Meinl Classics Custom Dual - německé strojově vyráběné činely ze slitiny B12
Meinl přichází na trh s novou mutací řady Classics Custom, a to Classics Custom Dual. Činely jsou určené primárně pro rockové a metalové bubeníky, ale neztratí se ani v lehčích kytarových a popových žánrech. Jedná se o poměrně univerzální nástroje, takže následující recenze může vyjma ortodoxních jazzmanů zajímat skutečně každého... bubeníka.
Úvodem
Vývojové oddělení Meinlu má očividně přetlak nápadů a firma v rychlém sledu na trh chrlí další a další modely. Není divu, že se tak stala
vyhledávanou značkou hlavně moderních metalových, ale i jazzových bubeníků. Produkce Meinlu už pokryla celé spektrum od supertemných a suchých činelů (Byzance Extra Dry) přes vysoce responsivní tenoučké modely (Byzance Jazz) až po průrazné kovadliny (Classics Custom Extreme Metal). Kam dál? Jedna možnost se nabízí: začít vyplňovat mezery mezi jednotlivými řadami. A právě tam směřuje aktuálně recenzovaná řada Classics Custom Dual.
Staví na tři roky staré řadě Classics Custom Dark v kombinaci s již klasickou řadou Classics Custom Brilliant. A mluvíme-li o kombinaci, vzali nás tady inženýři z Meinlu za slovo. Vnitřní část každého činelu má povrchovou úpravu dark, vnější okruží je pak v leštěné verzi brilliant. Oproti oběma původním řadám je v materiálu o dvě procenta cínu víc a jedná se tedy o bronzovou slitinu B12. Činely by si měly udržet široký, vyplňující zvuk řady Dark podpořený záměnou ukřičenějšího bronzu B10 za B12 a zároveň poskytnout o něco více průraznosti a vzdušnosti, která je vlastní řadě Brilliant. Povedlo se?
22” ride
Dvaadvacítka je poctivý kus plechu, který se neztratí v rocku ani metalu, aniž by to ovšem bylo na úkor komplexnosti zvuku. Jasně definovaný úder hlavičkou paličky ztrácí na konkrétnosti, až když se dostaneme úplně k okraji činelu, do té doby je dobře čitelný a neztrácí se v přeznění činelu. Sustain je od ataku jasně oddělený a ozývá se jako nenápadný hukot v pozadí, který pěkně vyplňuje zvukové spektrum soupravy, aniž by jej zahltil. Pupek je průrazný a jasný, ale zachovává si temnější podtóny a zapadne dobře i do méně agresivní hudby. Celkově vzato krásný rockový činel, který lze využít i s přesahem do metalu anebo na druhé straně do popovější kytarovky.
Polovina energie, kterou německá továrna Meinl spotřebovává, pochází ze solárních panelů instalovaných přímo v jejím areálu. Tři tisíce čtverečních metrů panelů vyrobí za rok přes 1000 MWh energie, což je roční spotřeba pěti set domácností. Firma se pyšní tím, že i zbylá energie pochází z obnovitelných zdrojů, a koupí jejich nástrojů tak nepodporujete špinavou energetiku s velkou produkcí skleníkových plynů.
16” trash china
V této řadě vyšla klasická „čína“ ve velikosti 18” a pak děrovaná trash china ve velikosti 16”. Osobně mám slabost pro děrované chiny, protože otvory rozbijí jejich zvukové spektrum, a to se pak více blíží bílému šumu (hypotetickému zvuku s rovnoměrným zastoupením všech frekvencí). Chinybez děr, obzvlášť ty větší, často znějí téměř jako gong, s výrazným kovovým atakem,jako úder do pánve. Oproti tomu děrované nástroje mají vyšší a komplexnější tón, popsatelný snad nejlépe jako „kššš“ nebo „čššš“, a to je právě to, co u chiny hledám. Není nic horšího než zabít pódium menšího klubu pravidelnými údery do nějakého osmnáctipalcového „čínového“ monstra, a děrované činely, tento nevyjímaje, jsou mnohem kultivovanější. Ocenil bych trash chinu i ve velikosti 18”, protože šestnáctka přece jen občas zaniká, tak uvidíme, zda Meinl řadu v budoucnu nerozšíří.
18” crash
Dual crash má poměrně velký bell (pupek), což by teoreticky mělo zvýšit atak (nástup) činelu na úkor jeho sustainu (dozvuku). Výrobce slibuje „rychlý a explozivní atak s krátkým a temným sustainem“, a nutno konstatovat, že má naprostou pravdu. Činel jako by byl sám o sobě malinko zatlumený, při úderu na chvíli vykoukne jasná zvuková špička, ale rychle mizí a zůstává jen krátký a nenápadný hlubší dozvuk. Činel si zachovává parametry poměrně velkého rozměru, aniž by byl třeba i v malém klubu zbytečně hlasitý. Naopak na velkém pódiu či v exteriéru už by se mohl ztrácet, takže kdo hraje převážně v takovém prostředí, asi by zvolil primárně velikost 20, kterou Meinl také nabízí. Každopádně se jedná o pěkný nástroj, který (do jisté míry) řeší klasický problém příliš hlasitých činelů, se kterým se bubeníci v menších prostorech často potkávají.
14” hi-hat
Na závěr jsem si nechal perlu dnešního testu. Hi-hatky z řady Classics Custom nejsou zdaleka tak ukřičené, jak by neznalec čekal, naopak se jedná o velmi muzikální nástroje. Když jsem před dvěma lety testoval čtrnáctipalcovou hi-hatu Classics Custom Dark, musel jsem místo ní nakonec poslat zpět do Německa peníze. Tak se mi líbila. A model Dual je snad ještě o něco lepší. Hi-hatka z řady Dark je velmi kultivovaná, citlivá na sílu sešlapu a ani při agresivní hře na otevřené činely soupravu nezahltí. Model Dual splňuje všechny tyto charakteristiky, ale díky tenčímu broušenému okraji je o malinko průraznější. Při silném sešlapu krásně tiká, když ji lehce otevřeme, boří se do ní palička, jako byste krájeli to nejjemnější groovové máslo, a při zcela otevřených činelech má ideálně vyváženou kombinaci průrazného, ale rychle mizícího ataku a temného sustainu, který příliš nevystupuje. Skvělý, univerzální nástroj, který můžu doporučit téměř do jakékoliv hudby, vyjma velmi tvrdé nebo naopak velmi něžné.
Závěrem
Meinl Classics Custom Dual je řada na pomezí již existujících řad Classics Custom Dark a Brilliant. Troufám si říci, že si bere z obou řad to dobré. Kombinuje průraznost činelů Brilliant a příjemný podtón řady Dark do velmi funkčního celku. Jedná se o poměrně univerzální nástroje a díky strojové výrobě se dostáváme i na vcelku příjemná čísla na cenovkách. Ze sady jako favorit vystupuje hi-hata, v jejím případě se jedná skutečně o profesionální nástroj. Pěkná je i děrovaná china, kterou by bylo možné dobře využít také pro vytvoření stack činelu (dvou či tří činelů na sobě). Crashe a ride už jsou o něco méně univerzální a využijete je spíše v rockovější hudbě, ale stále se jedná o velmi kultivované nástroje, které znají své místo v rámci bicí soupravy. Obzvláště u crashů se povedlo dosáhnout průraznosti, aniž by činely byly uřvané, což je poměrně vzácný a oceněníhodný jev. Celkově se jedná o povedené nástroje a překvapivě hodnotný přírůstek do již tak široké nabídky činelů Classics Custom.
Info:
Německé strojově vyráběné činely ze slitiny B12. Profesionální nástroje z rockového okruhu řad Classics Custom. V rámci řady bylo prozatím představeno čtrnáct modelů: standardní a děrovaný splash, 14” a 15” hi-hata, čtyři klasické a dva děrované crashe, klasická a děrovaná china a 20” a 22” ride. Činely lze také koupit jako klasickou sadu crash, ride a hi-hata, anebo sadu rozšířenou o trash crash.
Plus:
příznivé ceny
vcelku univerzální nástroje
děrované verze crashů, splashů a čín
povrchová úprava
hi-hata
Mínus:
Crash se nerozezní při jemných úderech.
Nevhodné do jemné hudby, ale to je spíše informace než nevýhoda.
Ceny
14” hi-hata | 6 800 Kč |
18” crash | 5 600 Kč |
16” trash china | 4 800 Kč |
22” ride | 7 900 Kč |