Malý velký osvěžovač zvuku
Čím dál menší, výkonnější a hlavně - levnější. Takto by se dal stručně charakterizovat nový procesor určený pro basové hráče. Dvoumístný displej, efekty řazeny v půlkruhu za účelem přehlednosti ladičky, čtyřicet uživatelských a čtyřicet továrních presetů, třicet nasamplovaných rytmických dvoutaktových smyček plus metronom se zvukem hi-hat a k tomu ladička. A to všechno v plastové krabičce se dvěma šlapkami s možností napájení jak bateriemi, tak adaptérem.
Popořadě
První červená LED dioda zleva (Play), svítí při hraní, kdy se needituje, nezapisuje a nekopíruje zvuk. Hlasitost volíme pravou dvojicí šipkových tlačítek.
Druhá ledka zleva signalizuje nastavení celkové hlasitosti (Level) toho kterého presetu a bliká při zapisování (změně) úrovně hlasitosti.
Fretless/Wah
Třetí led oznamuje indikací použití první efektové jednotky v signální cestě a to Fretless/Wah. Volba tří druhů bezpražcové simulace skýtá v deseti variacích nastavení attacku pro nasazení tónu. I v nejrychlejším devátém attacku tón jakoby roste nepatrně za dobou, a nestihne tak zesílit rychlejší sled tónů, čímž působí nepřirozeně. Ale jinak zní pražcová baskytara s tímto efektem velmi dobře a bezpražec ještě víc vrní a zpívá.
Kvákadlo se aktivuje jenom po připojení externího pedálu a kváká na tři způsoby tak nějak digitálně hezky - uhlazeně a nedynamicky.
Compressor
Čtvrtá led dioda zleva upozorňuje na aktivaci modulu Compresor. Nastavení komprese a dělící frekvence je neobvykle variabilní v devíti pásmech od od 50 Hz do 1,6 kHz. Taktéž můžeme nastavovat kompresi v celém pásmu (Full Range). Zdálo se mi, že v tomto režimu je efekt nejužitečnější. A i když nemá další ovládací prvky, jeho kvalita komprese a limitace je na velmi slušné úrovni. V maximální úrovni komprese trochu šumí.
Amp Model
Imitace zesilovačů zahrnuje deset moderních a slavných vintage aparátů. Jejich hlavní zvukové rysy jdou docela dobře rozeznat. U simulace Trace Elliotu - kdysi hodně dávno jsem ho poměrně dlouho používal - se mi najednou otevřela paměťová záklopka zapadaná prachem a jasně jsem uslyšel jeho charakteristickou barvu. U všech zesilovačů můžeme navolit vstupní citlivost gainu v rozmezí jedna až devět.
Noise Gate
Výběr ze dvou druhů eliminace šumu neboli šumové brány - klasické, kde máme devět možností nastavení úrovně prahu citlivosti, a jakési crescendové, kde volíme z devíti úrovní attacku - pozvolného zesilování a zeslabování tónu. Osvědčilo se mi zařazení klasické brány do každého paternu.
EQ/In Tune
V tomto prostředním modulu je iniciován ekvalizér a to v pořadí basy, středy, výšky - všechny v rozmezí jedna až devět - pětka vyjadřuje střední hodnotu. Frekvenční pásma, ve kterých pracuje, nejsou zveřejněna, ale jsou prý - dle manuálu - "stejná jako na vašem zesilovači".
Sešlápnutím a podržením obou pedálků najednou se ocitneme v režimu ladičky. Stačí k tomu naštěstí jedna noha. Výstup se v tomto případě odpojí. Ladička je chromatická, hodně citlivá, a jako za odměnu úspěšnosti v ladění zasvítí zeleně.
Chorus/Mod-Flanger, Phaser, Vibrato, Synth Talk, Octavider, Envelope, Detune, Pitch Shift a Whammy
Přehoupli jsme se do pravé poloviny ladícího oblouku, ve kterém se nachází velmi silná a atraktivní skupina efektů. Bohužel, je zde deset kohoutů na jednom smetišti a jenom jeden vyhrává. Všechny se dají nastavovat v devíti úrovních a jsou poměrně ve slušné kvalitě.
Chorus je zde nepochopitelně naprogramován i s krátkým delayem. Flanger a Phaser nepracují v hlubokých basech, ale ve vyšších frekvencích. Vibrato je v pohodě. Synth Talk a Envelope je nevýrazné a horší než u krabiček X-series. Octavider je pro změnu lepší - "neskáče". Whammy lze logicky aktivovat jenom po připojení vnějšího pedálu stejně jako Volume a efekt Wah, a samozřejmě zde lze klasicky ohýbat tón v devíti různých nastaveních intervalů. Skvělá to věcička.
Delay
Poměrně velká variabilita v nastaveních. Tři typy ozvěn - mono, analog (!) a ping-pong, každý s časem až do dvou sekund a s různou hlasitostí ve třech skupinách, v každé devět, celkově 27 stupňů možností. Výborný.
Reverb
Šest rozličných prostorů od pokoje až po arénu a u každého možnost navolení hlasitosti od jedna až po devět stupňů maxima. Super. Společně s delayem lze nastavit velmi zajímavé kombinace.
Drums
Tři poslední led kontrolky zprava slouží k indikaci a změně paternu, tempa a hlasitosti bicích. Indikace svítí nepřetržitě, u zapisování změny LED bliká. Celkem je zde nasamplováno třicet paternů smyček dvoutaktových rockových a jazzrockových frází, a dokonce i pár "šaflů". Postrádám ale latinu a swing. Zvuk bicích je na slušné úrovni. Jako jednatřicátý a poslední patern je v tomto rytmickém sektoru metronom se zvukem hi-hat. Metronom má lehce akcentovanou první dobu ve 4/4 taktu a jeho použití v jiném, např. v 6/8 metru, je tak velkou zkouškou nejenom hudebníkovy muzikálnosti, ale i jeho pevných nervů. Tempa lze nastavit v číselné hodnotě 1 až 100 jednotek, co v BPM kalibraci představuje dvojnásobek rychlostní hodnoty. Zahrajete šestnáctky "na dvě stě"? Dostačující.
Zapisování a kopírování presetů
Při zapisování stačí zmáčknout tlačítko Store a na displeji se vedle čísla objeví tečka. Pak jednoduše procházíme pomocí levých trojúhelníkových tlačítek všemi efekty, pravými trojúhelníkovými tlačítky efekt vypínáme nebo měníme jeho parametry dle libosti. V jedné bance si můžeme zapnout třeba jenom jeden efekt nebo nastavit jenom jednu malou zvukovou odlišnost. Co nechceme, nastavíme na Off. Pro uložení změn musíme opět zmáčknout Store. Tečka zmizí a tím je nové nastavení uloženo. Všech čtyřicet uživatelských presetů (1-40) je paralelní kopií pevných, továrních presetů (41-80). Vždy se můžeme vrátit k továrnímu presetu a zkopírovat ho do uživatelského. Tři tovární přednastavení mi přišla použitelná, ale to je věc vkusu. Krátkým sešlápnutím obou pedálů navolíme Bypass (dlouhým ladičku), zmáčknutím kteréhokoli se vrátíme k původnímu presetu. Podržením pedálu samozřejmě listujeme velkou rychlostí v presetech nahoru a dolů.
Co ještě lze a nelze
Komu nebude stačit 40 presetů pro vlastní zvuky, může tovární presety nevratným krokem smazat a tím rozšířit banku dvojnásobně. Ale pozor, nelze smazat jen některé, když už, tak se smažou všechny. Určitě bych s tím nespěchal a nemazal tovární nastavení po týdnu používání.
Nelze hrát s bubeníkem nebo metronomem v režimu bypass. Jeden uživatelský preset s vypnutými efekty můžeme používat jako "kvazibypass" - rovný, čistému zvuku k nerozeznání podobný signál pro hru s bicím automatem. Má jenom nepatrně méně výšek. Jinak si i s metronomem zahrajete vždy jenom s efektovaným zvukem, což někdy může rušit. Jako velmi podstatné mínus spatřuji v nemožnosti přešlapávat zvuky současně se zapnutým bubeníkem, kdy se přepnutím na jiný zvuk spustí rytmus od první doby.
Dále lze podržením tlačítka Drums přepnout výstup na obrovské množství simulací virtuálních reprobeden (Cabinet modeling) a jakýchsi podivných kombinací reprobeden s distortiony.
Do nesymetrického výstupu ještě lze zapojit sluchátka anebo stereo kabelem nakrmit dvě aparatury a hrát ve stereu.
Funkce Volume pro přidaný (expression) pedál se aktivuje vypnutím Wah a Whammy efektu v presetu.
Se šesti tužkovými bateriemi vydrží obdivuhodných patnáct hodin nepřetržitého provozu.
Chcete mě?
Když to shrnu horem a dolem, tak vyjma ekvalizéru, šumové brány a simulace zesilovačů můžu vlastně za sebou zařadit maximálně pět "opravduefektů". Ale i to je, myslím, postačující. Zvuk se tím dá změnit neboli osvěžit až k nepoznání. Dostat ho tak v patnácti pod stromeček, klidně bych čistil tři měsíce celé rodině boty, přestal bych osahávat sestru, učil se do školy dva týdny pět hodin denně, vyklepal doma všechny koberce, vynášel odpadky a nevím, co všechno ještě bych byl schopen učinit pro to, jen abych ho vlastnil. Nemít automatického bubeníka a ladičku, tak neváhám i přes některé jeho nedokonalosti ani dnes.
Info:
Digitech BP-50, Modeling Bass Processor, 24bitový AD/DA převodník, 9 efektů v jednom řetězci (5), 16 modelových zesilovačů, 30 dvoutaktových bicích frází + metronom, 40 uživatelských a 40 továrních presetů. Cena v Praha Music Center je 4290 Kč + 640 Kč za síťový adaptér čínské výroby.
Plus:
zvuky
přiměřeně skvělá kvalita digitálních efektů
chromatická ladička
metronom s jemnou akcentací na první dobu ve 4/4 taktu
velmi slušný modeling aparatur
cena - měknutím dolaru by mohla být ještě nižší
Mínus:
dynamika digitálních efektů všeobecně
efekt Octavider a efekt Fretless nezvládá rychlejší artikulaci v reálném čase
v režimu Bypass nehraje automatický bubeník a nelze simulovat reprobedny
přepnutím na jiný zvuk se spouští bicí automat od první doby (od začátku)
v bicích paternech chybí latiny a swing
v režimu Drums se levými šipkovými tlačítky nelistuje v kruhu, ale lineárně, což působí zmatek a mnohdy nechtěný návrat do zvukových presetů
jenom jeden patern pro metronom (č. 31) s nemožností změny akcentace např. do 3/4 rytmu