Roland Fantom G - workstation nové generace

Roland Fantom G - workstation nové generace
Roland Fantom G - workstation nové generace

Do svého nového modelu nejvyšší řady klávesových worskationů firma Roland zahrnula skutečně úctyhodnou sbírku novinek, jimiž ji odlišila od té předcházející, a zároveň tak vytvořila v řadě oblastí jeden z nejrozvinutějších a nejkomplexnějších nástrojů na trhu.

Fantom řady G přináší inovovaný zvukový generátor, jehož 256 MB velikost nabízí velmi kvalitní barvy pro široké žánrové spektrum. Zásadní změnou prošel i nový osmapůlpalcový barevný LCD displej, jehož svítivost i pohled na něj v podstatě z jakéhokoliv směru jsou vynikající. Displej tak může velmi přehledně zobrazovat například vnitřní sekvencer kombinující MIDI a audio nahrávání s dosud nejvyšším počtem stop - 128 MIDI a 24 audio. Taktéž efektová jednotka přináší neuvěřitelných dvacet dva najednou použitelných efektů. Jedna z možností rozšiřitelnosti zvukového spektra jsou nově vyvinuté ARX boardy se SuperNatural technologií, které se do Fantomu G vejdou dva najednou. Tyto skutečnosti společně s novou kladívkovou mechanikou ve verzi Fantom G8 a stylovým hliníkovým provedením dávají uživateli pocit solidnosti a preciznosti.

 

Správně tušíte, že takto mimořádně vybavených nástrojů na světovém klávesovém trhu moc není, stejně tak jako firem zabývajících se vývojem a výrobou špičkových hardwarových workstationů. Ten, na rozdíl od obrovského rozmachu softwarových instrumentů, přináší novinky v daleko delších intervalech - o to víc jsou očekávanější.

 

V tomto testu jsem se zaměřil na nejvyšší verzi řady - Fantom G8.

 

Zvukový generátor

Díky velikosti zvukového generátoru (2230 vzorků) bylo možné vytvořit velmi rozsáhlou banku akustických instrumentů, syntezátorových barev, bicích sad a dalších specifických zvuků až se 128hlasou polyfonií.

Fantom G zní velmi dobře zejména v oblasti hard lead, soft synth, pads, techno synth zvuků, hiphopových bicích sad a basů. Podařené jsou různé varianty smyčcových nástrojů, žesťů, hlasů, varhan, fléten a basových kytar.

Slabiny nástroje v interních zvucích vidím zejména v oblasti akustických kytar, elektrických kytar a saxofonů - je v nich minimum artikulací, vrstvení, které by jim dalo realistickou přesvědčivost. Nenadchly mne též zvuky elektrických pian, to zřejmě firma již vyřešila v rozšiřujícím ARX boardu, jenž nebyl součástí testovaného nástroje.

Specifickou kategorií je zvuk klasického klavíru, jenž je u nástroje s vyváženou klaviaturou téměř rozhodující. Čtyři elementy na vytvoření realistického pocitu ze hry v dnešní době prostě nestačí, věřím, že akustický klavír najdeme také v příštích ARX rozšířeních. Na druhou stranu musím říct, že zvuk klavíru je velmi průrazný a zejména v bohatších aranžmá se výborně prosadí.

 

Presety

 

Mohou ve své paměti obsahovat následující nastavení - Patch, Rhytm Sets, Live Sets a Studio Sets. Jsou buď interní nebo programovatelné uživatelské.

 

Patch

Jedná se o program, jenž je základním stavebním kamenem pro další práci je zvuky.

Patche jsou v nástroji přehledně rozděleny do kategorií, v nástroji je jich celkem 1920 interních a 512 uživatelských. Jednotlivé patche se přepínají v režimu Single Mode, v ostatních režimech je možná jejich kombinace.

 

Live mode

Zde je možné vytvářet spojení až osmi patchů a jejich rozvrstvení na klaviatuře, zónování a nastavení řady dalších parametrů. Díky těmto možnostem si můžete vybrat jednotlivé zvuky pro živou hru a dle svých potřeb s nimi pracovat. K ukládání vám slouží 512 uživatelských pamětí. Velice dobře poslouží také firemní nastavení, kde taktéž v 512 pevných nastaveních nejdete velmi inspirativní zvukové kombinace, v řadě případů doplněné o rytmické loopy.

Za naprosto skvělou skutečnost využitelnou při živé hře považuji fakt, že při přepínání jednotlivých presetů Live Mode nedochází k vypínání předcházejících, lze je tak plynule prolnout. Nutno říct, že takovouto vlastností nedisponuje ani Korg Oasys. Tento fakt svědčí o obrovské síle vnitřní DSP jednotky, neboť dokonce i u velmi komplikovaných presetů lze jednou rukou držet akord, druhou přepnout a poté souběžně hrát s drženým předcházejícím presetem.

 

Studio mode

Toto nastavení v nástroji úzce souvisí s nahráváním songů. Lze naprogramovat šestnáct různých patchů, jejich vzájemnou mixáž, efekty a další parametry.

 

Rozšíření ARX boardy

Přináší nejen nové zvuky, ale i efekty, mají svoji vlastní grafickou editaci a další nastavení. SuperNatural technologie by v těchto boardech měla přinést zvukovou přesvědčivost, expresivitu a samozřejmě vysokou kvalitu. Zatím firma připravila následující verze: ARX-01 Drums - SuperNatural zvuky bicích nástrojů s možností editace tloušťky korpusu ad. a ARX-02 Electric Piano - SuperNatural barvy elektrických pian s realistickým nastavením modelů zesilovačů. Předpokládá se, že další budou vbrzku následovat a převezmou tak štafetu po jejich starších předchůdcích SRX, které do Fantomu G vzhledem k zásadním odlišnostem nenainstalujete.

 

Ovládací prvky

 

Kontroléry

Fantom G8 nabízí uživateli v levé části čtyři otočné a osm tahových potenciometrů s tradiční možností naprogramování ovládání různých parametrů. Dále přepínání jednotlivých modů, změnu nastavení klaviatury, arpeggiatoru, ovládání sekvenceru, tlačítka pro vstup do editace parametrů a ukazatel tempa s malým displejem.

Pravá část je určena pro dial kolečko k zrychlenému zadávání hodnot, tlačítka pro navolení expanzních karet, samplingu a hlavně multipady.

 

Displej

Na osmapůl palcovém barevném LCD displeji se odehrává to nejpodstatnější - představuje komplexní grafický interface. Jeho ovládání i celkový design - vše je velice dobře ergonomicky navrženo, kvalita zobrazení je opravdu skvělá. Pokud využijete možnost připojení USB myši, máte vynikající možnost účinně kontrolovat vše podstatné. Pravda je, že jsem měl při velikosti displeje občas potřebu nastavit některé parametry přímo prstem na displej, tak jako například na Oasysu nebo digitálních pultech Yamaha. Bude to asi síla zvyku, nicméně myš je při ovládání displeje bezvadný pomocník.

 

Klaviatura

Kladívková mechanika PHAII s umělou slonovinou je vedle displeje další velmi podstatnou částí nového Fantomu G. I ona je naprosto mimořádně kvalitní, pokud jste klavíristé, bude se vám na ni hrát skvěle. Má výrazněji tužší chod než hammer klaviatury Yamaha, Korg, či Kurzweil, což pocit hry na reálný klavír ještě více umocňuje.

Jedinou výhradu mám k repetitivnosti kláves, rychlá staccata na jedné klávese se vám budou hrát velice těžce. Naštěstí jsou k dispozici multipady, na kterých to není problém.

 

Multipady

Šestnáct pogumovaných dynamických multifunkčních padů vybavených polyfonním aftertouchem umožňuje ovládat velké množství parametrů. Nejčastěji je využijete k nahrávání partů, které se na kladívkové mechanice obtížně řeší, výborně se osvědčily k nahrávání bicích a spínání samplů. Mohou také spínat arpeggio, chord memory, efekty, vypínat MIDI kanály, nastavovat oblíbená nastavení atd.

 

D Beam

Tento kontrolér je ideální pro rozšíření ovládání nástroje při živé hře, je na něj možné naprogramovat řízení parametrů solo synth, pitch bend a řadu dalších.

 

Arpeggio

Nemá ambice doprovodné jednotky, ale pouze obyčejného arpeggiatoru s možností 128 uživatelských nastavení a chord memory, což je v pořádku - síla nástroje je soustředěna v jiných oblastech.

 

Efektová jednotka

Možnosti efektové jednotky převyšují všechny dosavadní workstationy různých značek. Dvaceti dvěma najednou použitými efekty se nemůže pochlubit kromě Fantomu G zatím žádný. Insertní efekty nabízí 76 typů, master sekce potom dalších 78 efektů. Společně s reverby a chorusy tak můžete vybírat z více než 160 typů. Nepředpokládám, že by Roland dal do své vlajkové lodi něco jiného než své nejlepší efekty, tudíž se můžete těšit na zvuk maximálně možných firemních kvalit. Opravdu se nedá nic vytknout. Plně programovatelné kompresory, limitéry, overdrive, delay, simulace kytarových zesilovačů, nádherné hally - celkově silná zbraň nástroje.

 

Sekvencer

Plně vybavený Fantom G umožňuje nahrát až 128 MIDI stop a 24 audio stop. S nimi potom lze pracovat v jednom songu. Díky přehledné organizaci displeje tak máte k dispozici, obrazně řečeno, zmenšený sekvencer vašeho počítače. Je zde skutečně řada parametrů velmi pohodlně editovatelných, aniž by bylo nutné počítač zapínat, a to jak v sekci MIDI, tak audio. Celá vaše kompozice se dá s využitím master FX a resamplingu nahrát, poté vyexportavat na USB flash a přenést do počítače k vypálení na CD.

 

Sampling

Rozšířením RAM na maximum, což je 544 MB, lze získat v nástroji možnost nahrát až padesát čtyři minut stereo. Není to nejvíc, pokud byste chtěli plně využít čtyřiadvacetistopé audionahrávání, avšak v řadě případů to bude stačit. Vzhledem k tomu, že nástroj neobsahuje HD recording ani přímý USB recording, se všechna audio data vlastně samplují do vnitřní RAM. V nástroji je však řada velmi pokročilých editačních možností, včetně následného exportu, tudíž i o zdárné fungování této části je velmi dobře postaráno.

 

Konektivita

 

Vstupy a výstupy

V zadní části nabízí nástroj široké možnosti připojení, jeden kombinovaný XLR/jack vstup s fantomovým napájením, dva linkové vstupy. Dále čtyři jackové výstupy, jeden sluchátkový, digitální koaxiál in/out.

Klasická MIDI trojice doplňuje USB MIDI. Tři zadní vstupy jsou určeny pro nožní pedály.

 

USB

Tři konektory USB mají v nástroji následující funkce:

USB-Computer - přes něj lze posílat soubory a dále využít pro audio/MIDI.

USB-Mouse slouží k připojení USB myši.

USB-Memory je pro flash zařízení.

 

V-link

Pomocí Fantomu G lze řídit další externí zařízení a synchronizovat tak hudbu a obraz. Vzhledem k tomu, že Roland má i vlastní divizi Edirol, který je v této oblasti velmi úspěšný, je možnost jejich propojení přes V-link nutná.

 

Praktické zkušenosti a závěrečné zhodnocení

Roland Fantom G8 je pro mne na rozdíl od předcházející řady Fantom X velmi příjemným překvapením. Jako uživatel nástrojů různých značek (Yamaha, Korg, Kurzweil...) jsem se snažil o objektivní zhodnocení a porovnání jeho nesporných předností. Dokonce si myslím, vzhledem k počtu novinek a vylepšení, že by se měl nástroj jinak jmenovat. Více by tak vynikla jeho jedinečnost a kvality.

Fantom G8 se mi nejvíce osvědčil při nahrávání hiphopových, dance a R‘n’B skladeb, pochopitelně je velmi dobře použitelný i pro jiné žánry.

Aranžmá mají velmi dobrý zvuk, všechny zvuky jsou citlivě ekvalizovány. Pokud dobře nastavíte interní a master efekty, celkový dojem je ještě lepší. Testoval jsem na monitorech KRK VXT6 a sluchátkách AKG K271.

 

Plus:

kvalita velkého množství zvuků

sekvencer a jeho editační možnosti

efektová jednotka

skvělý barevný a velký LCD displej

vynikající klaviatura s umělou slonovinou

možnost USB myši

XLR vstup s fantomovým napájením

vynikající dílenské zpracování

design a hliníkové provedení

celková ergonomie

cena

 

Mínus:

nevyrovnaná hlasitost jednotlivých rejstříků

řada akustických barev postrádá živost (mělo by řešit rozšíření ARX)

malé množství elementů v jednom zvuku

možnost instalace větší RAM

repetitivnost jinak velmi kvalitní hammer mechaniky

schází přímý USB recording

 

Technická specifikace:

Fantom G6/7/8: 61/76/88 kláves

Fantom G8: s hammer mechanikou PHAII a umělou slonovinou

maximální polyfonie: 128 hlasů

vnitřní paměť na vzorky: 256 MB

paměť na presety: patch 1756, bicí 73, live 512, studio 128

efekty: preset 76 typů, master 78 typů, chorus, reverb

sampling: 16 bitů/44,1 kHz

RAM paměť na sampling: až 544 MB (54 minut stereo)

sekvencer: 128 MIDI stop, 24 audio

počet songů v 1 projektu: 50

arpeggiator: 128 interních, 128 uživatelských

vstupy a výstupy: 1 XLR/jack vstup s fantomovým napájením

2 jack in, 4 jack out

1 sluchátkový stereo výstup

coaxial in/out

USB (Computer, mouse, memory)

rozšíření: ARX zvukové boardy, DIMM paměti na sampling, ad.

 

Fantom G6: 1066/411/142 mm - 14,5 kg

Fantom G7: 1278/411/142 mm - 16,5 kg

Fantom G8: 1396/502/183 mm - 32,0 kg

 

O praktické postřehy s řadou Fantom a jeho předchůdci jsem poprosil „rolanďáka“ Karla Civína, který na nástroje této značky vytrvale hraje již několik desetiletí.

Se značkou Roland jsem se setkal poprvé v roce 1991 u modelu Alfa Juno 2. Koupil jsem ho v bazaru, vezl vlakem domů a štěstím nemohl ani mluvit. Celou noc jsem seděl se sluchátky na uších, hrál a poslouchal ty úžasné zvuky. Ráno jsem sundal sluchátka a šel rovnou na snídani. Po pár letech jsem ho prodal kamarádovi, který na něj hraje dodnes. Naprosto zásadní pro mne bylo setkání s nástrojem Roland XP-80. Zvuk, ovládání, možnost rozšíření pomocí čtyř zvukových boardů SR-JV80, 76 kláves, veliký přehledný displej, sekvencer s bohatou možností podrobné editace atd. V této době jsem používal Roland RD-600 (akustická a elektrická piana), Roland XP-80 (zvuk a sekvencer) a Roland VK-8M s master klaviaturou (simulace varhan Hammond). Před vystoupením to znamenalo hodně zapojování a drátování, ale byl to nádhernej set. Jak zvukově, tak i pro oko. Jediná nevýhoda bylo stěhování na koncerty, na zkoušky, domů a tak dokola. Poohlížel jsem se tedy po nástroji, který by tyto tři na pódiu nahradil. Po vyzkoušení řady nových nástrojů jsem se rozhodl pro Roland Fantom X7, který nahradil nový Roland Fantom G 8. Ten posunuje laťku ještě výše (a škoda že i hmotnost nástroje o cca 10 kg). Nejsem si jist, jestli nástroj o hmotnosti 35 kg je hudebníkovým kamarádem nebo už břemenem...

Psáno pro časopis Muzikus