Novation Summit - zvukově skvěle vybavený, pětioktávový, šestnáctihlasý syntezátor
Summa-Summárum-Summit
Společnost Novation založili Ian Jannaway a Mark Thompson v Anglii v roce 1992, jako Novation Electronic Music Systems. Většinou si ji každý vybaví jako výrobce jedinečných klávesových syntezátorů a jejich zvukových modulů.
Přínos
Dnes se věnuje Novation DJským kontrolerům a převodníkům, především však MIDI kontrolerům a analogovým performance syntezátorům, s využitím speciální technologie Analogue Sound Modeling. Nikoho nepřekvapí, že jejich specifický zvuk si oblíbili takoví klávesoví velikáni jako Jean Michell Jarre, Jan Hammer nebo třeba Tangerine Dream, moji dávní favorité. Technologie se vyznačuje tím, že vzorky jsou generovány digitálně, na základě samplů analogových oscilátorů. Málokdo však ví, že prvním produktem nebyl nástroj jako takový, ale pouze hardwarový doplněk MM10, určený k ovládání pracovní stanice Yamaha QY10. Vzápětí následovala verze MM10-X s většími možnostmi a vyšším rozlišením, určená pro QY20. Velmi brzy se klíčovým hráčem týmu, i když externě, stává Chris Huggett, mimořádně schopný elektroinženýr a zvukový designér, který takto spolupracuje s více výrobci dodnes. Kromě svých vlastních společností EDP (Electronic Dream Plant) a OSC (Oxford Synthesizer Company), kterou mu pomohli rozjet rodiče, najdeme stopy jeho práce např. u výrobce Akai, konkrétně u populární řady samplerů S1000 a následujících.
1993
V tomto roce se Chris Huggett stal klíčovým poradcem společnosti Novation. Jeho prvním počinem byla spolupráce na zvukové výbavě prvního klávesového, a o rok později i rackového nástroje Novation - Bass Station. Ten získal raketový úspěch díky podivnému řízení osudu, když vyplnil vzniklou díru na trhu poté, co Roland záhadně ignoroval obří úspěch svého TB-303 a soustředil se na jiné segmenty trhu. V souvislosti s tím přichází vzápětí také rackový rytmer Drum Station a v roce 1998 pak první plnohodnotný syntezátor Novation, na kterém už Chris pracuje na plný úvazek - legendární Supernova. V tomto roce se Chris také stává hlavním sound designérem Novationu.
Je pozoruhodné, že v této roli Chris pro Novation pracuje až do dneška. Stojí tak prakticky za zvukovou výbavou každého nového nástroje z dílen Novationu.
Pro toto naše povídání je však důležité, že když v roce 2017 vytvořil úspěšný osmihlasý zvukový modul Peak, už tehdy uvažoval o klávesové verzi. Jeho úvahy postupně nabývaly svou tvář, až se nakonec rozhodl pro sloučení dvou modulů Peak a osazení kvalitní klaviaturou. Výsledný „součtový“ nástroj nazval příhodně Summit a oficiálně vstoupil na trh na jaře 2019. A právě tím se dnes budeme blíže zabývat.
Klaviatura
Je velmi příjemná, polovyvážená a dynamicky citlivá, se 61 klávesami a funkcí aftertouch. Stejnou Novation použil i u svého nového kontroléru SL MKII. Čím se však tato klaviatura odlišuje od standardních konkurentů? Má o něco málo širší horní plochu černých kláves, díky čemuž se na ně hraje lépe. Je možné, že některý z tvůrců hardwarových komponent Novation je klasický varhaník, takže je na širší černé klávesy kostelních varhan zvyklý a neváhal toto vylepšení aplikovat i na tuto skvělou syntezátorovou klaviaturu. Klávesy mají optimální odpor i rychlý návrat, takže i svižnou repetici zahrajete bez zaváhání.
Panel
Je i přes své rozměry netradičně zaplněný, doslova do posledního místečka. Což je mimochodem přesně ten důvod, proč mi Summit na první pohled padl do oka už loni v létě, když jsem ho zahlédl v muzikusích novinkách. K smrti nerad se totiž probírám mnohapatrovými menu, zejména na malém displeji, a jistě nejsem sám. Kdo jednou programoval někdejšího krále syntezátorů Kurzweil K2600, dá mi za pravdu. Proto rozhodně preferuji mít vše rovnou po ruce, právě tak, jak to nabízí panel Summitu. Najdete zde veškeré důležité parametry. Snad s výjimkou podrobnějšího nastavení modulace, která však v menu samozřejmě nechybí. Co si však zaslouží oprávněnou pochvalu (před nastoupenou jednotkou), jsou ovládací prvky na panelu. Vývojáři Novationu jsou zjevně praktičtí lidé, se zkušeností cestujících muzikantů, respektující požadavky uživatelů. Všechny knoby jsou robustní, spolehlivé a přesné. Docela jako u nástrojů Moog. Zejména obě kolečka (modulační a pitch) jsou díky pogumování velmi příjemná na dotyk a prst po nich nemá šanci sklouznout. Mimořádně praktické. A ještě jednu sympatickou vychytávku lze u koleček postřehnout:světelné zvýraznění podél obvodu, přerušené žlábkem na prst. Na první pohled tak hráč vidí (i na temném jevišti), jaká je aktuální poloha kolečka. U Pitch je to jedno, je vždy vystředěné pružinou, leč Modulation nikoliv, což oceníte při živém hraní.
Co je to FPGA
Zkratka FPGA (field programmable gate array neboli programovatelná hradlová pole) označuje typ integrovaného obvodu, který si může uživatel naprogramovat sám. Je složen z logických obvodů (PLD), které lze vzájemně propojovat, a tak vytvářet libovolné finální obvody, např. mikroprocesor, síťovou či jinou kartu atd. Tato flexibilita je klíčovým a nejdůležitějším rysem tohoto druhu elektronických prvků, v našem případě oscilátorů, na rozdíl od tzv. zákaznických obvodů, které jsou naprogramovány pro daný účel už při výrobě. Další výhodou je extrémně nízká spotřeba energie. První čip FPGA vyrobila v roce 1984 firma Xilinx.
Co mi však nevyhovuje, je umístění displeje. Má sice čtyři řádky s vysokým rozlišením a výbornou čitelností, ale je příliš vlevo. Já bych ho posadil doprostřed, jak to má převážná většina ostatních výrobců. Takto zvláštně umístěný displej používá snad už jen jediný další výrobce skvělých syntezátorů - Virus. Kdoví, co tyto dva tvůrce legendárních nástrojů k tomu vede - že by dohoda? Co je ale bezprecedentní, je doba náběhu operačního systému - pouhé dvě sekundy! Neuvěřitelné. V době, kdy je běžné, že operační systém u jiných značek nabíhá 30 až 40 sekund i více, tomuhle já říkám vintage! Nechápu, jak to ten Chris dokázal... A proč se u něj ti ostatní nepoučí? :-)
Zadní panel
Obsahuje USB konektor, trojlístek MIDI In/Out/Thru, vstup CV Mod In, dva pedály (1 a 2), jeden stereo vstup a dva stereo výstupy Main/Aux.
Zvuková výbava
A konečně se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu. Jak už jsem uvedl, v podstatě jde o dva moduly Peak vedle sebe, které lze použít nezávisle na sobě (po osmi hlasech), anebo společně (šestnáct hlasů). Tvůrci použili mnemotechnické barevné odlišení všech tří verzí, takže i na temném pódiu hráč ví, jestli na panelu momentálně ovládá modul A (podsvícení modré), B (oranžové), nebo oba (bílé). Extrémně užitečné.
Oscilátory Oxford
Nejde o jen tak ledajaké oscilátory. V osobě Chrise Huggetta, Novation získal mimořádně strategického člena týmu. Jeho firma Oxford Synthesizer Company totiž mimo jiné vyvíjí své vlastní, moderní oscilátory FPGA (viz rámeček), které vzápětí implementuje do produktů Novation. U Summitu tomu není jinak, což je koneckonců uvedeno přímo na panelu.
Pro každý hlas jsou zde tři oscilátory, takže celkem máte k dispozici 48 oscilátorů. Přičemž tyto oscilátory zvládnou subtraktivní, FM i wavetable syntézu. K nízkofrekvenčnímu oscilátoru LFO1 a 2 na panelu najdete také globální LFO 3 a 4. Vzorky jsou zpracovány ve vysokém rozlišení, na 24 MHz. Jsou schopny zahrnout do zpracování i žádoucí zkreslení a emulovat nestabilitu vintage analogových obvodů.
Modulace
patří k nejpropracovanějším sekcím. Chris si dal skutečně záležet a svou inspiraci legendárním Prophet 12 nemůže popřít. Hráč tak disponuje rozsáhlými možnostmi úprav, a to hned několika způsoby. Buď přímo na panelu, či s využitím dvou modulačních matic, po šestnácti slotech na vrstvu. A to přes menu, na obrazovce DAW, nebo tlačítky. Samotná modulační matice je použitelná různě. Nejčastěji ji využijete s přiřaditelnou obálkou, např. k obálce Amp můžete přidat další dvě obálky, které přepínáte tlačítkem volby. S obálkami si můžete pohrát, a ve spolupráci s analogovými filtry a VCA tak získáte mimořádně komplexní, vrstvené textury, jaké dokáže napodobit jen málokterý konkurent. Anebo taky ne... Vaše pady a leady tak budou vskutku výjimečné a originální. A o to přeci jde, že?
Filtry
Nutno říci, že u Summitu se nezaměnitelně snoubí signál digitálních oscilátorů s analogovými filtry. Aproximuje tak oba světy zcela ojedinělým způsobem. Kromě samooscilujících, variabilních single filtrů OTA, jsou zde také fungl nové duální filtry. Pokud se vám zamlouvá drsné zkreslení jiných výrobců vybavených duálními filtry, jako jsou MS-20 či MatrixBrute, nyní se jim můžete snadno přiblížit. Tyto analogové multimodální filtry mají svůj původ v nástroji OSCar Synth, Chrisovy partnerské společnosti OSC.
Duální režimy je možné přepínat a volit z devíti párových kombinací low-pass, high-pass a band-pass, se strmostí 12 dB/oktávu, nebo lze zvolit libovolný single režim se strmostí 24 dB/oktávu.
Také zde je patrná inspirace syntezátorem Prophet 12, protože docela obdobně jako on, také Summit dokáže - díky modulační matici - pracovat s lineární FM syntézou. Což radikálně usnadňuje i vytažená FM sekce na panelu, kde máte opět vše po ruce. Krom toho získáte i velmi plastické, lidským hlasům podobné zvuky, dokonce můžete sami stanovit, v kterém místě a čase se jednotlivé parametry protnou a vzájemně ovlivní. Pokud vám to připomíná Oberheim, není divu, jen při daleko vyšším rozlišení. Jinými slovy - máte spoustu možností, jak své oblíbené vintage zvuky obdařit a rozvinout - díky moderním technologiím - do mnohem větší hloubky a krásy.
Efekty
Všechny efekty máte opět po ruce, tuto sekci je na panelu zcela vpravo. Jsou vážně povedené a s oscilátory si velmi dobře rozumí. Skluzy a prodlevy zajistí Delay, prostorovost samozřejmě Reverb a načechranost Chorus. Od verze Peak Summit zdědil také další funkce, jako například
poly-Arpeggiator, Unison nebo Vsync. Vyzkoušet doporučuji také Poly-Glide. Díky zdvojení zní původní zvuky Peak, mnohem hutněji a plněji, zkrátka Chris geniálně a správně odhadl, že zde musí zafungovat synergie.
Externí vstup
Je dalším skvělým vylepšením původního Peaku. Do dění v Summitu tak můžete přizvat plnohodnotně kterýkoliv externí stereo zvukový zdroj, jehož signál dále zpracujete, např. v efektové sekci či jinak.
Dárky
Software Ableton Live Lite DAW .
Přístup do knihovny Novation Sound Collective.
Info:
Zvukově skvěle vybavený, pětioktávový, šestnáctihlasý syntezátor, vážící jedenáct kilogramů snadno vezme pod paži a přenese i vaše starší dcerka. Jeho hlavní předností je, že zní neotřele a úplně jinak než „big-brother“ značky konkurenčních výrobců. A o to jeho tvůrcům šlo především. Koneckonců, o to jde společnosti Novation od úplného počátku, když přišli s prvními modely, Bass Station a Drum Station, v roce 1993. Vždy nějakým vhodným způsobem zaplní rostoucí díru na trhu. A to je chvályhodné. Cena je 55 090 Kč.
Plus:
pogumovaná kolečka Pitch a Mod, robustní a přesné knoby
nízká hmotnost nástroje
přesný aftertouch
textury analogových filtrů
nový režim Dual Filter
nepatrně širší horní plocha černých kláves
stereo vstup a dva stereo výstupy
Mínus:
Vhodnější by bylo umístění displeje uprostřed panelu.
Hodil by se integrovaný sekvencer.
Technická specifikace
61 vyvážených kláves s aftertouch |
Poly-Arpeggiator |
8/16 hlasů polyfonie |
bi-part timbral |
layer/split |
3 oscilátory, 1 šumový generátor, 1 kruhový modulátor, 2 LFO, obálky (1 Amp + 2 Mod) |
5 režimů Voice: Mono, MonoLG, Mono2, Poly, Poly2 |
1 filtr/hlas |
vzorky: sin, tri, saw, squ/pulse + 43 wavetable vzorků |
16 modulačních slotů, 2 zdroje na 1 cílový slot |
efekty: analog distortion/overdrive, 3x chorus, 16x delay, reverb |
USB-MIDI class-compliant |
a mnoho dalších parametrů |