Mesa Boogie Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive a Throttle Box - kytarové krabičky

Kytarové krabičky, které nabízejí nejrůznější úrovně zkreslení či „nakopnutí“ signálu, rostou jako houby po dešti. Až se mi chvílemi zdá, že vyrábět další a další je tak trochu nošení dříví do lesa. Když se nad tím ale zamyslíme, je logické, že „kreslítek“ (overdrive, distortion, booster atd.) je na trhu mnohem více než jakéhokoli jiného druhu efektu. Nevím, jestli máte podobnou zkušenost jako já, ale kytaristé bývají v této oblasti neuvěřitelně vybíraví a každá nuance může rozhodnout o tom, zda se jim zvuk dané krabičky bude líbit či nikoliv.

Kvalita zvuku je vždy subjektivní, u tohoto typu efektu to ale platí dvojnásob. Není proto náhodou, že většina kytaristů vlastní podobných krabiček hned několik. Mohlo by tedy pro vás být dobrou zprávou, že se nosit dříví do lesa rozhodla i kalifornská firma Mesa Boogie (jinak též Mesa Engineering). Tu vám rozhodně představovat nemusím - pokud hrajete na kytaru a neznáte ji, pravděpodobně jste strávili několik dekád na jiné planetě. Ne snad že by Mesa dříve podlahové pedály nevyráběla - jednalo se však většinou o lampové pre-ampy (např. V-Twin). Máme tu tedy čtyři nové kompaktní pedály. Společné mají to, že jsou všechny ručně stavěné v USA (a na řemeslném zpracování je to znát), všechny jsou ukryty v bytelném kovovém šasi, jsou klasicky napájeny 9V baterií nebo adaptérem a všechny disponují režimem true bypass. Myslím ale, že vás nejvíce zajímá to, co je charakteristické pro každý jednotlivý model. Pojďme se na ně tedy podívat v pořadí od nejnižší míry zkreslení až po high gain. Před závorku bych rád vytknul, že jsem krabičky testoval s aparáty Fender Blues DeVille a Fender Pro Junior. Jsem si moc dobře vědom toho, že i já sám bych možná došel k jiným závěrům, pokud bych použil jiné aparáty. Moje dojmy ze zvuku tedy berte pouze jako odrazový můstek, názor si jako vždy musíte udělat sami.

 

Tone Burst

Nejnižší míru zkreslení ze čtyř nových krabiček nabízí Tone Burst, který můžeme zařadit do kategorie clean boostů. Jeho účelem tedy není ani tak zvuk zkreslit, jako spíše „nakopnout“ - jednoduše zvýšit úroveň signálu. To můžeme chtít z nejrůznějších důvodů - např. potřebujeme zesílit sólo, vyrovnat rozdíl mezi různě silnými snímači, kompenzovat ztrátu signálu při průchodu pedalboardem nebo dlouhými kabely, případně dosáhnout vyšší míry zkreslení tím, že lampový aparát více „nakrmíme“. Z tohoto výčtu možných použití vyplývá, že se jedná o neuvěřitelně užitečný efekt. Lidé neznalí situace si možná říkají: „Co může být těžkého na tom vyrobit krabičku, která pouze zesiluje?“ Pokud ale máte s pedály clean boost zkušenosti, víte, že to tak jednoduché není. Každý podobný efekt zvuk nějak změní - zda je tato změna žádoucí, je jen na vás. Tone Burst vám v tomto ohledu naštěstí nabídne poměrně hodně možností, jak zvuk ovlivnit. Na rozdíl od jednodušších modelů clean boost (jako je např. MXR Micro Amp) zde máte k dispozici ovladače Level, Gain, Bass a Treble. Tone Burst tak nápadně připomíná Xotic RC Booster, který je rozložením ovládacích prvků téměř identický. Že by se někdo mírně inspiroval? Obě krabičky jsou si velmi podobné i cenou (lehce pod pět tisíc korun), lze je tedy označit za přímé konkurenty. Shodou okolností mám s RC Boosterem dlouholeté zkušenosti, moje dojmy ze zvuku jsou proto založeny především na srovnání těchto dvou modelů. Hned z počátku musím přiznat, že pokud bych si mezi nimi měl vybrat, rozhodování by bylo neuvěřitelně těžké. To je dáno především tím, že jsou si oba clean boostery opravdu velmi podobné. Ani jeden z nich neponechá barvu zvuku nezměněnou. Ta změna je však neuvěřitelně muzikální a umím si představit, že by se někomu líbila natolik, že by krabičku nechával permanentně zapnutou.

Mesa Boogie Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive a Throttle Box - kytarové krabičky
Mesa Boogie Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive a Throttle Box - kytarové krabičky

Při vyšších nastaveních ovladače Gain není zvuk Tone Burstu již zcela čistý - získáme tak lehký crunch, který je velmi dynamický a postrádá kompresi tolik typickou pro pedály overdrive. Obě pásma ekvalizéru umožňují velmi širokou škálu barev zvuku - frekvence, které ovládají, jsou nastaveny opravdu mistrně - v podstatě všechna nastavení jsou použitelná. Basy nehuhlají, výšky nejsou nepříjemně řezavé (až na extrémní nastavení). V podstatě si tedy nedovedu představit kytaristu, který by pro Tone Burst nenašel využití. Rozdíly oproti RC Boosteru jsou následující - Tone Burst neumožňuje tak extrémní zesílení a maximální úroveň zkreslení je také nepatrně nižší. To ale rozhodně neznamená, že by byl Tone Burst nějaká třasořitka. Nakopnout váš aparát umí dostatečně, nemějte strach. Největší rozdíl je v barvě zvuku - RC Booster dodává zvuku trochu zvonivých, poněkud „skleněných“ výšek (to je slyšet v podstatě při všech nastaveních). Tone Burst má naopak „teplejší“ či „hřejivější“ zvuk. Co vám bude více vyhovovat, to si musíte ozkoušet. Mně osobně se RC Booster moc líbí s humbuckery, ale s některými singly už je oné „skleněnosti“ příliš. Kdybych si musel vybrat a mým požadavkem by byla univerzálnost, volil bych Tone Burst. Pokud tedy sháníte clean boost a cena je pro vás přijatelná, rozhodně si dojděte Tone Burst vyzkoušet - dost možná budete rychle sahat po peněžence...

 

Info:

Mesa Boogie Tone Burst je pedál clean boost s dvoupásmovým ekvalizérem. Je ručně vyráběn v Kalifornii a jeho cena je 4900 Kč.

 

Plus:

Zachovává integritu singálu, velmi transparentní clean boost.

Dvoupásmový ekvalizér je velmi účinný a zároveň použitelný prakticky při všech nastaveních.

Řemeslné zpracování na velmi vysoké úrovni (platí pro všechny krabičky z této série).

 

Mínus:

Pokud hledáte extrémní míru „nakopnutí“, poohlédněte se jinde (ale dost bych se divil, pokud by vám v tomto ohledu Tone Burst nestačil).

 

Grid Slammer

Snad nejčastějším druhem zkreslovací krabičky jsou nejrůznější variace na Ibanez Tube Screamer (dále TS). Mesa nijak netají, že Grid Slammer spadá právě do této kategorie. Co že je pro krabičky tohoto typu charakteristické? Především se jedná o pedály overdrive se znatelným zvýrazněním středových frekvencí. To má svůj dobrý důvod - kromě toho, že se středové zvuky lépe prosazují v kapele, fungují také skvěle při „dokrmení“ již zkresleného zvuku. Zkreslení se pak méně zahlcuje, je konkrétnější. To však neznamená, že bychom nemohli TS použít s aparátem nastaveným na čistý zvuk. Během let se však začaly množit i kritické hlasy. Pro někoho přidávaly krabičky TS příliš mnoho středů, jiným zase vadila poměrně velká míra komprese signálu. A tak se rychle množily variace na TS, které si kladly za cíl přesně tyto „nedostatky“ napravit. Dnes jsou na trhu snad stovky modelů, které jsou založeny na TS. Mesa Grid Slammer je jedním z nich a musím bez obalu říct, že dle mého názoru jeden ze zdaleka nejpovedenějších. Co se týče ovládacích prvků, určitě nikoho nepřekvapí - přesně ve stylu TS zde nalezneme Level, Gain a Tone. Základní charakter zvuku svou příbuznost k TS rozhodně nezapře. Rozsah zkreslení je podobný - při nejnižších nastaveních gainu lze Grid Slammer použít jako clean boost, při maximálních hodnotách získáme šťavnatý overdrive, který má však k high gainu daleko. Velmi nezvykle se chová ovladač Tone. U většiny pedálů overdrive má Tone podobu low-pass filtru, tedy ořezává frekvence shora. Zde mi však připadalo, jako by potenciometr spíše zvláštním způsobem přelaďoval středy, než aby pouze ubíral výšky. Snažit se toto popsat slovy je opravdu zbytečné, musíte to slyšet. Mně tato změna vyhovovala, jiní možná dají přednost tradiční tónové cloně.

Mesa Boogie Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive a Throttle Box - kytarové krabičky
Mesa Boogie Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive a Throttle Box - kytarové krabičky

Co mě však opravdu překvapilo, bylo přímé srovnání s Ibanez TS808 reissue. Přes podobnou barvu zvuku bylo patrných hned několik rozdílů. Centrální frekvence zvýrazněných středů (v angličtině „mid hump“) je posazena o něco výš než u TS 808. Mé uši tuto změnu vyhodnotily jako pozitivní - zvuk je čitelnější a konkrétnější. Zdaleka největší rozdíl je ale v dynamice. Grid Slammer zkrátka tón o dost méně komprimuje. Zatímco u TS 808 se zvuk od určité intenzity úderu pravé ruky již nezesiluje, Grid Slammer reaguje citlivě na všechny úrovně dynamiky. S tím souvisí i výraznější reakce na používání potenciometru hlasitosti na kytaře. Tomu můžu jen zatleskat. Sečteno a podtrženo: Při výběru mezi Tone Burst a RC Boosterem jsem možná váhal, zde mám však zcela jasno. Grid Slammer dle mého názoru poráží Ibanez TS 808, a to především díky silnější odezvě na dynamiku pravé ruky. Zda budete mít stejný názor, zjistíte, jen pokud si na krabičky dojdete zahrát, což opravdu doporučuji.

Mesa Boogie Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive a Throttle Box - kytarové krabičky
Mesa Boogie Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive a Throttle Box - kytarové krabičky

Info:

Mesa Boogie Grid Slammer je overdrive patřící do „tubescreamerovské“ kategorie. Je ručně vyráběn v Kalifornii a jeho cena je 4900 Kč.

 

Plus:

citlivější odezva na dynamiku pravé ruky než u drtivé většiny krabiček kategorie TS

zvýraznění středů není přehnané a frekvenčně je položené výše než u podobných produktů - oceníte obzvláště s humbuckery

 

Mínus:

netradiční chování tónové clony (nemusí být mínus pro každého, nutno ozkoušet)

 

Flux Drive

Zatímco předchozí dvě krabičky vyloženě vybízely ke srovnání s konkrétními produkty jiných výrobců, Flux Drive nelze označit za variaci na jiný overdrive. Přestože ovládací prvky jsou shodné s Tone Burstem, zvuková podobnost je zde jen částečná. Flux Drive je totiž nejuniverzálnějším ze čtyř testovaných efektů Mesa a umožňuje nastavit jak clean boost, tak i poměrně značnou míru zkreslení. Všestranný mi přijde i proto, že funguje velmi dobře jak při použití aparátu nastaveného na čistý zvuk, tak jako „dokrmovadlo“ zesilovače, který již zkresluje sám o sobě. Gainu je k dispozici o něco více než u Grid Slammeru a především je charakter zkreslení velmi odlišný. Celkově mi z testovaných krabiček nejvíce připomíná „druhý kanál aparátu“ - pokud si Flux Drive sedne s vaším zesilovačem a kytarou, často zapomenete, že zkreslení nepochází ze samotného aparátu. Oproti krabičkám typu TS je zde jasně patrná snaha o spíše neutrální (plochou) frekvenční odezvu a nižší míru komprese. Onu neutralitu však berte s rezervou - ta bere za své při vyšších nastaveních gainu, kdy slyšitelně přibývají vyšší středy, které mají za následek pocit „tvrdosti“. Tato charakteristika do velké míry přetrvá, ať už nastavíte basy a výšky jakkoli. Je už pouze na vás, zda tato barva lahodí vašemu uchu (a dobře si „rozumí“ s vaším aparátem). Mně vyšších středů chvílemi přišlo příliš, záviselo to ale hodně na použité kytaře a aparátu.

Mesa Boogie Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive a Throttle Box - kytarové krabičky
Mesa Boogie Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive a Throttle Box - kytarové krabičky

Ekvalizér musím opět pochválit, obě pásma se chovají podobně jako u modelu Tone Burst. I zde mě nadchlo, že se zvuk ani při basech naplno nezahuhlával. Flux Drive bych tedy doporučil obzvláště těm, keři používají jednokanálový zesilovač a potřebují jej proměnit ve dvoukanál. Ve srovnání s krabičkami typu TS se totiž dle mého názoru více hodí pro doprovodnou hru, protože přestože má zvýrazněné středy, není jich přeci jen tolik a frekvenční špička je položena výše. Přijde mi také, že si více rozumí s humbuckery. V tomto ohledu musím pochválit i výše popsaný Grid Slammer, který je na rozdíl od většiny ostatních TS vhodný i pro dvojcívkové snímače.

 

Info:

Mesa Boogue Flux Drive je overdrive umožňující vše od clean boostu po středně silné zkreslení. Je ručně vyráběn v Kalifornii a jeho cena je 4900 Kč.

 

Plus:

velmi univerzální a použitelný ve velkém rozsahu gainu - od clean boostu až po poměrně silné zkreslení

skvěle fungující dvoupásmový ekvalizér

zvuk se velmi dobře pojí s přirozeným zvukem lampového aparátu, jako by přidal další kanál

 

Mínus:

poněkud „tvrdé“ středy si nemusí rozumět se všemi aparáty či kytarami

 

Throttle Box

Poslední z testovaných krabiček Mesa se těm ostatním trochu vymyká. Pokud jsem v podstatě u všech předchozích vyzdvihoval univerzálnost a tvrdil, že by je mohl využít téměř každý, u Throttle Boxu (dále TB) to bude poněkud jiná písnička. Co vám budu povídat, TB je zkrátka high gain pedál. Mnozí jej označují za Mesa Rectifier v krabičce - já nevím, jestli to není trochu odvážné tvrzení, ale částečně se na pravdě zakládá. Podíváme-li se na ovládací prvky, mohli bychom se domnívat, že jde o krabičku, na které „nakroutíte všechno“. Vždyť tu kromě „svaté Trojice“ (Gain, Level a Tone) najdeme i miniaturní přepínač gainu Lo/Hi a ovladač Mid Cut, který ubírá středy, čím více jej otočíte doprava. Z toho je jasná cílová skupina a také to, že do ní nepatřím já. Ne snad, že bych občas nezatoužil po pořádném high gainu. Jsem však poměrně zapřísáhlým nepřítelem výrazného ubírání středů (křivka ekvalizéru ve tvaru V). Někteří kytaroví tvrďáci ale podobná nastavení přímo zbožňují a tak je dobře, že jim to TB umožňuje. Nejpodstatnější ale je, že hlavní silou této krabičky je opravdu silné zkreslení. V moderním metalu a příbuzných žánrech bude jako doma.

Mesa Boogie Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive a Throttle Box - kytarové krabičky
Mesa Boogie Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive a Throttle Box - kytarové krabičky

Ne že by nebylo možné gain ubrat, ale nemůžu se ubránit dojmu, že nižší úrovně zkreslení nejsou silnou stránkou TB, a to i v případě, že nastavíme miniaturní přepínač gainu do pozice Lo. Při nižším zkreslení ztrácí TB tlak a průraznost, obzvláště srovnáme-li jej s Grid Slammerem nebo Flux Drivem, které v tomto ohledu excelují. Nemám však pocit, že je to závažný problém, protože cílovou skupinou této krabičky jsou především ti, co budou chtít gainu spíše více než méně. Poněkud mi ale vadí poměrně silná tendence k nekonkrétnosti a slévání zvuku (pokud jste ale četli moje předchozí testy, možná tušíte, že jsem v této oblasti opravdu „přísný“). Co se mě týče, má smysl hrát na TB pouze za použití snímače u kobylky (lhostejno, zda se jedná o humbucker či single coil). Většina high gain hráčů naštěstí používá přesně tuto polohu. Pokud se tedy budete držet snímače u kobylky a nebudete se snažit z TB dostat nižší míru zkreslení, budete pravděpodobně spokojeni. V opačném případě doporučuji Flux Drive nebo Grid Slammer.

Mesa Boogie Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive a Throttle Box - kytarové krabičky
Mesa Boogie Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive a Throttle Box - kytarové krabičky

Info:

Mesa Boogie Throttle Box je high gain overdrive/distortion. Je ručně vyráběn v Kalifornii a jeho cena je 5300 Kč.

 

Plus:

velmi kvalitní high gain, především pro doprovody hrané na kobylkový snímač

široká škála nastavení

 

Mínus:

přestože je možné nastavit i poměrně mírné zkreslení, tato poloha TB nesvědčí

při použití jiného snímače než kobylkového se TB velmi snadno zahlcuje

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

True vypase ano
Napájení baterie/adaptér
Napájecí napětí 9 V DC/15 mA
Rozměry 73 x 122 x 58 mm
Hmotnost 319 g (Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive), 347 g (Throttle Box)

 

www:

www.mesaboogie.com/Product_Info/pedals/pedals-main.html

Psáno pro časopis Muzikus