Paiste Twenty - nové modely činelové řady Twenty

Paiste Twenty - nové modely činelové řady Twenty
Paiste Twenty - nové modely činelové řady Twenty

Zhruba před rokem jsem testoval základní činelovou řadu Paiste Twenty, která je ručně vyráběna ve švýcarské továrně firmy z bronzové slitiny B–20, dovážené z Turecka. Tam se tato slitina vyrábí tradiční metodou již po celá staletí. V současné době se k nám začaly dovážet nové modely řady, které ji zkompletovaly ve velice slušnou kolekci. Ta pokrývá takřka kompletní poptávku, vyjímaje pouze modely heavy.

Jestliže se mi při minulém testu základní řady Paiste Twenty líbily především crashe, nyní to platilo dvojnásob. K základním – medium – crash činelům totiž přibylo pár skvěle znějících velikostí a hlavně vynikající modely Thin Crash. Odehrál jsem na Twenty několik koncertů, a právě crashe, ale i ride, měly dobrý ohlas jak mezi kolegy v kapelách na samotném pódiu, tak mezi kamarády bubeníky v sále. Například Míra Turek (Precedens, Lili Marlene, Marek Šmaus Quartet...) jimi byl opravdu nadšen a pochvaloval si jejich projev, zvukovou čistotu a barevnost. Crashe se výborně osvědčily především v klubech, kde se prosadí, ale nejsou agresivní a nervou uši okolo stojícím muzikantům. Ride jsou muzikální a dynamické a dá se z nich dostat řada odlišných zvuků a barev. Velice mě dostal model Light Ride 22”, ale nejvíce jsem hrál na univerzální a autoritativní Ride 21”, který se prosadil všude bez problému. Splashe jsou taková Paiste klasika, čínami a miničínami mě distributor přímo zasypal... V tomto testu chybí tedy jedině hihatky, které byly minule 13” a 14”.

 

Ride 21”

Již jsem předeslal, že se jedná o výrazný ride, který se prosadí. Váhově středně těžký až těžký, s výrazně, průrazně a barevně znějícím nesoustruženým pupkem. Posledně jsem u modelu 20” podotknul, že jeho pupek minimálně potěší každého latináře – zde je to stejné. Tělo činelu reaguje dobře a vstřícně na paličku, odskok je optimální. Zvuk paličky je čistý, hutný a plný, velmi živé intenzity. Výborně vybalancovaný zvuk doprovodu s přezněním, které je sklovitě tříštivé, plně a mohutně se valící, avšak zůstává pod konkrétním doprovodem. Výsledkem je silný, intenzivní ride zvuk bohaté barvy a delšího dozvuku. Ne zrovna jazzový ride, ale pro všechny ostatní styly hlasitějšího charakteru se hodí dobře.

 

Light Ride 20” a 22”

Tyto ride jsou na opačném konci, hodí se spíše do tišší hudby, jazzu, blues, akustické hudby a country. Váhově thin, intenzitou někde mezi šepotem a střední hlasitostí. Reagují rychle a dynamicky, charakter zvuku je temnější a krásně zastřený, zvuk paličky je lehce tříštivý a jemný, přeznění plné, harmonické, hluboké. Lehce zastřený, dynamický a hluboce znějící pupík, který je zespodu nesoustružený. Model 22” se rozezní mysteriózním, plným a temným zvukem nádherného zabarvení, ve kterém zvuk paličky jemně ševelí. Dvacítka je daleko ukázněnější a její celkový zvuk je vyšší. Oba činely se chovají skvěle též coby crashe. Nejlepší výsledky ve zvuku doprovodu vyrobí subtilnější paličky s menší hlavičkou.

 

Crash 17”,19” a 20”

Před rokem jsem chválil modely 16” a 18” a totéž platí o těchto. Středně silné, dynamické crashe s obrovským potenciálem a bohatým, plným a ušlechtilým zvukem. Explozivní nápor úderu, temně tříštivý nádech středně dlouhého dozvuku. Univerzální crash činely do jakékoliv muziky, ale asi ne do vyloženě agresivní, protože takové tyto rozhodně nejsou. Hlavu nikomu neurazí, přestože zní velmi mocně. Senzační je jejich dynamika, reagují na jakýkoliv úder.

 

Thin Crash 16”,17” a 18”

Tak tyto crashe bych si vzal s některými předchozími na opuštěný ostrov. Mají všechny vlastnosti, které se mi u crash činelů líbí, a hrají skutečně výborně. Zážitek je například rozeznění pomocí mallets neboli filcovkami. Jsou to tenčí činely, s úžasnou dynamikou, reagují okamžitě na cokoliv, mají velmi plný, temný a tříštivý charakter zvuku, celkově ale i přes výbušnou průraznost zní jemně.

Univerzální činely do jakékoliv hudby, ve studiu budou jistě přímo zářit. V kombinaci se silnějšími Twenty Crash činely to nemá chybu.

 

Thin China 14”, 16” a 18”

Tenké, tříštivé a živé číny s kratším dozvukem. Zvuk je temnější, plný, s exotickým zabarvením, úder explozivní, s velmi rychlou reakcí. Prostě číny... Díky své minimální tlouště mají modely 14” a 16” tendenci se po úderu obrátit místně naruby.

 

Mini China 8”, 10” a 12”

Středně tenké, explozivní „činýlky“ s krátkým dozvukem, jemný, ale kousavý charakter, jasný tříštivý zvuk. Trochu jsem v něm u osmičky a desítky postrádal tělo, takovou tu plnost, kterou si člověk uvědomí až při její absenci. Jsou to ale dobré zvukové efekty pro rychlé krátké akcenty a díky menší velikosti se dobře umísťují v soupravě.

 

Splash 8” a 12”

Rozdíl ve zvuku těchto dvou středně silných činelků s nesoustruženými pupíky je značný. Osmička má téměř křehký, spíše středový kousavý zvuk, zatímco 12” zní plně, explozivně, je to již téměř crash, s velmi bohatým zvukem a o něco delším dozněním. V případě, že by byly použity splashe oba, se mi tato kombinace pro svoji rozdílnost líbí. Loňská desítka trochu hučela, tyto modely jsou po této stránce v pořádku.

Řada Paiste Twenty se mi opravdu až na těch pár výhrad kompletně líbí a vřele ji doporučuji všem, kteří chtějí muzikální, živé, ale ne zrovna agresivní činely. Jsou to opravdu hudební nástroje, jejichž ušlechtilý zvuk neomrzí a dá se s ním díky skvělé dynamice dobře pracovat.

 

Info:

Paiste Twenty je profesionální řada činelů z bronzové slitiny B–20, která se do Švýcarska k finálnímu zpracování dováží z Turecka. Celá řada je od odlévání po tepání a soustružení vyráběna převážně ručně. Distributorem je Praha Music Center.

 

Plus:

bohatě, barevně a ušlechtile znějící činely s výbornou reakcí a dynamikou, především všechny modely Crash a Ride

velmi univerzální činely

 

Mínus:

některé modely Thin China mají díky své minimální tloušťce tendenci obracet se naruby

modely 8” a 10” Mini China ve zvuku trochu postrádají „tělo“, plnost

Psáno pro časopis Muzikus