Marshall Joe Satriani Signature - Poslední eso Velkého Jima
Klekipetra kytarového rockového zvuku se nemohl rozloučit stylověji. Jeho jméno se naposledy vyjímá v královské třídě nemnoha signovaných zesilovačů slavné značky. A Joe Satriani, kultivovaný, výjimečný virtuóz, je tím pravým a posledním vyvoleným.
Popis
Klasický rozměr a barva hlavy Marshall s poněkud širším, zlatým panelem pro dvě řady potenciometrů. Výjimečný kus nenápadně naznačuje zlatá lemovka horních dvou třetin čelní masky nebo zlaté úchyty přepravního ucha na horní ploše. Tam je po vzoru starých hlav podlouhlá větrací mřížka. Staré časy připomíná i decentněji menší bílé logo Marshall. Vzadu je programovatelná sériová efektová smyčka s potenciometrem zesílení návratu, dále „insert bod“ možnosti rozpojení předzesilovače a koncového stupně, jenž může (opět Send a Return) být chápán jako další sériová efektová smyčka s tlačítkem bypass pro její vyřazení z obvodu. Pak už jen emulovaný linkový výstup pro nahrávání, připojení pro footswitch, porty MIDI In a MIDI Thru, a pětice výstupních jacků pro různé impedanční kombinace reproboxů.
Konstrukce
V základu se jedná o stowattový (5x ECC83 a 4x EL34) čtyřkanálový zesilovač. Kanály jsou nazvány Clean, Crunch, OD1 a OD2 a každému z nich jsou přiřazeny nezávislé základní korekce Bass, Middle a Treble a Volume a Gain. Dále je možno u každého kanálu zvolit postupným stlačením tlačítka Mode „zelený“, „oranžový“ a „červený“ režim charakteru předzesílení. Celkem tedy dvanáct(!) různých a nožním ovladačem (je součástí dodávky) na podiu vyvolatelných zvuků. JVM 410 HJS svojí koncepcí a uspořádáním vychází z řadové „čtyřistadesítky“, ale při bližším ohledání jsou patrné rozdíly. Především je to vynechání digitálního hallu a jeho nahrazení „gejtem“. Tedy hned čtyřmi (pro každý kanál) různě nastavitelnými „gejty“. Samotný Satch to vysvětluje lepší využitelností této funkce oproti hallu, kdy možnost zatlumení různě pochytaných brumů se mu s ohledem na rozmanitě rušivá prostředí zdá být užitečnější než jeden dozvukový efekt. Ten se dá například v podobě samostatného multiefektového zařízení připojit do efektové smyčky.
Příběh legendy jménem Marshall se těžko kdy bude opakovat. Pro pamětníky, našince hltajících v dobách socialismu fotky slavných kapel s „maršály“ za zády v ohmataných neaktuálních číslech hudebních zahraničních časopisů, bylo osobní setkání s ním na jednom z pražských hudebních veletrhů zkrátka a dobře neuvěřitelné. A ačkoliv jsou jména jeho potomků vetknuta jak do označení prvního (JTM - Terry), tak i posledního modelu (JVM - Victorie) zesilovače slavné značky, otcem zůstane pro davy rockových muzikantů celého světa už navěky.
U hráčů jako Joe Satriani, kteří zhusta využívají chytání zpětných vazeb na různých alikvotech, třeba nakláněním kytary k boxu, je citlivé nastavení prahu odřezu signálu (Treshold) pro každý kanál zvlášť zásadní, a Joe si tuto vymoženost velmi pochvaluje. V sekci Master, tedy celkového nastavení zesilovače, jsou dvě finální hlasitosti Master 1 a Master 2, Rezonance pro basové a Presence pro výškové frekvence. Za zmínku stojí výborný nožní ovladač footswitch - šest nášlapných spínačů, z nichž první čtyři jsou přiřazeny kanálům, pátý volbě Master 1 nebo 2, a šestý aktivaci Gate. Opětovným stiskem každého z kanálových spínačů je možné se dostat k již zmíněným, barevně i zvukově třem různým režimům Mode. Footswitch má v pravém horním rohu ne snad úplně displej, ale LED diodami osazený malý panel k okamžitému přehledu a barevné ledky identicky zobrazí aktivaci jak na pedálu, tak na tlačítkách v čelním panelu zesilovače. Nejsem odborník a není mi tedy úplně jasné, jak všechny tyto informace může od nožního pedálu do zesilovače přenést běžný(!) kytarový kabel (žádná vícežílová monstra), ale je to zkrátka tak, funguje to bezvadně, a navíc se dá takový kabel snadno nahradit. Skvělé.
Zvuk
Z celého pojetí zesilovače je patrná snaha o dosažení co nejširší a nejkvalitnější škály lampového zkreslení na pódiu. Kdo si dá práci a na netu vyhledá současné zapojení Joea Satrianiho, pravděpodobně už vedle kvákadla a dozvukových efektů nezaznamená v jeho signálové cestě další zkreslovače, (byť třeba jeho signovaný a česky kouzelně znějící Satchurator je velmi kvalitní) pouze kompresory, protože zkrátka jeho JVM umí všechno a všechno se dá i na dálku ovládat přímo na pódiu.
1. kanál Clean - podobně jako u modelového předchůdce JVM 410H je tento kanál zapojen zcela jinak, než je u Marshall zvykem - s tónovými korekcemi na nule (sedmi hodinách) totiž nehraje, byť máte úroveň gainu „sebevýš“. Čili jakou korekci (Bass, Middle a Treble) pošlete do zesílení, v té pak hrajete. V „zeleném“ režimu není u tohoto kanálu aktivní ani hlasitost, takže po nastavení středů a basů přibližně na polovinu, výšky ne tolik, pak už donastavíte jen míru zkreslení a výslednou hlasitost až na Masteru. Takový zvuk je při nižších nastaveních gainu naprosto čistý, pro lampový zesilovač možná až nepřirozeně, basy jsou mohutné, čisté, výšky sklovitě průrazné, postupným zvyšováním gainu se na špičkách objevuje zrnité nakreslení, na maximu je však projev velmi dynamický a při agresivnějších úhozech „špinavě“ roztřepený. V oranžovém a červeném módu se tato roztřepenost jakoby kultivuje dalším předzkreslením a zde už funkčním ovládáním hlasitosti. Zkreslení se, přechodem od zeleného přes oranžový až k červenému módu, při stejném nastavení vždy mírně o stupínek zvyšuje. Avšak i s gainem na maximu je zvuk stále velmi široký, v lehkých úhozech nebo při zatlumení hlasitosti na kytaře, v podstatě čistý. Průraznost středů opřená o velmi masivní basy je excelentní, já tento kanál paradoxně považuji za nejvíce agresivní, limitaci máte pod bezprostřední kontrolou ruky nebo ovladače hlasitosti na kytaře.
2. kanál Crunch - tady se dostáváme k typickému pojetí korekcí a gainu, zvuk hraje i s korekcemi na nule, jejich nastavením se zvuk jen dobarvuje, hlasitost se významně neliší. Míra nakreslení je znatelnější už od prvního zeleného módu. V tomto nastavení se zvuk nejvíce blížil k mým dvěma zesilovačům JCM 800 2203, jež jsou však osazeny výkonnějšími lampami. I to je možná příčinou zřetelnější podoby zelenému módu než v návodu zmíněné napodobení charakteristiky typu 2203 u oranžového módu. Ten se mi zdál lehce víc nakreslený a červený byl v tomto směru opět o krůček dál. Basy jsou opět masivní, ale více se prosazují středy a výšky nejsou tak roztřepené, jen jakoby projasňují a zkonkrétňují výsledný zvuk. Dynamika je opět skvělá, v červeném módu se zvuk v sólech začíná slyšitelně prodlužovat a chytání vazeb se ve vyšších hlasitostech musíte spíše bránit.
3. a 4. kanál OD1 a OD2 - jsou totožné! Což je vlastně dobře, protože jejich možnosti zkreslení dosahují maxima a škála korekcí se u obou rozšiřuje o vykousnutí středů Scoop. Při využití této funkce, spolu s možností použít například zelený mód u jednoho kanálu a červený u druhého (navíc s totálně oddělenými korekcemi, hlasitostmi a gainy), je možné oba tyto kanály od sebe dostatečně výrazně odlišit, aniž by úplně ztratily svůj základní charakter. V maximálních hodnotách gainů se rozhodně obejdete bez dalších, tón prodlužujících krabiček. Sólové zvuky jsou nekonečné, podle druhu kytary a snímačů zpívavé - věřím, že každý si v nabídce módů v kombinaci s gainem vybere ten správný zvuk. Přitom i dravé akordové pasáže jsou srozumitelné, v hladkých středech zvukově „šlechtické“. S nárůstem zkreslení se stále více a více do popředí prosazuje jakási (avšak pro Satche typická) ušlechtilá kultivovanost zkresleného tónu. Možná že jistá „špinavá uštěkanost“ by se také hodila, ale tu hledejte spíše u nižších nastavení kanálu Crunch.
Možnost použití čtyř „gejtů“ pro každý kanál je senzační záležitost, s přepnutím kanálu se totiž aktivuje i každý individuálně nastavený gejt, a dá se samozřejmě pomocí nožního ovladače (například ve zpětné vazbě) vypnout. Footswitch samotný je na návrh na medaili - o geniální univerzální propojitelnosti už byla řeč, kombinační možnosti přiřazení v paměti zaznamenaných funkcí jednotlivému kanálu nebo naopak spínači, doprovázené MIDI návazností na ovládání parametrů například dozvuku, harmonizéru či čehokoliv zapojeného v propgramovatelné efektové smyčce, to vše je zkrátka a dobře - výtečné.
Tento zesilovač svou škálou zvuků vychází z toho nejlepšího, co jméno Marshall představuje ve světě zvuku rockových kytar. Je to výjimečný odkaz jednoho rockového mohykána. A málem bych zapomněl - je hlasitý, hodně hlasitý. Proto dobře volte reprobox.
Info:
Marshall JVM410HJS je stowattový čtyřkanálový zesilovač s neběžnou nabídkou barev jakostního kytarového zvuku bez kompromisů s geniálně funkčním dálkovým ovladačem. Doporučená maloobchodní cena je XXXXX Kč.
Plus:
zvuk ve všech variantách
variabilita
okamžitá dosažitelnost zvuků přímo na pódiu-footswitch
funkce gejtů
Mínus:
hmotnost (ale poctivá „maršálská“)
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
výkon: | 100 W |
lampy: | 5x ECC83, 4x El34 |
vstupní impedance: | 1 MΩ |
emulovaný výstup: | +4 dBu |
výstup efektové smyčky: | -10 dBV |
hmotmost: | 22 kg |
rozměry (š x v x h): | 750 x 310 x 215 mm |
www: