Sabian Vault
Doba je náročná a žádný výrobce hudebních nástrojů si v ní nemůže dovolit spánek na vavřínech, byť by byly stokrát zasloužené. Vědomi jsou si toho jistě i představitelé společnosti Sabian, kteří pravidelně svým stávajícím i potencionálním zákazníkům nabízejí ve svém katalogu výrobků atraktivní novinky.
Tou nejčerstvější je vznik série Vault, stojící mnoha prvky a vlastnostmi nad všemi produkovanými řadami, které Sabian nabízí. Za vznikem této řady stála snaha vytvořit činely "na přání". Nikoli ovšem na přání konkrétní vybrané bubenické veličiny. Agenti Sabianu vyrazili doslova do ulic, aby pochytali co nejširší spektrum názorů na to, jak by měly ideální činely vlastně vypadat.
Odstartovaný projekt Vault tedy stojí mimo všechny řady a je výsledkem snahy vývojového oddělení firmy reagovat na konkrétní přání a potřeby bubeníků. Do série by měly postupně přibývat nové a nové modely a měla by zůstat stále otevřená případným změnám. Z těchto informací je patrné, že Sabianu flexibilita určitě nechybí. Výsledek to ovšem nezaručí a nic nenahradí osobní zkušenost s daným nástrojem.
K dispozici jsem dostal první zásilku činelů Vault do republiky, konkrétně crashe 16", 17", 18", 19" a činely 20" a 22" Artisan Medium Ride a stejné velikosti verze Artisan Light Ride. Vznikl díky tomu nejen následující test, ale také jeho videodoplněk (příloha CD), který je zároveň velkým experimentem, zda může být tato forma něčím přínosná. Ale o tom později.
Ride
Ride činely sice také patří do série Vault, vzhledem k svým osobitým vlastnostem se navíc jmenují Artisan (označení pro "uměleckého kovodělce").
Důvod k tomu jistě je: činely jsou od začátku do konce vyráběny tradiční rukodělnou metodou a každý kousek je na spodku pupku podepsán svým konkrétním výrobcem a označen číslem, stojícím v řadě vyrobených exemplářů tohoto druhu.
Každý z činelů Artisan Ride je opatřen vlastním ochranným polstrovaným obalem a papírovou obálkou s certifikátem od samotného tepce.
Činely na první pohled svým širokoplochým tepáním a klasickým vyšším profilem i barvou slitiny připomínají opravdu velmi staré činelové modely. Jsem šťastným majitelem 22" K Konstantinople z poloviny století a tyto činely vypadají přesně tak, jak si myslím, že v mládí vyhlíželo tohle staré Káčko.
Neváhal jsem a vydal se k činelovým stojanům s obavou, budou-li jako "Old Timers" Artisany nejen vyhlížet, ale i znít. A věřte mi, že znějí... Platí to především o verzích Light, které přesně odpovídají zvukům ride činelu z 50. a začátku 60. let. Pokud máte rádi tehdejší nahrávky Buddyho Riche, Maxe Roache, Elvina Jonese nebo Louie Bellsona, jste na správné adrese.
Artisan Light Ride má v sobě přesně tu kouřovou vzdušnost, konkrétnost a přitom zvláštní zastření, sytý dozvuk a přitom snadnou ovladatelnost a vysokou dynamiku, které člověk na dobových nahrávkách přičítal všemu možnému včetně způsobu sejmutí a tehdejší technologie nahrávání. Jeho základní charakter spočívá v temně zastřeném syčivém zvuku s kulatým náběhem. Dobrá definice úderu se přitom ale neztrácí a činel dokáže vykreslit i velmi rychlý pattern. Barva ataku je kulatější, než tomu u moderních činelů bývá, a pojí se charakterem s dozněním zvuku v celém těle činelu.
Podobný efekt přichází i při úderu na pupek. Zvuk je zapuštěn do celkového zvuku činele a namísto standardního odděleného a výrazného bellu se ozve spíš další z barev celého nástroje. Vůbec mi to ale nevadilo, přestože se dá předpokládat, že pupkové funky-akcenty z něj asi nepolezou. Velmi zajímavě také zní crashový úder. Má značně orientální temný charakter s překvapivě rychlým odezněním vzhledem k průměru činelu. Především 20" verze se dá velmi úspěšně použít jako zvláštní temný crash.
Ve verzi Medium se činely jeví o stupeň "moderněji". Ovšem naštěstí v dobrých mezích tohoto výrazu a především pokud se týče znělosti pupku a intenzivnějšího náběhu úderu.
Zachován zůstal inspirativní temný podtón, nízké ladění (jste-li dlouhodobými čtenáři Muzikusu, vzpomeňte kolikrát jsem už absenci těchto vlastností testovaným činelům vyčítal...) a klasický charakter zvukové barvy starých činelů.
Pokud bych u tohoto zvuku měl najít příměr, napadají mě nahrávky Tonyho Williamse ze 70. let. Náběh úderu je ostřejší a výraznější než u Light verze a očekávatelný je agresivnější zvuk úderu přes hranu činele. Přitom ale neobsahuje zbytečné množství nárazového tónu.
Proto i Medium Ride obstojí v razantnějších situacích také jako velmi přesvědčivý crash. 22" verze vynikala o chloupek větším rozdílem ataku a doznění a nemohu se zbavit dojmu, že i tuto drobnost dokázali odstínit tepci vedením svých perlíků. Díky tomu se ani tyto 22" činely nezahlcují a zůstávají dobře kontrolovatelné. Nicméně mým představám nejvíce vyhovovala kombinace 20" Light vlevo, 20" Medium vpravo.
Crash
Crashe Vault jsou z docela jiného (a přece stejného) těsta. Hned toto tvrzení vysvětlím.
Svým určením spadají crashe Vault jinam než Artisan: do moderního hlasitého světa. Jsou hladké, třpytivé a blýskavé. A to v obou významech - svou vizáží i svým zvukem.
Jenže přes tuto svou zvukovou průraznost naštěstí nejsou "uřvané". A to je přesně vlastnost, která je odlišuje od běžně dostupných crashů, určených pro hlasitou hudbu. Velký podíl má na tom jistě i jejich hmotnostní kategorie.
Všechny crashe Vault jsou poměrně tenké. Díky tomu skvěle reagují na různé škály dynamiky, a dokonce se u nich dá vysledovat jev, který bývá poznávacím znamením špičkových crashů: v závislosti na dynamice úderu se u činelů mění i spektrum barvy zvuku. Nástroj se pod rukou jakoby otevírá a rozsvěcuje. Velmi inspirující...
Jak už jsem naznačil, crashe Vault jsou spíše svítivé, jasné a poměrně energické, čemuž napomáhá jejich dlouhý sytý sustain. Osobně mám raději rychlejší odeznění crashů, ale v tomto případě respektuji tuto vlastnost jako součást charakteru testovaných činelů.
Podstatné a velmi potěšující pro mě je, že v dozvuku není ani smítka jakékoli "sklovité" příměsi či kovového podeznění, které tak často vyčítám mnoha i poměrně drahým Power Crashům. Často nabývám při hře na hřmotnější crashe dojmu, že jde o určitou daň za průraznost takového činele. Zde je ale přítomno pouze dlouhé syté doznění v plném poli činelového zvuku.
Jestliže jsem dnes neustále pokladačem příměrů k zvukům z oblíbených nahrávek, nedá mi to, abych nepopsal svůj nejbližší vjem z crashů Vault. Znáte album Spectrum Billyho Cobhama? Tak ty dlouhé energické crashe jsou přesně ony... Další podobnost bych mohl najít přímo u výrobků Sabianu.
Crashe Vault mi totiž charakterem barvy připomínají řadu Evolutions Dave Weckla, kterou jsem testoval před časem. Největší rozdíl mezi nimi vidím ve váhové kategorii, která crashe Vault oproti Evolutions trochu zjemňuje a ztišuje. Zapomenout nesmím u crashů Vault na výborně koncipovaný pupek, jenž u všech rozměrů, včetně nejmenší šetnáctky, umožňuje krásně čitelný a znělý bell. Vyzdvihnout musím i výsledek úderu špičkou na tělo crashů, který přinesl u všech činelů nerozmazaný, jasně ohraničený obraz jednotlivých úderů. Použít se proto dají i jako velmi decentní perlivé ride činely.
Pochopitelně jsem nezůstal při testování pouze u hry paličkami. Celá paleta barev se mi například otevřela při hře tympánovými paličkami různých tvrdostí.
Souhrn
Dostal jsem se teď do nevděčné situace, kdy bych měl v rámci objektivity najít nějaké kaňky na kráse, ale téměř žádné nevidím. Pomineme-li skutečnost, že tu nejde o úplně laciné zboží. Crashe stojí od 5790 Kč do 7200 Kč, ride podle velikosti nezávisle na modelu 12 010 Kč až 13 770 Kč.
A ještě k experimentu, nakousnutému v začátku. Spočívá v krátkém videoshotu, který tento test doprovází v CD příloze časopisu. Na minimální ploše se vám snažím přiblížit reakce jednotlivých činelů a jejich celkový obraz v soupravové hře. V ní jsem záměrně zvolil u ride činelů i crashové údery a naopak.
V tuto chvíli nemohu odhadnout, v jaké zvukové kvalitě se snímek dostane až k vám a bude-li pro doplnění testu vůbec něčím významný, nicméně přijměte tento experiment jako pokus o vylepšení pouhého psaného textu a jako příslib podobných obohacení sdělovaných testů v budoucnu.
Info:
Nové činely firmy Sabian ze speciální série, nazvané Vault. Série obsahuje špičkové nástroje, navrhované v reakci na přání zákazníků firmy. Ručně vyráběné ride činely Artisan z této série jsou zdařilou kopií jazzových činelů z 50. a 60. let. Crashe Vault naopak vyhovují požadavkům na moderní energický sound. Ceny jsou Vault 16" Crash: 5790 Kč, Vault 17" Crash: 6210 Kč, Vault 18" Crash 6710 Kč, Vault 19" Crash 7200 Kč, Artisan Ride 20" Medium: 12 010 Kč, Artisan Ride 22" Medium: 13 770 Kč, Artisan Ride 20" Light: 12 010 Kč a Artisan Ride 22" Light: 13 770 Kč.
Plus:
řada reaguje na konkrétní potřeby bubeníků
Mínus:
cena