Roland VS-2480 - Digital Studio Workstation

Roland VS-2480 - Digital Studio Workstation
Roland VS-2480 - Digital Studio Workstation

Tenhle přístroj stojí v současnosti na vrcholu řady harddiskového nahrávání firmy Roland. Slučuje záznamovou sekci s digitálním mixem, vybaveným velkým počtem vstupních a výstupních rozhraní, a jedinečnou multiefektovou jednotkou. To vše dohromady představuje kompaktní nahrávací studio vyhovující i vysokým profesionálním nárokům. Výjimečná konektivita umožňuje i synchronizované zapojení do velkých studiových sestav.

 

Desktop rekordér o rozměrech 62 x 52 x 14 cm s váhou 12 kg vděčí za svou velikost především mixážní sekci. Tu tvoří šestnáct dlouhých tahových potenciometrů, k nimž lze přiřadit jednotlivé kanály, a jeden stereo master. Všechny fadery jsou motorizované pro pohodlné ovládání mixážní automatiky.

Nad nimi najdete dvě řady multifunkčních trojbarevně prosvětlených tlačítek (určených hlavně pro volbu režimu stopy a editace parametrů kanálu) a jednu řadu otočných potenciometrů, ovládajících hodnotu pan nebo jiného vyhrazeného parametru. Čtyři tlačítka jsou určena pro přiřazení faderů k předdefinovaným kanálům.

Vpravo od mixu je nahrávací sekce. Nejníže jsou umístěna velká tlačítka Stop, Play, Record a Zero return. Dalších 20 tlačítek obsahuje numerická klávesnice k zadávání číselných dat (zejména lokace) a ovladače systému lokátorů, markerů a mixážních snapshotů (scenes). Je tu i audioscrubbing (manuálně ovládaný posuv vpřed i vzad za poslechu) s možností přehrávání úseku před nebo za aktuálním časem. Kolečko se samostatně pohyblivým okružím je určeno k pohybu kurzoru na displeji, editaci zvolených dat a také k obousměrnému rychloposuvu na časové ose se současným poslechem, ale i bez něj. (Audioscrubbing se bohužel nepodobá pohybu pásku po hlavách, přehrává totiž mikroúsek stopy ve smyčce, což příliš nesvědčí akustické srozumitelnosti.)

Tlačítka v poli mezi transportem a displejem ovládají především editační operace ve stopách a volbu výchozích stránek na displeji.

V pravém horním rohu je velkoplošný modře podsvícený LC displej s regulovatelným kontrastem (grafika 320 x 240 bodů), který zobrazuje text, dialogy, obrázky, schémata, ikony i (digitální) tlačítka. K pohybu kurzoru slouží čtyři kurzorové klávesy a multifunkční tlačítka F1 - F6 nebo připojená myš.

Audio vstupy jsou umístěny vedle displeje vlevo - ve dvou řadách. Osm XLR konektorů pro mikrofony (s možností fantomového napájení) a šestnáct linkových jacků. Poslední z nich doplněn jackem pro přímé zapojení elektrické kytary nebo basy. Všech šestnáct kanálů je vybaveno potenciometrem regulace vstupní úrovně a tlačítkem pro zvýšení zisku o 20 dB.

Na zadním panelu uvidíte dvě řady konektorů. Tu horní tvoří zprava osm jacků (symetrické/asymetrické) pro audio výstupy (stereo master, monitor, aux 1 a 2), dva jacky pro sluchátka, pedálový spínač, MIDI In a Out/Thru, PS2 konektory pro externí klávesnice a myši a cinch SMPTE In. V dolní řadě vpravo je série rozhraní pro digitální audio (koaxiál In/Out, optický In/Out, 2 x osmikanálový R-Bus I/O - specifický Roland formát), dál vlevo pak ještě WordClock In, VGA výstup (standardní monitor 640 x 480) a SCSI (externí harddisky).

 

Záznamová sekce

V testovaném přístroji je instalován IDE harddisk s kapacitou cca 65 GB, členěnou do pěti oddílů. Maximální využitelná kapacita VS-2480 je 1040 GB, rozdělená na osm připojených disků, což představuje asi 47 hodin 24bitového záznamu s frekvencí 96 kHz při obsazení všech stop. Velikost jednotlivého projektu je omezena pouze kapacitou příslušného oddílu, tedy cca 10 GB. To jsou impozantní čísla. A ta se ještě významně zvýší při zvolení jiného typu záznamu. K dispozici jsou vzorkovací frekvence 32/44,1/48/64/88,2/96 kHz a osm záznamových módů. Ty mají vliv nejen na časové faktory, ale i na interní strukturu rekordéru. Modus M24 (Mastering 24bit) představuje lineární 24bitové nahrávání i playback. Rekordér pak funguje jako šestnáctistopý (případně osmistopý je-li vzorkovací frekvence vyšší než 64 kHz). MTP (Multi Track Pro) používá pro ukládání dat speciální kódování (R-DAC) a nabízí 24 stop. CDR (CD-R Writing) umožňuje na harddisku vytvořit CD image soubor, který se pak dá přímo vypálit na CD. Stopy 1-8 jsou svázány do stereo párů - celkem je k dispozici 16 stop.

M16 (Mastering 16bit) používá 16bitový lineární zápis na 16 stopách (při frekvenci vyšší než 64 kHz opět jen na osmi). Další čtyři mody používají komprimovaný záznam na čtyřiadvaceti stopách s výhodou zvýšení časové kapacity při současném snížení kvality záznamu.

Maximálně tedy VS-2480 nabízí čtyřiadvacet stop pro playback, simultánně jich dovede nahrávat až šestnáct v jednom záběru.

Záznamový modus je zvolen i se vzorkovací frekvencí při vytvoření nového projektu a následně už se změnit nedá. Ovlivňuje také akustický frekvenční rozsah záznamu. Při 96 kHz je 20 Hz - 40 kHz, při 44,1 pak 20 Hz - 20 kHz a při 32 kHz 20 Hz - 14 kHz.

Pro každou stopu je vyhrazeno i šestnáct stop virtuálních, celkem tedy může projekt obsahovat až 384 nahraných stop.

Na disku může být uloženo až 200 projektů na každém z oddílů.

Ovládání záznamu a playbacku je velmi jednoduché, připomíná konvenční magnetofon.

Parametry vstupního mixu jsou oddělené od parametrů pro playback, vstupní signál lze tedy před nahrávkou libovolně upravit a optimalizovat i za použití insert efektů.

Pro orientaci v nahrávce slouží dva oddělené systémy lokátorů a markerů.

Lokátory zajistí skok na označené místo v nahrávce jednoduše přes dvě tlačítka (volba jedné z deseti bank a čísla na numerické klávesnici - celkem jich tedy může být definováno sto). Markerů může být až tisíc, každý z nich má své jméno, pro lokaci je nutno udat číslo markeru nebo ho zvolit na displeji. Možný je také skok na předchozí a následující marker. Oba lokační systémy jsou detailně editovatelné na displeji. Kromě nich je tu i funkce Jump pro přímý skok na numericky udanou časovou adresu.

Na displeji najdeme také časovou osu s vyznačeným kurzorem okamžité pozice, kurzor lze pomocí myši rychle přemístit na libovolné místo. Přitom se příslušně pohybuje i diagram, na němž jsou jednotlivé záběry na stopách zobrazeny jako obdélníky.

Čas se na displeji zobrazuje ve formátu SMPTE a také v jednotkách takt/doba/tick pro synchronizaci s MIDI sekvencerem. K tomu účelu je nutno vytvořit časovou mapu se změnami taktu a tempa. Tahle obvykle pracná záležitost je u VS-2480 hračkou. Mapa se dá velmi rychle naprogramovat na displeji pomocí myši třeba i po jednotlivých taktech. Sekvencery jsou však schopny i jemných změn tempa libovolně uvnitř taktu. K tomu je přístroj vybaven speciální Sync stopou, do níž lze v reálném čase z externího sekvenceru přehrát údaje o MIDI clocku. VS-2480 potom provede automatickou konverzi tohoto záznamu do mapy a může pak zpětně ovládat sekvencer jako master. (Funguje to i bez konverze, ale taktové údaje na displeji se bez mapy nebudou shodovat s těmi v sekvenceru.)

K synchronizaci externího zařízení (VS-2480 jako master) lze využít Midi Time Code (MTC), MIDI Clock (Sync track nebo Tempo map) a Midi Machine Code (MMC). MTC a MMC může také celý přístroj zvenku ovládat (VS-2480 je slave), navíc je tu i vstup pro SMPTE signál. VS-2480 však SMPTE generovat nedovede.

Chyby a výpadky synchronizačního signálu dovede VS-2480 korigovat v poměrně velkém rozsahu toleranční citlivosti.

Mimořádně promyšlené jsou možnosti editace záznamu. Jejich subjektem je buď oblast vymezená časovými hranicemi a zvolenými stopami (region), nebo jednotlivý záběr či jeho úsek (phrase). Přístroj nabízí copy, move, insert blank, delete nebo cut a časovou kompresi/expanzi v rozmezí 75 - 125% ve třech optimalizačních algoritmech. Dále lze importovat a exportovat data mezi různými projekty, prohazovat a přejmenovávat stopy. Phrase edit navíc obsahuje i zastřižení začátku a konce záběru, split (rozdělení na dva samostatné záběry) a normalizaci hlasitosti. VS-2480 dovede také automaticky rozsekat záběr na množství samostatných částí s vynecháním "ticha" (nastavitelný práh hlasitosti) a třeba i následnou kvantizací (vhodné zejména pro bicí nástroje).

Ke graficky ovládané editaci na mikroskopické úrovni je také možno použít waveform diagram.

Parametry editace jsou jednoduše a intuitivně nastavitelné na displeji, provedení je rychlé a nedestruktivní. Všechny uskutečněné operace se ukládají v časovém sledu do seznamu pro funkci Undo/Redo, v němž je neustále k dispozici celá historie projektu a jednotlivé kroky lze tak podle potřeby zpětně rušit. I smazaný materiál zůstává stále na disku. V případě nutnosti však VC-2480 vyhledá a odstraní všechny nepotřebné záznamy, čímž uvolní kapacitu disku.

Pozoruhodným zvláštním režimem VS-2480 je Phrase Pad. V něm je možno stiskem vyhrazeného tlačítka v libovolném okamžiku spustit playback prvního záběru na příslušné stopě podobně jako klávesou sampleru. V módu Gate zní fráze až do uvolnění tlačítka, v módu Trigger až do opakovaného stisku a v módu OneShot je vždy přehrána až do konce. Tuto produkci můžete nahrávat v reálném čase do zvolených stop.

 

Mix

Jednotlivé fyzické i virtuální vstupy lze přiřadit k libovolně zvoleným stopám a audio výstupům pomocí myší ovládané grafické matice na displeji. Šestnáct nastavení se dá uložit jako uživatelský Routing Preset (přednastavené propojení) do vyhrazené banky, v níž už je dalších šest základních nastavení od výrobce (Recording, Mixdown, Bouncing, Mastering a tři typy surround kvadrofonie). Uložené propojení obsahuje kompletní cestu od audio vstupů po výstupy včetně parametrů mixu a efektového procesoru. Je to tedy velmi účinný nástroj pro okamžitou přestavbu celého přístroje podle specifických požadavků.

VS-2480 obsahuje dva oddělené mixy se shodnými parametry. Jeden (Input Mixer) je určen pro ovládání audio vstupů a druhý (Track Mixer) pro přehrávání ze stop. Šestnáct faderů přiřazují vyhrazené přepínače k různým kanálům. Může to být buď prvních šestnáct vstupů, nebo vstupy 17-24 (digitální R-bus) a 8 faderů ovládajících úroveň osm aux sběrnic, případně prvních šestnáct stop nebo stopy 17-24 a osm return úrovní z efektů. Při přepínání fadery automaticky zaujmou polohu posledního stavu.

Každý kanál je vybaven regulací panorámy, dynamickým procesorem a ekvalizérem. Na displeji je můžete editovat do nejmenších detailů (i graficky). Základní parametry jsou přístupné přes vyhrazené potenciometry nad fadery. Dynamický procesor pracuje jako kompresor, expander nebo kompresor/expander. Ekvalizér ovládá čtyři pásma (2x shelving a 2x peak) a je doplněn i frekvenčním cutoff filtrem (LPF, HPF, BPF). K dispozici je také osm insertů pro efekty a osm sběrnic pro efektové smyčky (po dvou na každou instalovanou efektovou jednotku).

Nastavení mixu se všemi parametry je možno uložit jako scénu (padesát scén na projekt) k okamžitému vyvolání.

VS-2480 umožňuje kompletní automatizaci mixu, resp. všech nejdůležitějších parametrů (úroveň, panoráma, ekvalizér, mute, auxsend, insert a surround) v reálném čase. V reálném čase se dá také upravit, ale vynikající jsou zejména možnosti dodatečné offline editace na displeji (numericky i graficky). Tady přístroj nabízí jak hromadné operace s celými oblastmi mixu (copy, move, erase, insert, smoothing, automatická gradace, komprese a expanze hodnot), tak detailní úpravu každého zaznamenaného eventu (microedit).

 

Efektový procesor

24bitový multiprocesor VS8F-2 na expanzní kartě obsahuje dvě stereo sběrnice s výběrem z dvou set padesáti multiefektů, dalších dvě stě uživatelských nastavení je možno uložit.

Některé multiefekty jsou přímo profilovány pro konkrétní použití (elektrické kytary, basy, vokály, bicí, mastering).

Jednotlivé algoritmy jsou detailně editovatelné a jejich kvalita je vesměs vynikající. Reverb, delay, echo, flanger, phaser, chorus, pitch shift, dynamické procesory, ekvalizéry, to vše v nepřeberné řadě modifikací, nádavkem třeba ještě voice transformer (formantový procesor), simulace mikrofonů, zesilovačů a reprosoustav nebo vocoder.

Pro takhle velkoryse koncipovaný přístroj jsou ale pouhé dvě efektové cesty přece jenom handicapem (navíc pokud je cesta použita pro insert efekt, nemůže už být k dispozici na auxsběrnici), a tak budete asi brzy chtít instalovat další VS8F-2 (celkem mohou být až čtyři).

Přes všechny superlativy jedna instalovaná karta na čtyřiadvaceti stopách zkrátka nedovolí nijak rafinovaná kouzla.

 

Co lze přikoupit

Kromě dalších harddisků a efektových procesorů VS8F-2 lze VS-2480 rozšířit třeba CD-RW drive CDR-88RW-3 (je pro něj v přístroji už připravený slot) nebo MB-24 Level Meter Bridge. Channel Edit Controller VE-7000 obsahuje potenciometry a tlačítka pro přímé ovládání všech parametrů mixu, je na něm i joystick pro surround. Osmikanálový AD/DA převodník se připojuje na R-Bus a přináší dodatečných osm analogových vstupů a výstupů. AE-7000 je profesionální digitální rozhraní AES-EBU. Aktivní repro monitory DS90-A a DS50-A jsou optimalizovány přímo pro VS-2480.

 

Závěrem

Je toho určitě hodně, co se sem nevešlo. VS-2480 je plný "vychytávek" a pracovat s ním je opravdová radost.

Jednotlivé projekty i kompletní disky můžete samozřejmě zálohovat na různá externí média, audiodata lze navíc importovat a exportovat ve formátu *.wav.

Vynikající možnosti ovládání nabízí displej ve spojení s myší, ještě lépe vypadá situace při použití VGA monitoru s dvojnásobnou zobrazovací plochou.

Je tu připraveno všechno, co potřebujete od prvního nahraného záběru až po mastering a vypálení CD. Jako domácí studio s nekompromisně profesionálním výstupem pravděpodobně nic srovnatelného neseženete. Prodejní cena sice není zrovna pro každou kapsu, ale za stejné peníze jste před několika lety dostali třeba AKAI DR-8. V takovém světle je ovšem tenhle přístroj neobyčejně levný.

Řekl bych, že VS-2480 bez přehánění zavádí ve své kategorii nový průmyslový standard. Jeho konkurenti se s ním asi ještě dlouho budou muset poměřovat.

 

Info:

VS-2480 je kompaktní nahrávací studio s motorizovaným mixem a efektovou jednotkou. Profesionální kvalita, 16 analogových vstupů, 8 výstupů + digital, 24 stop, 24bitová kvantizace, vzorkovací frekvence až 96 kHz. Maloobchodní cena 156 000 Kč.

Plus:

špičkové parametry záznamu (8 typů)

motorizované fadery

výstup pro VGA monitor

velkoplošný displej + myš

Sync track pro MIDI clock

Phrase Pad

surround kvadrofonie

Mínus:

nepěkný audioscrubbing

SMPTE sync pouze v modu slave

omezená kapacita DSP vyžaduje expanzi

Psáno pro časopis Muzikus