Rocktron Xpression - kytarový/baskytarový efektový procesor
Rocktron Xpression - Návrat ztraceného syna
Rocktron Xpression je klasický efektový procesor do racku, kterých již mnoho nenajdete. Najde i nyní uplatnění ve výbavě náročných muzikantů?
Byla jich celá armáda... Rocktron, TC Electronic, Digitech a další. Všechny tyto značky a ještě mnohé další vyráběly před pár lety klasické kytarové efektové procesory pro velké rackové sestavy náročných kytaristů, kteří měli základ zvuku tvořený lampovými pre-ampy a lampovými zesilovači a efektový procesor v efektové smyčce poskytoval další efekty nad rámec základního zvuku. Vcelku dlouho se v tomto oboru příliš mnoho neděje, většinou jsou nové nástrojové efektové procesory vybaveny i modelingem pro kompletní zajištění všech potřebných efektů v efektovém řetězci a klasický nový efektový procesor podobného střihu již těžko v obchodě naleznete. O to více jsem byl překvapen, když jsem dostal k recenzi Rocktron Xpression, který je právě takovým multiefektem ze staré školy a poprvé vstoupil na trh již před delším časem. Má ještě dnes co nabídnout? No kdyby neměl, tak by ho asi firma Rocktron dále nevyráběla, ne? Ale najdeme tyto kameny, na kterých stále firma Rocktron staví důvody pro život procesoru Rocktron Xpression i my? Vydejme se na cestu do hlubin rocktronovy duše...
Trocha kytarové (i mé) historie úvodem...
Možná bych se měl vrátit o zhruba dvacet let zpět, kdy i já jsem měl v kytarovém racku lampové pre-ampy, lampové koncové zesilovače a samozřejmě mezi tím (či v efektové smyčce lampového zesilovače) i efektové procesory podobného střihu. Když jsem osobně na tuto koncepci začátkem devadesátých let přecházel, byl jiný, ještě šestnáctibitový (a i méně!) svět. Strašně nám vadilo, jak kytarové procesory s malým bitovým rozlišením měnily náš vysněný kytarový zvuk, ale koncepce se nám líbila. Všechno uložené v pamětech, jen šlápnout, zvolit preset a hrát... Paralelní efektové smyčky neumožňovaly rozumné řízení košatějších zvuků, sériové zase žraly signál (doslova, termín „žraly“ je zcela na místě). Svět kytarových velkých kytarových zvuků byl prosycen kompromisem. Tehdy právě šla firma Rocktron do boje s multiefekty, které měly sice digitální efekty, ale umožňovaly řídit poměr efektovaného s průchozím původním (tedy analogovým) signálem - tedy bez degradujícího průchodu tehdejšími AD a DA převodníky. Zatímco řada efektových procesorů, které měly pouze mixování zvuků v digitální části, Rocktrony umožňovaly lépe zachovat původní analogový charakter a nabízely míchání zvuků z obou světů (samozřejmě včetně ukládání do pamětí). A nebudu napínat a nechávat si to až na konec: Toto je pro puritány zcela zásadní vlastnost, protože toto umí stále i efektový procesor Rocktron Xpression. Někdy je zatraceně dobré nezapomenout svojí historii...
Kytaristé, nezapomínejte na své kolegy!
Já vím, začal jsem o kytaře, ale Rocktron Xpression je dobře vybaven i pro baskytaristy. Zatímco u kytaristů bude základním nasazením efektová smyčka zesilovače nebo velké rackové sestavy, u baskytary musím předpokládat nasazení ve zjednodušené sestavě, tedy baskytara → procesor → koncový zesilovač. Zejména pro tuto aplikaci je Rocktron Xpression vybaven Hi-Z vstupem, tedy vstupem pro kytaru či baskytaru s pasivními snímači. Ačkoliv to někteří stále dělají, zapojení nástroje s pasivními snímači do vstupu s nízkou impedancí kvalitativně degraduje zvuk drahého nástroje jen na „nějakou kytaru“ nebo „nějakou baskytaru“. Vstup s vysokou impedancí na Rocktron Xpression toto řeší nejenom pro elektrické kytary a baskytary, ale i pro akustické kytary, mandolíny, ukulele a ostatní nástroje s pasivními (například piezo) snímači.
Nekažte si svůj tón!
U celé řady procesorů starší koncepce jsem za dlouhá léta měl problém, že neumožňovaly dobré oddělení původního a efektovaného zvuku. Buď efektovaného zvuku bylo málo nebo moc, obvykle se příliš frekvenčně cpal do původního zvuku a celkově tak snižoval čitelnost zvuku a radost ze hry. Největší problém toto dělá na basech a nižších středech. U Rocktron Xpressionu na toto mysleli a díky funkci Hi-pass si můžete nastavit, od jaké frekvence půjde zvuk do procesoru. Původní půjde na výstup pochopitelně beze změny. U kytary je to funkce samozřejmě příjemná, u basy pak vzhledem k tělu tónu zásadní. Když si vzpomenu na tu spoustu efektových procesorů, které toto neumějí (a ani neumějí filtrovat spodní část spektra v efektech), tak i zde má Rocktron ode mne plus. Tato funkce je globálně nastavitelná pro celý procesor, kromě možnosti skokové volby frekvence, od které půjde zvuk do procesoru, procesor sám nabízí ještě základní volbu procesingu, tedy volbu kytara/baskytara.
Prolínání efektů
Rocktron Xpression umí ještě pár velmi zajímavých kousků. Jedním z nich je funkce Spillover. Určitě znáte efektové procesory, kde při změně presetu nastane nepříjemné ticho, pokud nic nezahrajete. Někdy ticho i léčí, ale co když hrajete tklivé táhlé nařvané sólo a chcete vyzpívat poslední tón s všemi těmi hally a echy a pak hned přepnout na sloku s čistou kytarou? Skutečně musíte přijít o konec sóla a začít vybrnkávat čisté akordy do až trapného ticha? Funkce Spillover v procesoru Rocktron Xpression toto řeší: Při změně presetu se do dalšího presetu prolnou echa a hally z předchozího presetu. Pro klasického rockového kytaristu paráda. Je to funkce aktivovatelná u efektu pro daný preset, můžete si tedy zvolit dle aranžmá, jestli to bude v písničce kladem, nebo zda naopak chcete rychlou, dramatickou změnu.
A teď k těm efektům...
Možná vás překvapí, že jsem zmínil na začátku asi ty nejdůležitější klady, ale domnívám se, že u tohoto procesoru ze „staré školy“ je právě toto potřeba zmínit, jinak je totiž nabídka efektů vcelku běžná a až tolik o ní mluvit není potřeba. Rocktron Xpression umí ten běžný základ efektové výbavy pro klasického rockového kytaristu: hall, double delay, chorus, pitch shifter s možností změny typu procesování slow/medium/fast, simulaci rotary (Leslie), tremolo, phaser s možností volby počtu fázovacích stupňů, flanger, parametrický ekvalizér, kompresor - a celkem pochopitelně také šumovou bránu Hush, která je takovým etalonem šumových bran a nesmí tedy chybět její digitální reinkarnace ani v Rocktron Xpressionu. Vestavěná je i simulace reproduktoru a mikrofonu, můžete tak pustit zvukaři signál rovnou takto upravený. Celkem je možné použít až deset efektů současně.
Umím jenom chválit nebo i najdu nějakou mušku?
Jak jsem v úvodu naznačil, tak Rocktron Xpression vznikl již před řadou let. Zejména z toho vyplývá řada omezení. Jedním ze zcela zásadních bych zmínil absenci ladičky. Sice není až tak potřeba ve velkých rackových sestavách, tak si tam nějakou dáte, ale třeba při zmíněném použití s baskytarou by bylo lepší ji již v efektovém procesoru mít, procesor nemá samostatný výstup na další ladičku, musíte ji tedy předřadit a pak zase je otázkou výše zmíněný vysokoimpedanční vstup.Délka zpoždění echa je běžná pro tehdejší procesory, tedy 1000 ms (přesněji dvakrát 1000 ms, implementován je dvojitý delay s nezávislým nastavením každého z nich do 1000 ms). Rocktron Xpression obsahuje klasický pitch shifter, který ale má - jak je pro pitchisfter typické - pouze pevné intervaly, nemůžete si zadat stupnici, ve které hrajete, jako u harmonizéru... A je sakra velký rozdíl, jestli do dané tóniny patří velká nebo malá tercie.Obsažený reverb/hall nemá možnost radikální změny charakteru, není špatný, ale je to prostě jen takový hall obecného charakteru s omezeným počtem nastavitelných parametrů. Vychází (v podstatě jako celý procesor) ze staršího procesoru Rocktron Intellifex, u Intellifexu bylo ale podstatně víc nastavitelných parametrů i volitelných charakterů reverbu. Použití simulace reproduktorů je vázáno na počet výstupů z procesoru - a Rocktron Xpression má pouze dva. Kdysi jsem právě používal na koncertech procesor ze čtveřicí výstupů a na dva jsem měl zapnutou simulaci a posílal je zvukaři, dva hrály do koncového stupně a kytarové bedny pro můj odposlech.
U Rocktron Xpressionu podobná možnost není. Je to podle mne velká škoda, snižuje to využitelnost zařízení ve větším live setupu. Ale i tak vám umožní simulace reproduktorů hrát například do linky zvukaři rovnou z předzesilovače u malých akcí nebo při poruše koncového stupně, simulaci také využijete při cvičení do linky (procesor ale nemá sluchátkový výstup).
Šumová brána Hush je implementována v digitální části. Pokud si zvolíte, že chcete míchat původní signál „analogově“ (viz úvod), přijdete o ni.V implementaci MIDI chybí absence podpory pro delay tap tempo. Není tedy jak tempo pro delay operativně měnit podle skladby/změny tempa bubeníka (já vím, zrovna váš bubeník hraje všechno na click). Malé tlačítko Tap s velmi výraznou modrou LED diodou indikující tempo, která mi večer ve studiu nedělala sice největší radost, je sice na čelním panelu, ale u tohoto typu efektu zejména pro koncertní použití chybí ta možnost tapovat tempo z MIDI kontroléru na forbíně a dozadu k racku skutečně běhat nebudete. Můžete tempo tedy jen chytit na přístroji při zkoušce a uložit do paměti. Škoda.Rocktron Xpression má externí napáječ, což není při instalacích do racku nejpraktičtější. Už jenom uchycení v napájecí zásuvce v racku je náročnější, aby nedošlo k uvolnění při transportu, o překrytí sousední zásuvky ani nemluvě. Vzhledem k aktuální ceně Rocktron Xpressionu ale musím uznat, že cena za certifikaci přímo na 230 V by zařízení ještě o něco prodražila.
Rocktron Xpression v baskytaristově moci
Efektový procesor Rocktron Xpression jsme pochopitelně otestovali i na baskytaru, jak já ve svém studiu, tak při testech s velezkušeným baskytaristou Honzou „Poky“ Pokorným (baskytarista například Jany Kratochvílové, Chip & Co. a dalších). Baskytarové tóny jsme tedy testovali jak do linky mixážního pultu, tak do lampových basových zesilovačů, včetně starých basových Marshall Superbassů.Baskytaristé nejčastěji používají z efektů zejména oktáver, kompresor, ekvalizér, ostatní zde přítomné efekty spíše příležitostně a zřídka. Soustředili jsme se tedy hlavně na tyto efekty. Pro efekt oktáveru se dá použít zde integrovaný pitch shifter. Příjemně u tohoto efektu funguje funkce Hi-pass, kdy omezíte množství basů, které jde do efektové sekce. Pomůže to menšímu zahlcení zvuku a větší čitelnosti. U efektu tohoto typu (zejména u starších procesorů) je ale častým problémem zpoždění výpočtů harmonizéru, zejména na basech. Toto týká i funkce pitch shifteru s baskytarou u Rocktron Intellifexu.
Zpoždění při výpočtu bylo takové, že jsme měli silný pocit hry s delayem, při analogovém mixu s původním signálem jsme zpoždění už shledali pocitově nepříjemným.Kompresor obsahuje pouze základní parametry, tedy treshold, attack a release, neumožňuje příliš velká kouzla s baskytarovým zvukem a charakterem limitace/komprese.U ekvalizéru měl Poky praktickou poznámku, že nejčastěji potřebuje baskytarista na scéně rychle upravit některé pásmo, například trochu ubrat basy nebo určitou frekvenci ve spodní části spektra, ale než se zde dopracujeme v klasickém navigačním menu k možnosti nastavení parametru ekvalizéru, uplyne příliš mnoho času na to, aby se obsluha přístroje na scéně dala nazvat operativní a rychlou.Zvláštností při testech s jeho špičkovou baskytarou a lampovou aparaturou byl citelný šum při aktivaci některého efektu. Zatímco u mne ve studiu se Rocktron Xpression choval mravně, v bojovém nasazení jsme s Pokym museli hodně hýbat s nastavením šumové brány Hush.Nasazení pro baskytaristy není tedy úplně to nejjednodušší a jednoznačné. Jak řekl Poky na závěr testování: „Jde to použít, když máte jen koncový zesilovač, a ne celý specializovaný baskytarový zesilovač. Ale... Možná pro něj nejspíše najdete využití, když budete chtít hrát přímo do linky zvukaři bez zesilovače...“
Když už jsme u těch náročnějších muzikantů... Xpression znamená výraz. A Xpression je také název desky legendárního jazzového saxofonisty se skvělým výrazem, Johna Coltrana, z roku 1967, tedy desky, kterou natočil jen krátce před svou smrtí. Tento někdejší spoluhráč Milese Davise a Theloniouse Monka v posledním období svého velmi krátkého života tíhnul více k avantgardnímu jazzu. Titulní skladba Ogunde byla vůbec poslední studiovou nahrávkou, kterou John Coltrane nahrál. Vychází z afro-brazilské lidové písně a je na desce nejkratší skladbou. Nezapomenutelný John Coltrane opustil hudební svět v pouhých čtyřiceti letech.
Může tedy Rocktron Xpression zabodovat?
I přes zmíněná omezení je podle mne zřejmé, že stále může Rocktron Xpression oslovit kytaristy, zejména ty, kteří mají vysoké nároky na svůj původní tón a nechtějí ho digitálně konvertovat. Analogový mix i funkce Spillover jsou velmi příjemné a pro klasické rockové kytaristy jsou jako stvořené. Funkce filtrace basového spektra před procesováním pak zlepší čitelnost tónu a celkově zvuk zpříjemní. Na druhou stranu nabídka efektů je z dnešního pohledu až příliš základní, procesor nenabízí matematicky modelované analogové efekty nebo široké možnosti editace (například u hallu). Charakter zvuku efektů je prostě typický Rocktron ze starší éry, musí se vám tedy tento charakter líbit, není to příliš velký chameleon. Rovněž implementace MIDI a pomalejší editace pomocí pouze jednořádkového displeje nás vrací do doby původního vzniku procesoru. Pokud ale hledáte ty klasické efekty ve verzi do racku, navíc s možností analogového míchání, je Rocktron stále ve hře, navíc nyní i za velmi zajímavou a příznivou cenu.
Info:
Rocktron Xpression je kytarový/baskytarový stereo 24bitový efektový procesor ve formátu 19”rack s výškou 1U. Obsahuje základní digitální kytarové efekty s možností analogového mixu s původním signálem. Je koncipován zejména jako prvek rozsáhlejší sestavy pro náročnější hudebníky.
Plus:
možnost analogového míchání signálu
funkce Spillover pro prolnutí efektů mezi presety
funkce Hi-pass pro odfiltrování basů před procesováním
možnost napájení MIDI kontroléru přímo po MIDI kabelu (pokud to kontrolér podporuje)
Mínus:
absence ladičky
jen základní efekty staršího střihu
externí napáječ
relativně chudá MIDI implementace (tap tempo)
jen dva výstupy limitují praktické použití simulace reproduktoru na scéně
Při režimu míchání s původním analogovým signálem není funkční šumová brána Hush.
Procesor obsahuje klasický Pitch Shifter s pevnými intervaly, nikoliv harmonizér s tóny dle zvolené stupnice.
Vysokoimpedanční Hi-Z mono (nástrojový) vstup by se hodil na čelním panelu.
Displej je příliš utopený a není dobře vidět při pohledu shora, například pokud procesor máte v nižších polohách v racku.
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Vstupní impedance | 470k Ω |
Dynamický rozsah | 104 dB se zapnutou funkcí Hush, 94 dB bez zapnuté funkce Hush |
Celkové harmonické zkreslení | 0,009 % |
Rozsah vstupního napětí | +4 dBU až –21 dBU |
Frekvenční rozsah efektovaného signálu | 20 Hz až 16,1 kHz ±3 dB |
Hmotnost | 2,5 kg |
Rozměry (v x š x h) | 44 x 483 x 182 mm |
www: