Sabian HHX - Nová podpisová řada činelů firmy Sabian
Když přišla na podzim zpráva o odchodu Davea Weckla od Zildjianu k firmě Sabian, způsobilo to v zasvěcených kruzích udivený brum. Asi bychom totiž těžko hledali hráče, který by byl tak spjatý se značkou nástroje (koneckonců s Yamahou, jejíž bubny nadále Dave Weckl používá, oslaví zanedlouho dvacetiny od počátku spolupráce). Jde vlastně o návrat, protože dle tvrzení firmy Weckl kdysi dávno na sabianech začínal. Ale ono to není až tak důležité. Důvody přechodu budou především mimohudební.
Nicméně nebylo by rozumné dělat rychlé závěry. Rozhovory, které Weckl občas poskytne, napovídají, že jde o velmi důslednou osobnost s jasným cílem a představou o výsledku. Jen těžko se lze domnívat, že by v tomto kontextu o změně stáje rozhodovala pouze zajímavá nabídka spolupráce na propagaci jeho Dave Weckl Bandu. Už proto jsem novou činelovou řadu, kterou Sabian začal sériově vyrábět pod označením HHX Evolution, čekal netrpělivě a s očekáváním.
Nejde o jedinou významnou změnu ve Wecklově kariéře. Před časem změnil výrazně podobu koncertního setu a ve spolupráci s výukovým guru Freddie Gruberem změnil i svůj přístup k nástrojové technice. Je obdivuhodné, když člověk, stojící na absolutní špičce světových hráčů, je ochoten hledat nové cesty vlastního rozvoje. Ty koneckonců nabízí i Sabian, alespoň v reklamní kampani k nové řadě HHX.
Hand Hammered Extra?
Nástroje mají být moderním ekvivalentem tradičních Hand Hammered, ručně tepaných činelů, následující X v označení pak je značkou pro "tone projection", v praxi rozpoznatelné na pohled hustším pokrytím tepanými prohyby, na poslech zesílením výsledného zvuku nástroje. HHX jsou proto prezentovány jako činely vhodné i do agresivnějších hudebních stylů.
Kromě patnácti základních modelů je jako samostatný oddíl nabízena novinková řada Evolutions. Od standardních modelů HHX se odlišuje povrchovou úpravou, tyto činely jsou speciálně lakované a povrchová úprava připomíná typ povrchu Platinum od Zildjianu.
Řada Evolutions obsahuje celkem dvanáct modelů, zahrnujících jak běžně známé typy, tak efektové činely velmi netradičních funkcí i vzhledu.
Díky firmě Továrna na piána, a. s., která nástroje Sabianu distribuuje pro Českou republiku, jsem dostal k dispozici na několik týdnů kompletní výstroj nových Evolutions. Tedy kompletní téměř: v zásilce bohužel chyběl 12" splash. Škoda, protože právě dvanáctka K splash byl činel Wecklem vždy hojně frekventovaný a docela by mě zajímal rozdíl mezi ní a novou dvanáctkou od Sabianu. Koneckonců srovnávání se Zildjianem se v dnešním testu nabízí intenzivně a asi by bylo pokrytectvím tohoto srovnání nevyužít...
Evoluce
Sada obsahuje tyto modely: Evolution Hi-hats 13" a 14", Evolution Ride 20", Evolution Crash 16", 17", 18", Evolution Splash 7", 10", 12", Evolution Effeks Crash 17" a konečně Evolution O-Zone Crash o velikostech 16" a 18", činely se šesti perforacemi o průměru dva palce(!).
Nástroje mají moderní vzhled. Povrch je, jak už bylo řečeno, lakovaný a činely se lesknou jak zrcadlo. Ride a klasické crashe mají ovšem částečně nezbroušený pupek, především pak jeho spodní stranu. Na ní je u všech modelů také vytištěna signace "kmotra" řady.
Crashe a splashe
Hmotnostně jsou velmi umírněny. Všechny tyto modely jsou ve váhové kategorii Thin a Extra Thin. To má za následek příjemnou vzdušnost a spiritualitu. Crashe ani splashe nemají téměř vůbec nárazový tón. Jejich zvuk příjemně nabíhá bez počáteční kovové pecky. Reagují velmi citlivě na typ a sílu úderu a hrát na ně je inspirující záležitost.
Jsou vzájemně výborně odladěny a zároveň v jejich zvukovém spektru nezní žádný konkrétní tón, který by mohl po čase způsobit určité "oposlouchání" činelu. Opravdu škoda, že jsem nemohl zkusit 12" splash, 7" a 10" k sobě pasují výborně...
17" Effeks Crash je tenký činel s ohnutým okrajem směrem dolů od pupku. Je to tedy vlastně obrácená čína, ovšem ohrnutá část je jen asi 1" od kraje. Zvukový výsledek odpovídá kombinaci agresivnějšího crashe s čínou. Není ale tak tříštivý jako regulérní čína a dobře funguje jako další barva v sadě.
16" a 18" O-Zone Crashe jsou činely o hmotnosti Paper Thin. V polovině své plochy mají umístěny nápadně velké díry, které zvuku přidávají orientální temnotu a sypkost, ubírají naopak trochu průraznosti běžného crashe. Stejně jako Effeks Crash mají v sobě něco z číny a můžou být v soupravě zajímavou alternativou běžného crashe. Kdybych si měl zvolit z obou rozměrů jeden mému srdci a uchu bližší, byla by to asi 18" verze, která má blíž k číně, 16" je zase spíš nakloněna znít jako dark crash.
První hodnotící kategorii každopádně podtrhávám a píši výbornou!
Ride
Je stejně jako crashe velmi vzdušný a na ride má neobvykle málo nárazového tónu, dá se tedy skvěle použít jako mocně znějící heavy crash. Na rozdíl od klasických crash-ride činelů ale neztrácí čitelnost a razanci hlavičkového úderu. Přestože má delší sustain, jednotlivé údery se nemažou do sebe a musím říct, že mě ani na chvilku nenapadlo zkusit ho podlepit, což se mi většinou u živějších ride činelů nestává...
Pupek je laděný příjemně nízko a zvukově z činelu nečouhá. Dynamický poměr mezi úderem hranou paličky na něj a mezi údery hlavičkou na plochu činelu je příjemně vyrovnaný. To je velmi důležitá věc, která umožňuje hrát na pupek patřičně akcentovaně, aniž by se stalo, že na nahrávce slyšíte vřeštící bell a jakoby pod dekou rozmazané hlavičkové údery.
Druhou hodnotící kategorii opět podtrhávám a opět píši výbornou!
Hi-hat
Teď bude ovšem trochu hůř. Obě hihatky jsou totiž na můj vkus až příliš "heavy". Sofistikované výšky, které probleskávají ve zvuku crashů, se tu mění v kovovou příměs.
14" verzi jsem byl nucen odložit prakticky hned. Díky svému rozměru a v souvislosti s hmotnostní kategorií obou činelů (bottom heavy, top medium) je poměrně "nařvaná" a hůře ovladatelná.
13" verze je na tom o něco lépe. Reaguje citlivě na míru sešlapu a má hezký "chick" při piatti technice. Rozměr s sebou ale přináší i nevýhodu v podobě trochu vyššího naladění. To je ale především důsledek hmotnostní kategorie horního činelu (jak známo, čím silnější činel, tím výše bude znít jeho fundamentální tón).
Hodnocení této kategorie je proto dejme tomu chvalitebně...
Celkově vzato
Sabian dle očekávání vsadil na jistotu. Pomineme-li zajímavý experiment s děrovaným crashem, jsou činely modelovány pro maximální využitelnost ve všech stylových oblastech. Zájemcům o citlivý nástroj, který rozpozná různorodé povely hráče, nabízejí Evolutions moderní zvuk (i vzhled), jemnost i razanci, čitelnost...
Nechci zatracovat ani hihatky, milovníci agresivnějších kombinací typu A/Z budou patrně spokojeni. Pro nás ostatní bych ale uvítal rozšíření o jemnější model (a netřeba se dívat daleko, osobně bych viděl jako dobrého partnera Evolutions, například 13" AAX Studio Hats, taktéž ze sabianovské rodiny).
Jako pádný a definitivní argument, který mé námitky proti hihatkám může snadno přebít, ovšem existuje ta skutečnost, že jde o signovaný model a činely jsou proto stavěny na míru zadavateli...
Pořizovací formality
Každá kvalita něco stojí. Na závěr si tedy povězme, co stojí tato: Crash 16" 6530 Kč, Crash 17" 7120 Kč, Crash 18" 7700 Kč, Hi-Hat 13" 9670 Kč, Hi-Hat 14" 10 880 Kč a Ride 20" je za 8830 Kč. Efektové crashe jsou na tom cenově stejně jako jejich rozměrově shodné protějšky v běžných modelech.
Info:
Nová podpisová řada činelů firmy Sabian, rozšiřující stávající nabídku kategorie Hand Hammered HHX. Ceny jsou: Crash 16" 6530 Kč, Crash 17" 7120 Kč, Crash 18" 7700 Kč, Hi-Hat 13" 9670 Kč, Hi-Hat 14" 10 880 Kč a Ride 20" je za 8830 Kč. Efektové crashe jsou na tom cenově stejně jako jejich rozměrově shodné protějšky v běžných modelech.
Plus:
velmi muzikální činely s ambientním a čistým zvukem
vhodné do všech hudebních stylů
špičkově navržené modely crashů
zajímavé efektové modely
univerzální ride
Mínus:
poněkud obhroublá hihatka, především její 14" verze