Osud nebo horká voda I. díl

Osud nebo horká voda I. Díl
Osud nebo horká voda I. Díl

To druhé určitě ne, to první - uvidíme. Především jde o revoluční syntetizér s unikátními vlastnostmi, který nabízí Korg téměř dva roky. Konečně přinášíme jeho test, tak pozoruhodný nástroj, ukazující cestu do 21. století, si ho nepochybně zaslouží.

 

Koncepce

Karma je špičková workstation na bázi rompleru - vysoce kvalitní zvuky, DSP jednotky, sekvencer, funkce RPPR, možnost rozšíření dalšími kartami, GM2 kompatibilita, disketová mechanika - to nás už nemůže po sérii Triton příliš překvapit, mnoho vlastností a funkcí je totožných nebo podobných. Chybí jen audio vstupy, digitální výstupy, SCSI, arpeggiátor, páskový kontrolér a možnost vzorkování. Dají se vložit jen dvě rozšiřující karty.

Co posouvá nástroj mezi milníky vývoje EAHN, je funkce Karma - variabilní generátor hudby. Na základě stisknutých kláves a zvoleného algoritmu generuje inteligentní hudební strukturu. Díky tomu, že máte pod kontrolou parametry jako hustota, swing, trvání not, modalita, ambitus, improvizace, humanizace, náhodné procesy, komplexnost, repetice, akcentace, parametry zvuku a efektů aj., je výsledek velmi přesvědčivý.

 

Popis

Elegantní nástroj v módní karmínově červené barvě má hlavní panel kovový, bočnice plastové. Větší levá naspodu obsahuje disketovou mechaniku a konektor pro sluchátka, je tu díky šířce i dostatečný prostor na pohodlné ovládání joysticku a dvou spínačů. Nad nimi jsou čtyři otočné kontroléry s přepínačem a LED indikací - ovládají parametry zvuku. Nahoře je otevíratelný prostor pro rozšiřující PCM karty. Nad pětioktávovou klaviaturou je posuvný regulátor hlasitosti, ovládání funkce Karma (pět spínačů a osm otočných regulátorů), čtyři spínače pro spouštění akordů s tlačítkem Assign, v dalším bloku je otočný regulátor tempa a následuje blok displeje (datový regulátor, tlačítka zvýšení a snížení hodnoty, tlačítko Timbre/Track, osm funkčních tlačítek pod displejem, napravo datové kolečko, Exit, čtyři tlačítka kurzorů, Menu/Page), dále blok číslicových tlačítek spolu s +,-/Hold, Compare, Enter, vpravo nahoře sedm tlačítek volby banků programů a kombinací a blok šesti tlačítek ovládání sekvenceru.

Na zadním panelu je MIDI "trio", tři konektory pro pedály, hlavní stereo výstup a dva individuální výstupy, konektor pro síťový adaptér a vypínač.

Nástroj má velmi kompaktní a pro muzikanta-nosiče (tzv. kulturtrégra) více než příjemné rozměry a váhu: 1100 x 320 x 119 mm, 10 kg.

 

Tónový generátor

Stejný najdete v nástrojích Triton a PA. Využívá HI (Hyper Integrated) princip, nicneříkající obchodní název označuje syntézu založenou na vzorcích, které jsou zpracovávány tradičním subtraktivním způsobem (filtry, zesilovače, generátory obálek a modulační generátory). Architektura zvuku je jednooscilátorový nebo dvouoscilátorový program - v prvním případě má nástroj polyfonii 62 hlasů, ve druhém 31. Druhý režim nabízí komplexnější zvuky. Třetím režimem je Drums - generuje multivzorek bicí sady s polyfonií 62 hlasů. 16bitové multivzorky jsou vzorkovány kmitočtem 48 kHz, tedy vyšším, než jaký používají jiné firmy - tím je dána nebývale vysoká kvalita zvuku všech nástrojů Korg. Paměť ROM na vzorky má 32 MB a vešlo se do ní 425 multivzorků a 413 bicích vzorků. Je to dostatečný počet pro nejrůznější žánry. Tím je také dána univerzálnost použití nástroje - není tu styl, který by nebyl zastoupen.

V oscilátorech se nastavují dva multivzorky (pro rychlostní přepínání) a mnoho dalších parametrů, např. jejich startovní bod, reverzní přehrávání, naladění, zpoždění a přiřazení vzorku k uvolnění klávesy, mono/polyfonní hra, legato, priorita, temperatura (10 ROM, jedna uživatelská pro všechny tóny, 16 uživatelských pro oktávu), vztažný tón, náhodné rozlaďování, škálování klaviatury, různé modulace výšky tónu aj. Zvuk prochází filtrem (v dvouoscilátorovém režimu jsou dva), kde se nastavuje typ, naladění, resonance, škálování a modulace aj. V zesilovači se nastavuje úroveň, směrování, modulace aj. Je možné nastavit parametry tří EG a dvou LFO (ty mohou být synchronizovány tempově se skladbou nebo s funkcí Karma). Nastavují se i parametry Karma modulu a efektových jednotek. Vidíte, že program má nespočet parametrů.

Uživatelských programů obsahuje nástroj 640 (v bancích A až E po 128), bank F je vyhrazen kartě MOSS - ta zvýší celkový počet programů na 768. Je tu ještě bank G obsahující 256 zvuků a 9 sad bicích pro režim GM2. S nástrojem dostanete 384 programů.

Vyšším stádiem architektury zvuku je kombinace. Umožňuje kombinovat až osm programů na klaviatuře a k nim použít 4 Karma moduly. Pro jednotlivé sekce se nastavují některé parametry oscilátoru, portamento, naladění, poziční a rychlostní zóna klaviatury, úroveň, stereo pozice, nastavení kontrolérů a MIDI a mnoho dalších, včetně nastavení efektových jednotek, přiřazení ke Karma modulům, jejich aktivace a parametry. V režimu kombinace tkví nejsilnější stránka nástroje, je tím napravena i limitace dvou oscilátorů v programu - vznikají až 16oscilátorové barvy. Kombinací RAM je 768, k tomu připočítejte 64 uživatelských sad bicích. Z továrny přichází nástroj s 384 kombinacemi.

 

Možnosti rozšíření

Zvukovou paletu nástroje můžete zvětšit pomocí karty MOSS a dvou PCM karet podle vlastního výběru. Šestihlasá karta MOSS na bázi matematického modelování nabízí 13 algoritmů generování zvuku, 128 programů a 64 kombinací. PCM karty 16 MB jsou různé tématicky zaměřeny, v současné době jich je k dispozici osm (test připravujeme). Každá z nich nabízí na disketě svoje vlastní optimální programy i kombinace, které se volí v bancích C a D.

 

DSP jednotky

Nástroj má pět vkládacích efektových jednotek, dva hlavní efekty a třípásmový EQ. Vkládací efekty využívají 102 typů, hlavní efekty 89 typů. Je tu snad všechno, co existuje, včetně dvojitých efektů - z těch zajímavějších jmenuji Talking Modulator, Stereo Decimator, 2 Voice Resonator, Doppler, Scratch, Stereo Ring Modulator, Piano Body, Vocoder aj.

Parametry efektů mohou být časově synchronizovány s tempem skladby nebo funkcí Karma, např. čas echa. Tato tzv. dynamická modulace má 31 zdrojů.

 

Zvuk

Nástroje Korg se mi zvukově líbily vždy, taky jsem vždycky nějaký ve své aktuální sestavě míval. Teprve když pracuji s těmi nejnovějšími, vím, v čem je jejich kvalita. Příjemný teplý, měkký, ale zároveň plný a hutný zvuk pokrývající celé spektrum. Podle mého subjektivního dojmu a zkušeností má Yamaha zdůrazněné basy a výšky, Roland zdůrazněné středy, méně basů a výšek, plošší zvuk, americké nástroje zdůrazněné basy, méně výšek. Je to tak a dá se to cíleně využívat - nejlépe zní sestava kombinující nástroje různých firem.

Na Karmě vynikají všechny plochy, analogové a digitální syntetizéry, Rhodes piana, smyčce, kytary, basy a varhanní zvuky. Typické pro Korg jsou ostré klavíry.

 

Sekvencer

Základní údaje: kapacita 200 000 not, 16 stop, 1 řídicí stopa, rozlišení 192 tiků na čtvrťovou notu, 200 skladeb, maximální délka skladby 999 taktů, 16 presetových a 16 uživatelských šablon skladeb, kompatibilita s formáty Karma, Triton a SMF 0 a 1. Skladba se dá uložit v interním formátu nebo jako SMF 0 či 1. Nahrávat se dá v reálném čase s přepisem nebo vrstvením, s manuálním nebo automatickým letmým střihem, ve smyčce, krokově, po jedné stopě nebo na všechny stopy naráz. Sekvencer je velmi propracovaný, umožňuje např. změny metra kdekoli ve skladbě. Je tu mnoho editačních funkcí, pro jejichž popis není místo. Z těch zajímavějších jmenuji Move Measure (přesune takt na jiné místo). I v sekvenceru se dají nastavovat efektové jednotky.

Fráze generované funkcí Karma lze zaznamenat do sekvenceru a díky SMF exportu je možné s nimi pracovat i v současné verzi OS mimo nástroj. Jde to i díky MIDI výstupu. Je s podivem, jak takové množství dat projde ven nebo do sekvenceru bez zpoždění. Enormně přesný timing je pro tento nástroj typický a je důkazem optimálně dimenzovaného mikroprocesoru.

 

Cue seznam

Uživatel může využít až 20 Cue seznamů. V nejjednodušší podobě představují řetězec skladeb s maximálně 99 kroky. Dá se využít i kreativněji - skladbu lze rozložit na jednotlivé formální části a její výsledná podoba vznikne až pomocí Cue seznamu. Má to tu výhodu, že do struktury skladby lze kdykoli zasáhnout a upravit ji pouhou výměnou Cue seznamu. Seznam je možné konvertovat na skladbu.

 

Funkce RPPR

Umožňuje přiřadit jednotlivým klávesám (v rozsahu 72) celé hotové patterny a v reálném čase je spouštět. Nástroj nabízí 150 presetových bicích patternů, kromě nich může být v každé skladbě použito 100 uživatelských patternů. Ty se dají získat zkopírováním presetového patternu a jeho úpravou, nahráním do sekvenceru konvertováním zvoleného úseku nahrané stopy. RPPR patterny nemohou využívat funkci Karma, nemohou být spouštěny notami generovanými funkcí Karma. Je možné ale při přehrávání skladeb využít RPPR funkci v reálném čase a spolu s ní i funkci Karma.

 

Funkce Song Play

Dovoluje přehrávat SMF skladby ve formátech 0 a 1 v reálném čase přímo z diskety. Pro přehrávání se využívají GM2 programy, nástroj zobrazuje pro jednotlivé party zvolený zvuk, hlasitost a stereo pozici. Umí napsat jméno souboru, ale i jméno skladby, pokud je ve skladbě obsaženo jako metaevent. Zpracovává i některé GS a XG SysEx zprávy a NRPN. Na takto kreativně zaměřeném nástroji je tato funkce jen z praktických důvodů. Na podobné přehrávání SMF skladeb jsou zařízeny keyboardy a specializované moduly. Nicméně je tu i funkce Jukebox umožňující vytvoření řetězce skladeb až do počtu 100. Seznam lze uložit na disketu. I v tomto režimu lze použít funkci Karma a hrát ke skladbě.

 

pokračování příště

Psáno pro časopis Muzikus