Marshall JVM 215C - vícekanálové lampové kombo
Kombo 215C je součástí nejnovější řady kytarových aparátů klasické britské firmy Marshall s označením JVM. Na rozdíl od série Vintage Modern, navazující na klasické aparáty typu Plexi a JCM800, je řada JVM orientována jako velice flexibilní a univerzální kytarový aparát, který má v sobě zahrnovat všechny typy zvuků od klasického vintage jednokanálu až po největší hi-gain pro tvrdší styly.
Konstrukce
Vypadá přesně tak jako všechny Marshally od dob JCM800 - černý box, velké bílé logo a lemování, zlatá barva chassis, klasické ovládací knoflíky... Mechanická konstrukce je robustní, masivní, pevná, takže jej jen tak snadno nerozbijete.
Všechny elektrické obvody jsou realizovány jako plošné spoje, vzájemně pospojovány konektory. Jejich provedení je solidní, horší je už samozřejmě jejich servisovatelnost.
Patice elektronek jsou též na plošných spojích, elektronky jsou pak prostrčeny ven přes chassis. Pouze první z nich má stínící štít (brání indukci rušivých signálů), což je trošku škoda, protože by jej mohli mít všechny, ale vzhledem k jejich zapuštění do šasi to zřejmé není nijak kritické. Najdeme zde pět 12AX7 - dvě jsou zcela jistě čínské Sino, zbylé tři bych tipoval na slovenské JJ. Výkonovou sekci, která je u Marshalla víceméně stejná už od konce 60. let, obstarávají dvě EL34, jejichž původ jsem nezkoumal. Všechny elektronky nesou firemní označení Marshall.
Elektronky jsou žhaveny střídavým napětím, kromě prvního stupně, který je žhaven stejnosměrně (kvůli nižšímu brumu). Co je ale dost šokující, je fakt, že žhavicí napětí na elektronkách je pouze 5,6 V (!) místo očekávaných standardních 6,3 V. Zdá se, že tohle je u Marshalla v poslední době módou, protože tohle není první případ, se kterým jsem se setkal. A teorie praví, že takhle podžhavené lampy vydrží kratší dobu. Tak snad jenom, že by chtěli prodat více elektronek a ušetřit něco málo za vinutí na transformátoru... Jinak si to neumím totiž vysvětlit. Možná mě někdo poučí. Elektronky můžete vyměnit po odšroubování zadní ochranné mřížky.
Reprobox je polouzavřený a osazen jedním reproduktorem Celestion G12B. Ten se připojí konektorem na zadním panelu, takže lze použít místo něj i reprobox externí anebo oba současně. Není zde žádný přepínač impedancí, všechny výstupy jsou na zvláštních konektorech (typicky 4, 8 a 16 Ω) a jsou ve dvojicích, takže lze připojit vždy dva reproboxy současně za předpokladu, že budou mít stejnou impedanci.
Aparát nemá tlumivku (choke), oba transformátory jsou již tradičně od firmy Dagnall.
Trochu mě také zklamala kvalita potenciometrů. Namísto klasických robustních modelů, které Marshall vždy používal, zde najdeme potenciometry křehké, miniaturní, zaletováné do desky plošného spoje a pouze prostrčené otvory ven bez další fixace. No nevím... ale očekával bych mnohem poctivější provedení - tak, jak jsme byli u Marshalla zvyklí. Tohle působí přinejlepším podezřele, jako levnější řešení při výrobě, kdy zcela odpadá montáž jednotlivých úchytných matic. Takhle mám při manipulaci s knoflíkem pocit něčeho křehkého, co se může snadno poškodit. A to není pro koncertní pódia zrovna nejlepší.
Možnosti a ovládání
Ovládání je velice komplexní, co se možností týče, ale současně i velmi jednoduché pro uživatele. Aparát vystupuje navenek jako dvoukanál (Clean/Crunch a Overdrive) se samostatným ovládáním pro každý z kanálu (Gain, Treble, Mid, Bass, Volume a též Reverb), se společnými ovladači Presence, Resonance a dvěma Master Volume. Každý z kanálů v sobě ale skrývá tři odlišné zvukové módy (zelený, oranžový, červený), které se liší gainem a zvukovým charakterem. Když to všechno spočítáte, dostáváte vlastně šestikanál (!).
Tlačítky na předním panelu lze ovládat přepínání režimů u obou kanálů (každým stiskem se posuneme o jeden dál a tak pořád dokola), dále pak přepínání kanálů, zapnutí reverbu, efektové smyčky a přirazení jednoho ze dvou Master Volume.
Nastavení těchto dalších funkcí se ukládají do paměti pro každý z režimů zvlášť, takže přepneme-li pak na jiný, vyvolá se také aktuální zapnutí/vypnutí reverbu apod.
K aparátu se dodává speciální footswitch, který se připojí zcela běžným kytarovým kabelem, což je mnohem lepší než různé multipinové konektory z minulosti. Takhle se vám totiž nemůže stát, že zapomenete-li svůj speciální kabel, zůstanete bez footswitche. Každý ze čtyř nožných spínačů lze přiřadit k některému z funkčních tlačítek na předním panelu (bude pak zastávat stejnou funkci) anebo jej naprogramovat jako preset, tj. jeho stiskem vyvolat nějaké konkrétní nastavení celého systému. Všechna tato přirazení spínačů se uchovávají v paměti footswitche, takže když jej připojíte k jinému aparátu JVM, bude fungovat naprosto stejně bez nutnosti dalšího programování. Velmi praktické.
Pokud vám tyto možnosti ovládání nestačí, máte k dispozici ovládání přes MIDI, které nabízí standardních 128 presetů. Ty se uchovávají přímo v zesilovači a lze je programovat velice snadno. Pokud chcete uložit aktuální nastavení, stisknete tlačítko MIDI Program a kontrolérem vyšlete číslo daného presetu (tj. přepnete na daný preset), a hotovo.
Efektová smyčka je realizována jako paralelní s možností mixu Dry/Wet a přepínáním úrovně +4 dBu pro rackové studiové efekty anebo -10 dBV pro kytarové krabičky.
Její zvuková kvalita mi přijde výborná, až na fakt, že úroveň signálu pro některé kytarové krabičky (například Boss) je při plném signálu z pre-ampu přece jenom vysoká, a tak obvody efektu lehce přebudíte, což má za následek zhoršenou kvalitu jeho zvuku (typicky komprese a zatlumené vyšší frekvence).
Aparát nabízí i přímý výstup z pre-ampu (Preamp Out) a také vstup do koncového zesilovače (Power Amp In). Lze jej tedy použít i jako koncový zesilovač k jinému pre-ampu anebo naopak jeho pre-amp s jiným koncovým zesilovačem. Kromě toho je k dispozici i výstup z pre-ampu s elektronickou simulací reproboxu na symetrickém konektoru XLR. Při vypnutém standby zůstává pre-amp aktivní a vy tak můžete v tichosti nahrávat. Hm...
Pokud si to někdy zkusíte, tak pravděpodobně zjistíte, že takový zvuk vytažený pouze z pre-ampu je sterilní, málo dynamický a vůbec prostě zcela nudný. Důvod je jednoduchý - zvuk kytarového aparátu je kompletní pouze s výkonovým zesilovačem, výstupním transformátorem a reproboxem. Pre-amp sám o sobě toto nikdy nemůže nabídnout. Tato funkce mě zkrátka neoslovuje. Navíc, protože je pre-amp pořád aktivní, jsou jeho elektronky neustále a zbytečné pod plným napětím. Speaker Simulator se ale dá použít samostatně - pokud se zapojíte přímo do Power Amp In.
Zvuk
Zvukové možnosti aparátu jsou opravdu široké a dá se říct, že zde najdeme stopy téměř všeho, co Marshall za svoji historii přinesl. První kanál Clean/Crunch nabízí zcela čistý zvuk (zde funguje pouze Gain, ale ne Volume, což je velice praktické pro možnost nastavení hlasitosti dalších módů), dále zvuk podobný klasickým modelům Plexi a do třetice pak zvukovou obdobu modelu JCM800. Na kanálu Overdrive začíname opět variací JCM800 s mírně odlišnou tonalitou, a poté máme k dispozici dva high-gain režimy.
S takovou výbavou můžete uspokojivě zahrát opravdu cokoli. Přestože jsem obvykle dost skeptický k řešením typu "vše v jednom" (a nic pořádně), zvuk aparátu mě velice příjemně překvapil. Jeho hlavní předností jsou zejména zvuky hi-gain, které jsou plné energie, dobře definované v akordech, nehltící se v basech a s téměř nekonečným sustainem. Současně ale také uspokojivě vycházejí zvuky čisté a celkem slušný je i obávaný crunch typu Plexi. Ten samozřejmě funguje nejlépe při vytaveném Master Volume, protože pro jeho kouzlo je zapotřebí zejména zkreslení koncových elektronek.
Kvalita digitálního reverbu je velice dobrá, navíc bez jakéhokoli brumu, který občas dělá problém u pružinových reverbů. Při jeho vypnutí se odpojí signál od jeho vstupu,ale vždy se nechá předešlý zvuk doznít, což je perfektní řešení.
Reproduktor Celestion hraje pěkně, jeho zvuk by se dal přirovnat k hezky vyváženému mixu modelů Heritage a Vintage (které Marshall ostatně používá v dalších kombech řady JVM) bez agresivních výšek modelů G12T.
Závěr
Jako obvykle, záleží pouze a pouze na tom, co od aparátu očekáváte. Nenechte se zmýlit. Pokud chcete opravdový zvuk Plexi, kupte si Plexi. Pokud chcete opravdový JCM800, kupte si JCM800. Tyhle zesilovače nelze napodobit jiným způsobem. Můžete zduplikovat jejich tonalitu, ale nikdy nedosáhnete jejich přirozenou dynamiku, sustain. Ačkoli je v tomto ohledu JVM překvapivě dobrý, originál má prostě vždy jednoznačně navrch.
Pokud ale naopak chcete univerzální aparát, kterým pokryjete najednou širokou škálu zvuků a výrazů bez nevyhnutelnosti mít to nejlepší v kategorii clean a crunch zvuků, je JVM prakticky ideální volba. Režim hi-gain hraje opravdu výborně a všechny zvuky si zachovávají klasický zvukový charakter aparátů Marshall - agresivní, průrazný a dobře definovaný v mixu.
Doporučuji také prostudovat manuál (je k dispozici v české verzi), kde kromě popisu jednotlivých možností ovládání a programování najdete i mnohé další tipy na různá propojení a aplikace, které vás jen tak hned nenapadnou a které dále zvyšují užitnou hodnotu aparátu. Kromě pár zmiňovaných mínusů hodnotím JVM velmi pozitivně.
Info:
Marshall JVM 215C je vícekanálové kytarové kombo o výkonu 50 W s jedním 12'' reproduktorem Celestion G12B. Doporučená maloobchodní cena je 35 500 Kč včetně DPH. Distributorem je Praha Music Center.
Plus:
zvukové možnosti a kvalita
možnosti programování a ovládání
univerzálnost použití celého aparátu
footswitch
Mínus:
nízké napětí žhavení lamp
pochybná mechanická kvalita potenciometrů
problematická signálová úroveň na sendu efektové smyčky
Technická specifikace:
výkon: 50 W RMS
elektronky: 5 x 12AX7 + 2 x EL34
vstupní impedance: 470 kΩ
speaker simulator line out level: + 4 dBu
FX send level: +4 dBu/-10 dBV
reproduktor: Celestion G12B, 12", 8 Ω, 150 W
hmotnost: 26,5 kg
rozměry: 605 x 510 x 265 cm
Není žádný důvod pro to, aby konstrukce point-to-point sama o sobě měla lepší zvuk než dobře designovaná deska plošných spojů. To, co opravdu rozhoduje, je konkrétní typ použitých součástek. Pouhá výměna kondenzátorů za jiný typ se stejnými hodnotami může dramaticky změnit výsledný zvuk. To samé platí pro transformátory, tlumivky, elektronky, odpory atd. Jelikož všechny reissue používají odlišné součástky, nemohou nikdy znít přesně jako originály. Pravým důvodem, proč všichni mají rádi point-to-point, je rychlá servisovatelnost a lehká modifikovatelnost aparátů.