PRS Custom SE 22 SA - cenově dostupná kytara s mahagonovým tělem

PRS Custom SE 22 SA - cenově dostupná kytara s mahagonovým tělem
PRS Custom SE 22 SA - cenově dostupná kytara s mahagonovým tělem

Paul Reed Smith je americký výrobce kytar, jehož nástroje najdeme v rukou nejednoho věhlasného kytaristy po celém světě, a to bez rozdílu žánru. Asi nejznámější je spolupráce značky PRS s Carlosem Santanou, který k proslavení těchto kytar jistě nemalou měrou přispěl.

Podíváme-li se na oficiální firemní stránky, najdeme velké množství variant kytar lišících se konstrukcí, výběrem dřev i povrchovou úpravou. A pokud budeme chtít, můžeme si sami z nabízených možností poskládat svou vysněnou kytaru a mistři kytaráři z PRS nám ji postaví. To je ale nejspíše pro většinu z nás sen z kategorie nesplnitelných. Leč nezoufejme, PRS nabízí mnoho možností i pro ty z nás, kteří nemají svůj domácí rozpočet přizpůsoben čistě jen k nákupu kytar.

To je případ tohoto nástroje ze série SE Custom. SE je řada cenově dostupných kytar vyráběných v Asii. Tento konkrétní kus k nám dorazil z Indonésie a nese všechny typické znaky kytar PRS. Především tedy kvalita zpracování je na úrovni mnohem dražších kousků a příjemné bylo i zjištění, že kytara byla ihned po vybalení z krabice dokonale seřízená a dobře hratelná. Moc se mi líbí odstín modré barvy horní desky výrobcem prezentované jako safír. Tělo nástroje je z mahagonu a překrývá ho profilovaná javorová vrchní deska s vrchní dýhou z fládrovaného javoru. Klasický tvar kytar PRS má dva výřezy pro pohodlnou hru ve vysokých polohách a je lemován z pohledu hráče širokou páskou světle krémové barvy. Javorový krk je k tělu přilepen a má profil označený jako wide thin, což pro nás znamená široký a tenký. Hmatník z palisandru je osazen dvaadvaceti pražci, odtud ta číslovka v označení nástroje. V nabídce je i model se dvěma oktávami, nesoucí ve svém označení logicky číslovku 24. Polohové značky v provedení letících ptáků už patří k nezaměnitelným znakům kytar PRS. Hlava nástroje je svým tvarem opět typická pro tuto značku. Kovové součásti kytary, tedy mechaniky a tremolo, jsou firemní PRS a niklové. Ovládání zvuku zajišťují dva potenciometry a třípolohový přepínač. Takže tu máme přepínání na snímač u krku, na oba a u kobylky, potenciometr hlasitosti a push/pull ovládání tónové clony a rozepínání snímačů.

Snímače jsou v barevném provedení zebra taktéž PRS.

 

Paul Reed Smith vyrobil ručně několik kusů kytar ještě před zahájením sériové výroby. Tyto kytary jsou označeny jako série Dragon, protože jsou na hmatníku a těle zdobeny motivem draka z perleti, slonoviny a polodrahokamů. Jejich cena se mezi sběrateli pohybuje okolo 30 000 dolarů. (zdroj Wikipedia)

 

Od popisu ke zvuku

Tím bychom měli popis kytary, a teď jak se na to hraje. Začnu tím, že i když mám ruce opravdu velké, neměl jsem nejmenší problém s místem kdekoli na hmatníku. Levá ruka si prostě lebedila. Kytara krásně reaguje na to, jestli hrajete u krku nebo u kobylky, a to už na sucho bez aparátu. Po zapojení do mého Voxe přišlo překvapení. Bylo to hrozně nahlas a kombo zaskučelo jako zvíře. Při porovnání se svými kytarami jsem přišel na to, že snímače na tomto modelu jsou o mnoho silnější, skoro jako by byly aktivní. Takže jsem upravil nastavení komba a začal si užívat. Při hře je přímo cítit, jak celá kytara rezonuje a všechny její součásti spolupracují. I při zapojení přímo do zesilovače bez efektů máte v ruce velkou škálu zvuků, jenom při použití ovladačů hlasitosti a tónové clony. Také samozřejmě hodně záleží na vašem způsobu tvorby tónu, jestli např. hrajete prsty nebo trsátkem a ve kterém místě udeříte do strun. Dobrá kytara tohle všechno přenese a tahle to opravdu umí. Při takhle silných snímačích je třeba dát pozor na jejich seřízení, to znamená, jak jsou daleko od strun. Protože příliš malá vzdálenost by mohla mít za následek kratší dozvuk kvůli magnetickému poli snímačů. No ale to jsme trochu odbočili. Elektronika je asi vybavena obvodem zabraňujícím ztrátě výšek při stahování hlasitosti, takže máte v celém rozsahu dráhy potenciometru stejný zvuk. Při rozepnutí cívek vytažením knobu tónové clony získáte jiskřivý zvuk singlů, který se překvapivě hlasitostí moc neliší od humbuckerů. Při postupném přidávání zisku na kombu začala být kytara zpěvnější a dozvuk, nebo chcete-li sustain, byl dlouhý jako týden před výplatou. Když došlo na nejvyšší míru zkreslení, byly všechny tóny pořád krásně čitelné a neslévaly se. Jen při přepnutí na singly byl zvuk ostrý už možná trochu moc. Ale to je věc vkusu a případně opět mojí oblíbené tónové clony.

 

Závěr

Tak co říci závěrem? Máme tady kytaru, která je výborně zpracovaná, krásně vypadá, moc dobře hraje, je opravdu univerzální, a navíc k ní dostanete i kvalitní polstrovaný firemní obal. Zkoušel jsem na ni zahrát opravdu kdeco, od metalu přes jazz a klasický bigbeat až po folk, a nebyl problém. Je pravda, že tuhle kytaru v nahrávce podle zvuku asi nepoznáte jako například Stratocastera, ale dává hráči možnost vyniknout pomocí vlastní osobitosti při tvorbě tónu a stylu hry. Kdybych to měl k něčemu přirovnat, tak tento nástroj je čistý list kvalitního papíru a je jen na vás, co na něm vytvoříte. A ten zmíněný Stratocaster má přece jen svůj charakter, který se vždycky projeví. Pro tuto kytaru mluví také cena, která je při všech jejích kvalitách taková, že při troše snahy si ji může pořídit opravdu téměř každý.

Paul Reed Smith to dělá opravdu dobře a právem si vydobyl místo na výsluní mezi špičkovými výrobci hudebních nástrojů. A říkám si, že když takhle hraje kytara z nižší cenově dostupné řady, jaký to asi bude masakr s modely z nejvyšších řad. No třeba to při troše štěstí někdy zjistím.

 

Info:

PRS Custom SE 22 je cenově dostupná kytara s mahagonovým tělem, silnými snímači a univerzálním zvukem vyrobená v Indonésii. Pořídíte ji za 21 990 Kč.

 

Plus:

zvuk

dílenské zpracování

seřízení

výstupní kontrola

universálnost

 

Mínus:

Opravdu jsem na nic nepřišel.

 

Technická specifikace

tělo mahagon
krk javor
hmatník palisandr
menzura 635 mm
počet pražců 22
snímače 2x humbucker
ovládání 1x volume, 1x tónová clona, třípolohový přepínač snímačů, push/pull rozpínání cívek humbuckeru

 

https://prsguitars.com/electrics/model/se_custom_22_2021

Psáno pro časopis Muzikus