník a vysokoimpedanční audio USB rozhraní. Cena je 3830 Kč.
Plus:
cena
skvělý software a možnosti nastavení
snadná obsluha
audio interface
Mínus:
monofonický
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
napájení | USB |
rozměry | 75 x 28 x 28 mm |
hmotnost | 40 g |
vstup | 6,3 mm mono jack, vstupní impedance 10 MΩ |
ovladače | systémové |
audio kvalita | 16 bitů/44,1 nebo 44,8 kHz |
systémové požadavky | Windows XP/Vista/7 a vyšší, Mac OSX 10.5 a vyšší |
typ nástroje | kytara/čtyřstrunná baskytara/pětistrunná baskytara/hlas |
MIDI rozsah | A0 (21)–bb 6(94) |
MIDI zóny (split) | 6 nezávislých |
cena | 3830 Kč |
www: