Pearl Demon Chain Drive - Legenda pokračuje
Na výstavě hudebních nástrojů NAMM Show 2009 s velkou slávou a reklamou uvedla firma Pearl na trh svůj tehdy nový pedál Demon Eliminator s převodem direct-drive. Podrobněji, ale ne zcela do detailu, jsem se zabýval tímto pedálem ve srovnávacím testu s dalšími tehdy dostupnými pedály podobného typu na našem trhu zde v článku před pár lety. Viz archiv Muzikusu.
Už tehdy vznikla dost silná poptávka po variantě tohoto pedálu s klasickým řetězovým převodem. Uběhlo pár let a tato varianta se objevila konečně i na našem trhu. Tentokrát to tedy vezmeme podrobněji a zastavíme se také u levné novinky vycházející designově z tohoto pedálu.
Prvořadou předností tohoto pedálu je variabilnost v úpravě Long Board a Short Board. Co se týká technických úprav pedálů, nedošlo k žádné změně oproti modelu Direct Drive. Stále platí, že při úpravě Long Board se jedná o relativně kratší pedál, než má třeba Trick nebo Axis, které jsou renomované v oblasti pedálů Long Board. V každém případě se však při této úpravě jedná o pedál bez pevné paty, takže splňuje přesně to, co je očekáváno. Speed Cobra od Tamy má vlastně také Long Board, ale s pevnou patou. Jsou to vlastně drobné detaily, kterými se pedály liší, ale pokud nemáte pevnou patu, můžete v jiném úhlu hrát techniku Flatfoot, která je běžně používaná u rychlé hry na basový buben. A je také nejefektivnější a nejméně namáhavá pro tělo. Pedály Long Board umožňují také progresivnější použití techniky Heel-Toe a techniky Swivel.
Samozřejmostí je pevná základna tohoto pedálu. Svírací mechanizmus pro uchycení k ráfku basového bubnu nedoznal také žádné změny.
Pearl Demon Chain Drive P-3000C a P-3002C
Nastavení beateru nabízí dvě možnosti. Buď pro jemnější, nebo razantnější hru. Změna proběhne posunutím beateru na ose pedálu dopředu od nebo vzad k noze hráče. Zde se dá také jednoduše nastavit úhel beateru od blány. Nastavení úhlu vlastního pedálu je podobné jako u předchozích modelů Pearl. Velmi jsem zde ocenil indexování, které pomáhá nastavit úhel shodně i na druhé šlapce dvoupedálu. To bývá někdy u některých modelů jiných značek dost velký oříšek.
Vačka je kulatá, stejně jako tomu bylo například u legendárního pedálu Tama Camco. Tuto variantu přebraly i pedály DW po uvolnění patentu. Její tvar má za následek lineárně plynulý chod beateru po celé dráze pohybu beateru při úderu. O tom nás přesvědčuje i název vačky Perfect Circle Cam. Vačka je sama o sobě odlehčená, aby byl ještě větší potenciál v rychlosti a lehkosti chodu pedálu při úderu. Odlehčením prošel i dvojitý řetěz zde použitý.
V letošním roce s velkou slávou představila svůj pedál Direct Drive firma DW. Jsem zvědav, zda i tento pedál stihne stejný osud, jako Demona, co se týká řetězu. Můj tip je, že asi ne. Za prvé se dá citlivost tohoto pedálu nastavit, jako byste tam řetěz měli, a to hovořím z vlastní zkušenosti, a za druhé to úplně nepředpokládám, jelikož by to byla dost velká konkurence pro klasické pedály DW. I když s tou výslednou cenou okolo třiceti tisíc asi těžko. No, nechme se překvapit.
Další zajímavou a praktickou záležitostí je aretace pružiny pedálu. Po nastavení pružiny zamknete napínací matku díky vroubkovaní na těle matky přítlačnou pružinou.
Beatery jsou standardně dodávány filcové, ale zajímavostí je, že ve středu filcového beateru je umístěný eleastomer (umělohmotný kroužek). Ten má eliminovat nechtěné vibrace beateru. Na tyčce beateru je paměťová objímka, která ulehčí montáž a demontáž beateru. Dá se však použít také pro změnu těžiště beateru. Oba beatery dvojpedálu jsou konstrukčně umístěny tak, že jejich údery jdou mimo střed basového bubnu. Já osobně toto umístění beateru upřednostňuji, jelikož tóny úderů jsou totožnější než u jiných pedálů, kdy pravý beater jde na střed, a levý mimo. Ale samozřejmě může být i jiný pohled na věc. Tím, že jde jeden beater mimo střed, je lépe rozumět basovému bubnu při rychlé hře dvojpedálu. Já však upřednostňuji první zmíněný způsob, přijde mi přirozenější, a hlavně lepší pro zvučení.
Převod mezi pedály dvojšlapky je zajištěn pomocí kardanové hřídele. U tohoto modelu dvojpedálu však doznala drobné, ale důležité změny, a to v robustnosti kardanových kloubů. Čelisti vlastního kloubu jsou teď mnohem silnější. Podle mě to je velký posun k lepšímu. I když i u původního pedálu byla kardanová hřídel dokonalá. To mohu posoudit opravdu věrohodně, jelikož ten původní typ používám již skoro pět let a není zde ani drobný náznak ve změně vůle. Sice s jinými značkami pedálů, ale kardanová hřídel pasuje. Proto předpokládám, že jinak tomu nebude ani zde. Pro neznalé se pokusím vysvětlit, v čem je rozdíl. Nejedná se totiž o klasické kloubní spojení známé od jiných značek nebo u předchozích modelů Pearl a jiných značek, ale tzv. Z kloub.
Ten poprvé použila u pedálů firma Trick a Pearl se evidentně nechal inspirovat, jak se zdá. Nebo spíše zaplatil za využití tohoto patentu. Použití tohoto kloubového spojení mi přijde velmi zajímavé a vhodné. Už laickým pohledem zjistíte, že zde dochází k úplně jinému zatížení kloubového spojení kardanu, a tím pádem je zde předpoklad, že nebude časem docházet k uvolnění kloubového spojení a k nechtěnému rozdílu mezi jednotlivými pedály dvojpedálu, jak tomu často bývá u spojení kardanových čelistí přes osy krychlového článku. Zde je použito spojení kardanových čelistí přes vnější prstenec. Viz foto.
Reklama u Demon Drive pedálu hovořila o tom, že se jedná o nejrychlejší a nejjemnější pedál na trhu tehdejší doby. K této pověsti mu mají napomáhat použitá ložiska Ninja, která se používají výhradně ve skateboardingu. Jedná se o speciálně vyrobená ložiska s dokonale mikro vyleštěným povrchem. Pedál chodí opravdu lehce, ale to je od něj za tuto cenu i očekáváno.
V každém případě se jedná podle mých informací o jediný vyráběný pedál, který umožňuje kombinované použití verze Short i Long, což ho činí velice zajímavým. Myslím, že Pearl si tuto variantu dokonce nechal patentovat. Vše se děje pouze pomocí otočení paty pedálu a změnou jejího uchycení k tělu šlapky. Pedály se dají použít i samostatně po relativně jednoduché úpravě.
Samozřejmostí je pevný přepravní kufr v balení.
Variabilita nastavení pedálu je opravdu velmi široká. Někdy mám pocit, že je to vlastně až moc komplikované, a to, že si můžete nastavit opravdu vlastně vše, je trochu kontraproduktivní. Samozřejmě, že pokud máte zkušenosti a víte, co přesně pro svou hru potřebujete, je to jen plus. V některých případech je ale určitě lepší mít pedál s méně nastaveními, jelikož to můžete jednoduše přehnat, a vlastně, aniž byste tušili, při úplně jiném nastavení se Vám bude hrát lépe. A ruku na srdce, stejně je to vždy v nohách a hlavně v hlavě. Dobrý pedál Vás rychlejšími a lepšími neučiní, ale může k tomu dopomoci, to ano.
Info:
Demon Chain Drive Pedál vychazející z úspěšného modelu firmy Pearl Demon Direct Drive. Změny jsou pouze v použití vačky a řetězu a vylepšeném kardanovém převodu. P-3000C: 7490 Kč; P-3002C: 15 990 Kč.
Plus:
dílenské zpracování
variabilnost nastavení
kardan
lehký chod
aretace pružiny
indexování pedálu
Mínus:
Žádné jsem nenašel. I když pro některé by to mohla být právě ta variabilnost nastavení.
Pearl D-930 a 932, levný kříženec
Je evidentní, že po úspěchu pedálu Demon se snažila firma zasáhnout s využitím předností tohoto pedálu i nižší cenové kategorie, a tím pádem určitě širší bubenickou veřejnost. Jako nástroj tohoto útoku má být novinka P-930, samozřejmě i ve variantě double.
Už při prvním pohledu si tento pedál nezadá se svým vzorem. Design je totožný a i některé prvky jsou stejné. I vzhledem k tomu nebudu pedál klasicky popisovat, a spíše se zaměřím jen na důležité rozdíly s Demon Chain drive.
Jako první a zásadní je šlapka pedálu. Ta není variabilní. Její délka je něco mezi Short a Long Board a má velice malou patu. Tím splňuje potřeby pro hráče, kteří chtějí využít techniku Flatfoot. I když ta se dá aplikovat i na klasický pedál s patou, jen v jiném úhlu. V propozicích je uváděno, že je Long Board, ale standardně jsou „longy“ delší. Dalším markantním rozdílem u double verze je klasická kardanová hřídel bez kloubu Z link. Nedají se také v této verzi vytvořit z double dva single pedály. Tělo pedálu je o trochu méně robustní a uchycení pružiny na osu pedálu je klasicky jednoduché bez čelisťové, jako u Demona. I uchycení k ráfku velkého bubnu je na přímo a jednodušší. Důležité jsou však vačky. Ty jsou totožného tvaru a odlehčené. Ale užší, je použit pouze jednoduchý řetěz. Co se týká pružiny, převzal tento pedál její aretaci, což je pozitivní. Je jisté, že tento pedál za tuto cenu nebude mít možnosti nastavení beateru jako jeho dražší bratříček. To ale není, myslím, ve finále na škodu. Má totiž odnímatelné nástavce na vačku, takže si můžete nastavit průběh reakce beateru při úderu na nelineární, a tím pádem rychlejší na konci pohybu k bláně. Beater je také jiný. Kombinuje podle nastavení filc a plast. Toto jsou hlavní rozdíly této laciné novinky vycházející z pedálu Demon. Ještě samozřejmě předpokládám, že zde nejsou použita Ninja ložiska.
Mě samotného tento pedál překvapil velice mile. Po vybalení z krabice jsem ho jen sestavil a bez velkého nastavování jsem hned hrál, a hrálo se mi velmi dobře a nic jsem už neřešil. Je to tak, jak jsem psal výše. Méně je někdy více, a tento pedál je toho důkazem. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že je lepši než Demon. Ovšem co se cenovky týká, tak určitě, a splní, co se od pedálu očekává. Cena je až velmi lidová. Vzhledem k tomu, jaká kritéria pedál splňuje, si troufám tvrdit, že bude velmi konkurence schopný. Možná bude náchylnější na opotřebení. To však nemohu v krátkém horizontu testu posoudit.
Info:
Pearl pedál P-930 je koncipován jako levná varianta Demon Chain Drive. Jedná se o velmi okleštěnou variantu, avšak výborně fungující a za velmi příznivou cenu. P-930: 2190 Kč a P-932: 5990 Kč.
Plus:
dílenské zpracování
aretace pružiny
odnímatelná pružina
pevná základna
Mínus:
V této cenové kategorii mínusy nejsou v rámci tohoto provedení. Jediné, čeho bych se bál, je právě kardan, který by mohl mít tendenci do budoucna projevovat vůli.
www:
pearldrum.com/products/hardware/drum-pedals/demon-chain-drive