midas M32R - digitální šestnáctivstupý mixážní pult - Malý bratr nejmenšího z řady
Říká se, že každé zboží si najde svého kupce. Je to tím, že tvůrce produktu má jasnou vizi, pro koho zboží dělá. Kamarádi ví, že na každém člověku, a dokonce i na každém audioproduktu hledám to nejlepší. A v případě audio výrobků to není zase tak obtížné. Pokud má výrobek hlavu/patu, velmi rychle na to přijdete a s vámi i spokojení uživatelé. A právě užitná hodnota je tím aspektem, který při nákupu rozhoduje. U tohoto mixu mám ale podezření, že vznikl tak nějak „matematicky“, jako malý bratr nejmenšího z řady, nicméně test ukázal, že dojem nebyl úplně správný.
My lidé jsme prostě takoví. Chceme užívat zboží luxusních značek za peníze, které můžeme zaplatit. Je mi jasné, že odpůrci nadnárodních korporací po takovémto výroku zvedli významně obočí, a někteří, ti radikálnější, začali vyrábět Zhejbala - panáka voodooa a hledat dlouhé jehly. :-) Tak to ale prostě je. Pokud bych neměl pravdu, nikdy by z výrobní linky nesjel Mercedes-Benz třídy A, Hummer by nikdy neudělal trojku a Midas nevytvořil řadu M.
Nicméně je zajímavé, že tyto produkty získávají některé vlastnosti svých „dospělých“ vzorů a pro účel, pro který jsou vytvořeny, jsou jejich užitné vlastnosti naprosto dostatečné. Stejně jako nemá smysl tahat do města Hummer H1, tak nemá smysl na obecní hody tahat Midas PRO3.
Takže pojďme se podívat, co nám testovaný model Midas M32R nabízí:
digitální konzoli s až 40 simultánními vstupními kanály;
16 mikrofonních předzesilovačů MIDAS;
25 časově sladěných a fázově koherentních mix sběrnic;
Síť AES50 umožňuje až 96 vstupů a 96 výstupů;
otevřená architektura umožňuje budoucí provoz 96 kHz;
192kHz převodníky ADC a DAC ;
pevnou konstrukce z hliníku a oceli;
40bitové převodníky s plovoucí čárkou;
8 skupin DCA a 6 mute;
8 stereo efektů;
17 motorizovaných 100mm faderů MIDAS PRO;
5” plně barevný displej TFT;
32 x 32 kanálové USB 2.0 audio rozhraní;
dálkové ovládání DAW, emulaci MackieControl a HUI;
volitelné bezdrátové dálkové ovládání s aplikacemi pro iPhone a iPad.
Po převzetí společnosti Midas Ulim Behringerem se rozvinula veliká diskuze o tom, zda mají vůbec pulty řady M smysl. Behringer již nabízel svoji X 32, která navíc byla v prodejních cenách na nižší úrovni než Midas M32. Jak ale ukázal čas, obě řady produktů si na trhu našly svoje místo a prodávají se ve velikém množství. Je to tím, že v nižší/střední třídě je veliká poptávka a vyšší cena Midasu je zjevně odůvodněná. Proběhla také veliká debata mezi zvukaři, co je vlastně zvukově lepší - X32, nebo M32? Osobně dávám přednost v takovém případě tzv. „slepým testům“, ale z diskuzí vyplývá, že zvukově je M32 lepší. A to výrazně. Měl jsem možnost si nastudovat srovnávací měření obou konzolí softwarem RightMark Audio Analyzer. Zde je rozdíl již jasně definovaný. M32 má o 3-8 dBA nižší šum. Je na tom také lépe dynamicky, zkreslením a mírou přeslechu.
Tento test si neklade za cíl úplný popis všech funkcí a možností pultu. Vše je na netu, stovky videí na Youtube... Popíši jen svoje zkušenosti a to, co mě zaujalo.
Přiznám se, že jsem měl s tímto testem docela problém. Pult mi přišel k testování tak, jak byl vyroben, tedy bez digitálního stageboxu. Vzhledem k tomu, že má na zadním panelu pouze 16 vstupů, vznikl problém. Nevím, jak je to jinde, ale dnes je už i na středních akcích standardem u pultu 32 vstupů. Počítejte se mnou: Standard pro bicí - 12 In, basa - 2 In, dvě kytary - 4 In, akustika - 1 In, dvoje klávesy - 4 In a 4 zpěvy - 4 In. Tedy malý vesnický bigbeat. Celkem 27 vstupů. K tomu CD, 2 mikrofony pro speakery...
Nakonec se mi podařilo pult otestovat na menších pivních slavnostech, kde hrála jen jedna kapela s malou bicí sadou, a zde jsem se do šestnácti vstupů vešel.
První pocit
Z kartonu na mě vykouknul krasavec ve velmi pevném šasi. Po zapnutí najel asi za dvacet sekund a ihned mě zaujala rychlost faderů, která je srovnatelná s „dospělými“ riderovými pulty. Naopak zklamáním je pětipalcový TFT displej, který není dotykový. Vše je ale zjevně podřízeno rozměrům.
Studio
Pult jsem vzal do studia a testoval referenční nahrávkou a obvykle používanými mikrofony. Zvukově se mi moc líbí. Mikrofony můžete „vyjet“ s citlivostí i hodně nahoru, bez slyšitelného šumu. Předzesilovače jsou zjevně výborné. Zvládnou přenést bez zkreslení i veliký rozsah dynamiky.
Naživo
Pult se choval naprosto korektně. Měl jsem zapojených všech šestnáct vstupů a využíval většinu procesorů a tři efekty. Přesto zůstaly vybavovací časy velmi krátké a rychlost faderů se nijak nezměnila. Zvukově se mi to líbilo moc. Bylo to příjemné a dynamické. Bylo poznat, že pult chodí hodně vysoko, protože jsem nemusel nijak kompenzovat útlum na vysokých frekvencích výstupním grafickým ekvalizérem. Vše se chovalo, jak se chovat má. Po celou dobu produkce i testování jsem nezaznamenal jakýkoliv hardwarový či softwarový problém, či dokonce zamrznutí pultu. Měl jsem chvílemi pocit, že jsem na tomto pultu musel už v minulém životě dělat. Vše bylo tam, kde jsem to očekával. Jednoduché nastavení talkbacku, jednoduchá a srozumitelná konfigurace pultu. Gate, dynamické procesy, ekvalizace... vše, jak jsme zvyklí. Jen GEQ můžete ovládat pouze po osmi pásmech fadery na pravé straně. M32 obsahuje více než šedesát vnitřních efektů, které lze použít na každý vstup. Mně se hodně líbil Vintage Reverb na vokály a Gated Reverb na snare. Dá se také moc hezky vyhrát s Stereo Delayem, ale jsem si jistý, že s trochou citu si každý najde to svoje.
Kompatibilita
Mixážní pult M 32R je kompatibilní nejen se stageboxy Midas, ale také Behringer. Například s Midasem DL 16, DL 32, DL 151, DL 153, DL 251, Behringerem S 16... Je tak možné použít pult M 32 jako FOH a k tomu X32 jako pult pódiový. Editační software společnosti Midas a Behringer je totožný.
Vše je podřízeno rozměrům
Veškeré ovládací prvky jsou na pultu redukovány na minimum. Například u Gateu najdete jen Treshold a spínač On/Off. Nicméně po stisknutí tlačítka View se vám na displeji zobrazí nastavení s ostatními ovládacími prvky Gateu.
A tak je to i u ostatních ovládacích prvků. Tedy na pultu jsou jenom ty nejdůležitější ovládací prvky a k ostatním se dostanete jedním až dvěma kliky.
A to je věc, která mi trochu vadí. Ten další klik navíc. To vícestránkové zobrazování na displeji. To, že například u dynamického procesoru kliknete na View, ještě neznamená, že se vám na displeji zobrazí všechny ovládací prvky kompresoru. A přitom vás na to upozorní jen dvě malá čísla zobrazující počet stránek k zobrazení. Pokud chcete zobrazit další řadu potenciometrů, musíte stisknout šipku kurzoru směrem dolů. Já vím, že je to malý pult, ale ten centimetr displeje by se sem určitě vešel. Byl by mnohem přehlednější, hlavně pro zvukaře, co k pultu přijdou jen na ozvučení své kapely v rámci nějakého festu. Nicméně i toto je zřejmě daň za mimořádnou kompaktnost a nízkou cenu pultu.
Další takovou nepříjemností, která vyplývá z velikosti displeje, je umístění ovládacích potenciometrů, a to tak, že nejsou „v zákrytu“ s těmi virtuálními - na displeji.
Závěr
Midas M32R je výborná konzole. Pokud máte zkušenosti s X32, ovládání zvládnete ihned. Ostatní do několika minut. I přes několik málo drobných výtek mohu říci, že pult je vhodný nejen na menší zvučení, ale po doplnění o adekvátní stagebox i na větší akce. Je jasné, že se nejedná o riderový pult. Tak ostatně nebyl ani koncipován. Jsem si ale téměř jistý, že verzi M32 budou i zvukaři známých kapel tolerovat.
Toto je ostatně jeden z důvodů, proč bych si osobně raději trochu připlatil a koupil Midas 32. Midas 32R je na moje malé akce moc veliký, a na ostatní zase moc malý a relativně nekomfortní. Přeci jen je vhodné mít v jedné vrstvě alespoň 24 vstupů, těch nejdůležitějších. Navíc jej plně využijete až se stageboxem, třeba s DL 32 nebo 2x DL 16, což ale obnáší dalších cca padesát tisíc korun. Ano, použití se dvěma DL 16 tak, že jedna bude u bicích a druhá na straně stage (tedy bez pomocných páráků), to by mělo něco do sebe. Nicméně je to další nutná investice při přechodu z analogu na digitál.
Za pravdu mi dává i žebříček prodejnosti u největšího EU prodejce, kde Midas M32 je v pořadí aktuálně na třetím místě, zatímco Midas M32R až na místě patnáctém, v kategorii digitální mixpulty.
Info:
Midas M32R digitální šestnáctivstupý mixážní pult z řady M. Jeho cena je 75 000 Kč.
Plus:
vysoce kvalitní zpracování
výborná kvalita zvuku
nízký šum, přeslechy a zkreslení
vysoká rychlost faderů, které jsou možná i o kousek rychlejší, než u starších riderových pultů
Mínus:
jen 16 mikrofonních vstupů na konzoli
malý displej a s tím související vícestránkové zobrazování a umístění ovládacích potenciometrů
pro plné využití pultu nutnost další investice v podobě stageboxu(ů)