Paul Reed Smith McCarty Hollowbody II

Paul Reed Smith McCarty Hollowbody II
Paul Reed Smith McCarty Hollowbody II

Začnu trochu nezvykle. Je tomu deset let, kdy jsem měl zvláštní sen. Bavil jsem se s několika příjemnými dívkami a najednou jsem zaslechl hlášení městského rozhlasu, které se rozléhalo po ulicích: Jiří Křivka má jít ke králi! Dostane půl království a královskou dceru! Ve snu jsem pak šel po zámeckých schodech nahoru, nechávaje dívky svému osudu...

Jako by se vyšší moc rozhodla dát mi znamení, zažil jsem sérii paranormálních jevů, kdy mi doslova na hlavu pršely mince hodnoty do 5 Kč, tedy Pennies from Heaven, jak zpíval Louis Armstrong. Jindy zase přede mnou na opuštěné ulici Starého Města cinkla o dlažbu kovová desetikoruna. Vrcholem však bylo podobné setkání se švédskou korunou s portrétem krále Carla XVI Gustafa. Abych nepochyboval, spadla mi jako z nebe za pár dní další. Mám je dodnes schované, byly vyražené v roce 1980 a 1990 - tedy po deseti letech.

 

Nejenže se tehdy od základu změnil můj život, ale pár let jsem skutečně strávil na Hradčanech, jako zaměstnanec firmy, dodávající vybavení pro nahrávací studia. Od té doby uběhlo hodně vody, ale sen se mi občas ve vzpomínce vrací, jako by se měl teprve naplnit. Firma se mezitím přestěhovala a začala nabízet i kytary, mimo jiné světově proslulou značku Paul Reed Smith.

 

Nenapadlo by mě, že budu psát test na luxusní kytaru, s níž nejdříve strávím celé dva dny na Hudebním veletrhu, nechávaje všechno ostatní bez povšimnutí. První dojem, když Hollowbody II vyndáte z originálního pouzdra, je, že držíte v ruce nějaké větší housle. Vyvedené ovšem v překrásné, téměř ultrafialové, barvě, konkrétně Translucent Purple.

 

Hlava a Ted McCarty

Typický tvar hlavy kytar PRS je jejich poznávací značkou stejně jako vybrání korpusu. Hlava je osazená odlehčenou zamykací mechanikou s převodem 14:1 a ebenovými kolíky. Je černá, se zlatým podpisem Paula Reeda Smithe, který své kytary začal stavět ve městě Annapolis ve státě Maryland. Vzadu na hlavě najdete několik výrobních čísel. Kryt výztuhy nese nápis McCarty.

 

Na přiložené kartičce jsem se dočetl, že Ted McCarty byl jako výkonný ředitel firmy Gibson odpovědný za kytary Les Paul, ES 335, Flying V, Explorer, Firebird, SG, Byrdland, kobylku tune-o-matic, snímač humbucker a tak dále. Jeho nápady měly velký vliv na kvalitu kytar PRS. Na konci roku 1992 se ozval texaský kytarista David Grissom, aby mu firma postavila kytaru, která by zněla jako "Duane Allman živě ve Fillmore". Výsledkem byla řada zlepšení nástroje, charakteristická pro nynější model McCarty.

 

Krk a ptáci

Krk Hollowbody II má černou barvu, lesklý lak a 22 širokých pražců. Je vyroben z mahagonu a pevně spojen s korpusem. V místě, kde přechází v jeden blok s tělem, je dřevo velmi silné. Spoj je tuhý a pevný, což se mimo jiné projevuje na kráse a délce trvání tónu. Dalším důsledkem je stabilita ladění, čemuž napomáhá i značná tuhost krku. Při pořádném stisku levou rukou zahraný akord "neplave" nahoru ani dolů. Vlastnost, kterou ocení hráči s absolutním sluchem (sám jsem se také tak narodil). Krk má rádius 10" a profil Wide Fat, široký a tlustý. Hmatník je z růžového dřeva, v případě testovaného kusu zdobený krásnými polohovými značkami ve tvaru letících holubů. Skutečně se jedná o "filmová políčka", znázorňující mávání křídel. Dává to inspirativní pocit pohybu při pohledu na hmatník. Krk má nultý pražec ze záhadné černé hmoty, vypadající jako hybrid mezi ebenovým dřevem a plastem. Krk je absolutně rovný, což je samozřejmost. Struny PRS 010, jimiž je kytara potažena, jsou po celé délce nízko nad hmatníkem, přesto mají dost volnosti k pořádnému kmitání. Dohmat je velmi příjemný. Celkově mi krk připadá téměř ideální, k prstům se chová přátelsky a těm se od něj moc nechce :-).

 

Tělo

Obě rezonanční desky, horní i dolní, jsou vydlabány ze dvou masivních kusů plaménkového javoru s krásnou kresbou. Spojeny jsou po stranách mahagonovými boky a uvnitř dvěma kusy dřeva (rovněž mahagon), vlepenými mezi javorové můstky, které přirozeně vystupují z desek. Jeden se nachází pod snímačem u krku a druhý, menší, pod masivní kobylkou. Ta je do bloku zapuštěna dvěma mohutnými kolíky. Díky vyladěným otvorům v horní desce není kytara při větší hlasitosti tolik náchylná ke zpětné vazbě. Leskle nalakované tělo se skutečně chová jaksi houslově - dává kytaře ušlechtilý, živý a poměrně silný tón, jakoby dynamicky komprimovaný. Jeho vibrace jsou bohaté na svrchní tóny, takže, jak se dočteme v katalogu PRS, mají snímače lepší příležitost ukázat, co umí.

 

Kobylka

Jako kryty snímačů je poniklovaná, typu stop tailpiece, se dvěma obrovskými šrouby. Struny jsou protažené otvory v kobylce, která tak funguje zároveň jako struník. Každá struna má jiný ofset vzdálenosti od nultého pražce, což je dáno pevnou kompenzací přímo na kobylce. Lze ji vyměnit za typ s nastavitelnými kameny, ale i tak oktávy ladí perfektně. Přesto se dá nastavit malým klíčem z příslušenství. Působí velmi masivním dojmem a preciznost uložení strun je skoro švýcarská.

 

Snímače

Jsou typu McCarty. Humbuckery, ale s vlastnostmi singlu. Barevnější zvuk s důrazem na frekvenční rozsah a minimální zkreslení, nikoli na sílu signálu. Také jsou, jak se zdá, citlivější na rušení, než tzv. běžný snímač. Ale svým vskutku luxusním zvukem se vymykají všemu co znám. Snímače se přepínají třípolohovým přepínačem typu les paul, umístěným dole. Elektrické zapojení kytary je jednoduché. Má dva potenciometry, volume a tone. Jejich chod je opravdu lehký, což je příjemné. Ještě poznámku, jak vlastně funguje tónová clona. Účelem tohoto knoflíku u elektrické kytary není jen "stáhnout výšky", ale využít kapacitu kondenzátoru, paralelně připojeného k indukčnosti snímače, spolu s kapacitou kabelu k zdůraznění určité části spektra. Lze tak kouzlit efekty podobné kvákadlu, které předváděl už v roce 1959 na albu Teensville Chet Atkins.

Paul Reed Smith McCarty Hollowbody II
Paul Reed Smith McCarty Hollowbody II

Zvuk

Kytara bez zesilovače hraje poměrně hlasitě, s pěknými basy i výškami a lze na ni v pohodě cvičit. Úplná bouře se však přižene, když ji zapojíte do komba, pokud možno značkové kvality. Takový nástroj chce i odpovídající aparát. Začal jsem standardy, jako je Road Song nebo Four on Six od Wese Montgomeryho. A když jsem z CD spustil A Little Bumpin' z alba Alive in L. A. od Lee Ritenoura, stačilo přidat trochu komprese, delay, hall a byl tu zvuk obřího lubového Gibsona. Zkoušel jsem zahrát i pár kousků od AC/DC, a jen jsem nasadil první riff skladby If You Want Blood (You Got It), kolega bubeník poznamenal, že je to "pekelný zvuk". Ať se jednalo o zkreslený nebo čistý kanál, kytara hrála osobitým, barevným a plným tónem. Přitom bez nějakého rušivého drnčení nebo překmitávání strun. Vliv na takhle kultivovaný tón má bezesporu i hmotnost a materiál kobylky. Nástroj jsem trápil postupně na kombech různých značek a výkonů. Nejlépe si rozuměl s docela hodným Pittbullem, tedy na veletrhu, kde jste mě mohli vidět, jak tam sedím a vznáším se v muzikantském nebi.

 

Praxe

Kytara je dobře vyvážená, na popruhu pěkně sedí, i když je docela lehká. Spěchat s páteří na rehabilitaci nemusíte (z toho důvodu jsem před 22 lety prodal Les Paul Pro, který hrál "jako prase", ale stejně i vážil). Jak jsem zjistil, nejlépe si Hollowbody II rozumí s čistým až středně nakresleným zvukem. Při Still Got the Blues sice tón zněl pěkně dlouze a zpíval, nicméně bylo znát, že snímače mají svůj pracovní rajón jinde. Kytara se vyznačuje velmi "akusticky" znějícím tónem. Hollowbody II také velmi vyhovuje pro hru prsty. Celkově se chová jako osobnost - a tak vyžaduje respekt, jemnost a takt. Zato s vámi vede příjemný a inspirativní hovor, který se může protáhnout na dlouhé hodiny. Gentlemanské chování odvděčí splněním všech přání, tedy především dokonalým zvukem a laděním.

 

Cena

PRS McCarty Hollowbody II se standardním pouzdrem stojí v základní verzi 122 000 Kč. Testovaný kus se vyznačuje několika specialitami, za něž je nutno připlatit. Materál korpusu 10 top and back-flame stojí navíc 35 990 Kč, ptáci na hmatníku (ušeň mořská, neboli abalone) 9760 Kč, celkem tedy 167 750 Kč. To zdánlivě vypadá jako ranec, ale uvědomme si, že Hollowbody II ještě není nejdražší kytarou z výrobního programu PRS. Např. model Santana II stojí skoro čtvrt miliónu (244 000 Kč).

 

Elektrika neelektrika, pohybujeme se v kategorii koncertních nástrojů a malé srovnání s cenami z loňského katalogu ČHN hovoří za vše, jak ukazuje tabulka.

 

Závěr

Kde hledat princeznu mezi kytarami? Asi u krále kytar, kterým je v současné době Paul Reed Smith, tedy pan Pavel Rákos Kovář. Pan Blatník již před časem opustil tento svět. Nicméně jeho Stratocaster zůstává stále mým ideálem a spolu s modelem Gibson Les Paul i archetypem rock'n'rollové kytary. Kytary PRS nabízejí ještě něco navíc - rozšíření palety zvuků, z nichž můžete vybrat ten pravý. Mimochodem, Gerry Leonard (kytarista Davida Bowieho) má dvě Hollowbody II, každou v jiné barvě a osazené piezo snímači L. R. Baggs (za tento systém si připlatíte 19 825 Kč).

 

Info:

Paul Reed Smith McCarty Hollowbody II je pololubová elektrická kytara, osobitý nástroj nejvyšší třídy. Cena je 167 750 Kč.

 

Plus:

mistrovský nástroj

vzhled

zvuk

 

Mínus:

cena

vyžaduje jemné zacházení

 

Kytarista Milan Špaček (Lady I & Bluesbirds)

Jak mi jednou prozradil pianista a saxofonista Jura Gilík, "dobrej nástroj není nikdy dost drahej". Nakonec ještě jeden názor za všechny, z úst hudebníka, který si zvolil nástroje PRS jako svůj standard.

 

Jaká je tvá zkušenost s kytarami značky PRS z pohledu profesionála?

Mám PRS Custom, 24 pražců s ptáky, javor a mahagon, lepený krk, vybíraná asi ze 4 kusů 10 top, tedy deset nejlepších za rok. Zvukově je velice barevná, má perlivý zvuk a dlouhý sustain. Používám ji stále, i když mám ještě jednu kytaru stejné značky, červenou EG se třemi singly, ale ta moc nehraje.

 

Levnější kytara PRS tě tedy moc neuspokojila?

Je výborná jako nástroj, zní jako luxusní stratocaster, ale s tím Customem se nedá srovnat. Je to jako přechod z Rollse na Trabanta.

 

Můžeš nějak stručně shrnout dojmy z hraní na kytaru Paul Reed Smith?

Je to taková kočička.

 

Z katalogu ČHN:

altová flétna Miyazawa 23333 162 278 Kč

barytonsaxofon Selmer 80/II 193 590 Kč

vibrafon Adams Concert Classic 215 100 Kč

trubicové zvony Adams BKL 5003 309 840 Kč

marimba Adams Artist C2-C7 511 860 Kč

fagot Pchner Superior 822 500 Kč

harfa Lyon & Healy - USA Style 17 1 050 000 Kč

Psáno pro časopis Muzikus