Nord Stage 3 88 - stage piano se sekcí varhan, klavíru a syntezátoru
Švédská firma Clavia nabízí v pořadí již pátou generaci oblíbené řady Nord Stage. Po modelech Stage, Stage EX, Stage 2 a Stage EX tu je Stage 3. Podívejme se v dnešním testu na největší model 88 s kladívkovou mechanikou. Protože řada Stage je mezi muzikanty, myslím, dobře známá, hojně používaná a oblíbená, soustředím se v testu spíše na novinky a rozdíly oproti předchozí generaci.
Koncepce
Nový Stage koncepčně z předchozí řady nijak nevybočuje, spíše ji opět rozšiřuje o několik nových prvků. Je to opět tradičně nástroj založený na kombinaci až dvou vrstev zvuku varhan, klavíru a syntezátoru ve specializovaných sekcích, ke kterým je možno použít několik druhů efektových jednotek.
Velmi jednoduše řečeno, zásadními novinkami oproti řadě 2 (a také možným důvodem pro uživatele přejít na tuto vyšší řadu) jsou: zvětšení paměti pro vzorky, zvýšení hlasů polyfonie a funkce pro přepínání zvuku bez slyšitelné změny (jakou má například Korg Kronos nebo hudební software MainStage). Paměť byla rozšířena na 2 GB pro klavírní sekci a 480 MB pro sekci syntezátoru, to jsou na dnešní dobu rozumné, ale nikoli bombastické velikosti. Klavírní sekce má nyní 120 hlasů, což je dvojnásobek oproti předchozí generaci, opět rozumná hodnota více odpovídající napodobovanému originálu. Sekce syntezátoru (převzatá z nástroje Nord Lead A1) nabízí také přehrávání vzorků a novou kategorii vln Super Wave. Přepínání zvuků bez slyšitelné změny a rušivých elementů je samozřejmě vynikající a praktická věc, je dobře, že se začíná poslední dobou v hardwarových nástrojích objevovat častěji.
Jinak přibylo v koncepci nástroje ještě pár detailů, které projdeme postupně v dalším testu. Pro zkušené uživatele Stage bude jejich ovládnutí záležitostí krátké doby.
Design
Řemeslné zpracování nástroje opět skvělé, což je u modelů Nord obecně dobrou tradicí. Při plném rozsahu klaviatury 88 kláves váží nástroj 19 kg, což je na tuto kategorii dobrá hodnota, ale přece jen o něco málo větší než Stage 2. Design je opět naprosto věrný tradičnímu konceptu nástroje a firmy, ale najdeme tu některé „výjimky z pravidla“: Největší vizuální změnou jsou zvětšené displeje, tentokrát v OLED podobě na pohled velmi příjemné a dobře čitelné. Velikost nyní umožňuje i zobrazit větší seznam presetů či vzorků/vlnových forem na výběr a usnadňuje tak orientaci. Navíc je chování displejů pěkně optimalizováno, např. pokud zrovna nepoužíváme sekci syntezátoru, celý displej této sekce zhasne a na panelu nijak nepřitahuje pozornost.
Na panelu najdeme novou sekci/sloupeček Extern, umístěnou mezi sekce syntezátoru a efektů. Dá se s ní ovládat externí MIDI zařízení, tedy umí vysílat nadefinovaný typ a hodnotu MIDI zprávy (Volume - MIDI kontrolér 7, Program Change a volitelný MIDI kontrolér). Hodnoty jdou vysílat i automaticky při přepnutí zvuku s funkcí Send on Load. Užitečná je také funkce MIDI re-routingu: informace z MIDI vstupu jsou přeposílány na MIDI výstup pomocí funkce Soft Thru.
Ovládání
Je víceméně stejné jako u řady 2, ale praktickou novinkou je funkce Song Mode umožňující přiřadit odkazy na pět presetů do jednoho celku - songu, 8 x 50 pamětí. To se hodí např. pro přepínání zvuků v různých formálních částech skladby (sloka, refrén apod.). V továrním přednastavení tak najdeme přidružené varianty jednoho typu zvuku (pianina, piana Rhodes apod.).
V nastavení dělení klaviatury (split) přibyla zajímavá novinka plynulého přechodu (crossfade) mezi zvuky, čehož také zvukově hezky využívají některé firemní presety. Ovládání Morph (modulace více parametrů zvuků najednou) má nyní ještě více možností, co ovládat (včetně sekce External pro připojené MIDI zařízení).
Sekce syntezátoru doznala oproti řadě 2 asi největších zlepšení. Nabízí hodně, ale celkově vzato jí do plné srovnatelnosti s pokročilými syntezátory pořád ještě něco chybí. Domnívám se, že je to způsobeno koncepcí nástroje a snaze vtěsnat ovládací prvky na panel, a při použití sekce varhan a piana se na panel prostě všechno nevejde, musel by se použít displej a menu se zadáváním parametrů. Takto to musí být bohužel pořád ještě kompromis vyžadující radikální zjednodušení některých parametrů, což je trochu na škodu výslednému zvuku. Některá zjednodušení jsou trochu kuriózní, např. chybějící parametr Sustain u obálky (úroveň držení je tak buď 0 nebo 100 %), LFO nelze použít na oscilátor 1, oscilátory jdou použít pouze v určitých konfiguracích (nemůžeme tedy přesně nastavit typ oscilátoru 1 i 2 podle potřeby). Asi největší slabinou je globální nastavení rychlosti vibrata pro všechny syntetické zvuky, díky tomu může znít nástroj při častějším používání vibrata trochu nudně. Dobře provedený (a znějící) je filtr, pro digitální zvuky se hodí i různé varianty dvou nebo tříoperátorové FM syntézy, tvarováním vlnových forem můžeme dosáhnout velké různorodosti i u analogových zvuků. Bylo by skvělé, kdyby se v budoucích inkarnacích Stage podařilo mít možnost donastavit parametry pomocí menu nebo počítačového editoru - i když se nevejdou na panel nástroje, měli bychom možnost je použít...
Klaviatura
Je naprosto vynikající, hraje se na ni skvěle, reakce a MIDI vysílání hodnot je naprosto příkladné, což je také dobrou vizitkou pro univerzální použití jako MIDI řídicí klaviatury. Kromě toho je možno doladit reakci pomocí čtyř křivek úhozu. Subjektivně mám pocit, že oproti řadě 2 je tady klaviatura trochu úhozově lehčí, ale mohu se mýlit. Tlaková citlivost vyžaduje od prstů poměrně velké úsilí, ale vzhledem k používaným zvukům asi nebude využívána typicky tak často. Cenou za takto dobrou klaviaturu je zřejmě lehce větší váha nástroje, ale jak již bylo zmíněno, nijak extrémní.
Zvuk
Celkově vzato je opět špičkový, na což jsme u modelů Stage zvyklí, novinky posunuly laťku ještě o něco výše. Hodně pomohlo zvýšení polyfonie, nyní už je možné „kradení“ hlasů v podstatě nepostřehnutelné. Nyní si rozeberme jednotlivé sekce podrobněji. Varhanní sekce má opět zvukový engine převzatý z firemního modelu C2D, který je, myslím, z modelů Nord dobře znám a chválit ho by bylo nošením dříví do lesa. Přibyly tady ale dva nové modely píšťalových varhan, trochu odlišně koncipované: Pipe 1 je „obecný“ model použitelný s Leslie nebo bez ní, jakési univerzální varhany pro všechno. Pipe 2 se zaměřuje se na modeling sekce Principal (kovové píšťaly u píšťalových varhan, které mají zásadní vliv na barvu zvuku celého nástroje). Zapnutím funkce Vibrato/Chorus získáme i zvukovou variantu méně naladěných varhan s ještě realističtější podobou zvuku. Nutno říci, že simulace zní skvěle a je důstojným partnerem už zavedených modelů B3, Farfisa a Vox. Také je tu nový model vintage simulace Leslie 122, výborně znějící. Jen škoda, že není možné ještě více experimentovat s celkovým laděním - pro takto skvělou simulaci (a např. i pro cembala) by bylo dobré mít na výběr ještě barokní ladění Werckmeister/Kirnberger, popřípadě i nějakou variantu renesančního středotónového. Ideálně by mělo být ladění uživatelsky definovatelné, možnost práce s mikroladěním (hodící se i u akustických a elektrických pian) řadě Stage pořád ještě bohužel chybí. Samozřejmě byla by možnost to nějak udělat přes firemní editor vzorků u jednotlivých tónů, ale proč tak složitě?
Nord Stage 3 existuje ve třech variantách: 88 s plně vyváženou kladívkovou mechanikou, 76 s polovyváženou mechanikou a nově také 73 s polovyváženou klaviaturou varhanního waterfall typu, podobající se více třeba modelům Elektro nebo C2. Tento model má také klasická varhanní táhla pro ovládání zvuku oproti jinak používanému nordovskému dvoutlačítkovému systému.
V klavírní sekci přibyla nová kategorie Layer pro navrstvené zvuky (např. akustické a elektrické piano). Jako obvykle, u sekce klavíru a syntezátoru záleží na tom, jaké máme načtené vzorky, ale už s tovární přednastavenou výbavou, kterou jsem testoval, máme na výběr dostatečnou zásobu variant různých zvuků křídla, pianin a různých typů elektrických pian. Novinkou jsou předvolby filtrů, tedy prakticky variant ekvalizace, které mohou pomoci rychle dosáhnout žádaných podvariant zvuku - jemnějšího nebo ostřejšího.
Sekce syntezátoru i přes zmíněné limitace parametrů nabízí hodně a zní také výborně. U efektů přibyla kapacita - reverb a kompresor je nyní možné používat nezávisle na každý slot, efekt delay má nový mod Analog napodobující chování starých efektů a filtrování zpožděného signálu.
Musím pochválit celkový výběr a naprogramování firemních presetů, které jsou bez problémů okamžitě prakticky použitelné a zároveň velmi inspirativní.
Resumé
Nord Stage 3 je celkově vynikající nástroj a dobrý pokračovatel „rodinného stříbra“, který určitě ocení nejen současní uživatelé předchozích řad Stage. K tradici firmy patří už i velmi vysoká cena nástrojů, která tento nástroj posouvá tak trochu do kategorie luxusního zboží. Také tím má velmi silnou konkurenci v podobě stage pian a workstationů, které mohou nabídnout díky otevřenější koncepci možností ještě mnohem více. Komu ale cena a určitá limitace nástroje nevadí, zcela jistě může být s tímto nástrojem velmi spokojen.
Řadu Stage 3 zatím tíží velmi nepříjemná věc, a sice nekompatibilita vzorků s předchozí řadou. Stage 3 používá nový formát (.nsmp3), který zatím není kompatibilní s řadou 2, Clavia na svých webových stránkách slibuje dořešit tento problém v novém Nord Sample Editoru. Není asi třeba zdůrazňovat, že když si firma tolik zakládá na kontinuitě tradice a designu, mělo by být zachování datové kompatibility naprostou samozřejmostí už při uvedení nástroje na trh, aby měli uživatelé přechod z předešlé řady co nejjednodušší. Doufejme, že se jedná o jednorázový exces, který se nebude v budoucnu opakovat.
S potěšením můžeme oznamit, že na základě infromace od výrobce, kdy nyní čtete toto číslo Muzikusu, v nejbližších dnech bude nový Sample Editor na světě s podporou samplů z předchozích nástrojů.
Jiří Neužil
Info:
Nord Stage 3 88 je stage piano se sekcí varhan, klavíru a syntezátoru. Doporučená cena je 105 000 Kč.
Plus:
celkové provedení
skvělá klaviatura
pokročilejší MIDI ovládací funkce
vynikající zvuk
přepínání zvuků bez slyšitelné změny
Mínus:
(zatím) chybějící kompatibilita dat s řadou 2
přílišné zjednodušení některých parametrů sekce syntezátoru
chybí možnost používat mikroladění zvuku
Technická specifikace
Klaviatura | 88 kláves, plně vyvážená kladívková |
Tvorba zvuku | virtuální simulace varhan a syntetizéru, vzorky |
Počet zvukových programů | 400 |
Polyfonie | 120 hlasů (klavírní sekce), plná varhanní, 34 hlasů (sekce syntezátoru) |
Efekty | efekt 1, efekt 2, delay, amp simulator/EQ, reverb, kompresor |
Propojení | line out 1/2/3/4, sluchátka, MIDI In/Out, USB/MIDI, monitor in |
Rozměry | 1287 x 118 mm x 334 mm |
Hmotnost | 19 kg |
www.nordkeyboards.com/products/nord-stage-3
Akční historka o nástroji, září 2017
Když jsem se začátkem tohoto roku v kuloárechdoslechl o tom, že Nord chystá Stage 3, trochu jsem se orosil. Několik let jsempoužíval Nord Stage 2 jako hlavní nástroj. Bylo na něm ale pár detailů, kterémi trochu vadily, a musel jsem kvůli tomu občas vozit na koncerty další nástrojenavíc. Tuhle třeba kvůli věrnějším Hammondům, nebo kvůli tlustšímu aagresivnějšímu synťákovýmu zvuku… No a když jsem zjistil, že Stage 3 bude mít vsobě sekci Synth z mého oblíbeného modelu Lead A1 a Hammondy z modelu C2D, k tomumožnost dvou separátních reverbů, přepínání presetů s přezníváním tohopředchozího a pár dalších nových vychytávek, nového „stejdže“ jsem si okamžitězarezervoval. Když jsem si pro nástroj na přelomu července a srpna konečněpřijel, jak nemilé bylo moje zjištění, že nástroj zatím nepodporuje standardnínordovské samply s koncovkou .nsmp? Vždyť mám za dva dny koncert, který nasamplech dost stojí! A na webu psali, že to nástroj samozřejmě umět bude – je tojedna z hlavních věcí, kvůli kterým Nord Stage používám. Ale řekl jsem si,dobrá, stáhnu si jejich Sample Editor a ty samé samplové banky si vytvořímznovu, pro nový formát – potřebné soubory wav jsem v počítači naštěstí našel.To na mě ale bohužel už čekalo další, ještě nepříjemnější překvapení. Nordtotiž v době vydání neměl aktuální Sample Editor k dispozici.
Ale musím uznat, že kromě tohoto podivného vývojářskéhozáseku je ten nástroj špičkový. Na pár hraní, kde nebylo třeba vlastníchsamplů, jsem ho vzal a byl jsem z toho unešen. Zvukově mi přijde, že je to zaseo level výš, Hammondy a Leslie zní dle mého názoru fakt skvěle a nesrovnatelně sestarším modelem, synťáky zní masivně – oproti nim byla synth sekce na starším modeludost bezzubá. Filtr konečně opravdu umí kousat. Všechny zvuky se skvěle prosadív kapele. To ostatně vždycky byla silná stránka všech Nordů. Tady je to aleještě o level dál, není potřeba se moc snažit a prostě vím, že v mixu jsem aten zvuk je tlustý a konkrétní. O špičkové klaviatuře (mám model HA88),přehlednosti dvou nových displejů a hromadě dalších drobností, snad ani netřebamluvit.
Takže až ten nástroj dodělají, bude to přesnětaková pecka, jako jsem čekal.
Matěj Belko