První krok do V. I. P. D. P.
Firma Casio, po léta známá jako producent keyboardů nižší třídy, v konstantním duelu o zákazníka především s Yamahou, nyní přichází s něčím zcela novým. Rozhodla se následovat dnešní marketingově nezbytný trend a také vstoupit do V. I. P. prostoru digitálních pian, donedávna vyhraženého několika málo firmám. Řada Celviano, která se snaží dobýt si své místo na úpatí této prestižní kategorie již nějaký čas, dosud volila taktiku spíše dotování svých nástrojů z ranku jí vlastního ("keyboardího"), díky svým rozsáhlým zkušenostem s jejich výbavou. Až do dneška ji degradovala pouze podstatná absence hammer mechaniky. PS-20 je první krok firmy tímto směrem, a přestože výrobek není závratně šokující z hlediska kladívkové mechaniky, nutno uznat, že si v pozici benjamínka nepočíná zle.
Hammer neboli kladívko
To je dnes - koneckonců - velmi užívaný termín, nechci-li říci přímo "zneužívaný". Přestože jej kdekdo z tisku zná, všemožně skloňuje a samozřejmě vyžaduje, ve skutečnosti málokdo ví, o co opravdu jde. A proto se nezřídka setkáte s tím, že v inzerátu čtete o kladívkové neboli hammer mechanice, a zmiňovaný nástroj oplývá klávesnicí nanejvýš vyváženou, případně pouze citlivou na rychlost úhozu. Výrobci či spíše prodejci, jako autoři těchto inzerátů, zjevně a úspěšně sází na nedostatečnou či vůbec žádnou znalost dané problematiky u většiny lidstva a slaví prodejní úspěchy. Chvályhodnou pozornost zájemců o hlubší pochopení zmíněné problematiky odvracím (tedy až po přečtení...) na téma měsíce srpna, které je zaměřeno právě na tuto oblast. Je zde podrobně popsáno několik technologicky značně propracovaných systémů hammer mechaniky, takže si z nich prostě vyberete ten, který vám sedne nejlépe do ruky, a je to. Klaviatury nástrojů Casio až dosud ovládaly pole nanejvýš vyvážené mechaniky, od nynějška tuto firmu nutno začít brát vážně i mezi "kováři". Nebude však jistě dlouho trvat a i poslední mušky budou vychytány. Dvě z nich bych zde rád zmínil právě z toho důvodu. Je to jednak dosti tvrdý dopad kláves, který zaznívá jako jemné bouchnutí, což může při tichých pasážích hry trošku rušit. Je to otázka zvyku. Druhou jsou poměrně ostré boční hrany kláves, takže pro pasáže, kde chcete hrát glissando, zvolte raději svůj druhý nástroj, určitě má kulatější hrany a neublížíte si tolik. Ne, přeháním, je pravda, že takovým způsobem budete hrát doslova několikrát za život, takže se nic neděje, koupíte-li si "pouze" PS-20 samotný. Hraje se na něj příjemně a pro cvičení na hodiny klavíru jej mohu s klidným svědomím doporučit, hráč (nejen dítě) si úhoz rozhodně nepokazí. Vím z letité praxe, že děti dnes doma cvičí bohužel na kdejaký šmejd za pár tisíc, ale milí rodiče, zastyďte se hodně, tady šetříte na nepravém místě!
Vzhled
"Dyzajn" je na první pohled velmi decentní. Tvůrci vsadili na světlý odstín dřeva bočnic, v osvědčené kombinaci se stříbřitým plechem, která je dosti oblíbená a úspěšně použitá více výrobci. Ovládání je vskutku jednoduché, máte dojem, že těch pár tlačítek nemůže zdaleka zvládnout to, co šťastnému majiteli vnucuje manuál (mimochodem i český, čímž se nemůže pochlubit každý výrobce). Na panelu totiž není prakticky nic víc, nežli vlevo kolečko hlasitosti, volba dvou bank efektů Chord (8 x) a Reverb (8 x), osm tlačítek zvuků 4 x Piano (první z nich samplováno ve stereu), 2 x E. piano, vibrafon a harpsichord. Osobně miluji barvy "string" a "organ", které tady postrádám, ale respektuji, že tvůrci preferují více pian. Je škoda, že nelze vytvořit layer, tedy překrytí dvou barev, jak řada jiných výrobců umožňuje, vždy zní pouze jedna barva. Poslední tlačítka ovládají jednoduchý sekvencer. Ovšem už druhý pohled postřehne tlačítko Control, s jehož pomocí se nabízejí mnohé další funkce, a to nejen u tlačítek, ale naopak mnohem více u kláves samotných. Třetí pohled totiž odhalí nad cca polovinou kláves nadepsané další funkce, přístupné právě pouze díky tomuto "všemocnému" tlačítku Control. Netradičně na bočním panelu vlevo je vypínač, konektor pro adaptér, MIDI In/Out a konektory pro dvoje sluchátka. Na zadním panelu je pak L/R Audio Out a dva konektory pro pedály - Damper (Sustain), dále Soft/Sostenuto pedál. O co jde? Soft pedál snižuje úroveň hlasitosti asi na polovinu a Sostenuto je zajímavá vlastnost - chová se jako Sustain pro klávesy, které jsou stisknuty v okamžiku stisku pedálu a všechny klávesy, stisknuté později, ignoruje. Jeden opravdu pěkný a povedený sustain pedál, jak esteticky, tak funkčně, je přibalen. Navíc neklouže po podložce! Dále dostanete AC adaptér, manuály a stojan na noty.
Ovládání nástroje
Ovládání se jeví jednoduché, ale přece jen je potřeba se nejprve seznámit se zmíněnými funkcemi, definovanými v kombinaci s tlačítkem Control. Ovšem manuál má 23 stran, takže to není žádný problém. Většina funkcí je běžně známá, jako nastavení barvy zvuku, nebo ovládání sekvenceru, který má kapacitu paměti 2500 not (dvě tlačítka Record a Play vskutku nikoho nenechají na pochybách, copak to asi znamenají, že ano). Jinak už to může být např. s nastavením 16 efektů (každá z barev zvuků má přednastaveny 1-2 efekty). Nicméně, pochopíte-li, že je vždy nutné stisknout nejprve tlačítko Control a poté příslušnou klávesu, máte vyhráno. Jakékoliv následující nastavení se totiž děje totožně. Pozoruhodné je nastavení kvality zvuku, odlišné pro poslech přes reproduktory a sluchátka. Má vždy tři stupně a bere v potaz taková hlediska, jako je poloha nástroje vzhledem k hladké stěně, nebo rozestavění posluchačů kolem nástroje, případně kvalitu použitých sluchátek, kterým se umí přizpůsobit! Pomocí kláves nastavíme také metronom - velmi užitečného pomocníka -, jeho takt, rychlost i hlasitost. Podobně spustíme čtyři demo skladby pro každý z nástrojů (autoři mne potěšili, když zvolili jako první z nich Valse op. 64 Nr. 2 od F. Chopina). Další možnosti nastavení - transpozice: -6/+5 půltónů, citlivost odezvy klávesy ve čtyřech úrovních, či ladění v krocích ą50 centů (tedy cca čtvrttón) od komorního A. Na dvou stránkách jsou vysvětleny základní vlastnosti MIDI systému, včetně jemně naznačeného ovládání SySex.
Mobilita nástroje
PS-20 váží 26 kg, což není až tak vražedné, jak by se mohlo zdát. Naopak si troufám říci, že piano je vcelku portabilní, využitelné i pro účely živé muziky. Délku holt nelze "okecat", ale jinak je to nástroj malých rozměrů, takže se dá vzít i pod paží (chlapskou). Přesto nedoporučuji se domnívat, že si jej z krámu odvezete sám (natož sama) a třeba autobusem! Krabice už tak přehlédnutelná není, a nejste-li právě rodilí skaláci, zvyklí se houpat na malíčku a při tom svačit, pak těch 26 kg na konečcích dvou prstů daleko neodnesete (zkoušel jsem to).
Sekvencer
Milá je jeho vlastnost, díky které můžete skladbu, nahranou v sekvenceru, doprovázet živě, dokonce s nezávislým pedálem. Skladba je totiž zaznamenána včetně pedálu a ten váš fyzický od té chvíle suše ignoruje. A podobně ignoruje i barvu rejstříku, takže zdánlivě hrají dva zcela nezávislé nástroje, potažmo lidé. Paměť sekvenceru je udržována baterií, takže skladba zůstává v paměti i po vypnutí nástroje. Navíc, vzhledem k životnosti baterie (cca 5 let), se k ní můžete klidně vrátit i po návratu z amerického supermarketu či židovské domácnosti, kde jste byli čtyři roky za služku díky svým či jiným dluhům. Jak říká můj mladý kolega, skvělý bubeník známé metalové kapely - A to se vyplatí!
No nic - dopijem' a půjdem'
Zameditovali jsme si nad prvním digitálně-pianovým, hammermechanikově-ozdobeným stvořeníčkem firmy Casio. Jak jsem uvedl, každému vyhovuje něco jiného a co může být pro jednoho fajn, jinému stojí za úšklebek a naopak. Proto neohrnujte nos, raději račte zvednout své ctěné hýždě, ležérně se poflakující v nedbalkách, a dopravit je k židli u nejbližšího Casia PS-20. Hrábněte do kláves a vysmahněte svou oblíbenou, kdysi pečlivě naučenou sekvenci, s veledůležitým výrazem a vangelisorovným (ne-li rovnou bohorovným) klidem. A pak teprve račte otevřít svá nedostižná ústa a pronést svou vlastní, památnou a konečnou definici tohoto nástroje, kterou si autoři buď za rámeček nedají, anebo si ji naopak vytesají do casiího kamene, ne-li rovnou do casiího zlata.
Info:
Casio PS-20 je nové digitální piano, první v řadě Celviano s kladívkovou (hammer) mechanikou. Jeho existenci v dané cenové relaci ocení především rodiče nadějných potenciálních či současných studentů vyšších ročníků klavírních a varhanních tříd hudebních škol a libovolného oboru konzervatoří, ale také muzikanti naživo, kteří se ani na podiu či v baru neobejdou bez "kladiva". Cena vč. DPH: 39 900 Kč.
Plus:
mobilita (26 kg)
parádní sustain pedál
pěkné efekty
Mínus:
klávesy fyzicky mírně tlučou
nelze kombinovat dvě barvy
poměrně ostré hrany kláves
sleva by neuškodila!