RME Fireface 400 - zvuková interface německé firmy
Jak vypadá
Design Fireface 400 je velmi podobný. Má rozměry standardní půlrackové krabice výšky 1U s rackovými úchytkami. Mechanické provedení působí velmi profesionálně a pevně, celé zařízení je relativně dost malé, takže velmi snadno přenosné.
Na zadním panelu najdeme čtyři linkové vstupy 5-8 a šest linkových výstupů 1-6, dále S/PDIF, ADAT, WC In/Out, tlačítko WC terminate 75 ?, konektor pro MIDI breakout kabel, dva porty Firewire 400, konektor pro externí napáječ a přepínač napájení (FireWire/Ext).
Vpředu jsou dva kombinované konektory cannon/jack firmy Neutrik pro mic/line vstupy, dva konektory jack pro link/instrument vstupy a stereo jack pro výstup 7-8, který je díky velmi nízké impedanci použitelný i pro sluchátka.
Všechny vstupy a výstupy jsou symetrické, kromě nesymetrických výstupů 7-8. Dále zde najdeme LED indikátory phantomového napájení, přítomnosti signálu a přebuzení na vstupech, aktivita WC, SPDIF, ADAT, MIDI portů a indikátor Host. Ten svítí pouze v případě, kdy je Fireface 400 aktivní, ale není správně připojený.
Univerzální datové kolečko funguje jako nekonečný digitální potenciometr - jeho otáčením se navolí požadovaná hodnoty a stiskem se potvrdí. Tento jediný ovládací prvek, doplněný dvoumístným číselným displejem, kupodivu poskytuje naprosto rychlé a přehledné ovládání. Displej slouží k zobrazování právě ovládaného parametru a po stisku tlačítka se objeví příslušná aktuální hodnota. Kromě samotného Fireface 400 balení dále obsahuje kvalitní čtyřmetrový FireWire kabel, externí napájecí zdroj, breakout kabel pro konektory MIDI, dále dvoumetrový optický kabel Toslink a kvalitně zpracovaný tištěný dvojjazyčný manuál.
Instalace driverů z přiloženého CD je naprosto bezproblémová, nainstalují se všechny typy driverů současně (ASIO, GSIF, WDM a MME), dále aplikace pro konfiguraci parametrů Fireface 400 a aplikace TotalMix.
Ovládání a možnosti
K dispozici je tedy osm analogových vstupů/výstupů, dva digitální vstupy/výstupy SPDIF a osm digitálních vstupů a výstupů ADAT. Jsou použitelné následným způsobem:
1. Při 44,1/48 kHz fungují všechny vstupy/výstupy.
2. Při 88,2/96 kHz se pro vstupy/výstupy ADAT používá protokol S/MUX, tj. každý jeden audio kanál se přenáší po dvou kanálech ADAT - tím se sníží počet přenášených kanálů na polovinu a k dispozici jsou pouze kanály ADAT 1-4. Analogové kanály a SPDIF fungují normálně.
3. Při 176,4/192 kHz nelze kanály ADAT použít, k dispozici jsou pouze analogové kanály a SPDIF.
Výstup SPDIF lze použít i pro DVD playback, tj. přehrávání audia ve formátech AC3 nebo DTS.
Konfigurace Fireface 400 se provádí přes panel Fireface Settings a přes TotalMix.
Vstupy 1-4 mají digitálně řízené předzesilovače a je možné ovládat jejich gain v krocích 1 dB v rozmezí 10-65 dB pro vstupy 1-2 a v krocích 0,5 dB v rozmezí 0-18 dB pro vstupy 3-4. Pro vstupy 1-2 lze rovněž skokově zvolit hodnotu 0 dB (chovají se stejně jako ostatní linkové vstupy). Vstupy 3-4 lze zase softwarové přepínat jako linkové nebo nástrojové s možností útlumu 6 dB.
Synchronizace je vymyšlena velmi chytře. Zařízení je možné nastavit jako master, nebo na funkci AutoSync. Ta funguje následovně: uživatel zvolí preferovaný synchronizační signál (WC, ADAT nebo SPDIF). Systém pak hledá platný signál z tohoto zdroje, pokud jej najde, synchronizuje se a zařízení pracuje v režimu slave. Pokud jej zde nenajde, prohledá zůstávající digitální vstupy. V případě, že jej nenajde ani zde, přepne se na interní synchronizaci a funguje jako master.
I v případě použití vyšších samplovacích frekvencí než 44,1/48 kHz je možné posílat synchronizační signál pro WC v Single Speed Mode, tj. pro 96 kHz i 192 kHz zůstává na 48 kHz.
DDS (Direct Digital Synhesizer) je další vychytávkou Fireface 400 - umožňuje změnu samplovací frekvence v rozmezí 4 % nahoru nebo dolů od zvolené samplovací frekvence, a to po krocích 1 Hz.
TotalMix
TotalMix je 648kanálový interní mixer se 42bitovým interním rozlišením a je největší zbraní Fireface 400. Jsou zde k dispozici všechny hardwarové vstupy a výstupy a též výstupy označené jako software playback - to jsou výstupy, které vidí všechny audio aplikace používající Fireface 400 místo skutečných hardwarových výstupů. Tyto všechny mají grafickou podobu klasického audio kanálu mixážního pultu s ovládáním hlasitosti, panoramy a tlačítky mute a solo. Každý vstup a každý software playback lze nasměrovat do libovolného výstupu, a to dokonce do všech současně, a přitom ještě kontrolovat nastavení (hlasitost, panorama, mute a solo) pro každou takovou cestu zcela nezávisle. Tímto způsobem lze vytvořit celkem až devět zcela nezávislých stereo submixů. Každý hardwarový výstup je navíc možné přepnout do loopback režimu, ve kterém se jeho signál objeví zpět na příslušném vstupu (např. signál z výstupů 1-2 se objeví na vstupu 1-2). Lze tak v reálném čase nahrávat různé submixy i v audio aplikacích, které nepodporují možnost směrovat audio výstup z jedné stopy jako audio vstup do jiné audio stopy.
Pro snadný přehled všech interních propojení je k dispozici tabulka Matrix. Ta obsahuje všechny vstupy a softwarové playbacky na vertikální ose a všechny výstupy na horizontální ose. Pro každé propojení je zobrazena hlasitost v dB, pokud je hlasitost nulová, propojení neexistuje a příslušná buňka tabulky zůstává prázdná. K dispozici je osm továrních a osm uživatelských presetů pro uložení všech nastavení mixeru.
Tlačítko Dim umožňuje ztišit úroveň stereo výstupu označeného jako hlavní o předem zvolenou úroveň, nechybějí funkce TalkBack a ListenBack, tlačítko Mono a též MS matice pro jednotlivé páry vstupů. Příslušné dvojice kanálů je možné linkovat jako stereo dvojice a ovládat oba potenciometry hlasitosti současně. Celý TotalMix lze ovládat po MIDI. Komunikace probíhá přes standard Mackie Control. Veškeré změny všech nastavení Fireface 400 se projeví okamžitě, celé ovládání tedy funguje v reálném čase - to platí opravdu pro všechna nastavení včetně samplovací frekvence či velikosti audio bufferu.
Fireface 400 funguje jako multi-client, což znamená, že jej lze použít v několika různých aplikacích najednou. V takovém případě musí být samplovací frekvence ve všech aplikacích stejná a nelze použít stejné audio kanály pro jiné aplikace. Podporovány jsou až tři zařízení Fireface 400 nebo Fireface 800 v jednom počítači, které ale musí být vzájemně synchronizovány.
Fireface 400 má vlastní interní flash paměť, která umožňuje uložit všechna jeho nastavení včetně TotalMixu. Tyto jsou vyvolány při dalším startu, stejně tak jsou použity v režimu stand alone (tj. bez připojení k počítači). V tom případě je ovládání hlasitostí vstupů a výstupů možné pomocí datového kolečka, funkční je i ovládání po MIDI. MIDI standardně, k dispozici jsou dva vstupy a výstupy - celkem 32 MIDI kanálů. Napájení je možné jak po sběrnici firewire, tak přes externí adaptér.
Závěr
Po zvukové strance je Fireface 400 zcela výborná, kvalita všech převodníků je opravdu vysoká. Zvukový rozdíl mezi 48 a 96 kHz je v některých aplikacích znát, směrem nahoru se už prakticky nic nemění. Lze samozřejmě použít až 192 kHz. Skvělý zvuk jenom podtrhuje fantastickou technickou výbavu a možnosti, které budeme jenom těžko hledat u konkurenčních zařízení, a to zvlášť v dané cenové kategorii. RME drivery pracují naprosto bezchybně, použití celého zařízení je bezproblémové a vše funguje, jak má. TotalMix opravdu nabízí mnoho možností tvůrčí práce a řešení spousty situací je díky virtuálním propojením mnohem rychlejší a jednodušší.
Abych ale jenom nechválil, je zde (alespoň pro mě) i pár mínusů. Že jsou všechny konektory typu jack zaletovány do desky plošných spojů, to by ještě samo o sobě nevadilo, ale nechápu, proč při tak dokonalém technickém provedení nejsou pak zafixovány v předním, respektive zadním panelu maticí (obdobně jako u produktů firmy Digidesign), nýbrž pouze přestrčeny dírkou ven a při propojování kabelu se viklají. Tím by se totiž zamezilo nebezpečí jejich vylomení z plošného spoje, ve kterém jsou zaletovány.
Druhou negativní stránkou je provedení MIDI konektorů přes redukci. I když tady je možné argumentovat tím, že na zadním panelu již není místo, přesto mě řešení tohoto typu z principu vždy vadí.
Posledním mini-mínusem pak je, že se celé zařízení poměrně dost hřeje, což za normálních okolností nemusí být problém, ale při případném umístění v racku to už je potřeba brát do úvahy.
I přes tyto malé vady na kráse je Fireface 400 nabušený všemi skvělými vymoženostmi a je určitě dobrou volbou pro všechny, kteří hledají něco víc než pouhý vícekanálový audio převodník a snaží se z každého zařízení vymáčknout absolutní maximum.
Systémové požadavky
Windows 2000 SP4, Windows XP, Windows XP 64, Mac OS X (verze 10.3 nebo vyšší)
1 OHCI kompatibilní FireWire Port 400 (1394a) anebo 800 (1394b)
Pentium III 866 MHz anebo lepší, G4 Dual 867 MHz anebo lepší
Info:
RME Fireface 400 je zvuková interface německé firmy se skvělou výbavou a parametry. Cena je 26 390 Kč. Pro účely testu zapůjčil: DISK Multimedia s.r.o. , 516 454 769, disk@disk.cz , www.disk.cz
Plus:
rozměry a snadná přenositelnost
konstrukce
zvuková kvalita
multi-client
řešení synchronizace
TotalMix
DDS
MIDI ovládání
stand alone režim
možnost použití až tří zvukových modulů Fireface 400 nebo Fireface 800 současně
celkové provedení a filosofie
Made in Germany
Mínus:
provedení konektorů jack
provedení konektorů MIDI
hodně se hřeje