RME MADIface XT - The World’s First USB 3.0 Audio Interface
Novinka od německé společnosti RME v podobě externí zvukové karty obsahující 196 vstupních a 198 výstupních kanálů připojené přes USB 3 s podporou 192 kHz. Navíc stihla již získat ocenění The World’s First USB 3.0 Audio Interface na NAMM Show v LA. To je startovní pozice více než dobrá.
Jak je možné realizovat tak obrovské množství kanálů v malé půlrackové externí zvukové kartě? Existuje na to od RME jednoduchý recept: použijme tři rozhraní MADI. A aby toho nebylo málo, je dále na zadní části celá řada výstupů. Jsou to již zmíněná tři rozhraní MADI, dvě optická s možností připojení až dvou kilometrů optického kabelu a jedno metalické MADI, které používá 75Ω konektory BNC. Nechybí ani vstup a výstup word clock. Z digitálního rozhraní je tu ještě DSUB 9 obsahující MIDI a galvanicky oddělené rozhraní AES/EBU, výrobce dodává jako příslušenství redukci, ze které je vyveden konektor DIN pro MIDI a dva XLR pro AES/EBU. Jsou zde připraveny dva analogové výstupy na konektorech XLR, to je chvályhodné.
Pro připojení do PC jsou zde dvě rozhraní. První je oceněné USB 3.0 s rychlostí 5 Gb/s, které je zpětně kompatibilní s USB 2.0. Připojení PC je ještě možné zařídit přes rozhraní E-PCIe, které vychází z klasického interního PCIe s jednou linkou. Takže i přenosová rychlost je totožná, a to 2,5 Gb/s.
MADI je profesionální standard pro vícekanálový přenos zvuku, jehož počátky sahají do roku 1991, kdy byl definován normou AES10-1991, která se dočkala několika revizí a rozšíření až do současné podoby z roku 2008. Současná verze MADI definuje 56 nebo 64 kanálů při vzorkovací rychlosti 48 kHz, případně mód S/MUX a S/MUX4 s 32 respektive 16 kanály při vzorkovací rychlosti 96 kHz nebo 192 kHz. Fyzická rozhraní pro MADI jsou definovaná dvě, metalické 75 Ω a optické na konektorech SC s optickým kabelem SM.
Ke zvukové kartě je možné připojit i externí ovladač ARC firmy RME, který se používá také pro zvukové karty Fireface UCX a UFX. Napájení zvukové karty je řešeno adaptérem 12 V/500 mA. Tady se zastavím a rozeberu trochu potenciální problémy. Adaptér je zde použit jistě proto, že by se napájecí modul nevešel do půlracku. Je dobře, že konektor má jisticí polohu, při které nehrozí nechtěné vytažení za provozu. Tím ale pozitiva končí. Kvalita kabelu adaptéru je dost podobná té, jakou mají kabely zakoupené v tržnici, konektor má zajištění, ale působí také velice „plastovým“ dojmem. Po zapojení do zvukové karty sice není volný, ale kolik takových zapojení vydrží, je otázka. Výrobce v manuálu uvádí, že se jedná o špičkový spínaný zdroj s rozsahem vstupního napájení 100 V až 240 V a kvalitní filtrací. Moc tomu ale nevěřím, a pokud něco na zvukové kartě časem fungovat nebude, bude to adaptér. (V redakci jsme zjistili: tento typ adaptéru se dodává ke všem podobným zařízením RME a dle informací autorizovaného servisu RME v České republice je poruchovost zdrojů ve standardní záruční době nulová. A teď, babo raď.) Naštěstí se dá zapojit jakýkoliv jiný s napětím 9 V až 15 V a výkonem aspoň 5 W. Je to trochu zarážející a třeba jde jen o předprodukční kousek, ale u zvukové karty za skoro padesát sedm tisíc korun bych toto opravdu nečekal.
Přední panel zvukové karty obsahuje sluchátkový výstup jack 6,3 mm a dva vstupy s kvalitním combo konektorem XLR/jack, kde je pro jackový vstup linková úroveň a XLR je mikrofonní vstup s možností fantomového napájení mikrofonů. Vstupy mají „digitálně“ nastavitelnou citlivost v rozsahu 60 dB s krokem 3 dB, kladně hodnotím to, že se neozývají žádné nežádoucí zvuky při změně citlivosti. Ale krok zesílení 3 dB mi přijde zbytečně hrubý. Vstupy jsou vybaveny ještě třemi světelnými indikátory: pro fantomové napětí, indikaci signálu a přebuzení, které zabírá správně - chvilku (1 dB) před skutečným přebuzením.
Na předním panelu jsou ovládací prvky a displej. S tímto uspořádáním jsme se setkali již u Fireface UFX. Displej je velice kvalitní a kontrastní. Je plnobarevný a je až s podivem, že je možné na něm zobrazit vybuzení tři sta devadesát kanálů. Je jasné, že je to pak takřka na lupu, ale pro orientaci je to velice dobré. Ve spodní části je několik „ikon“, které zobrazují stav digitálních rozhraní a stav jejich synchronizace pomocí barev. Vrchním otočným enkodérem se pohybujeme v položkách menu, druhým nastavujeme jednotlivé položky menu. Enkodéry působí poněkud volně, ale je dobře znát každý krok a potvrzení jeho zatlačením nečiní problém. Pomocí displeje a enkodérů lze nastavit vše, co zvukovka umožňuje, takže položek v menu je velké množství. Lze třeba i ovládat routování, a to ve dvakrát sto devadesáti a něco kanálech je opravdu náročné. Ovládání je promyšlené, ale je potřeba si na něj zvyknout. Takže pro občasné nastavení je to použitelné, ale ovládání z PC je pochopitelně pohodlnější.
Technické zajímavosti u RME
Musím pochválit velice krátké zpoždění zvukové karty pro převod A/D 0,9 ms a D/A 0,58 ms při vzorkovací frekvenci 48 kHz. Se zvyšující se vzorkovací frekvencí se snižuje zpoždění, takže pro 96 kHz jsou zpoždění poloviční. Fireface UCX to umí ještě rychleji, ale i toto je perfektní výsledek. DSP procesor umí spoustu efektů, ekvalizérů, expandérů, kompresorů a podobně, a to s nulovou hodnotou přidaného zpoždění. Dále je zde technologie Zero Latency Monitoring zajištující minimální zpoždění při použití pro monitoring/odposlech. Velikosti zpoždění je vždy v manuálech RME věnováno mnoho stránek, a to se dá jen pochválit.
Pro minimalizaci jitteru je zde Steady Clock. To je soubor opatření pro generování vzorkovací frekvence (vnitřní rozlišení generátoru je 800 ps), v rozsahu 25 kHz až 200 kHz a zároveň kvalitní zachycení vzorkovací frekvence ze signálu pomocí digitální PLL. Je to podstatná věc při použití MADI rozhraní, a o to více při použití tří těchto rozhraní.
Další drobnost, která potěší, je možnost použití 48K i 96K rámce pro MADI rozhraní.
Před instalací zvukové karty na USB 3.0 je vhodné zabrousit znovu do manuálu a podívat se, jaké čipy jsou podporovány. Je to důsledek „čerstvosti“ rozhraní a neúplného dodržování specifikace USB 3.0. Pro hlídání problému nám RME přichystalo v HDSPe FX kolonku USB Errors. Ušetří to jistě mnoho nervů při hledání problému. Je prostě vidět, že i když rozhraní USB ve verzi 3.0 udělalo velký pokrok, je pořád asynchronní a má svoje specifické vlastnosti.
Zvuková karta umožňuje také pracovat v režimu bez PC - Stand Alone Operation. Je možné buď používat zvukovou kartu úplně bez PC a jen kroutit její nastavení na enkodérech, anebo ji nastavit v PC a po odpojení od PC nastavení změnit. Takže můžete udělat jednoduchý převodník A/D s výstupem MADI nebo zrcadlení kanálu mezi MADI rozhraním. Možností je nepřeberné množství, lze je jako nastavení nahrát do zvukové karty a pak je vyvolávat dle potřeby.
Poslední technická zajímavost, o které se zmíním, je rozhraní E-PCIe. Jedná se o rozhraní, které se používá již několik let v profesionální video praxi. Tato zvuková karta je dle výrobce první, která má možnost připojit po E-PCIe. Výhodou rozhraní je další snížení už tak nízkého zpoždění. Přidává navíc funkci DDS Pitch, která umožňuje doladění vzorkovací frekvence po 1 Hz v rozsahu 5 % ze vzorkovací frekvence.
TotalMix FX
TotalMix FX je ovládací software vnitřního DSP, který umožňuje routovat všechno všude, používat efekty, dynamické procesory a ekvalizéry. Jen v rychlosti: Jsou zde klasické „šavle“ s indikátory vybuzení, panoramou, zapínatelnými parametrickými ekvalizéry, dynamickými procesory a podobnými zajímavostmi, které jsou přínosem digitálního věku a je možné je zapnout na každé „šavli“.
Jsou zde možnosti ukládání a načtení scén, stornování změn - o krok vpřed o krok vzad - a podobně. Jedná se o velice komplexní virtuální mixpult se směrovací maticí a vlastně sto devadesáti a něco AUXy. Navíc máte možnost libovolně vytvářet propojení z výstupu do některého vstupu. Matice i zobrazení pultu zabere několik monitorů jak na šířku, tak na výšku. Je obrovská a jen dokládá možnosti zvukové karty. Asi až zde si uvědomíte, co je to dvakrát sto devadesát a něco kanálů. Vše toto obstarává DSP uvnitř zvukové karty a ne připojené PC.
Grafika TotalMix FX je zase o kousek vylepšena, je zde možnost změny velikosti ovládacích prvků, to oceníte především na notebooku s vysokým rozlišením. Možnost pojmenování jednotlivých „šavlí“ a seskupování. Zobrazení vytížení DSP „efekty“ je zde inteligentně vyřešeno. Při vyčerpání výpočetního výkonu prostě jen nejde přidat další efekt a nic nepadá nebo se nezačne chovat nevyzpytatelně. Na závěr dodám, že stejný ovládací software je použit i pro řadu Fireface UCX, UFX, řady HDSPe a další ze široké nabídky RME.
Závěr
Velice zajímavé zařízení s neuvěřitelným celkovým počtem 390 kanálů a rozhraním USB 3.0. Perfektní zvuk, malé rozměry, promyšlené ovládání, obsáhlý a podrobný manuál, made in Germany. Funkčnost a možnost ovládání bez připojeného PC, výkonné DSP, které zvládá jak mix, tak efektovou část. Nízké zpoždění v kombinaci s TotalMix FX, to jsou pozitiva RME MADIface XT.
Výhrady mám hlavně k napájecímu adaptéru, který bych osobně po koupi odložil do police a koupil si místo něj kvalitnější. Drobná nevýhoda se dá vidět v ceně, ale to jen do doby, než spočítáme, že jeden kanál stojí cca 150 Kč.
Info:
RME MADIface XT je 390kanálová zvuková karta s rozhraním MADI, USB 3.0, AES/EBU a výkonným DSP ovládaným přes software TotalMix FX. Režim Stand Alone zajišťující samostatnou funkci zvukové karty bez PC. Propracovaný systém ovládání. Dva mikrofonní předzesilovače s „digitálním“ řízením citlivosti. Cena 56 990 Kč vč. DPH.
Datová struktura každého kanálu vychází z formátu AES/EBU, kde je 24 bitů použito pro audio data a 4 bity pro kontrolní data, jako je parita a validita. V datovém rámci MADI je zasílán postupně každý kanál, který je ukončen synchronizací. To zajišťuje nízký jitter a vysokou spolehlivost přenosu.
Plus:
zvuk
malé rozměry
kontrastní displej
velmi dobré technické parametry celého zařízení
pokročilé funkce synchronizace (Steady Clock)
nízké zpoždění
výborně napsaný podrobný manuál (108 stran)
pravdivé technické parametry
Mínus:
nekvalitní adaptér
„hrubý“ krok gainu po 3 dB
relativně vyšší cena
Technická specifikace:
analogové vstupy: 2x linkový/mikrofonní (jack 6,3 + D-SUB)
analogové výstupy: 2x linkový (jack 6,3 + D-SUB)
digitální vstupy a výstupy: 3x MADI + 1x vstup AES/EBU + 1x výstup AES/EBU
Analogové vstupy
odstup signál/šum: 111 dB(A)
vstupní impedance: 2 kΩ Mic, 5 kΩ Line
odstup kanálů: >110 dB
gain0-60 dB (0 dB +12 dBu Mic, +24 dBu Line)
frekvenční charakteristika: 12 Hz-20,9 kHz (-0,5 dB, @ 44,1 kHz)
12 Hz-45,3 kHz (-0,5 dB, @ 96 kHz)
8 Hz-90 kHz (-1 dB, @ 192 kHz)
Analogové výstupy
odstup signál/šum: 115 dB(A)
výstupní impedance: 75 Ω XLR
frekvenční charakteristika: 10 Hz-22 kHz (-0,1 dB, @ 44,1 kHz)
10 Hz-45 kHz (-0,5 dB, @ 96 kHz)
5 Hz-80 kHz (-1 dB, @ 192 kHz)
Digitální vstupy
AES/EBU: konektor D-Sub 9, transformátorový galvanicky oddělený, SPDIF kompatibilní, vstupní citlivost od 0,3 V, jitter do 1 ns
MADI: 2x optický FDDI s konektory SC,
1x metalický BNC 75 Ω, citlivost od 0,2 V
64 kanálů, kompatibilní s 56 kanálů a 96k rámce
S/MUX 32 kanálů 24 bitů/96 kHz
S/MUX4 16 kanálů 24 bitů/192 kHz
rozsah zachycení hodin 25 kHz-54 kHz, jitter do 1 ns
Word Clock: BNC 10 kΩ, zapínatelný terminátor 75 Ω,
automatická detekce double/quad rychlosti, SteadyClock pro nízký jitter, rozsah vstupního napětí 1 V až 5,6 V, rozsah zachycení hodin 28 kHz-200 kHz
Digitální výstupy
AES/EBU: D-Sub 9 konektor, transformátorový galvanicky oddělený, výstupní úroveň 4,5 V (2,6 V pro consumer mód)
SPDIF kompatibilní, vstupní citlivost od 0,3 V
MADI: 2x optický FDDI s SC konektory, až 2 km
1x metalický BNC 75 Ω, až 100 m
64 kanálů, kompatibilní s 56 kanálů a 96k rámce
S/MUX 32 kanálů 24 bitů/96 kHz
S/MUX4 16 kanálů 24 bitů/192 kHz
Word Clock: BNC 75 Ω, výstupní napětí 5 V max, 4 V/75 Ω,
výstupní impedance 10 Ω, rozsah hodin 28 kHz-200 kHz
Další digitální rozhraní
MIDI1x MIDI přes D-Sub 9
3x MIDI po MADI přes uživatelský bit
128 byte FIFO paměť
USB1x USB 3.0 (5 Gb/s) kompatibilní s USB 2.0
E-PCIePCIe připojitelné přes molex konektor s rychlostí 2,5 Gb/s
www: