Roland TR-09 a TB-03 - rytmika na baterky

Roland TR-09 a TB-03 - rytmika na baterky
Roland TR-09 a TB-03 - rytmika na baterky

V tomto testu se podíváme na dvě mašinky, které mají na sobě spousty tlačítek, knoflíků a světélek. V okamžiku, kdy mašinky zapnete a mačkáte některé z těch čudlíků, začnou se dít zajímavé věci. Pokud vás zajímá, co zhruba se začne v tu chvíli dít, čtěte dál.

Co to vlastně je?

Přístroje Roland TR-09 a TB-03 jsou moderními verzemi dnes už legendárních mašinek z osmdesátých let, a to TR-909 a TB-303. První zmíněný stroj je a byl automatický bubeník a ten druhý je zase automatický basák. Prostě rytmika na baterky. A to doslova, protože obě zařízení je možné napájet čtyřmi AA bateriemi. Ale nechci předbíhat. Mnou testovaná zařízení už ve svém designu nezapřou své přes třicet let staré vzory. Ovládání těchto prcků je prakticky stejné jako dřív, jen pár praktických vychytávek a možností navíc nám připomíná, že je rok 2017. I zvuk by měl být velmi podobný, výrobce se totiž pyšní věrohodnou emulací chování původních analogových obvodů. Kromě možnosti již zmíněného napájení bateriemi je též možno napájet přístroje pomocí USB, které zároveň umožňuje využití jako audio rozhraní, takže je možné ve vašem DAW přes toto připojení napřímo nahrávat...

 

V neposlední řadě jsou přístroje vybaveny vlastním reproduktorem, takže je možné s ním tvořit a hrát si opravdu kdekoliv. Ale pojďme se podívat na každý zvlášť...

 

TR-09

Zvuk TR-909 je dnes již klasikou. Na trhu se objevil v roce 1984 a byl to první „drum machine“, který byl vybaven MIDI. Takže bylo snadné ho donutit „povídat si“ s ostatními přístroji, které v osmdesátých letech začaly vládnout nahrávacím studiím. Je k slyšení v ohromné spoustě nahrávek a má svůj typický charakter. Princip tvorby zvuku v původní TR-909 kombinoval analogovou syntézu (pro tvorbu zvuků kopáků, snarů, tomů, ráfku a clapu) se zvuky činelů a hi-haty, které byly vyrobeny ze šestibitových samplů. U všech zvuků bylo možné jednoduše upravovat některé jejich parametry, jako například hlasitost, ladění, barvu...

 

TR-09 je již analogem virtuálním, ale ovládání zůstalo stejné a zvukový charakter je v podstatě totožný. Zásadní rozdíl je zde v rozměrech a hmotnosti. Zatímco původní stroj byl celkem mohutná krabice, TR-09 je docela drobeček. Sekvencer funguje zcela klasicky, jsou zde na výběr dva režimy zápisu: Step a Tap. Oproti originálu si zde ale můžete trochu zjednodušit práci s pomocí displeje a otočného Rotary Encoderu.

 

Samozřejmostí je možnost zálohy vašich výtvorů na USB disk. Již zmíněná možnost využití jako USB audio rozhraní zde přináší ještě jednu výhodu: Přístroj umí tímto způsobem přehrávat ve čtyřech stopách odděleně - každý part zvlášť. To se může náramně hodit při další mixáži...

 

TB-03

Když byl Roland TB-303 v roce 1982 uveden na trh, byl prý původně propagován jako pomůcka pro kytaristy, když cvičí sami. Velký úspěch to asi nemělo, a tak se zhruba po roce a půl zařízení přestalo vyrábět. Až po pár letech přišli tvůrci elektronické hudby na to, že TB-303 je zatraceně šikovná věc pro tvorbu tehdy strmě vzhůru stoupajícího žánru house. A pak už to jelo, a stejně jako TR-909 se i tento stroj stal legendou. TB-303 byl monofonní basový synťák se sekvencerem, s možností volby mezi dvěma tvary vln oscilátoru - pilou a obdélníkem. Nabízel jen jednoduchý generátor obálky a low pass filtr. Při programování sekvenceru bylo možné si vybrat, jestli bude zapisovaná nota akcentována (trochu hlasitější zvuk a pootevřený filter cutoff a resonance), nebo svázána s těmi ostatními (jednoduché portamento). Výsledkem byla možnost tvorby opravdu šťavnatých a tanečních groovů.

 

První singl legendárního Fatboye Slima je song s názvem Everybody Needs A 303. Hádejte, o jaké „třistatrojce“ je řeč. No a také zkuste hádat, co to je za zvuk, který je dominantou tohoto songu...www.youtube.com/watch?v=o6eIBE7Bo3U

 

TB-03 nabízí ty samé možnosti, v podstatě totožné ovládání a zvuk. Opět zde ale přibylo pár milých vylepšení. Kromě možnosti trochu jednoduššího programování s pomocí displeje a potenciometru Value jsou zde přidány efekty overdrive a delay. Ty znějí skvěle! Dnes už samozřejmostí je přidané rozhraní MIDI a již zmíněná USB konektivita.

 

Líbí?

Rolandy TR-09 a TB-03 jsou velmi zábavné. Mají krásný zvuk, skvěle vystihují to, co uměly jejich slavné předlohy, a přitom jsou kompaktní a snadněji propojitelné s okolním světem. Naučit se plně využít jejich potenciálu asi vyžaduje nějaký čas, ale výsledek může být velmi inspirativní. Možná se ptáte, jestli takové mašinky mají v roce 2017 smysl, když i průměrný mobilní telefon nabízí možná komplexnější a všestrannější programy na tvorbu hudby. Myslím, že fakt jo. Ano, sice máme dnes s moderními nahrávacími programy, plug-iny a virtuálními nástroji mnohem širší možnosti, ale na druhou stranu - méně je někdy více a gigabajty samplů a obří seznam plug-inů mohou často tvůrčí proces naprosto zablokovat. A v tu chvíli je často léčivé vrátit se tak trochu zpátky na stromy...

 

Info:

Roland TR-09 a Roland TB-03 jsou virtuálně analogové syntezátory/sekvencery, které emulují klasické analogové přístroje a obohacují je o moderní vychytávky. Ceny jsou 11 480 Kč pro TR-09 a 11 399 Kč pro TB-03.

 

Plus:

věrný, vřelý a tlustý zvuk

kompaktní rozměry

možnosti USB jako audio rozhraní

inspirativnost

 

Mínus:

Je potřeba se s tím naučit.

Bubeníci a basáci nemají od 80. let co jíst.

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

(pro oba stroje shodné údaje)

 

Efekty overdrive a delay (TB–03), kompresor (TB–09)
Napájení 4x AA baterie/USB
Spotřeba 500 mA
Rozměry 308 x 130 x 52 mm
Hmotnost 940 g

 

www:

www.roland.com/global/products/tb-03/

www.roland.com/global/products/tr-09/

Psáno pro časopis Muzikus