Roland C-190 - keyboard pro klasickou, chrámovou hudbu
S tímto nástrojem se otevírají všem varhaníkům i přátelům orchestrální hudby nové možnosti. Keyboard pro klasickou hudbu se svými 76 klávesami rozdělitelnými do dvou manuálů, 43 rejstříky, čtrnácti dalšími nástroji a třemi různými pedály je univerzálně použitelným nástrojem ve všech oblastech sakrální a orchestrální hudby.
Elegantní keyboard C-190 zaujme svým pro varhany atypicky velkým rozsahem klaviatury a přesto úžasně malou hmotností (11 kg) umožňující jednoduchý transport. Nástroj je koncipován především jako varhany, rejstříkové sklopky jsou identické se sklopkami z hracích stolů píšťalových varhan. Kvalitní a silný zvuk vychází ze dvou malých deseticentimetrových reproduktorků, každý má sinusový výkon 10 W, což je zpravidla postačující. Umělohmotná klaviatura je vyvážená a klade potřebný odpor. Rejstříkové sklopky mají červenou diodku avizující polohu zapnutí, zřetelně čitelnou i při jasném protisvětle nebo paprscích dopadajících na hrací stůl. Sklopky i tlačítka jsou na rozdíl od obvyklých varhan mnohem blíže manuálu a v horizontální poloze. Tlačítka kombinací nejsou pod manuálem, jak je běžné, nýbrž nad ním. Na zadní straně jsou stereovýstupy pro audio jako zdířky pro jacky, vedle MIDI in a out ještě je zdířka pro připojení varhanního pedálu, který promění keyboard v malé varhany. Další zdířka pro jack slouží připojení pedálu expression respektive sustain pedálu. Napájení je externí, ze sítě.
Dispozice
C-190 má 128hlasou polyfonii a 43 (!) varhanních rejstříků. Na místech třinácti hlavních je totiž třicet rejstříků alternativních, aktivovatelných delším podržením rejstříkové sklopky, kdy začnou blikat tlačítka pamětí a lze stiskem jednoho z paměťových tlačítek zvolit s ním spojený alternativní rejstřík. Rozdělením klaviatury simulujeme hru dvou manuálů s různou registrací. V dolních oktávách je monofonní basová funkce. Připojený separátní MIDI pedál hraje pedálové rejstříky polyfonně, jinak nejhlubší tón, zahraný na manuálu zazní v pedálovém rejstříku monofonně. Krom varhanních rejstříků má C-190 čtrnáct orchestrálních zvuků hratelných s dynamikou úhozu a kombinovatelných s varhanními rejstříky. Lze aktivovat i další expander. Melodická funkce umožňuje monofonní způsob hry (nejvyšší hraný tón) zvoleného orchestrálního hlasu. Tím se dají hrát například varhany s hobojem či flétnou. Pro kombinace (Setzer) máme k dispozici pouze 2 x 4 paměti.
Každý rejstřík lze intonovat. Osm různých typů dozvuku (od komůrky až po katedrálu) lze ještě tlačítky Up a Down přizpůsobit vlastním představám. Nastavitelné vzdušnicové panorama se čtyřmi typy rozmístění píšťal na pomyslné vzdušnici (od basu po diskant zleva doprava a naopak), dále hluboké píšťaly uprostřed, resp. hluboké píšťaly vně, je obzvláště dobré za použití externí reprodukční techniky k přizpůsobení ke stylu hudby a prostoru. Dělení C/C? není pokaždé vhodné, pro continuo zvolíme rovnoměrné rozložení píšťal z jedné strany ke druhé, aby tóny nehopsaly sem a tam. Dále lze volit ze čtyř typů dispozice: klasická, romantická, barokní, sólová, které nastaví registraci s rejstříky z interní knihovny, jež lze opět upravit. Lze transponovat (-5 až +6 půltónů), jemně ladit a zvolit jedno z ladění (středotónové, pythagorejské, Kirnberger, Werckmeister a jako základní nastavení rovnoměrně temperované). Dvacet osm demo ukázek vybíráme kombinací paměti a sklopky. Všechny jasně ukazují zvukové kvality nástroje.
Rejstříky
Výborné varhanní hlasy umožňují všechny stylové druhy. Rejstříky se dají ještě zvukově pozměnit a přizpůsobit.
Současná hra přednastavené registrace, alternativních rejstříků a paměti, včetně možnosti současné aktivní hry při přehrávání ukázky i po ní, činí Rolanda C-190 flexibilním, což poněkud vyvažuje předchozí kritiku nedostatečného vybavení kombinacemi (2 x 4). Rejstříky jsou velmi realistické, zvučné a s charakteristickými barvami. V principálech, flétnách, smycích a jazycích jsou zastoupeny různé evropské oblasti. Tak se liší německá Trompete 8` od francouzské Trompette 8`. Zdařilé jsou lyrické jazyky II. manuálu, ať už je to Vox humana 8`, zakulacený hoboj Hautbois 8`, jadrně brilantní Krummhorn 8`, měkký, poněkud těžkopádný Fagott 16` a brilantní Clairon 4`, jenž se výrazně liší od podstatně zaoblenější Clarine 4` v pedálu. Flétna druhého manuálu se dobře mísí s Copulou 4` (Koppelflöte). Perfektní jsou všechny smyky. V pedálu Violon Bass 16` a Gedackt 8` plus Choral Bass 4`, k tomu v prvním manuálu Diapason 8`, Spitzflöte 4`, Waldflöte 2`, Mixtura IV a Trompete 8`, ve druhém manuálu Geigenprinzipal 8`, Gamba 16`, Fugara 4` a Doublette 2` k čemuž Fagott 16` už zní velice romanticky. Hodí se i Viole Celeste. Kamzičí roh (Gemshorn), salicionál, špičatá flétna (Spitzflöte) a trubicová flétna (Rohrflöte) splňují naše očekávání stejně tak jako jazyky Bombarde 16` v pedálu a Regal 8` či Trompete 4` v prvním manuálu. Do sboru se hodí i střídmá alikvota Quinta 2 2/3` a Tierce 1 1/3`, jen by tyto rejstříky neměly být jako alternativní na témže místě, protože se nedají kombinovat při rozdělení manuálu ve dvě hry. Z mixtur je k dispozici Mixture IV 1-1/3` (příliš vysoko) v prvním manuálu a ve druhém manuálu Scharff III 1` (rovněž příliš vysoko). Dají se ale využít při různých registracích pléna či tutti, kde nepůsobí vtíravě a dodávají hře lesk a ostrost. Celkový dojem nadmíru zdařilé varhanní dispozice Rolanda C-190 je ohromný. Lze si rychle osvojit jeho ovládání a nabýt v něm jistoty. V tabulce je přehled rejstříků i od výrobce přednastavených kombinací (Setzer).
Instrumentální hlasy
Tlačítkem Orchestra lze navolit jeden až tři ze čtrnácti nástrojových hlasů buď samostatně, či ve spojení s až třinácti současně znějícími varhanními rejstříky. V pedálové sekci je pizzicato, akustický bas s hezkou resonancí dřeva, sbor arco kontrabasů a sólové violoncello. Důležitou bázi zde tvoří piano, dále lyricky temné a zvonivě znějící elektrické piano, nylonová kytara, smyčcový orchestr a vokální sbor. Pro barokní continuo je vynikající cembalo ve II. manuálu v základní osmistopé dispozici. Při puštění klávesy slyšíme i návrat brku přes struny zpět, což dává pocit autenticity. Zvuk cembala je velmi příjemný, zakulacený, není řezavě kovový, navíc zde lze na rozdíl od akustického nástroje hrát i diferencovanou dynamiku. Z rodiny dechů jsou zde žestě (polyfonně od dechovky až po Wagnera, nebo naopak s melodickou monofonní funkcí), stejně jako hoboj a příčná flétna. Hoboj hraný polyfonně poněkud připomíná harmonium. Neuvěřitelně dobře zní zvony (věžní, nikoli orchestrální).
MIDI
Pro výměnu dat s počítačem či jinými "zvukotvornými" zařízeními je k dispozici MIDI in/out. Nahrávky naší hry provedené integrovanou nahrávací funkcí se ale nedají přes MIDI přenést na sequencer v PC. Velká škoda, protože pouhá čtyři místa k uložení nahrávky na C-190 jsou rychle obsazená, a je pak zapotřebí některý záznam vymazat, aby uvolnil místo novému. Dalším nedostatkem je, že pevně nastavené MIDI kanály nelze měnit. Externí MIDI zařízení by proto mělo umět měnit své kanály a toto uložit. C-190 v režimu Orchestra vysílá i přijímá dva povely, volbu banky (MSB & LSB) a číslo střídání programu. I když i zde existují pevná nastavení, MSB je pro všechny orchestrální zvuky 08, nastavení u LSB je na 04, a pak nejsou programová čísla pro instrumentální zvuky rozdělena podle GM standardu: piano=01, el. piano=02, kytara=03, housle=04, cello=05, sbor=06, flétna=07, zvony=08, smyčce=09, žestě=10, cembalo=11, akustický kontrabas pizzicato=12, sbor arco kontrabasů=13, hoboj=14. V režimu Orchestra se k tomu ještě přidružují povely CC64 vysílané pedálem sustain/expression a pro varhanní část povely CC11 pro nastavení balanční crescendové šlapky (Schwellpedal). Patří sem i povely CC91 pro část zajišťující dozvuk. C-190 vysílá a přijímá též pro MIDI sequencing obligátní SysEx povely přenášející na sekvenční program veškerá nastavení a registrace prováděné při hře a při jejím reprodukovaném přehrávání jsou opět keyboardem přijaty a přehrány.
Info:
Roland C-190 v sobě spojuje chrámové varhany a orchestrální nástroje + carillon. Doporučená maloobchodní cena je 33 060 Kč.
Plus:
pět historických ladění + možnost intonace a transpozice
flexibilita nastavení rozložení píšťal na vzdušnici
špičková kvalita zvuků
Mínus:
ve varhanní sekci malé množství pamětí k uložení volných kombinací
při melodické funkci problémy s hraním legata
Technická specifikace:
počet kláves/dělená: 76/dělená
polyfonie: 128
multitimbrál/počet nástrojů: ano/varhany + 14 orchestrálních
váha: 11 kg
rozměry: 1156 x 347 x 108 cm
adaptér/síť: adaptér PSB-4U
typ syntézy/sampler: generátor PCM
disketa/flash karta: ne
MIDI in: ano 1 x
MIDI out: ano 1 x
MIDI thru: namísto toho výstup pro varhanní pedál
dynamika: jen u orchestrálních zvuků
demo: 28 kompletních skladeb
transposice: 5 půltónů dolů, 6 nahoru
sluchátkový výstup: 2