Presonus ADL 600 - lampový mikrofonní předzesilovač
Jakožto fanda lampových zesilovačů jsem se nemohl dočkat, až toho 2U vysokého mazlíka vytáhnu z krabice. Jelikož jsem na rozdíl od Ládi atrofovaný muzikant, tak mi těch jeho třináct kilo dalo trochu zabrat. Dřina se však vyplatila, ADL 600 nás nadchnul.
ADL 600 je dvoukanálový elektronkový mikrofonní pre-amp určený pro použití ve studiu. Navrhl jej ve spolupráci s firmou Presonus legendární designer Anthony DeMaria. Výrobce se chlubí docela pěknými parametry, tak se mu pojďme podívat na zoubek.
Pohled dovnitř
Ihned po vytáhnutí za krabice nás překvapila jeho robustnost. Otevřeli jsme manuál, kde je i přiložený inbus (velikosti tak na kobylku à la stratocaster) k přitažení koflíků od potenciometrů a otočných přepínačů. Také jsme jej okamžitě rozebrali, abychom viděli, co se v jeho útrobách skrývá za překvapení.
Na první pohled je patrná plechová přepážka mezi napájecí a signálovou částí, pro tato zařízení je to nezbytná nutnost, aby brum ze zdroje nepronikal do signálových cest. Zdrojový transformátor je toroidní, což je správně, jelikož vyzařuje do okolí méně rušení. Na panelech jsou namontované robustní konektory, bytelné potenciometry a otočné přepínače. Ty jsou k plošným spojům připojeny stíněnými kablíky.
Mimochodem, desky plošných spojů jsou ze sklolaminátu, a ne z nějakého papíru, jak je v dnešní době zvykem. Ono při vysokém napájecím napětí ani není divu.
Veškeré zesilovací součástky jsou dvojité triody, které pracují se stabilizovaným anodovým napětím až ±300 V. Žádnou jinou aktivní součástku v zesilovací cestě nenajdeme. Výrobce tvrdí, že se jedná o vojenské elektronky, proto lze čekat, že byly patřičně vybrány. Každý kanál obsahuje jednu 12AT7, což je vlastně ekvivalent ECC81 a dvě 6922, které jsou ekvivalentem E88CC. Tyto elektronky jsou poměrně snadno k dostání (sice ne zrovna vojenské), takže člověk nemusí mít strach z toho, že by několik měsíců čekal na pošťáka s balíčkem.
Zařízení má symetrické i nesymetrické vstupy a výstupy, proto jsou oba kanály pre-ampu na vstupu i výstupu osazeny signálovými transformátory. Ty jsou zapouzdřeny ve stínících krytech. Vstupní transformátory jsou umístěny blízko mikrofonních vstupů, tak aby se do propojujících cest nachytalo co nejméně rušení. Pasivní součástky, jako kondenzátory a odpory, též vypadají slušně. Celkový dojem z mechanické konstrukce i z použitých součástek je dobrý. Možná bychom měli jednu výtku k upevnění diodových VU metrů, ty měly trochu vůli. Inu žijeme v době modré a plastové.
Popis
Když se podíváme na čelní panel zleva doprava, uvidíme otočný přepínač vstupů Input, který nám nabízí volbu tří různých vstupů:
1. Nástrojový vstup Instrument, jedná se o nesymetrický vstup (klasický jack umístěný na čelním panelu) s vysokou impedancí 100 kΩ. Ten je do předzesilovače zaveden až za vstupním signálovým transformátorem a tudíž logicky bez fantomového napájecího napětí.
2. Linkový vstup Line Input (XLR na zadním panelu), je do pre-ampu zaveden přes signálový transformátor, a je tudíž symetrický se vstupní impedancí 2 kΩ. Oba tyto vstupy mají přebuditelnost +30 dBu, což je opravdu slušné. Holt jedna z výhod použití vysokého anodového napětí a použití kvalitních signálových transformátorů.
3. Vstup Mic Input (XLR na zadním panelu) je symetrický mikrofonní, lze u něj přepínat vstupní impedanci mezi hodnotami 150, 300, 900, 1500 Ω. Tento vstup je vybaven zapínatelným -20 dB útlumovým článkem -20 dB PAD, proto je přebuditelnost tohoto vstupu +25 dBu/+5 dBu.
Dalším ovládacím prvkem je přepínač mezního kmitočtu horní propusti HP Filt 40, 80, 120 Hz. Výrobce udává, že je tento filtr 1. řádu, tedy s asymptotickou strmostí 6 dB/oktávu. Tento filtr lze zcela vyřadit dalším páčkovým přepínačem HP Filter.
Následuje otočný přepínač pro volbu zisku Gain. Ten je po krocích 5 dB odstupňovaný od 30 dB do 65 dB. Dle schématu přiloženého výrobcem je hrubá regulace zesílení realizována ve zpětné vazbě prvních dvou zesilovacích stupňů. Z toho plyne, že některé parametry, jako například zkreslení, se mohou vlivem nastavení tohoto přepínače měnit.
Dalším ovládacím prvkem je jemná regulace hlasitosti Trim, zde už je použit potenciometr. Plynule lze tedy měnit zisk v rozmezí ±10 dB. Vlevo od tohoto potenciometru jsou umístěny VU metry a začíná další kanál, ten je naprosto shodný. Každý kanál pre-ampu je vybaven dvěma indikátory vybuzení. Ručkovým, který reaguje na změny úrovní pomalu, a bargraf, který reaguje na špičky v signálu. Osobně toto považujeme za přínos, na druhou stranu u zařízení této kategorie by to měla být samozřejmost.
Ve spodní řadě na čelním panelu nalezneme vypínač fantomového napětí +48 V, který má každý kanál separátní. Dále zde najdeme přepínač fáze Pol INV (0°, 180°) výstupního signálu, již zmíněný přepínač útlumového článku -20 dB PAD, již zmíněný přepínač bypassu horní propusti HP Filter, přepínač, jenž sníží citlivost VU metrů na polovinu, VU Metr -6 dB a konečně vypínač napájecího napětí Power. K indikaci zapnutí jednotlivých funkcí slouží modré diody LED, osobně bychom spíše přivítali žárovky nebo doutnavky.
Na zadním panelu nalezneme kromě již zmiňovaných mikrofonních a linkových vstupů i svorky k dodatečnému přizemnění, napájecí konektor a výstupy XLR.
Parametry udávané výrobcem vs. měření
Jako hladina šumového pozadí je udána hodnota -95 dBu vážená filtrem A. Myslíme, že pro zařízení tohoto typu je to opravdu slušný odstup.
Udávaná kmitočtová charakteristika je od 10 Hz do 45 kHz se zvlněním ±1 dB. Tento údaj je však značně závislý na zatěžovací impedanci výstupu pre-ampu, což bylo ověřeno audio analyzátorem Audio Precision 2700. Pro zatěžovací impedanci 100 kΩ byla frekvenční charakteristika téměř rovná a rezonanční špička transformátoru se objevila až na 67 kHz. Co nás však zarazilo, bylo to, že u kanálu 1 jsme naměřili převýšení v rezonanční špičce +5 dB oproti +2,5 dB kanálu 2. Že by výrobní tolerance elektronek a signálových transformátorů?
Jinak do uváděné tolerance zvlnění kmitočtové charakteristiky (10 Hz až 45 kHz) o ±1 dB se pre-amp „nevešel“, do 20 kHz s odřenýma ušima.
Nelenili jsme a změřili oba kanály pro zatížení jmenovitou impedancí 600 Ω. A další překvapení! Nejen, že ve střední části pásma „spadla“ úroveň o 1,4 dB, ale kmitočtová charakteristika začala „padat“ dříve a na 20 kHz byl pokles oproti středům (1 kHz) o -3,5 dB na kanálu 1 a o -3,8 dB na kanálu 2. Tyto údaje však nejsou žádná tragédie a osobně si myslíme, že dosáhnout takovýchto charakteristik není úplně jednoduché vzhledem k použití signálových transformátorů. Naměřené charakteristiky pro tyto dvě hodnoty zatěžovací impedance můžete vidět v grafu.
Dále byla změřena přesnost přednastavených úrovní zesílení. Vždy jsme nastavili jistou úroveň zesílení přepínači, přičemž potenciometr Trim k jemné regulaci jsme nechali ve středu dráhy na nule. Úrovně pro oba kanály seděly opravdu pěkně. Co však nesedělo, byly údaje indikátorů vybuzení. To sice není tragédie - uvnitř šasi jsou trimry, kterými se dají VU metry správně nastavit, ale bez potřebné měřicí techniky to provést nelze a v této cenové třídě by to nemělo být potřeba...
Váhová funkce A je realizována kmitočtovým filtrem, který simuluje obrácenou izofonu, tedy křivku stejné hladiny hlasitosti.
Drobným nedostatkem je to, že nesedí udávané mezní frekvence horní propusti s těmi, jež udává výrobce. Na kmitočtech 40 Hz, 80 Hz a 120Hz byl naměřen pokles o -5,5 dB, což je v rozporu se standardně udávaným parametrem. V praxi se vždy mezní kmitočet udává pro pokles o -3 dB. Proto leží tyto kmitočty poněkud výše.
Parametr harmonického zkreslení THD+N udává na zařízení tohoto typu výrobce také poměrně optimisticky 0,5 % při výstupní úrovni +23 dBu. Měření ukázalo, že tomu tak opravdu je. Dovolujeme si upozornit, že zde signál prochází dvěma signálovými transformátory a několika triodovými zesilovacími stupni!
Praktická zkouška
S ADL 600 jsme zkoušeli pořídit několik záznamů, zejména klasické kytary. Barva zvuku se nám líbí, je neutrální a sotva slyšitelná v nahrávce. Při přebuzení pre-ampu začínalo být slyšitelné měkké, nijak nerušící elektronkové zkreslení.
Ovládání pre-ampu bylo intuitivní a pohodlné. Veškeré přepínače a potenciometry mají pevný a přesný chod. Celkový dojem z ovládání pre-ampu je velice dobrý díky promyšlenému rozmístění ovládacích prvků a jejich zřetelně viditelných popisků.
Závěr
Zařízení se vyznačuje velice robustní konstrukcí, je solidně zpracované a jsou v něm použity kvalitní součástky. Zvuk je dle očekávání velice dobrý. Rádi bychom vyzdvihli dojité indikátory vybuzení a možnost přepínání vstupní impedance mikrofonních vstupů. ADL 600 pořídíte za cenu 39 990 Kč.
www:
Technické parametry (údaje výrobce):
Vstupní impedance
mikrofon: přepínatelná 150, 300, 900, 1500 Ω
nástrojový, linkový: 100 kΩ, 2 kΩ
Maximální vstupní úrovně
mikrofonní, nástrojový, linkový: +5 dBu, +30 dBu, +30 dBu
Nastavení zisku
mikrofonní: +18 až +72 dBu
nástrojový: -5 až +42 dBu
linkový: -12 až +40 dBu
odstup šumu (všechny vstupy nastaveny na minimální zisk): -95 dBu A- vážení
šířka kmitočtového pásma: 10 Hz až 45 kHz ± dB
maximální výstupní úroveň: +23 dBu pro 0,5 % THD+N
výstupní impedance: 600 Ω
elektronky/kanál: 1 x 12AT7A, 2 x 6922
napájení: 230 V, 115 V/100 W
rozměry: 2U, 431 mm hloubka
hmotnost : 12,7 kg
Info:
Presonus ADL 600 je dvojitý lampový mikrofonní předzesilovač, navržený odborníkem na analogové lampové obvody Anthony DeMariem. Cena je 39 990 Kč.
Plus:
kvalita zpracování
dobrý zvuk
dostupnost
dva VU-metry
Mínus:
cena
špatně nastavené VU metry
vůle u indikátorů s LED diodami
výrobcem udávaná frekvenční charakteristika neodpovídá naměřené