MiKtek MK300 - kondenzátorový studiový mikrofon
MiKtek MK300
Mikrofon podporující ostrost za dobrou cenu
Nashvilská firma MiKtek je známa nejen svou pověstnou mikrofonní „Céčkovou řadou“ - lampou CV3, kondenzátory CV4 a C7e -, ale např. i dvoukanálovým předzesilovačem MPA-201 třídy A. Zvláště američtí bubeníci ji oceňují pro čtyřdílnou mikrofonní sadu pro snímání bicí soupravy PMD4.
MiKtek dbá na ne sériové, ale precizní rukodělné sestavení mikrofonů, na lidskou kontrolu transformátorů, tranzistorů i ruční osazování plošných desek. Pyšní se unikátní variabilní mikrofonní kapslí C7. Nyní přichází na trh s novinkou - kondenzátorovým mikrofonem MK300.
Co říká výrobce?
Shrnuto, jde o typ kondenzátorového mikrofonu (předzesilovač FET) s přepínatelnou směrovou charakteristikou na ledvinu (cardioid), osmičku (bidirectional) a kouli (omnidirectional). Každá z těchto směrových charakteristik potom disponuje odlišnou hladinou vlastního šumu a tím i odlišným odstupem od šumu. Proklamovaný frekvenční rozsah je stanoven na dobrých 20 Hz-20 000 Hz, tj. výrobek pokryje celé lidmi slyšitelné spektrum. Max SPL neboli maximální tlak, který je mikrofon MK 300 schopen vstřebat bez zkreslení, se pohybuje kolem kvalitních 127 dB, výstupní impedance má slušných 150 Ω.
Self noise, jinak také equivalent noise level, úroveň vlastního šumu je v prospektu zaznamenána jako 16 dB (s kompenzací A). Znamená to, že co do vlastního šumu je mikrofon na velmi dobré úrovni a je vhodný i po nahrávání tichých a průhledných pasáží, aniž by jeho vlastní šum výrazně rušil.
Jestliže nastavíme směrovou charakteristiku kardioidu, , odstup signálu od šumu (SNR neboli signal to noise ratio) leží na dobrých 81 dB. Při osmičkové směrové charakteristice už na horších 76 dB a při kulové směrové charakteristice ještě nižších 72 dB. Znamená to, že osmičkou a koulí budeme při slabším vstupním gainu nahrávat raději plnější a silnější signál. Omezíme tak nevhodný vlastní šum pronikající do nahrávky.
Mikrofon je vybaven nízkofrekvenční zádrží, kterou ořežeme často hučící pásmo pod 100 Hz. Vstupní úroveň může být nastavena na 0 nebo -10 dB.
Připojení je přes cannon XLR, jak je u kondenzátorových mikrofonů běžné, je třeba napájet napětím 48 V. Barva je černá, do výbavy patří i odpružený košík z plastu.
Jednoznačně se zamyslíte nad lidovou cenou!
Co ukázalo nahrávání?
Mikrofon je poměrně těžký a sedí v košíku dobře, při zatřepání či zhoupnutí (což se v praxi na nerovných podlahách běžně děje) má tendenci mírně kovově klapat. To bohužel může prolnout do nahrávky. Jinak při rozšroubování zjistíme, že „pajšl“ je vyroben a spájen velice solidně, skutečně s pečlivým lidským přístupem.
První poslechový dojem: „Majk“ jde jednoznačně do výšek. Zřetelně se to projevilo hlavně při nahrávání akustické kytary v pozici zepředu na desku mezi rezonančním otvorem a kobylkou. Signál MK 300 oproti AKG 414 na stejném místě a ve stejném záběru výrazněji trsal a mnohem ostřeji zvonil.
Pohled na frekvenční charakteristiku MK 300 to jednoznačně potvrzuje - ukazuje silný zdvih od 2500 Hz do 13 000 Hz, tedy v oblasti vyšších středů a nižších výšek. Pro různé směrové charakteristiky u něj však platí jiný frekvenční zdvih:
kardioida - barva plně ostrá a velmi zdůrazňující presenci, vyrovnaně o cca +3 až 5 dB posilující pásmo od vysokých středů po nižší výšky, konkrétně 2500 Hz do 13000 Hz;
osmička - barva sykavě ostrá, posilující převážně pásmo vysokých středů, tj. od 2500 Hz do 8000 Hz;
koule - barva ostrá jen v presenci, posilující převážně pásmo nižších výšek, tj. od 6000 Hz do 11 000 Hz a jen mírně zasahující do nižších výšek.
MK300 by se tak měl osvědčit jako vhodný pro srozumitelnost mluveného slova, obecně pro sopránové a altové nástroje, jejichž formanty se nacházejí převážně ve vysokých středech a nižších výškách, konkrétně pro zvýraznění artikulace a obrysu tónu dechových dřevěných instrumentů. Dále pro čitelnost smyků houslí a podpoření jejich zvonivosti (strun a1 a e2), vykreslení perkusivních náběhů (fází attack a decay) u bicích ale i kladívkových nástrojů.
U harmonických nástrojů (kytara, klavír) spíše zdůrazňuje artikulaci a frázování než plnost a měkkost akordů.
Počítejte s faktem, že frekvenční charakteristika mikrofonu zvukaře přinutí snímat nástroj z odlišných pozic, než byste zvolili u „Majků“ s charakteristikou rovnější. Při postprodukčním posilování basů pomocí ekvalizéru budete však zesilovat i šumy, které se do nahrávky nedostanou tolik z mikrofonu samého (ten má odstup od vlastního šumu u kardiody relativně dobrý), ale spíše z pre-ampů, místnosti a vlastního nástroje. Basy a středy vytažené ekvalizérem nebudou proto tak čisté a plné, jako u mikrofonů s vyrovnanou charakteristikou.
Hodnocení
Myslím, že MK300 do vybavení studia jednoduše patří. Jen je třeba myslet na jeho frekvenční charakteristiku a kombinovat jej s „Majky“ s vyrovnanější frekvenční odezvou. Vždyť jej chválí a přijal za svůj například alchymista Alan Parson, tatík to standardu - LP The Dark Side of the Moon.
Info:
Kondenzátorový studiový mikrofon s přepínatelnou směrovou charakteristikou: kardioida, osmička a koule. Jeho cena je 8190 Kč.
Plus:
univerzální nastavení tří směrových charakteristik
ostré středy a výšky, pokud po nich toužíme
nízká cena
Mínus:
ostré středy a výšky, pokud je nechceme
vnitřní odpružení
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Typ | kondenzátorový, FET, kardioidní/osmička/koule |
Velikost membrány | 1” |
Frekvenční rozsah | 20 Hz–20 kHz |
Citlivost | –29 dBV/Pa |
Max SPL | 127dB |
Výstupní impedance | 150 ohmů |
Dynamický rozsah | 105 dB |
Odstup signál/šum | 81 dB, 76 dB, 72 dB (dle charakteristiky) |
Vlastní šum | 16 dB (A vážený) |
Pásmový filtr | 100 Hz |
Útlum | –10 dB |
Hmotnost | 0,7 kg |
Fantom | 48 V |
www: