Sabian Legacy - podpisová řada, podle požadavků Davea Weckla

Sabian Legacy - podpisová řada, podle požadavků Davea Weckla
Sabian Legacy - podpisová řada, podle požadavků Davea Weckla

Téměř na den přesně od loňského testu luxusních činelů řady Sabian Artisan u mých dveří zazvonil kurýr se zásilkou horké novinky tohoto kanadského výrobce. Hned po otevření krabice začalo být jasné, že oba testy spolu budou souviset víc, než by se dalo běžně předpokládat.

Nástroje nové řady Legacy jsou výsledkem pokračující spolupráce činelového výrobce s bubeníkem, který před časem svým přihlášením ke kanadské stáji velmi překvapil.

Dave Weckl, jehož přechod k této činelové značce byl před několika lety se zaslouženým halasem zpečetěn signovanou speciální řadou HHX Evolution, nyní představuje novou řadu s mnohem zemitějším a temnějším charakterem, než tomu bylo u svítivých a průbojných Evolution.

Činely, emitované pod označením Legacy, zvukově vycházejí ze "špinavosti" a příjemné netransparentnosti poválečných tureckých činelů.

K jejich odkazu se hlásí i svou "paper" tloušťkou. Už dlouho se mi u činelu nestalo, aby se 18" crash po zvednutí do horizontální polohy v ruce prohnul... Na rozdíl od křehkých originálů z 50. let se tu, domnívám se, můžeme z hlediska výdrže a odolnosti značně spolehnout na pokročilé technologie zpracování slitiny, takže už zbývají jen samá pozitiva, kterých má tento "Odkaz" vrchovatě...

A jak jsem se dostal v úvodu ke vzpomínce na test řady Artisan?

Přesně si totiž vybavuji první okamžik, kdy jsem potěžkal a prohlédl si povrchovou úpravu modelu Artisan Light Ride. Od té chvíle mi bylo jasné, že půjde o velmi delikátní a tradicionalistický charakter odezvy nástroje a do důsledku se to k mému potěšení při hře potvrdilo. Tenkrát jsem zalitoval, že Artisan nejsou k dispozici ve stejném duchu i ve verzích crash a ejhle...

Bez vhodného zvuku nástroje se přitom nikdy nemůžeme přiblížit až k podstatě hudebního vyjádření. Tohle přesvědčení hájím léty víc a víc. Nikdy nelze napodobit atmosféru a feeling Davisových nahrávek z období s Elvinem Jonesem a Tonnym Williamsem a použít k tomu soupravu, která má (pokud to schválně přeženu do extrému) na velkém bubnu blánu Evans E-Mad, šlapku s tvrdým malým beaterem, vysoko laděný picollo bubínek a činely třeba Meinl Raker...

Právě tak se nikdy nepřiblížíme neopakovatelné atmosféře klasických desek Franka Zappy, odmítneme-li použití dvojvrstvých blan a velmi výrazného utlumování dekou a páskami. A tak bychom mohli pokračovat...

Prostě a jasně vše se odvíjí od zvuku, s nímž máme pracovat. Svaté je tu pravidlo, že nic není pro dosažení zvukového výsledku zakázáno a nikdy neexistuje univerzální ideál, uplatnitelný na vše. Zatímco bubny můžeme velmi výrazně podřídit naší představě, činel takový prostě je, nebo není. Jsme tu však podřízeni módním vlnám a hlavně představě o potřebách většinového zákazníka, které ženou činelové výrobce směrem k jasnějším a průraznějším témbrům činelů s maximální odolností a zvukovou projekcí. Bohužel se to týká i takzvaně klasických řad, které těmto vlivům postupně nenápadnými modelovými úpravami podléhají (nerad musím vzpomenout například vyloženě nepovedeně "inovovaná" káčka od Zildjianu).

Proto jsem tedy jistě nejen já zajásal, když se v posledních letech znovu objevily opravdu okázale "starosvětské" činely (některé modely Istanbul Agop, Zildjian Konstantinople, Sabian Artisan) a nejnověji právě Sabian Legacy.

A do správného "moodu" nás uvedou okamžitě po prvním úderu.

Reakce činelů na hlavičku a hranu paličky je díky nízké hmotnostní kategorii komplexnější, než bývá zvykem. I menší crashe si zachovávají klasický tvarový profil a velký pupek, dají se tedy dobře použít i jako vzdušný sizzle ride. Přestože jsou v sadě k dispozici pouze dvě velikosti crashů rozměrově hned vedle sebe (17" a 18"), jsou velmi citlivě a dostatečně odladěné.

Činely se rozezní crashově tříštivým charakterem už při slabém úderu špičkou paličky, což je velmi příjemné pro hru v nízkých dynamických hladinách. Díky tomu máme k dispozici tichý crashový zvuk, který není rušivý vůči jemným patternům na ride a hra na sadu vyvolává dojem magicky propojených jemných výbojů. Žádný z modelů téměř nemá nárazový tón, zvuky se vynořují z ticha jako přílet větru.

Totéž se týká i 10" splashe, který se v podstatě jakýmkoli typem úderu rozsvítí do syčivé vzdušné spršky. Škoda, že jsem v testované sadě neobdržel i 12" verzi. S tímto rozměrem mám velmi dobrou zkušenost. V nahrávkách to bývá často dominantní prvek "na pomezí" mezi crashem a splashem.

Opět škoda, že ke kompletnímu dojmu z řady chyběl 22" Heavy Ride. Ten tipuji, v porovnání s běžnou charakteristikou (která by jej odkazovala k hlasitějším a dominantnějším účelům), jako temný a decentní ride s dobrou artikulací hlavičky.

Sabian Legacy - podpisová řada, podle požadavků Davea Weckla
Sabian Legacy - podpisová řada, podle požadavků Davea Weckla

Předpokládám tu podobné propojení a rozdíly, jaké fungovaly mezi Ride a Light Ride Artisan. Nesmím zapomenout na efektový O-Zone Ride s pěti otvory, který je v nabídce Legacy také obsažen, a který v zásilce taktéž chyběl.

Nezbývá mi proto, než se znovu orientovat podle O-Zone Crashe, který jsem měl k dispozici v rámci testu předchozí Wecklovy řady Evolution. Tuším tedy jen, že jde o tříštivý, velmi orientálně laděný nástroj, v tomto případě disponovaný více pro hraní špičkou, než tomu bylo u crashe.

K dispozici jsem měl 20" Ride s měkkým dřevitým zvukem úderu, který se ideálně pojí s oběma crash činely a pro celkový zvukový obraz řady je opravdu dominantní. Však také vyloženě svádí k be-bopovým i latinkovým patternům všeho druhu a je zde opravdu tím vůdčím činelem, jenž hráče při každém dalším úderu pobaví a inspiruje.

Jako jediný z testovaných činelů Legacy má na spodní straně malou zónu s neobroušeným povrchem. Zaručuje kultivovanou difůzi dozvuku. Zajímavé bylo i použití proužku lepící pásky, kterou jsem vyzkoušel na všech činelech. Udělala z nich vysušené "malopartové" old-schooly, až srdce poskočilo radostí... Pokud bych tyto činely používal v malém jazzovém kombu, jistě by páska přišla v určitých situacích ke slovu. U netlumených a rovně zavěšených (u takovýchto nástrojů hraje roli také poloha a sklon) Legacy jsem měl naopak krásný zážitek z výbušnosti a majestátu, kterými se při silnějším crashovém úderu rozzáří.

14" hi-hatka je tu potom především jako decentní kráječ metra. Šlapaná je suše pregnantní, nevyčnívá dynamicky ze sady, zároveň se ale bezpečně prosadí.

Přiznám se, že na ni, jako na jediný prvek v sadě, jsem si musel chvíli zvykat a přicházet jí na chuť. Možná by mi vyhovovala v menší 13" verzi (časem doufám bude v rozšířené nabídce).

Náběh i dozvuk u hi-hatky, ride činelu, splashe i crashů Legacy probíhá ve zvláštních, tříštivě temných a spíše "čínových" odstínech, přitom tu ale nechybí citlivost a jemnost dlouhého sustainu tureckých činelů. U hi-hatky bych přivítal přece jen o stupínek víc jasnosti a pregnantnosti horního činelu, který by zvuk trochu "pročistil". Velmi ovšem záleží na uchycení ve stojánku a vůbec na použitém stojánku, tahle hi-hatka je na to velmi citlivá a definovanost jejího zvuku se v závislosti například na uchycení, míře utažení horního činelu, velmi proměňuje.

Na její obranu musím ještě dodat, že na nahrávce, kterou jsem si se sadou Legacy udělal, je hi-hat velmi komplexně zapuštěná do celkového zvuku sady a má jednu velmi milou vlastnost: ani při úplném zavření se nezkrátí její průběh na pouhé kovové ťuknutí, ale ve zvuku je pořád přítomné ušlechtilé zasyčení. Pozor, nezaměňujme ovšem se záznějem, to je zase jiný a bohužel nechtěný typ dozvuku některých hi-hatek... Dojem z ostatních činelů na nahrávce by jen opakoval superlativa, která se mi ženou v souvislosti s těmito činely na mysl. Proto je možná čas skončit.

Připravte se na to, že Sabian Legacy rozhodně nejsou univerzální činely pro všechny. Těm, kdo hledají určitý konkrétní charakter zvuku, však mohou přinést plné uspokojení, inspiraci a radost. A to není zrovna málo!

 

Info:

Nová podpisová řada Sabian Legacy, vytvořená podle požadavků Davea Weckla pro potřeby tradicionalistické jazzové hry. Ceny testovaných modelů: Splash 10" 3580 Kč, Hi-hat 14" 10 730 Kč, Crash 17" 7580 Kč, Crash 18" 8200 Kč a Ride 9370 Kč.

 

Plus:

velmi dobře vyvážená sada, inspirovaná starými závěsovými činely

vzhledem ke svému charakteru a zvukové "dotaženosti" je to žhavý adept pro zvýšený zájem jazzově a ambientně orientovaných hráčů

 

Mínus:

v nabídce zatím chybí menší verze hi-hatky

Psáno pro časopis Muzikus