Morley Mini Maverick Switchless Wah - pedál wah-wah z dílen renomované kvákadlové firmy
Tahle mašina je tak trochu jedovatá na rozjezdu... Na kvákadlo Morley jsem se vyloženě těšil, protože jsem o něm uvažoval jako o alternativě ke svému stoletému Voxu 845 a Autowahu AW 7 od Ibanezu.
Co mě lákalo, byla rozumná velikost do pedalboardu, opticky snímaný pohyb pedálu a automatické vypnutí/zapnutí. Nejsem vyložený „kvákač“, s wahem naživo i ve studiu dost šetřím a nemám na něj nějaké přepjaté nároky. Víc než o tu správnou „barvu“ mi jde o to, bez problémů přijít, zakvákat, vypnout a hrát dál. Tzn. rozumný bypass (true i buffer) a bezproblémový průběh s dostatečně dlouhým „sweep pointem“, který najdu i ve dvě ráno na zábavě, když mi wah slouží spíš jako centrum rovnováhy než coby výrazový prostředek.
Jsem poměrně nenáročný uživatel, je mi celkem jedno, kdo hrál na kterou značku, na kterém albu. Na svém Voxu jsem si před lety odpájel propojku true bypass, aby mi nežral signál, a myslel jsem si, že až na občasné výměny potenciometru mám vyřešeno. Když potřebuju držet groove a současně nebýt přikovaný k pedalboardu, používám autowah s dynamickým spouštěním, tzn. víc tlačím, výš kvákám. Poté, co se poťák ve Voxu před cca rokem začal ozývat, přešel jsem „přechodně“ jen na autowah, že až ho spravím... A najednou dostávám možnost vyzkoušet ultimátní řešení bez poťáku. Co se může pokazit?
Sweep point je frekvenční rozsah (zde kvákadla), kde se nejvíce nebo nejlépe projevuje konkrétní efekt. Stejně jako každý vnímá jinak odstíny modré a je schopný se hádat o tyrkysovou, tak i zde se nelze úplně zavděčit všem. Morley používá ještě termín trip point, což je bod, kdy pedál sepne. Na těchto linkách najdete vše, co je potřeba vědět o nastavení Morley pedálů vědět:
https://www.morleyproducts.com/wp-content/uploads/2017/03/ttwahadjust.p…
https://www.morleyproducts.com/wp-content/uploads/2017/03/ttvolumeadjus…
Takže jdeme testovat
Pln očekávání tedy vybaluju nádherný nový pedál, zapojuji do svého řetězce a těším se na kvákání bez škvrkání a na něco nového, co jsem ještě nikdy nezkoušel. Vlastně co bych si jenom zkoušel? Mám ve studiu rozdělanou věc, kde potřebuju kvákadlo nahrát a nechtělo se mi jít napřed letovat ten poťák nebo kvákat digitálem, tak jsem ji odkládal. Výborně, pustím se do ní s novou hračkou.
První pokus o zapojení selhává díky nesnášenlivosti kvákadla s jakýkoliv mým adaptérem, takže mu dávám devítku a frflám nad strategií „speciální Morley 300mA adaptér si kupte zvlášť a centrální neberu“.Na druhý pokus již řetězec ožije, kvákadlo je zticha, poslušně sepne při sebemenším pohybu, zakváká hezky, a poté, co z něho dám nohu pryč, stejně poslušně zhasne (a to doslova, má kontrolku). Aby to fungovalo, je tam pružina, co pedál vrátí do polohy dole, na rozdíl od klasických kvákadel s přepínačem nahoře, takže se vypnutí obejde bez finálního zaječení. „Do nohy“ jde skvěle, ta pružina ničemu nevadí, je lehká, jediné, co nepůjde, je nechat kvákadlo někde mezi a odejít, ale to stejně nikdy nedělám.
Zkouším nahrávat
Tenhle systém se mi strašně líbí a s vervou se pouštím do nahrávání. Vzhledem k nenáročnosti konkrétního partu se mi na druhé jetí zadaří, mám radost, beru. Zvuk je oproti mým kvákadlům hezky nenápadný, není to uječené, kváknutí je decentní, muzikální a pro „ku-ka-ka-ka“ party super.
Teď si zkusím něco jen tak pro radost. Co třeba nějaký sólo „uu-kvíííí-huuuuuuaaaaeee“ na hustý drive? Boha, nemůžu to dostat do nohy, zkouším to zas a znova, různé snímače, kytary, aparáty, vše marné, nemůžu se zbavit dojmu, že kvákadlo má prakticky jenom dvě polohy - HPF/LPF - zakváknuto, vykváknuto. Mě zajímá hlavně ten přechod mezi, a abych nehrál na pocit, strkám za kvákadlo analyzér, abych se koukl, co dělá. Jasně, viditelný průběh je mezi 250 Hz a 2 kHz, ale bohužel s tím, že na začátku dráhy se dlouho nic neděje a zvuk je totálně pod dekou, a pak se veškerý kvák odehraje asi na dvou milimetrech a zbytek je zase dlouhé nic ve výškách.
Tady jsem chtěl odsoudit necitlivé ovládání a promptně opravit svůj Vox, nicméně mi to mi nedalo a vygooglil jsem si, jestli se to děje jenom mně, nebo je to jakkoli řešitelné. A přímo na stránkách výrobce jsem našel video návod, jak nastavit rozsah šlápnutí. Chvíli jsem váhal, jestli do toho mám jít na půjčené věci, když je to na šroubovák, ale zvědavost mi nedala. Celý vtip snímání je v tom, že uvnitř jsou dva optočleny a dvě rozšiřující se štěrbiny v pedálu. Když se pedál dá do pohybu, štěrbiny začnou pouštět světlo z diody na snímač. Spodní optočlen řeší, při jaké frekvenci kvákadlo sepne, a horní, do které dojede. Pokud lehce šroubováčkem vyhneme diodky od sebe (navzájem), rozšiřujeme rozsah, k sobě ho snižujeme. Vzhledem k tomu, že je to doporučení výrobce, na „brutál“ jsem to udělal, a vyrobil jsem super luxusní kvákadlo, které mi od té doby dělalo jen radost, a ten part jsem samozřejmě přehrával tak dlouho, až mě začala bolet noha.
A na konec
Z necitlivé potvory se stala super přesná pila a někdo z vás bude mít můj signature model, pokud si ho nenechám. Samozřejmě, že se nabízí polemika s tím, jestli je nutné u drahého renomovaného kvákadla ladit hned po vybalení sweep pointu ohýbáním připájené diody v plošňáku, a kolik lidí to udělá. Ale co už, nakonec se zadařilo a mě se ho vůbec nechce vyndavat z pedalboardu.
Info:
Morley Mini Maverick Switchless Wah je wah-wah pedál z dílen renomované kvákadlové firmy, kde je jak řízení, tak spínání svěřeno optočlenu. Cena je 5292 Kč.
Plus:
Optický systém spínání a chodu - bezúdržbovost.
Nežere signál a má decentní barvu - nekvičí.
Rozumné rozměry.
Neotřelý a originální zvuk
.
Mínus:
Nepříjemně krátký sweep point v továrním nastavení.Zásadní informace o této funkci je pouze na webu a jakoby na okraj.
Vybíravost v případě adaptéru.
Technická specifikace
Řízení a spínání | optické |
Napájení | 9V adaptér/baterie |
Bypass | s bufferem |
Kontrolka | On/Off |
Rozměry | 114 x 174 x 70 mm |
Hmotnost | 1 kg |