Omnitronic DJS-1100

Omnitronic DJS-1100
Omnitronic DJS-1100

Tento přístroj bezpochyby odvede vynikající služby už coby reprezentativní dekorační předmět... Tak nějak vypadá první optický dojem. Následně první, čím DJS-1100 zaujme dotykově (respektive zastudí do tlapek), je elegantně kovový horní panel. Velké ovládací kolo Jog Dial a početná tlačítka sice nestudí, ale tím spíš svádějí k tomu, aby se jich člověk mimoděk dotýkal. Překvapení v podobě dalšího chodu z optické hostiny se dočkáte, když "jedenáctistovku" připojíte a aktivujete; tenhle výraz si opravdu zaslouží. Po zapnutí se na okamžik DJS-1100 rozzáří mnoha barvami a uživatel má jedinečnou šanci vidět všechny kontrolky v akci naráz... a že se jich urodilo.

 

Navzdory výtečnému designu není okrasa denního či nočního interiéru zdaleka primární úlohou tohoto elektronikou nabitého obelisku. Jeho největší přednosti pochopitelně tkví v kvalitách zvukotvorných... a to v tom nejkreativnějším slova smyslu - rozhodně by totiž byl velký hřích používat DJS-1100 k pouhé pasivní konzumaci hudby, ačkoli i k té je víc než obstojně disponován.

 

Proč zrovna

Scratch Workstation

Jestli ve vás slovo "Scratch" vyvolává asociace na gramofonové téma, není tato představa v souvislosti s popisovaným přístrojem ani trochu od věci... tedy až na to, že o gramofon se v jeho případě nejedná. Ale bez přílišné nadsázky můžeme Scratch Workstation Omnitronic DJS-1100 označit za přinejmenším skvěle vybaveného konkurenta nejlepších gramofonů z branže. Z branže? Ano, do značné míry ze specializovaného odvětví, jehož identita je pro změnu přístrojem signalizována prvním párem písmen z typového označení - D a J. Jejich spojením dostáváme zkratku DJ a podle té už je jasné, že se ponořujeme do značně specifického vesmíru techniky určené pro taneční kluby anebo k nasazení ve studiích tvůrců moderní elektronické hudby.

DJS-1100 tedy není gramofon, zato přebírá od gramofonů jeho hlavní vymoženosti a poskytuje je kompaktním diskům.

Že se na DJS-1100 dá scratchovat a v případě zájmu i skrečovat, to označení vcelku napovídá. Co se ale do názvu už nevešlo, je to, JAKÝ scratch můžete udělat! V reálném čase, bez zpoždění, omezení délky a podobných nešvarů, které by posluchačům nemilosrdně ohlásily, že se je mistr DJ pokouší balamutit elektronickou imitací. Scratching je zkrátka scratching - zejména rychlejší pohyby jogem mají za následek zvukové efekty od gramofonu téměř nerozeznatelné. Naopak velmi pomalý pohyb po tracku produkuje vyloženě kosmické zvuky, čímž se DJS-1100 stává elektronickým hudebním nástrojem.

 

Nejen scratchingem

zastoupí gramofon

Ovšem scratching není jediné, co tvůrce tohoto mixovacího CD přehrávače na gramofonech inspirovalo. Startovací bod neboli CUE Point na DJS-1100 volitelně vyhledáváte způsobem, který odpovídá metodě na gramofonu a odsouvá do pozadí zažité vyhledávání snímků (Frames) na konvenčních mixážních CD přehrávačích...? Že o tom slyšíte prvně? Tomu dojmu klidně podlehněte, protože v čase premiéry tohoto přístroje se jednalo opravdu o světovou novinku. Výrobce ji nazval "Vinyl CUE-Function" a určitě potěší všechny, kdo si neoblíbili naklepávání ušních bubínků při najíždění CUE Pointu (bodu nastavenému jako místo startu přehrávání) u klasických klubových CD decků. Na druhé straně - nemusíte po gramofonářsku hledat s lampičkou a ostřížím zrakem předěly mezi tracky. Můžete za účelem jejich určování či přeskakování používat pohodlí tlačítek jako na kterémkoli standardním CD přehrávači - u DJS-1100 navíc s možností skoku o 10 skladeb - maličkost, která potěší.

Že výsady gramofonů zdaleka nejsou vše, co Scratch Workstation dovolí svému šťastnému uživateli, dokládá třeba její zabudovaný efektor, jehož některé funkce připomínají názvy spíš ódu na automobil. Posuďte sami - Brake, Reverse, Motor Off, Auto Pan... do jazyka našeho kmene přeloženo Brzda, Zpátečka, Vypnutí motoru a Auto Pan je zkratka pro simulaci pekelné rozcvičky s regulátorem Balance na mixpultu... Navíc najdeme i další efekty známé z profesionálních procesorů. Všechny tyto legrácky můžete kombinovat - prostě třeba scratch můžete zpestřit jeho profiltrováním Flangerem a nádavkem přidat současně i Echo. Fantazii se meze nekladou. Ještě slůvko ke zmíněnému zpětnému chodu - "Scratch Workstation" jej řadí, na rozdíl od vinylotočivých gramomašinek, naprosto okamžitě, takže tvořiví jedinci mají k dispozici další velice interesantní efekt.

Parametry efektů lze uložit, takže až ke 128 oblíbeným kompaktům se dají předem odladit, nasyslit do pamětí (kde přebývají i po vypnutí přístroje) a následně jen vyvolat a použít. Totéž platí pro parametry sampleru. Nejen pro přátele vokálních tracků je totiž tříbankový sampler o kapacitě 3 x 7 sekund s regulací rychlosti i hlasitosti přehrávání samplů učiněným požehnáním - proč si neudělat z dub-verze vokálního tracku za pomoci samplu z celovokálního mixu či acapelly vlastní vícehlasý remix?

A to ještě nepřišla řeč třeba na smyčky (loopy) - DJS-1100 je taky zvládá a to doslova dokonale; bez znatelného místa napojení. A ani tím přehlídka parádiček nekončí. Když začnete při hraní skákat radostí nad povedeným mixem nebo zabijáckým scratchem, nevyvedete "Scratch Workstation" z míry. Počítá s tím a předem se obrnila desetisekundovou vyrovnávací pamětí.

 

Pro precizní mix

Všechny tyto vychytávky jsou skvělé, ale za opravdu nejpodstatnější vlastnosti CD přehrávače určeného zejména na DJské pracoviště platí ty, které souvisí přímo s mixováním. Krom výše popisované schopnosti přesného a snadného alokování startovacího bodu (CUE Point) tedy rozhodují atributy regulace rychlosti přehrávané skladby. V tomto ohledu rozradostní (život jen zdánlivě komplikující) možnost volby - můžete si vybrat rozsah regulace rychlosti přehrávání (Pitch), na výběr máte z ą8 %, ą12 % a ą16 %. K jejímu vlastnímu ovládání pak slouží tahový pitchfader s lehkým, přesným chodem a s jemnou aretací v nulovém bodě. I při největším rozsahu zůstává zachováno rozlišení po 0,1 %. To je pro Omnitronic DJS-1100 veliké plus; mnohé ostatní přehrávače při přepnutí na takovýto rozsah regulace rychlosti přejdou na odstupňování po 0,2 %, což se ještě dá přežít u jednoduchého navazování, ale pro technicky pokročilejší mixování je tato přesnost nedostačující.

K dorovnávání (pitchbendingu) se zde používá Jog Dial a přístroj zaslouží chválu za jeho (pro tento účel) optimální citlivost. Omnitronic se ale rozhodl nabídnout víc, a tak nad jeho pitchfaderem najdete tlačítka Pitch Bend, jež známe z většiny dvojitých mixážních přehrávačů. Jak jsme prakticky ověřili, často se hodí; respektive, minimálně máte demokratickou možnost výběru, kterou z dorovnávacích metod použijete. Navíc můžete jejich delším přidržením docílit změny pitch o velmi značné procento (i celých 100 %!), což lze využít jako efekt. S tím, že po uvolnění kláves se přehrávání ihned skokově vrátí na původní rychlost; u klávesy "Mínus" navíc mezní hodnota obnáší úplné ticho, takže když ji ve vhodném místě skladby přidržíte, máte z toho zastavení gramofonu (doběh cca 4 s) jako víno. Tím se znovu vracíme ke gramofonům - ještě přispějeme na toto téma malou zmínečkou: DJS-1100 je ohledně dříve výhradně gramofonových technik tak silná v kramflecích, že nabízí i nastavení doby rozběhu či doběhu "virtuálního talíře".

 

Pro precizní

ultrasuperextramix

Za zásadní přínos pro muzikální zvrhlíky považujeme funkci tohoto přehrávače ve zvláštním módu ovládat Jogem pitch (rychlost) v rozsahu ą100 % a to opět s přesností na 0,1 %. To je skutečná rarita a můžete díky tomu nejen přestat závidět gramofonům 78 otáček či možnost ručního otáčení talířem. Úhlavní trik spočívá v tom, že s takovouto výbavou můžete zcela ignorovat rychlostní hranice mezi hudebními styly a dle libosti namíchat "na beaty" do jungleového setu nějakou tu pumpin' houseovou vypalovačku, nebo třeba v sestavě deephouse lahůdek si vypomoci mírně urychleným downtempem. Zajisté, tonálně se výchylka o desítky procent samozřejmě slyšitelně projeví, ale v podání DJS-1100 se jedná často o interesantní ozvláštnění a nikoli jen o degradaci původních zvukových hodnot tracku.

Vězte, že vám tu neradíme nic, co bychom sami nevyzkoušeli! Tracky od DJe Markyho (jungle, přes 150 bpm) si v podání omnitroňáckého krasavce skvěle rozuměly hlavně s patřičně vyspeedovanými minimalističtějšími, ostře synkopovanými funky počiny DJe Sneaka (house, originál mezi 120-130 bpm, po úpravě v "jedenáctistovce" zrychleno na BPM odpovídající 150 až 160) a naopak, drum'n'bass v podání Deep Dish (vážně dělají i do d'n'b - důkaz viz jejich album Junk Science) krásně zapasovaný do Plastikmanových čtyřčtvrťových opusů. Prostě sen každého DJe a tak trochu šílence v jedné osobě!

Pro obzvláště kreativní jedince tímto představuje DJS-1100 jedinečnou možnost, jak se hudebně a zvukařsky doslova vyřádit. Má co nabídnout i těm, kterým beatmixing nic neříká, nebo se dokonce o DJing vůbec nezajímají. Totiž, tvorbě vlastních remixů se po technické stránce nekladou absolutně žádné meze a k přetvoření zdrojové nahrávky rovnou živě (natožpak s využitím záznamové a další techniky) téměř či úplně k nepoznání přímo vybízí již popisované efektové a samplovací vybavení. Rovněž vzpomínané smyčky patří k výbavě správného mixérského i remixérského pracoviště...a pro obzvláště zlenivělé pouštěče nebo naopak neúnavné mixoexperimentátory je tu i FaderStart.

 

Dá se unést a zvládnout?

Je nabíledni, že se stroj kalibru Omnitronic DJS-1100 nemůže spokojit s konvenční CD mechanikou. Maximální pohotovost a komfort nabízí systém, který se už nějakou dobu používá u autorádií - prostě do jedenáctistovky strčíte disk štěrbinou a po odehrání si ho necháte zase tou samou škvírou pěkně vyplivnout ven. Jednodušší a rychlejší už to být snad nemůže.

Tak všechny tyhle funkce jistě zaberou spoustu místa, říkáte si? I kdepak. Výška a hloubka DJS-1100 jsou srovnatelné s běžným DJ-gramofonem, šířka je oproti gramošasi zhruba poloviční; zkoumaný přístroj se navíc zdá překvapivě lehký. K tomu se do něj v pohodě vměstnal ještě regulovatelný výstup na sluchátka i digitální výstup a to celé je velice úhledně zabaleno.

Omnitronic nabízí uživateli takovou škálu možností, že jejich plné využití daleko přesahuje požadavky kladené na dnešní CD přehrávače, což jej kromě živých DJských vystoupení předurčuje i do studií (v tichém prostředí si musíte ovšem zvyknout na hučení ventilátorku). Ale i při té spoustě možností neklade na obsluhu nikterak vysoké nároky - ovládání všech funkcí lze označit za intuitivní, a pokud umíte pracovat s jakýmkoli mixážním "cédéčkem", je pro vás osvojení si specialit DJS-1100 otázkou několika málo hodin. Rozhodně by neměl špičkový CD přehrávač Omnitronic DJS-1100 uniknout pozornosti žádného z vás, kteří chcete s hudbou při hraní dělat víc, než jen pouštět či srovnávat rychlosti.

 

Info:

Omnitronic DJS-1100 je mixážní CD přehrávač určený těm nejtvořivějším DJům a hudebníkům. Za cenu 11 990 Kč dováží HDT impex s.r.o., Botanická 3, Karlovy Vary, www.hdt.cz.

Plus:

nepřeberná funkční výbava

výtečná ergonomie

solidní zvuk

kompaktní rozměry a nízká hmotnost

povedený design

přijatelná cena

Mínus:

zbytečně hlučný ventilátorek

velká tlačítka mohla být kovová

přehnaně výrazné některé kontrolky

nehodí se pro konzervativce a začátečníky

neumí létat ;)

Psáno pro časopis Muzikus