Mikrofony Dexon MS 700
Ve třech samostatných testech si představíme nové mikrofony z katalogu firmy Dexon. V tomto čísle se budeme věnovat sadě MS 700 pro ozvučování bicích, v příštím čísle si představíme kondenzátorové mikrofony MC 100, MC 200 a MC 500 a na závěr to bude test studiového velkomembránového mikrofonu MC 1000.
Úvod - téměř filozofický
Mám pocit, že se v posledních letech roztrhl pytel s levnými a ještě levnějšími výrobky. Můžou za to hlavně asijské firmy, které, pokud chtěly ve větším měřítku proniknout na trh, musely udělat jediné: nasadit podstatně nižší cenu než jejich "značkoví" konkurenti. A povedlo se jim to. Rozhýbaly trh a relativně kvalitní zboží za dříve nepředstavitelnou cenu zaplavilo studia, zkušebny a koncertní pódia nejen v Čechách. Samozřejmě tradiční výrobci museli zareagovat. A tak vyrazili do konkurenčního boje s novými, levnými sériemi svých výrobků, které nabízejí "za nižší cenu, tradiční kvalitu". Nechci polemizovat s tím, jestli je to skutečně tak, protože to ani není případ testovaného výrobku. My se budeme věnovat levným mikrofonům, které si pod svou značkou nechává v zahraničí vyrábět česká (či spíše moravská) firma Dexon a zařadila je do svého nového katalogu. Když jsem dostal možnost vyzkoušet si je, byl jsem docela zvědav, jak obstojí ve srovnání se svými známějšími konkurenty od renomovaných firem, které jinak používám.
Popis
Sada MS 700 slouží k ozvučení bicí soupravy. Skládá se z mikrofonu MB 700 na kopák, MB 100 na virbl, tří kusů MB 200 na kotle a dvou mikrofonů MC 200 určených pro činely nebo jako overheady. Sada ještě obsahuje dva držáky pro MC 200 a dva protivětrné molitanové kryty ke stejným mikrofonům. Celá souprava se prodává v pěkném uzamykatelném kufříku černé barvy. Ten je vyplněn pevnou pěnovou hmotou (netuším, jak ji odborně nazvat) s otvory pro všechny mikrofony i příslušenství. Otvory sice nekopírují zcela ideálně tvar jednotlivých mikrofonů, ale ty v nich drží pevně a ani se nezdá, že by je hmota mohla nějak poškodit.
Všechny mikrofony mají kovové tělo a jsou zakončeny konektory XLR. Modely MB jsou pochopitelně dynamické a držák k uchycení na stojan je součástí mikrofonu. Pomocí kličky na boku ho lze uvolnit a mikrofon naklopit do požadované polohy. Držáčky obsahují redukci 3/8" nebo 5/8" a lze je našroubovat na libovolný standardní stojan. Po mechanické stránce nebyly žádné problémy, ale to jsem vzhledem k tomu, že byla sada nová, ani neočekával. Všechny bubeníky jsem prosil, aby do mikrofonů nebouchli, protože jsou půjčené. To se jim podařilo, takže nevím, co by s MB 200 udělal přímý zásah breakujícího bubeníka, ale doufám, že nic. Činelové mikrofony jsou kondenzátorové a ke své činnosti potřebují phantomové napájení z mixážního pultu. MC 200 je jako jediné možno zakoupit samostatně. Ostatní by se měly začít prodávat mimo sadu během podzimu.
Pokud se podíváme na tělo mikrofonů, není vidět podoba se slavnějšími modely jiných značek, a tak se jedná nejspíš o vlastní vývoj a ne jen o trapné kopírování. Kabeláž není součástí sady, ale je možno si ji u firmy Dexon dokoupit.
Na celé sadě mně vadí dvě věci. Za prvé, že neobsahuje mikrofon pro hi-hatku. To znamená koupit si další mikrofon a vozit ho s sebou v kufříku s dalšími mikrofony. To zase není tak velká tragédie, takže mě vadí spíš způsob uchycení kotlových mikrofonů. Zvykl jsem si používat mikrofony s klipsnou, která se nacvakne přímo na kotel. Je to velmi rychlé, pohodlné a hlavně potřebuji o 3 mikrofonní stojánky méně. Takže vrátit se k běžnému uchycení mikrofonů by mě nebavilo, protože se mi nezdá výhodné. Ovšem jiní zvukaři na to můžou mít názor opačný.
Technické údaje
Všechny mikrofony mají kardoidní směrovou charakteristiku. Firma Dexon si mikrofony nechala změřit, ale výsledky zatím nejsou k dispozici. Vycházel jsem proto jen z grafů a technických údajů přiložených k sadě. Pokud budu mít výsledky měření k dispozici do konce tohoto mini seriálu, ještě se k nim vrátím. Kopákový mikrofon MB 400 má mít kmitočtovou charakteristiku od 20 Hz do 10 kHz. Ale na přiloženém grafu je vidět zdvih na 5 kHz o 10 dB, který padá zpět k průměru asi na 12 kHz, a mikrofon by měl chodit až do 15 kHz. Průměrná citlivost je 58 dB a výstupní impedance 250 ohmů. Zajímavé je, že mikrofon má sice průměr asi 7 cm, ale uvnitř se skrývá jen jednopalcová kapsle.
Modely MB 100 a MB 200 se asi liší jen provedením "hlavy" mikrofonu. Kmitočtový rozsah je 50 - 16 000Hz, průměrná citlivost - 54 dB +/- 3 dB (1V/Pa) a výstupní impedance 500 ohmů. Z grafu jde vidět mírný pokles od 80 Hz a naopak zdvih mezi 5 a 10 kHz asi o 4 dB. Mikrofon MC 200 bude předmětem příštího testu, takže na technické údaje si budete muset měsíc počkat.
Zvuk
V tomto bodě má můj test ještě mezery. Bohužel, mikrofony jsem dostal na poslední chvíli a navíc jsme zrovna ve studiu bicí netočili, takže veškerý dojem jsem získal pouze na dvou koncertech, které jsem s nimi zvučil. A rozhodně první dojem nebyl vůbec špatný. Kopák je hodně ostrý, oproti D 112 jsem nemusel přidávat tolik výšek, ale basy mu nechyběly a šel i pěkně hluboko. I na virblovém mikrofonu je znát zdvih na výškách a i zde je ku prospěchu věci. Zvuk byl dobrý i bez výrazného použití korekcí na pultu. Na kotlové a činelové mikrofony jsem si neudělal názor. Hrály tak, jak očekávám, a nepřekvapily mě ani v dobrém ani ve zlém. Tolik první dojem. Do příštího čísla si je ve studiu porovnám s jinými standardními mikrofony a ještě se ke zvuku vrátím. Zatím je můžu doporučit na live ozvučování.
Info:
MS 700 - sada mikrofonů pro ozvučování bicích. Souprava obsahuje typ MD 400 na kopák, MD 100 na virbl, 3 kusy MD 200 na kotle a dva kondenzátorové MC 200 na činely. Souprava včetně transportního kufříku stojí 11 900 Kč.
Plus:
jednoznačně cena
transportní kufr
zatím dobrý zvuk
Mínus:
kotlové mikrofony potřebují stojany
chybí mikrofon na hi-hat