Novation Peak - osmihlasý digitálně-analogový syntezátor
Jen si tak trochu zakroutit... Novation Peak je syntezátor, ve kterém se potkává to nejlepší z analogového a digitálního světa.
V historii syntezátorů to jde ve vlnách od modelů s mnoha ovládacími prvky přes krabice jen se základním (nebo skoro žádným) ovládáním zase zpět k přístrojům se snadným manuálním ovládáním. A Novation Peak je právě takovým zástupcem skupiny syntezátorů, které vám pod prsty nadělí plnou kontrolu tvorby a úpravy zvuku.
Peak je digitálně-analogový syntezátor ve stolním provedení s osmihlasou polyfonií. Každý hlas má k dispozici tři oscilátory, ale možnosti úpravy zvuku jdou mnohem, mnohem dále a jeho výbava a možnosti jsou skutečně výjimečné:
·dvě zkreslení pro hlas, před filtry a za nimi, k dispozici je i společné zkreslení pro výsledný zvuk;
·polyfonní aftertouch a FM modulace;
·interní arpeggiator;
·velké možnosti interní modulace díky modulačnímu matrixu;
·tři možnosti ADSR obálek a dva LFO oscilátory pro hlas;
·tři efektové jednotky: hall, chorus a delay;
·možnost připojení dvou externích (nožních) spínačů a dvou pedálů pro rozšířené řízení, když vám už nestačí ruce.
Jak to hraje
Musím říci, že jsem se na Novation Peak těšil jak dítě na Ježíška. Vybalil jsem ho někdy večer z krabice a po chvíli zjistil, že venku svítá. Toť neklamná známka, že mne Peak oslovil. Oscilátory jsou dostatečně tlusté, ale další možnosti modulace pomocí FM či dalších modulů z toho dělá synth denní potřeby. Po chvíli hraní začnete být doma, křivka učení je hodně strmá. Co mi ale maximálně dělá radost, je ovládání v reálném čase. Nejdříve jsem si říkal, proč je frekvence cutoff větší než její sestra resonance, ale brzy zjistil, že právě další prvky vedle resonance jsou jako stvořené pro další modulaci zvuku a krásně se to všechno doplňuje. Podobně jsem ocenil tahové potenciometry obálek ADSR i hlasitostí, díky odlišnému provedení je rychle nahmátnete i v šeru. Šikovná jsou i tlačítka Animate, umístěná pro levou ruku, a i ta nahmátnete zcela spolehlivě pro oživení v průběhu hry.
Pro úpravu máte na panelu k dispozici padesát tři potenciometrů a čtyřicet devět tlačítek. To už je velmi slušná porce ovladačů pro kreativní zvukovou tvorbu. Už při prvních testech jsem si užíval basové figury ze sekvenceru, které pod prsty měníte a přetváříte dle nálady skladby. Pryč se sterilním zvukem řady uživatelů počítačových plug-inů na pódiu! Novation Peak vám umožní vdechnout život do rytmických figur a ostinát.
Při tomto obrovském množství ovládacích prvků je přeci jenom jedno „ale“ v rámci ovládání: Osazení enkodéry se zobrazením okamžité pozice daného ovládacího prvku by dále syntezátor prodražilo, takže chápu použití klasických potenciometrů. Má to ale právě ten háček v tom, že nevidíte uloženou hodnotu. Jaká je, to zjistíte, až když s ním začnete hýbat a aktuální a uložená hodnota se vám zobrazí na displeji. Třeba u malého Novation Circuit takové nekonečné kontroléry mám a je to velmi příjemné. Je to bohužel daň za dobrou celkovou cenu.
Co dostanete v balení
Peak potřebuje externí dvanáctivoltový napáječ, který je přibalen, stejně jako USB kabel pro připojení k počítači. Součástí je i licenční klíč k „startovací“ verzi programu Ableton Live, tedy pro verzi Lite, a balík free samplů a smyček od Loopmasters. Základní tištěný návod Getting Started je skutečně základní a musíte vyrazit hned na internet pro plnou verzi, v Getting Started je hlavně informace „registrujte se u Novation a stáhněte si vše potřebné“.
Samotné mechanické provedení v kovovém šasi s dřevěnými bočnicemi vypadá luxusně a je to moc hezký doplněk studia.
Zvukové generátory
Peak má osm hlasů, každý se třemi oscilátory typu Oxford. Ty jsou digitální s vysokým rozlišením, za nimi jsou analogové filtry s mnoha možnostmi funkce. Se třemi obálkami, dvěma LFO generátory, efekty a modulační matricí tak propojuje oba břehy a vhodně míchá digitální svět s analogovým, k dispozici je i sedmnáct základních wavetable zvuků. Vlastní oscilátory produkují monofonní zvuk bez možnosti rozložení v panoramě, do sterea se přetváří pomocí interních efektů.
Název generátorů Oxford je poctou zakladateli Oxford Synthesizer Company Chrisi Huggettovi. Jedná se o NCO (Numeric Controlled Oscillators) generátory FPGA (rogramovatelné hradlové pole - Field-Programmable Gate Array) s taktem 24 MHz pro vysoce jakostní digitální generování zvuku a jejich kvalita je výborná. Díky tomu se na rozdíl od řady digitálních syntezátorů nemusejí oscilátory zdvojovat, aby se dosáhlo tlustého zvuku.
Analogové filtry
I zde Peak nabízí výbornou výbavu. Analogové filtry jsou přepínatelné se strmostí 12 a 24 decibelů na oktávu s režimy spodní, horní či pásmové propusti. Navíc se do filtrace může přidat zkreslení pre-filter, které má ovládací prvek na panelu (zkreslení post-filter je dostupné v menu spolu s dalšími možnostmi nastavení filtrů). Frekvence filtrů může být i modulována pozicí na klaviatuře, pomocí LFO a i třetím oscilátorem.
Presety a paměti
Paměťové banky pro zvuky jsou čtyři, jsou označeny písmeny A až D. V každé z nich máte 128 paměťových pozic. Tovární nabídka šedesáti čtyř zvuků velmi hezky předvede zvukové možnosti a z výrazných basových linek, měkkých analogových padů či ploch můžete vyjít při tvorbě vlastních zvuků. Hned ten první tovární preset je tak typický pro osmdesátkové syntezátory, že mi vykouzlil úsměv na tváři, ale právě proto ho asi Novation dal na první pozici.
Presety můžete dávat do tématicky nazvaných čtrnácti skupin pro snadné hledání. Pro netradiční zvuky, které nezapadají do žádné skupiny, si můžete vytvořit dvě vlastní.
Všechny ovládací prvky vysílají informace MIDI control change, a je tedy možné jejich pohyb nahrávat do DAW v reálném čase.
Chris Huggett začínal jako údržbář vícestopých magnetofonů, následně pak s Adrianem Wagnerem, potomkem Richarda Wagnera, založil firmu Electronic Dream Plant s ideou vyrábět levné syntezátory, ale firma neměla dlouhého trvání. Následně přešel do Oxford Synthesizer Company, která žila díky finanční pomoci jeho rodičů. Další etapou bylo působení u Akai a práce na samplerech S1000 a S3200, kde psal operační systémy. Za působení u Akai navázal vztah s firmou Novation kvůli vývoji BassStation, do které následně přešel na plný úvazek a vyvinul Novation Supernova.
Modulační matrice
Má šestnáct slotů, pro které je k dispozici sedmnáct zdrojů a čtyřicet základních cílů. Každý slot má bipolární hloubku a možnost dvou zdrojů.
Zde je k dispozici také FM modulace, která umožňuje řízení například prvního oscilátoru třetím, nebo šumovým generátorem řídit jiný oscilátor nebo funkci.
Tlačítka Animate na panelu pak umožňují aktivovat další řízení modulačními zdroji. Operativně vdechnete život presetu a můžete tak modifikovat zvuk předem nadefinovaným způsobem bez potřeby měnit preset. U některých zvuků, které jsem si připravil, to byla příjemná živá voda pro live hraní.
Efekty
Za jednotkou filtrů je nejprve další společný zkreslovací modul a pak klasická efektová jednotka s chorusem, hallem a delayem. Ty jsou ve výchozí konfiguraci zapojeny paralelně, ale v menu je možné nastavit jinou konfiguraci a nastavit tak třeba sériový provoz.
K dispozici máte nastavení na osmi stránkách menu, pro jemné nastavení efektů tak máte dostatečné množství parametrů. Chorus má tři režimy, dvojitý, čtyřnásobný a ensemble. Tempo delaye může být synchronizováno, a naprogramován i pohyb v panoramě. Maximální čas zpoždění je 1,4 sekundy. Reverb má také tři typy: room, hall a katedrálu. Máte i možnost nastavit pre-delay a další parametry a zní skutečně velmi pěkně.
Líbí se mi?
Celkově je to moc hezky hrající zvukový modul s možnostmi, které z něj činí ten správný syntezátor pro dvacáté první století. Škoda těch potenciometrů, ale jinak jsem si testování náležitě užil a mohl bych o něm psát pozitiva ještě dlouho. Výborný synťák.
Info:
Novation Peak je osmihlasý digitálně-analogový syntezátor s pokročilými možnostmi modulace a řízením v reálném čase. Cena je 35 690 Kč.
Plus:
tlustý výborný zvuk
množství ovládacích prvků s vychytávkami
modulační možnosti
celková výbava
Mínus:
klasické potenciometry pro ovládání
Technická specifikace
Počet hlasů | 8 |
Počet oscilátorů | 3 na každý hlas |
Počet efektových jednotek | 3 (reverb, chorus, delay) |
MIDI | Ano (In/Out/Thru) |
CV trigger | Ano |
USB | Ano |
Počet paměťových míst | 512 |
Počet patternů arpeggiatoru | 33 |
Napájení | 12 V DC/1 A |
Rozměry (v x š x h, mm) | 70,5 x 464 x 233 |
Hmotnost | 4,9 kg |