M-Audio Ozonic FireWireMIDI Master keyboard/Audio interface
Doba je taková, že kromě mobilu a notebooku bychom rádi s sebou měli po ruce taky nějaký hudební nástroj, nejlépe multifunkční, který spojuje více užitečných vlastností (když už se musíme vláčet na tu chatu či slunné pobřeží za účelem utužení rodinných pout). Pro zcela dokonalý pocit kompletnosti (a nepromarněnosti času) dlužno s sebou vzíti také mikrofon. To vše v pohodě obslouží na první pohled nenápadný klávesový nástroj z produkce M-Audio.
Oťukání
Ozonic připomíná onu známou "tichou vodu", jelikož by od něj málokdo čekal vše, co dokáže. Nejenže dokonale ovládá veškerý repertoár MIDI funkcí a vlastností, jak se koneckonců na solidní MIDI keyboard sluší a patří, ale po vzoru slavného konkurenta Novation přichází také M-Audio s mimořádně hutně a kompaktně vybaveným nástrojem, i když na rozdíl od X-Stationu nemá vlastní zvukovou banku, syntezátor či efektovou jednotku.
37 kláves sice nikterak nenadchne klasického pianistu (je to skutečně jen o chlup lepší než základních 25), ale pro nové a mladé tvůrce z řad studentstva, navíc v rytmu dnešních v principu jednoduchých hudebních trendů, to může být nezřídka ažaž. Nicméně, klávesy jsou dynamické a podstatně kvalitnější než u jeho starších příbuzných (zalistujte v paměti a vzpomeňte např. Oxygen-8). Velmi dobře se na ně hraje. Hrátky s funkcí Aftertouch vás osloví, z devíti křivek úhozu si jistě vyberete.
Tahové potenciometry a tlačítka jsou potaženy pozoruhodnou gumovou látkou, která je mimořádně příjemná na dotek a neklouže. Je jich devět, můžete je využít třeba u hammondových varhan, ovšem jsou podstatně menší než obvykle, takže je třeba přivyknout. Knoby jsou naopak bytelné a větší, evidentně si to hráči vydobyli, jelikož jsou na pódiu nejspíše v permanenci. Jeden z nich má dokonce dvojí kolečko - Input Gain 1/2.
Svému jménu dělá nástroj čest i barvou displeje, který svou nádhernou modří silně připomíná čerstvě napuštěný bazén. Velké znaky nelze přehlédnout, kontrast je snadné nastavit do extrémních hodnot. Není nejspíš náhoda, že stejný displej najdete u o něco staršího příbuzného - Keystation 88 Pro - a není to jediná shodnost. Prakticky je Ozonic funkčně shodný se svým "Big Brother", ba dokonce je lepší, jelikož má navíc audio I/O a X-Y joystick.
Na zadním panelu je několik konektorů, především audio - dva stereo Out a čtyři In (jeden z nich je XLR mic input/preamp s phantom napájením, umožňujícím použití kondenzátorových mikrofonů, 1/4" unbalanced nástrojový vstup, dva 1/4" unbalanced linkové vstupy a čtyři 1/4" unbalanced výstupy). MIDI In/Out jsou jednak klasické, ale i přes rychlý Firewire. Vzorkování signálu je 96 kHz/24 bit. Dalšími konektory jsou dva pedálové (Exp, Sus) a jeden sluchátkový. Je pravda, že alespoň jeden zástupce konektorů digitální komunikace audio by se hodil, ale musíme brát v úvahu cenu a cílovou skupinu uživatelů.
Čelní panel je přehledný, přestože obsahuje 60 ovládacích prvků, z nichž 40 je programovatelných. O displeji jsem již hovořil, pogumovaná tlačítka a táhla jsem zmínil rovněž. Po levé ruce jsou tradiční svisle postavená kolečka (i když o něco menší, než obvykle bývají) Pitch Bend a Modulation.
Nahrávání
Mikrofon či nástroj jednoduše zapojíte na vstup Mic nebo Inst na zadním panelu a podle druhu mikrofonu případně zapnete phantom napájení. Vstupní gain nastavíte dvojitým knobem přiměřeně, tedy tak, aby vedlejší LEDka svítila zeleně. Na linkovém vstupu úroveň signálu odpovídá přímo nahrávané úrovni, takže veškeré úpravy provádějte raději na vstupu. Ozonic je vybaven SW direct monitoringem ASIO 2.0 i WDM, což přijde vhod např. uživatelům CoreAudio produktů na Macu. Jak víte, WDM monitoring nabízí extrémně nízkou latenci i při použití plug-in efektů, takže své uplatnění tato funkce jistě najde. Kromě toho zde najdete také přímý monitoring HW, takže signál může jít ze vstupu přímo na výstup. To uvítají uživatelé starších SW nástrojů, které nepodporují ASIO či WDM (např. Sound Forge). Ale ani pro uživatele novějších produktů není téměř nulová latence k zahození.
Přiřazení funkcí
Bohatá výbava Ozonicu však nespočívá jen v konektorech a ovládacích prvcích. Z krabice kromě nástroje a adaptéru vypadne sice jen tenoučký návod, pro instalaci je nicméně doprovázen dvěma instalačními CD. Jedno z nich je nezbytné toliko pro provoz nástroje pod Windows XP, jelikož pod Mac OS X není nutné. Mimochodem, právě při instalaci Ozonicu do Macu by se mohl pan Bill Gates skromně doučit, co znamená v pravém slova smyslu slogan "Plug and Play", jím tolik protěžovaný... Druhé instalační CD obsahuje jediný soubor - instalaci Light verze mocného SW nástroje firmy Propellerhead - Reason! Kromě toho jsem se ještě nezmínil o tom, že podobně jako starší modely je i Ozonic vybaven (tentokráte však mnohem štědřeji) sadou předprogramovaných šablon (templates) pro práci s nejrůznějšími SW nástroji dnešní doby, viz výpis v rámečku. Takže ten, kdo je zvyklý s nimi pracovat, nemusí se učit prakticky nic, stačí jen příslušný template natáhnout a obsadit tak panel ovládacích prvků funkcemi, na které je zvyklý. Jsou uloženy v dvou bankách A/B, vždy po deseti. Samozřejmě není nezbytné těchto darů využívat, můžete si Ozonic naprogramovat zcela dle svých představ a potřeb. S tím ovšem souvisí pár večerů nepříjemné programátorské rutiny. Manuál je na prvním instalačním CD v PDF formátu, samotného textu bez tabulek je 19 stran, je psán srozumitelně a podrobně, takže to není tak zlé, jak to vypadá. Je zvláštní, že na instalačním CD, kde je spousta místa, není přiložen také univerzální SW editor/knihovna pro produkty M-Audio - Enigma. Naštěstí je po registraci volně ke stažení na stránkách firmy, což vřele vřele doporučuji udělat a veškeré operace provádět na displeji svého počítače. Po instalaci driveru se usadí v systémovém poli lišty (Win XP) ikona M-Audio, která nabízí základní řídící panel s mixerem In/Out a možností definice vzorkovací frekvence (standardně 44100 Hz) a velikosti bufferu ASIO/WDM (standardně 256 samplů).
MIDI funkce
Jak jsem již uvedl, je Ozonic velmi dobře vybaven rozšířenými funkcemi MIDI, o kterých dává na svém blankytném displeji vyčerpávající informace. Celou řadu z nich lze volit přímo z panelu, např. oktávu, transpozici či Mute All Controllers. Zbývajících funkcí dosáhnete v režimu Edit, jak těch tradičních - Program Change nebo Bank Change, nastavení pedálů, křivky úhozu. V laboratořích výrobců MIDI keyboardů se již dávno usadila velmi příjemná funkce SnapShot, umožňující odeslat do paměti aktuální stav celého panelu, tedy všech ovládacích prvků a uložit jej tak pro pozdější vyvolání z bank A/B.
Zajímavým režimem je Null Mode. Kdykoliv vyvoláte nové nastavení, a může se to stát nechtěně - náhodou, došlo by ke ztrátě aktuálního nastavení. Proto je zde Null Mode, který si těsně před vyvoláním nového nastavení zapamatuje ono dosavadní, takže je možné se k němu vrátit. V zápalu hry se citlivější člověk jako já snadno přehmátne, tedy mu přijde "Undo" velmi k duhu. Ozonic je vybaven třemi zónami, takže se umí tvářit jako tři nezávislé nástroje nad sebou. Podrobnější a náročnější MIDI funkce jako seskupování kontrolerů, omezení rozsahu jednotlivých kontrolerů či práce se SysEx daty mi bohužel prostor článku nedovoluje ani zmínit. Proto v závěru už jen uvedu povedený joystick, který se jmenuje logicky X-Y, jelikož pracuje ve dvou souřadnicích (technologický princip prapůvodně vymysleli a patentovali vývojáři firmy Korg). Jde o to, že v pracovním prostoru čtverce jsou oblasti, kterým jsou přiřazeny různé funkce, ovládané pohybem joysticku v rámci této oblasti. Např. máte-li natažen tovární preset č. 1 GM, pak pohybem joysticku nahoru vysíláte zprávu o cut-off frekvenci filtru MIDI CC 74 a pohybem zleva doprava zprávu rezonance filtru MIDI CC 71, atd. Vše lze upravit a změnit. V manuále jsou k tomu účelu desítky stran s příslušnými tabulkami.
Závěr
Ozonic je vyspělý MIDI Master keyboard, který je zaměřen studiově, jelikož umí pracovat se vstupním signálem, ale vzhledem k jeho bohatému panelu a výbavě presetů SW nástrojů jej využijete i při živém hraní. Nenajdete u něj zvukový modul či další výbavu, ale práci s MIDI a audio signálem zvládá skvěle.
Info:
M-Audio Ozonic je Master MIDI keyboard, vybavený pro práci s analogovými audio vstupy a výstupy včetně XLR mikrofonu s phantom napájením. Zvládá veškerou rozšířenou práci s MIDI funkcemi, má 37 kvalitních kláves a rychlý FireWire konektor. Jeho cena včetně DPH je 15 590 Kč.
Plus:
klaviatura
XLR vstup s phantomem
přehledný větší displej
skvělá MIDI výbava
FireWire
Mínus:
doporučil bych přidat digitální audio konektor
uvítal bych více kláves
PŘEDPROGRAMOVANÉ ŠABLONY (PRESETY):
A1GMB1GM 3 track Mixer se 3 aktivními hlasy
A2XG/GM2 s vrstvamiB2setup ovládání sekvenceru
A3Reason MixerB3Native Istruments B4
A4Reason MalstromB4Native Istruments Pro 53
A5Reason SubtractorB5Steinberg PPG Wave 2V
A6Reason NN-19B6Steinberg Halion
A7Reason Dr-RexB7G-Media Oddity
A8Reason Re-DrumB8AAS Lounge Lizard
A9Reason Effects setB9Rebirth
A10nepřiřazený MIDI CC Bank 1B10nepřiřazený MIDI CC Bank 2
Pravděpodobně lze časem očekávat další presety ke stažení na stránkách M-Audio.