Shure řada Performance Gear

Shure řada Performance Gear
Shure řada Performance Gear

Když jsem před pár měsíci rozvíjel na stránkách tohoto časopisu teorii, jak je svět zaplavován levnými neznačkovými mikrofony a jak i tradiční výrobci musí na tento stav reagovat, netušil jsem, jak brzo budu mít možnost otestovat celou sérii "levných" mikrofonů renomované firmy Shure.

 

Úvod

Firmu Shure asi není třeba nikomu představovat, protože ve výrobě mikrofonů a gramofonových vložek patří k naprosté světové špičce. Jejich zpěvový mikrofon SM 58 je stále vyráběná legenda a asi nejrozšířenější mikrofon nejen na světových koncertních pódiích, ale i u nás. Velmi používaný je i 57 nebo kondenzátorový 87 i jejich dražší ekvivalenty v řadě Beta. Před časem přišla do prodeje "zelená" řada BG (tedy Beta Green) a teď je následována řadou PG (Performance Gear). Ta obsahuje PG 48 (na mluvené slovo a karaoke), PG 58 (na zpěv), nástrojové PG 57 a 81 (ten je kondenzátorový), PG 52 (na kopák) a PG 56 (na virbl, tomy...). Tato řada je levnější než ostatní řady a měla by být, při zachování shurovské kvality, odpovědí na levné zboží z Dálného východu.

 

Celkový popis

Mikrofony jsou dodávány v plastové kulaté průhledné krabičce, která je dole rovná (aby šla postavit a neodkoulela se nám). Obal je průhledný, takže je vidět mikrofon i karton, který ho obklopuje. Ten je ve třech barvách a rozděluje celou řadu na tři dvojice. Modré jsou zpěvové (48, 58), zelené nástrojové (57, 81) a červené mikrofony na bicí. Uvnitř krabičky, pod papírovým kartonem, je plastová přepážka. V ní je vytvarován prostor pro mikrofon a pod ním pro mikrofonní držák. Pod touto přepážkou je ukryto příslušenství. Je to mikrofonní kabel, redukce pro držák z 5/8" na 3/8", návod, samolepka Shure, registrační karta uživatele s dotazníkem a i standardní taštička se zipem jako obal mikrofonu. Mikrofonní kabel je u všech typů dlouhý 4,5 metru, černý s firemním potiskem a u zpěvových mikrofonů zakončen monofonním (nesymetrickým) jackem 6,3 mm nebo symetrickým konektorem XLR. U ostatních je vždy zapojení symetrické. Mluvím pochopitelně o konci, který se zapojuje do mixu, mikrofony mají výstup na konektoru XLR. Na kabelu nechybí vázací páska na suchý zip, aby se nám nerozmotával. Na dně plastové krabičky je karton a na něm je pomocí piktogramů namalován návod, jak mikrofon zapojit a jak ho požívat. Asi pro ty, kteří návody zásadně nečtou. Já jsem ovšem návod k použití otevřel. Je v něm přehledně a i bez znalosti některého z osmi jazyků, ve kterých je napsán, velmi pochopitelně nakresleno, jak mikrofony používat, jak je umístit při snímání, abychom dosáhli žádaného zvuku (např. možnosti snímání kytarového komba i s popisem, jaký vliv na zvuk bude mít poloha mikrofonu). Návod asi není to, po čem u mikrofonů saháme nejdřív, ale tento je stručný, výstižný a může být zajímavý i pro zkušené zvukaře. A jen pro zajímavost, je i v čínštině. Takže nejen že se čínské výrobky tlačí na evropský a americký trh, ale i Amerika se tlačí do Číny!

Mikrofony PG 81, 52 a 56 je možné koupit buď samostatně nebo ve dvou různých sadách určených k ozvučování bicích. První se jmenuje PGDMK4 a obsahuje 1 x PG 52, 3 x PG 56 a tři speciální držáky. Mikrofony PG 56 je možné buď umístit na běžný stojan, anebo pomocí tohoto držáku přímo nacvaknout na snímaný buben. Větší sada PGDMK6 obsahuje navíc ještě dvě PG 81 ke snímání činelů. Ty bohužel už nemají v sadě mikrofonní držáky a musí se dokoupit. Každá z těchto sad se prodává v transportním plastovém kufříku. V něm jsou v pěnové hmotě vytvarovány "chlívečky" pro jednotlivé komponenty. Pro držáky k PG 81 místo není, a tak, když si je dokoupíme, je musíme nosit zvlášť. Tento kufr je praktický a funkční, ale působí poměrně laciným dojmem a zdaleka není tak nápaditý jako obaly samostatných mikrofonů. Také mi není jasné, proč obě sady obsahují jen tři 56. Standardní bicí souprava obsahuje tři kotle a jeden dáme na virbl. Navíc pokud využijete nacvakávacích držáků, nelze snímat dva kotle jedním mikrofonem.

 

Popis mikrofonů

PG 48, 58 a 57 mají stejné tělo - kovové, černě matné, a jsou vybaveny vypínačem. 48 a 58 mají i stejnou kulatou síťku a výrazně připomínají SM 58. PG 57 má síťku spíš protáhlejší, a tak vypadá trochu jako Beta 57. Vypínač je zapuštěn do těla mikrofonů a dokonale přizpůsoben jeho tvaru, takže by nemělo docházet k nechtěnému přepnutí, ale zdá se mi, že by mohl mít o trochu těžší chod nebo aretaci, aby se tato možnost zcela vyloučila. Vypínač, stejně tak ochrannou síťku nebo vložku, je možné koupit samostatně jako náhradní díl. Když odšroubujeme ochrannou síťku, dostaneme se k mikrofonní vložce. Zajímavé je, že každý z těchto mikrofonů ji má jinak uchycenou. Vložka u PG 48 je pevně vsazena do gumového prstence a s ním zasunuta do těla mikrofonu. Podobně je řešeno i uchycení u PG 57 (a i 56), ale guma je jiná - měkčí a pružnější. Nejsložitější konstrukce je u 58, protože u zpěvového mikrofonu vzniká velký počet nárazů do těla mikrofonu (vyjímání z držáku, mikrofon se drží v ruce) a ty se nesmí přenášet k vložce. Do těla mikrofonu je proto vloženo plastové mezikruží a k němu je vložka upevněná pružným závěsem. Může vykonávat pohyb v rozsahu asi čtyř milimetrů a to by mělo stačit k pohlcení nárazů v běžném provozu a přispívá to i k ochraně vložky při pádu mikrofonu na zem. PG 81 je celý černý a má klasický tvar tužky (i když v tomto případě dost velké a hodně tlusté). Tělo lze uprostřed rozšroubovat a povytáhnout. Tím se dostaneme k baterii (typ AA), která slouží k napájení, pokud není k dispozici phantomové napájení z mixu. I tento mikrofon má vypínač. Vypíná jak baterku, tak signál z mikrofonu. Poslední dva typy mají krátké černé tělo a stříbrná síťka tvoří polovinu mikrofonu. Tvar je vidět z obrázku a netroufnu si ho popisovat. Je také vidět, že u PG 52 i 56 je mikrofonní držáček součástí jejich těla a pomocí kličky ho lze pohodlně zaaretovat v libovolné poloze v rozsahu více než 180 stupňů. Konektor pro připojení kabelu je na zadní části těla. Mikrofon PG 56 lze masivním šroubem přišroubovat do plastového držáku a ten nacvaknout na ráfek snímaného bubnu. Polohu i sklon mikrofonu můžeme nastavit v dostatečně širokém rozsahu a tím i najít nejlepší zvuk.

Shure řada Performance Gear
Shure řada Performance Gear

Technické parametry

Jak jsem chválil návod, že může pomoci běžnému uživateli, tak je bohužel skoupý k těm, kteří by chtěli znát přesné technické parametry mikrofonů. Všechny mají kardioidní směrovou charakteristiku, ta je namalována na více méně schematickém diagramu. Pak jsou zde grafy kmitočtových charakteristik. PG 48 chodí od 70 do 15 000 Hz s patrným zdvihem asi o 7 dB na 4 kHz. PG 58 by podle udávaného rozsahu měl chodit od 60 do 15 000 Hz, což ale na basech nekoresponduje s grafem, kde má větší útlum než 48. Graf PG 57 je podobný 58 a kmitočtový rozsah je psán 50-15 000 Hz. PG 81 chodí od 40 do 18 000 Hz a jeho kmitočtová charakteristika je nejrovnější. Kmitočtový rozsah PG 52 je od 30 do 13 000 Hz a 56 50-15 000 Hz. Ještě se v návodu píše, že kmitočtové charakteristiky všech těchto mikrofonů (kromě PG 81) nejsou rovné, ale jsou upraveny konstrukcí vložky tak, aby lépe vyhovovaly doporučenému použití. Nic se nedozvíme o citlivosti mikrofonů, maximálním akustickém tlaku, impedanci a dalších parametrech. Protože nedisponuji mrtvou komorou ani potřebným měřícím zařízením, nerozšířím vaše obzory ani já.

 

Zvuk a zkušenosti z testu

Mikrofony jsem použil na koncertě při živém ozvučování a zkoušel jsem je i ve studiu. Vezmu to popořádku od PG 48. Je nejlevnější a taky nejhorší. Vadí mi, že je u něj znát zdůraznění vyšších středů a tím je zvuk nepříjemně ostrý. Ale je asi určen pro použití s nekvalitními aparaturami, kde se tím zlepší srozumitelnost. PG 58 se mi zdá o dost lepší. V porovnání s SM 58 má víc basů a nepatrně míň výšek. Ovšem to je znát jen při přímém porovnání. Má taky menší odolnost vůči zpětné vazbě, ale má zase tendenci se spíš rozhoukat na středech (a ne na výškách jako Beta 58), a tak vám šetří drivery v odposlechách. Rozdíl mezi ním a ostatními modely je malý a rozhodně menší než třeba rozdíl Shure a Sennheiser. PG 57 se opět od SM 57 liší dost málo a pro běžné ozvučování naprosto vyhoví. PG 81 je stejně kvalitní a i stejně využitelný jako jiné kondenzátory - na overheady při ozvučování bohatě stačí a ve studiu je dobré vždy zkoušet víc typů, protože univerzální mikrofon neexistuje. PG 52 jsem porovnával s D 112, e602 i Betou 52. A je někde mezi nimi - má menší razanci a víc basů než D 112, míň basů, ne tak hluboké jako e602 a nepatrně míň výšek než Beta 52. PG 52 byl při snímání virblu horší než SM 57, ale lepší než e604. Držák šel nacvaknout na ráfek velmi ztuha, ovšem je to možná tím, že je nový. Jinak je hodně velký a ve spojení

s dost velkým mikrofonem působí monstrózně. Občas bude problém, jak ho umístit, aby bubeníkovi nevadil, nebo ho vůbec na kotle pod činely dostat. Celkově si myslím, že je tato "levná" série povedená, a pokud nemáme ambice zvučit turné světových hvězd, bohatě vyhoví. Levná série znamená, že stojí míň než ty ostatní, ale jsou i levnější mikrofony. Zase na druhou stranu je jasné, že pokud má mikrofon hrát, asi nemůže stát řádově stovky.

 

Info:

PG (Performance Gear) je levná řada mikrofonů Shure. Obsahuje šest modelů. PG 48 je pro mluvené slovo, PG 58 na zpěv, PG 57 je dynamický nástrojový a PG 81 kondenzátorový nástrojový mikrofon. PG 52 je určen pro kopák a PG 56 pro virbl a kotle. Ceny jsou pro PG 48 za 1390 Kč, PG 58 a PG 57 za 1990 Kč, PG 81 a PG 52 za 4690 Kč a PG 56 za 2790 Kč. Menší sada PGDMK4 stojí v Praha Music Center 11 490 Kč a větší

Plus:

zvuk

balení samostatných mikrofonů

příslušenství samostatných mikrofonů

Mínus:

velikost PG 56 a jeho držáku

v sadách jsou jen tři PG 56 a chybí držáčky na PG 81

lehký chod vypínače u PG 48, 58 a 57

Psáno pro časopis Muzikus