Renown je, když...
Renown, praví se ve slovníku anglicko-českém, znamená "sláva, proslulost, věhlas". Určitě tedy nepřidělí výrobce toto označení produktu standardnímu, běžnému, či dokonce podprůměrnému. Od začátku je zkrátka jasné, že půjde o něco extra. Nakolik tento apriorní předpoklad splnila souprava značky Gretsch, se pokusí zodpovědět následující test - na jeho konci snad najdeme odpověď, co znamená "Renown" nejen jako slovo.
První dojem
Vzhledem k faktu, že se bicí souprava dodává rozebraná, má již první dojem docela dobrou vypovídací schopnost. Vše, co by totiž výrobce mohl jinak dovedně tajit a maskovat, je okamžitě vidět. Rovnou a bez zbytečného otálení lze říct, že u soupravy Renown není k utajování a maskování vůbec nic, a pohled na rozebranou sadu naopak odhalí ještě další přednosti, které by si člověk asi jinak ani neuvědomil. Preciznost zpracování je okamžitě patrná. Prvotřídní povrchová úprava, a to nejen z vnější, ale dokonce i z vnitřní strany (bubny jsou opatřeny zevnitř speciálním lakem pro zlepšení projekce), dokonalé zbroušení hran (Gretsch si zakládá na úhlu 30°) i zpracování kovových částí naprosto odpovídá dané a možná i vyšší cenové třídě, než ve které se nástroj nachází. Po sestavení soupravy před sebou máme prostě skvělý nástroj. A co zvuk...? Jistě, to je to hlavní, oč tu běží. Ale postupně...
Tomy
Tomy jsou z šestivrstvé javorové překližky vybavené velmi kvalitními litými ráfky a v rozměrech 8, 10, 12" opatřené poněkud netradičním počtem pěti šroubů. Průměry 14 a 16" mají již po obvyklejších osmi na každé straně. Mušle jsou vybaveny gumovou podložkou a vnitřní strana tomů, jak již bylo řečeno, opatřena speciálním stříbřitým lakem.
K soupravě jsou standardně dodávány blány Evans G2 (nahoře) a G1 (dole), sám jsem však sadu testoval na podobné Remo Emperor (dole zůstaly G1). Volba dodávaných blan je velmi dobrá, jejich zvuková i úderová charakteristika naprosto odpovídá využití soupravy.
Tomy lze naladit do několika poloh, což není u všech souprav zcela běžné. Znějí dobře jak ve vyšším ladění, tak ve střední poloze, možností je i plný a hlubší zvuk ve stylu Lennyho Whitea, velmi dobře je možné ladit i do melodické polohy ve stylu Stevea Gadda či Davea Weckla. Vysloveným překvapením však je možnost dostat z tomů i poměrně hluboký až hardrockově znějící sound, a to stále ještě při zachování dobrého odrazu. Laditelnost kotlů je zkrátka výborná a odráží se v ní jak kvalita použitých materiálů, tak i preciznost zpracování, svůj vliv bude zřejmě mít i zmíněné vnitřní lakování. Vlastní tomy tedy zaslouží jedničku.
Poněkud problematičtějším se jeví způsob jejich zavěšení. Jedná se totiž o další z variant uchycení za ráfek, které je dnes u dražších souprav prakticky výhradním řešením. Tento systém se začal masově objevovat počátkem devadesátých let a poté ovládl produkci prakticky monopolně. Přesto se ale zdá, že o zcela všespasitelný vynález nejde, neboť: a) tělo tomu je i tak navrtáno 20 - 24 otvory pro uchycení mušlí - co tedy můžou znamenat další čtyři pro uchycení držáku, b) ráfek tvoří také dost důležitou součást při vytváření rezonanční charakteristiky bubnu a nejde jen o pouhý "držák" blány (stejně jako kobylka na kytaře není pouhou podpěrou strun - taky jsem neviděl nikoho přidělávat popruh za tuhle část nástroje), c) stabilita tomu je podstatně menší. Zatímco první dva body mohou být předmětem delší akademické diskuze, bod třetí je věc daná a evidentní - lišit se mohou jen osobní názory. Někomu rozkmit tomů vadit nemusí, někomu může snad i vyhovovat, někomu však může být vyloženě nepříjemný - je totiž opravdu trochu nepřirozené, když malý buben je zcela pevně upnut v extrémně bytelném stojanu a nepohne se ani o setinu milimetru, zatímco tomy kmitají snad o celé centimetry. Tolik tedy obecně k tomuto typu uchycení. Podívejme se teď, jak si s tímto problémem poradil Gretsch.
Dá se říct, že zvolil střední pozlacenou cestu. Uchycení sice nedeformuje ani jinak extrémně nenamáhá ráfek, je spolehlivé, stabilita však není z největších. Držák je řešen jako půlkruhová obruč, která se ještě před nasazením ráfku vloží na napínací šrouby, takže po nasazení blány a napnutí ráfkem je buben de facto položen spodní částí ráfku na zmíněném půlkruhovém držáku. Určitě jde o lepší řešení než hrubé uchycení přímo za ráfek, jako například u některých řad značky Pearl, na druhou stranu u nejnovějších souprav Masters je zavěšení řešeno ještě o něco lépe než u Gretsche, a to zejména z hlediska stability. Rozkmit tomů je zde opravdu docela velký. Jak už bylo řečeno, jedná se však o řešení technicky čisté a k ráfku ohleduplné, což jsou jednoznačné klady. Pokud vám určitý výkyv tomů při hře nevadí, není co řešit.
Vlastní držák tomů je řešen velmi důmyslně a opatřen praktickými klouby, umožňujícími libovolné naklonění bez nutnosti nastavování více prvků. Všechny možnosti polohování jsou pochopitelně aretovatelné, takže o pracné vyladění polohy se nemusíte obávat. Určitou slabinou je pouze menší pevnost zajištění proti pootočení celého držáku v přírubě velkého bubnu. Tyč procházející velkým bubnem mohla být klidně opatřena podélným rýhováním (podobně jako vlastní úchyty pro tomy), či jiným zdrsněním pro zajištění větší pevnosti. Je třeba ovšem podotknout, že zajištění je i tak dostačující a při hře a opatrnějším zacházení se tento nedostatek víceméně nijak neprojeví.
Malý a velký buben
Malý buben je běžných jazzových rozměrů 5 x 14", vyrobený z desetivrstvé javorové překližky, opatřený 8 šrouby, velmi precizním mechanismem pro napínání struníku, a stejně jako tomy litými ráfky.
Jeho zvuk je plnější, jak se dá u dřeva ostatně očekávat, a lze ho celkem bez problémů vyladit do klasicky rezonančního soundu ve stylu Buddyho Riche, ale i do modernějšího jazzrockového zvuku.
Rimshot je hutný, neztrácející barvu ani plnost zvukového spektra, což je dáno kombinací dřevěného korpusu a litého ráfku. Pochopitelně nedosahuje agresivity kombinace ocel/ocel, avšak disponuje podstatně lahodnějším zvukem.
Úder do středu bubnu je čistý a mírně zavřený, úder do třetiny disponuje skvělým středovým soundem zajímavé barvy s výbornou možností využití celého dynamického spektra - pro jazz tedy naprosto ideální.
Obecně je použitelnost vynikající pro všechny jazzové směry, dobře se může uplatnit i v jazzrocku, eventuálně ve fusion. Pro funk a jiné údernější styly by jeho průraznost již nemusela dostačovat a ve zvukově hyperagresivních stylech by se určitě ztratil - pro ty však tato souprava rozhodně není určena.
Velký buben průměru 22" s deseti šrouby a dřevěnou obručí slibuje už jenom díky své hloubce 18" velice dobrou basovou projekci. V praxi se tento předpoklad plně potvrdil. Kdo používá VB bez sebemenšího tlumení, získá plný a značně agresivní zvuk, při dotlumování jsou k dispozici vynikající basy. Hlasitost bubnu je značná, sound však kultivovaný a čistý. Velký buben této řady je tak použitelný prakticky pro všechny styly: od funku přes jazzrock až po hard & heavy. Pro jazz by z titulu značné hlasitosti byl zřejmě lepší buben průměru 20" (při zachované hloubce 18"!), který Gretsch v rámci této řady též nabízí.
Mechanika
Vlastní mechanika dodávaná standardně k bicím Gretsch je značky Gibraltar - jde tedy o vybavení skutečně špičkové kvality. K soupravám Renown je běžně nabízena řada 5600PK, 6600PK či 9500PK, eventuálně hrazdový systém RACKPK. U testované soupravy byla k dispozici mechanika řady nejvyšší, tedy 9500PK, výjimku tvořila pouze šlapka řady 5600PK.
Velmi stručnou a téměř vyčerpávající charakteristiku této mechaniky lze v souladu s dobou provést jediným slovem, a totiž 'protiteroristická'. Bytelnost a stabilita stojanů je skutečně naprosto extrémní a dokázala by určitě odolat i útoku kdejakých fundamentalistů na dekadentní rockovou kapelu. Nastavit a aretovat lze prakticky vše, na co si vzpomenete, mechanické zpracování je naprosto precizní, použité materiály prvotřídní. Značně praktické jsou u stojanů na činely i kloubové hlavice se zcela volným směrem pohybu, velmi podobné systému pro zavěšení tomů. Stojan na HH je opatřen systémem pro přímý běh táhla - velmi komfortní záležitost.
Šlapka řady 5600PK, tedy naopak té nejlacinější, si přes velmi výhodnou cenu kvalitou zpracování nijak nezadá s mechanikou řad vyšších. Její chod je sice poněkud vláčnější (bez ohledu na nastavení síly vratné pružiny), a tudíž vhodný spíše pro těžkotonážnější styly. Pro jazzrock či fusion by mohla být akce ještě rychlejší a trochu citlivější, avšak rockovému typu hry vyhovuje dokonale, a po pravdě řečeno: v dané cenové relaci asi nic lepšího nesežene.
Celkově vzato je uvedená mechanika skutečně maximalistická a možná až trochu předimenzovaná, zvláště přihlédneme-li k faktu, že souprava Renown je určena převážně pro jazz a styly jemu příbuzné - z tohoto pohledu by snad více vyhovovala poněkud debrutalizovaná řada 5600PK. Asi jen tu šlapku by se naopak vyplatilo pořídit z řady vyšší.
Konfigurace soupravy
a možnosti rozšíření
Teď se dostáváme k části, která je poněkud nad rámcem testu vlastního modelu, avšak při rozhodování o případném pořízení je neméně důležitá.
Testovaná sada byla standardní, pětikusová, s tomy 10, 12 a 14", tedy předurčená pro modernější formy jazzu či fusion. Vzhledem k tomu, že Gretsch vyrábí v této řadě i stand-tom 16", je možné v kombinaci s tomem 12" získat i klasicky jazzovou soupravu ve stylu Gene Krupy, a to nejen vizuálně - z bubnů lze totiž vhodným naladěním a použitím odpovídajících blan dostat i tento klasický sound. Při hlubším ladění by na podobnou sestavu bylo možné provozovat i lehčí formy rocku či hardrocku, naopak rozšířením o kotle 8, 10 a 14" by sada byla vhodná pro jazzrock, artrock a podobné styly. Je tedy patrné, že jde o bubny poměrně univerzální.
Určitou chybou je snad jenom fakt, že firma Gretsch nemá v nabídce této řady tom 13" - ten by se totiž hodil jak k vytvoření typické rockové sady, tak třeba i setu ve stylu hardrockové klasiky s jedním velkým tomem.
Finale: Co tedy
znamená Renown?
V prospektu k řadě Renown je použito sloganu: "Když minulost potkává budoucnost..."
Jako každý reklamní slogan je i tento trochu nadnesený, ale narozdíl od jiných nemá k realitě tak daleko, jak bývá zvykem. Souprava Renown maximálně reflektuje požadavky současného trhu, a v její koncepci se odrážejí všechny soudobé trendy, počínaje skladbou setu přes provedení mechaniky a konče třeba povrchovou úpravou.
O převratné či futuristické koncepci sice nemůže být řeči, ale o to u této soupravy ani nejde - nejedná se totiž o odvážný experiment s nejasnou životaschopností, ale o solidní nástroj splňující požadavky většiny. Jinými slovy jde o poc- tivý výrobek postavený na kombinaci tradice se současnou technologií. Můžete tak získat soupravu odpovídající přístupu dob, kdy hudební nástroj byl čímsi víc než jenom spotřebním zbožím omezené životnosti, avšak za dostupnou cenu dosaženou sériovou výrobou.
A tak lze s čistým svědomím říct, že Renown je, když... minulost potkává současnost.
Info:
Gretsch Renown je dokonale zpracovaná souprava s poměrně širokým použitím od klasického po moderní jazz, progresivní jazzrock, fusion či funk, případně lehčí formy rocku, se značným spektrem laditelnosti. Dodávaná mechanika Gibraltar je extrémně odolná a stabilní. Ceny jsou 47 780 Kč za soupravu Gretsch Renown RM-F825, obsahující kotle 10, 12, 14, malý buben 14/5, velký buben 22/18, vše vč. blan Evans a 14 000 Kč za mechaniku Gibraltar 9500 PK, obsahující tři činelové stojany, z toho dva s ramenem, stojan na MB a HH + šlapku.
Plus:
zvuk
dokonalé technologické zpracování
dobrá laditelnost (zvláště tomů)
použitelnost pro různé styly
kloubový držák tomů - snadné nastavení
lité ráfky
skvělá povrchová úprava
dodávané blány Evans...
odolnost mechaniky
Mínus:
poněkud problematické uchycení tomů z hlediska stability
ne zcela dokonalé zajištění držáku tomů proti pootočení
absence tomu 13" v nabídce řady
Nabídka barev
Cherry Black Burst (přechod z černé do červené a zpět) - Deep Black (víceméně černá) - Deep Red (červená) - Deep Amber (přibližně chromová žluť) - Deep Blue (modrá) - Champagne Silk (nutno vidět)
Nabídka velikostí
VB: 22/18, 20/18 - ST: 16/16 - TT: 16/13, 14/11, 12/9, 10/8, 8/7 - MB: 14/5