M-Audio DSM-1 - aktivní monitory

M-Audio DSM-1 - aktivní monitory
M-Audio DSM-1 - aktivní monitory

Řada poslechových monitorů DSM firmy M-Audio je nazývána jako „reference“, tedy to nejlepší, co firma v této oblasti vyrábí. Navíc se prý při vývoji spolupracovalo s firmou Digidesign, což v oblasti DSP technologií nevyžaduje komentář. Ke mně se dostal nejmenší model DSM-1.

Technika, konstrukce, popis

Monitory používají v dnešní době moderní koncepci výhybky, která je řešena pomocí DSP (digitálního signálového procesoru), tedy softwarově. DSP kromě samotné výhybky řeší i korekci parametrů reproduktorů a možnosti korekce frekvenční charakteristiky monitorů v závislosti na umístění v prostoru. To není v dnešní době žádná novinka, téměř každý výrobce aktivních reprobeden něco podobného nabízí a obvykle to není zrovna levná záležitost. Tato recenze se také nebude snažit posoudit výhody a nevýhody analogového i digitálního řešení signálové cesty v poslechových monitorech, názory odpůrců i příznivců obou řešení lze nalézt například v internetových diskuzích.M-Audio se o něco takového nepokouší poprvé, už v bednách EX 66 (Muzikus 1/2008) softwarové řešení výhybky bylo a tam jsem konstatoval něco o tom, že by to chtělo ve zvuku trochu dotáhnout k dokonalosti. Řada DSM je jinde jak zvukem, tak trochu i cenou.

 

Aby té digitální techniky nebylo málo, i u řady DSM jsou použity výkonové zesilovače pracující ve třídě D. Pro mě podstatný první dojem byl, že jsem vybalil relativně malé bedny u kterých výrobce píše poměrně velký výkon zesilovačů a ono je to velmi lehké.

 

Také to působí na první pohled velmi precizním a esteticky výborným dojmem. Bedny jsou vyrobené z MDF dostatečné tloušťky, samozřejmě zde nejsou žádné problémy s vlastními vibracemi ozvučnice. Reproduktory jsou 6,5” s hliníkovou membránou a 1” kalota, kde materiál membrány výrobce označuje jako Teteron. U výškového reproduktoru se výrobce chlubí neodymiovým magnetem s ferofluidním chlazením, ale pro chlazení si trochu pomáhá i přídavným hliníkovým plechem.

 

Když je výhybka řešena pomocí DSP, nabízí se kromě analogových vstupů i vstupy digitální. Tady je k dispozici AES/EBU (XLR) nebo S/PDIF (Cinch) s podporou 16 nebo 24 bitů a vzorkovacích frekvencí 44,1 kHz-192 kHz. K dispozici je i koaxiální S/PDIF výstup (S/PDIF Thru) pro vzájemné propojení obou monitorů. Přepínačem na zadním panelu volíte, zda je signál připojen analogovým nebo digitálním vstupem, případně zda monitor reaguje na signál levého nebo pravého kanálu ze stereo signálu v digitálním vstupu nebo zda je signál monofonní. To bylo použito už u EX 66 a považuji to za chytré řešení. Analogový vstup je symetrický s konektory XLR a 1/4” jack s přepínáním citlivosti -10 dBV/+4 dBu, vestavěný A/D převodník je 24 bitů/ 96 kHz.

Regulátor hlasitosti má rozsah -22 dB až +10 dB, funguje údajně v digitální části systému, ale je to vlastně klasický potenciometr bez nějakého přesného „kroku“, pouze s popisem. Když v digitální části, tak to mohl být nějaký přesnější regulátor s aretací.

 

Také mohla být lepší kvalita montáže přepínačů. U jedné bedny perfektní, u druhé trochu nakřivo, takže trochu drhnou o plech. Detail, ale za ty peníze by to výstupní kontrola mohla odhalit.

 

Napájecí zdroj je přepínatelný 115 V/230 V. Zásuvka pro připojení síťového kabelu byla přelepena samolepkou, protože je nutné zkontrolovat nastavení správné hodnoty síťového napětí. Ještě že tam ta samolepka byla, nastaveno bylo 115 V a chci vidět, kdo to za normálních okolností kontroluje.

Mezi reproduktory na čelním panelu je indikátor zapnutí. Za normálních okolností svítí modře, když není detekován signál na digitálním vstupu (a bedny jsou přepnuté na digital), tak žlutě, modře bliká v režimu Digital Standby, červeně indikuje přebuzení (Clip) a červené blikání znamená systémovou chybu. Ještě že to nemá displej a Windows. Možná v dalším modelu. U jedné bedny indikátor fungoval jen v režimu Clip. Kusová chyba, hrálo to bez problémů.

 

Zvuk a dojmy

Má to být „reference“, a dají do toho zesilovače ve třídě D a nějaký software místo výhybky? Ale funguje to, tedy minimálně v rámci dané cenové třídy. Zvuk je, podle mého názoru, výborný. DSM-1 jsou určitě jedny z nejlepších beden, jaké jsem měl možnost prozatím posoudit. Zvuk je naprosto čistý, detailní, s výbornou dynamikou. Na to, jak jsou bedny malé, tak dokážou hrát pořádně nahlas. I při velkých hlasitostech si zachovávají (hodně) malé zkreslení, takže asi dobré reproduktory. Ve zvuku je jen velmi lehké zabarvení v oblasti nad 1 kHz, ale to už chce hodně hledat mouchy. Na to jak jsou bedny malé, je velmi příjemný i přenos basů. Samozřejmě od 6,5” basového reproduktoru zázraky čekat nelze, ale tady zřejmě zapracovala ekvalizace pomocí DSP a je to dobré. Při hodně vysoké hlasitosti to má tendenci basy trochu rozmazávat a ztrácí se konkrétnost, ale to je zřejmě negativní důsledek té ekvalizace. Pokud na tom budu chtít míchat nebo poslouchat rockovou muziku hodně nahlas, pořídím si subwoofer. Škoda, že jsem neměl možnost posoudit i větší DSM-2, ale to bych je zase nemusel chtít vrátit a chtěl bych vyhodit to, co mám. Ať žije evoluce.

CD Al Di Meola Kiss My Axe, M-People Search for Hero nebo Diana Krall ’s Wonderful je zážitek, stejně jako hlasy všeho druhu. Perfektně vyniknou perkusní nástroje.

 

Zkusil jsem hledat rozdíl při poslechu z analogových a digitálních vstupů. Nelze udělat přímé srovnání, je to jen subjektivní pocit, ale zdálo se mi, že při poslechu z digitálních vstupů bylo ještě o trochu více dynamiky a „detailů“.

 

Poslech je perfektní i z velmi malé vzdálenosti, při větších vzdálenostech už to chce akusticky rozumnou místnost, ale je to stále výborné. Perfektní je lokalizace zvuků ve stereu.

 

Indikátor Clip je nastaven velmi rozumně. Když bliká, zvuk ještě není zkreslený.

 

Výbornou funkcí je Digital Standby, kdy se bedny přepnou do úsporného režimu, pokud zmizí hodinový signál z digitálních vstupů. Prostě vypnete pult a bedny usnou. Probuzení je okamžité.

 

EQ

Aby toho nebylo málo, DSP umožňuje i velmi variabilní možnost ekvalizace. Je zde funkce HF Shelv nebo Mid EQ v rozsahu +/-3 dB s krokem 1,5 dB, LF Shelv naštěstí jen od -1,5 do -4,5 dB. Velmi praktická je přepínatelná horní propust od 40 do 100 Hz po 20 Hz. Netradiční jsou funkce Desktop 175 Hz, 200 Hz nebo 220 Hz, což jsou vlastně parametrické ekvalizéry s užším Q pro kompenzaci nárůstu nízkých frekvencí při postavení beden ke zdi nebo do rohu. Rozsah je od -1 do -3 dB. Spousta pěkných hraček. Chci vidět, jak to někdo seriózně nastavuje „od ucha“. Změny poznám, ale jestli je to k lepšímu? Nicméně horní propust je praktická věc a funkce Desktop v řadě případů umístění opravdu může trochu pomoci, ale chtělo by to spíš měřit. Osobně nejsem příznivcem beden vybavených ekvalizací, podle mého by se toto mělo řešit akustickými úpravami, ale když už jinak nelze, jako řešení z nouze to asi pomůže. Navíc pro hračičky výborné vyžití. Všechny průběhy filtrů jsou přehledně nakreslené v manuálu.

 

Stejně to hraje výborně i když jsou všechny tyhle hračky vypnuté.

 

Závěr

Malé lehké bedny s výborným zvukem, univerzálností pro většinu žánrů a spoustou zbytečností na nastavování. Za tohle se firma opravdu stydět nemusí a název „reference“ bych v tomhle případě za reklamu nepovažoval. Cena je 17 990 Kč, mám obavu, že za kus.

 

Nearfield monitory DSM1 vznikli v spolupráci firiem DigiDesign a M-Audio. Tá prvá navrhla DSP technológiu a druhá sa postarala o dizajn reprosystému a vyladenie kabinetu.

Jedná sa o aktívne monitory, každý z reproduktorov ovláda samostatný zosilňovač triedy D o spoločnom výkone 180 wattov (100 W woofer + 80 W tweeter). Monitory obsahujú celú škálu analógových a digitálnych vstupov. Digitálny signál môžu prijímať a spracovať vo vysokom rozlíšení až do 24 bitů/192 kHz. Digitálna výhybka a dodatočná ekvalizácia sú ovládané prostredníctvom DSP systému. Monitory DSM-1 so stredobasovým meničom o priemere 165 mm sú najmenšími z rodiny DSM monitorov. V rámci tejto rady sa vyrábajú ešte s monitory jedným osempalcovým (DSM-2), alebo dvomi šesťapol palcovými (DSM-3) stredobasovými meničmi.

 

Čitateľnosť

Zvuk DSM-1 je technicky presný - fázovo vyrovnané meniče sú spôsobilé odkryť množstvo detailov, zobraziť presnú stereopanorámu a rozlíšiť rôzne úrovne hlasitostí, znejúcich súčasne, v jednom momente. Pri snahe vystihnúť trojrozmernú zvukovú perspektívu nemôžu celkom konkurovať audiofilským zostavám vyššej strednej triedy, no tie zase neobstoja v porovnaní s DSM-1 z hľadiska pomeru cena/výkon. Hĺbka priestoru u štúdiových monitorov ale nie je najdôležitejším parametrom a DSM-1 reprezentujú v svojej kategórii slušný priemer. Ešte o stupienok lepšie sú na tom s vyššie zmienenou schopnosťou rozlíšiť jednotlivé úrovne hlasitosti mixovaných stôp. Dosiahnuť absolutórium v tejto disciplíne sa u známej audiofilskej konkurencie darilo napríklad stĺpovkám B & W CM9. V tomto prípade však nadmieru živým a citlivým stredom uvoľnili životný priestor trochu absentujúce basy, ktorých nedostatok však DSM-1 nemožno vyčítať. Ich priamy zvuk - neupravený zabudovanými frekvenčnými filtrami a EQ - je prirodzene veľký rozsahom a pôsobí objemne. Napriek tomu, podľa výrobcu i skúseností prvých užívateľov, umožňujú DSM-1 dlhšiu prácu za mixážnym pultom bez toho, že by ich akustický tlak pôsobil únavu. Pri tichšom, monitorovacom posluchu nie je ich silový potenciál na obtiaž, keď ale príde na to, aby predviedli, čo je v nahrávke, nenechajú sa zahanbiť. Pri zapojení monitorov ako dvoch hlavných reproduktorov domáceho kina vyzneli všetky zvukové efekty na filmových DVD s porovnateľnou dynamikou a rozsahom ako reprosústava domáceho kina doplnená subwooferom.

 

Objem a dynamikaTest dokázal, že dlhšia práca s DSM-1 je možná aj bez únavy sluchu, platí to však za predpokladu, že to, čo z bedne lezie, nie je v rozpore s miestnosťou a zvukovým gustom poslucháča (niekto nevníma detaily bez vyššej hlasitosti a nevadia mu pritom ani mohutné basy, iný dokáže pracovať a rozhodovať sa aj pri tichšom posluchu). Nie je jednoduché udržať rovnováhu medzi pravdovravnosťou (tzn. vyrovnanou frekvenčnou odozvou) monitorov a charakterom miestnosti, ktorý má vplyv na subjektívny dojem zo zvuku. DSM-1 akoby boli nastavené na používanie vo veľkom priestore bez odrazov a stojatých vlnení. V reálnom život ale používatelia ocenia možnosť utlmiť a odfiltrovať určité frekvencie, čo môže viesť k menšiemu akustickému tlaku, ale aj lepšej zrozumiteľnosti a zreteľnosti zvuku. Zvuk DSM-1 možno modelovať vďaka dvanástim miniprepínačom umiestneným priamo na bohato osadenom zadnom paneli, spolu s ďalšími ovládacími prvkami, vstupmi i výstupmi tohto digitálneho aktívneho monitora.

HlasitosťK optimálnemu vyladeniu monitorov a konkrétnej miestnosti patrí aj správna hlasitosť. Na zadnom paneli reprobedne sa nachádza aj potenciometer Volume Trim s rozsahom od -22 do +10 dB. Pri zapojení signálu z analógových zdrojov, ktoré majú z 99 % vlastné ovládanie hlasitosti, môže tento ovládač poslúžiť na doladenie stereobázy, pocitové nastavenie pomeru vstupného signálu a zosilnenia, v prípade potreby aj ako hlavný ovládač. Ak sa ale priamo do koaxiálneho digitálneho vstupu zapojí zdroj, napríklad CD prehrávač, ktorý nemá reguláciu hlasitosti digitálneho signálu, úroveň hlasitosti na reproduktore môže byť stále privysoká, aj keď je Volume Trim stiahnutý na -22 dB. Drvivá väčšina profi zariadení, pre ktoré sú tieto monitory určené, však umožňuje nastavenie úrovne digitálneho signálu v rámci ovládacieho softvéru, niektoré z nich aj hardvérovým ovládačom.

 

Konektivita

Detailnosti a čitateľnosti zvuku prospieva skrátenie cesty analógového signálu na minimum a umiestnenie DA prevodníkov s vysokým rozlíšením priamo do reprobedne. Užívateľ má na výber zapojenie pomocou bežného koaxiálneho kábla (SPDIF In/Thru), alebo môže využiť výhody profesionálneho rozhrania (AES/EBU In). V prvom prípade putuje signál zo zdroja do červeného SPDIF In vstupu a monitor sa miniprepínačom nastaví na režim Left/Mono/Right. Pre stereofónne zapojenie pokračuje digitálny signál koaxiálnym káblom z SPDIF Thru výstupu do SPDIF In druhého monitora. Správne zapojenie indikuje modré svetlo LED kontrolky, pri nesprávnom svieti tá istá kontrolka zelenou farbou. Zapojenie cez AES/EBU vyžaduje pre každý monitor samostatný zdroj, monitor (pracujúci v režime mono) nedisponuje AES/EBU Thru. Ani pri zapojení vstupného signálu do AES/EBU In neumožňuje prepojenie cez SPDIF Thru (rozdielnosť protokolov nie je potrebné zdôrazňovať profesionálom, ale bežný užívateľ sa o ich nekompatibilite musí presvedčiť).

 

Záver

Monitorovací systém M-Audio DSM-1 priviedol progresívne technológie opäť bližšie k bežnému užívateľovi. Medzi hlavné prednosti popri zvuku, reprezentujúcom vysoký štandard, patrí dobrá konektivita a prispôsobiteľnosť zariadenia danému prostrediu a skrátenie cesty analógového signálu na minimum. Zariadenie zároveň naznačuje nové spôsoby profesionálneho ozvučenia štúdia, ale zároveň umožňuje použitie monitorov aj v konvenčnom analógovom prostredí.

 

Info:

M-Audio DSM-1 jsou aktivní monitory s osazením 6,5” + 1” a s výhybkou řešenou pomocí DSP, s analogovými i digitálními vstupy a možností ekvalizace charakteristiky. Cena 17 990 Kč/ks.

 

Plus:

výborný zvuk

nízké zkreslení i při vysoké hlasitosti

rozměry a hmotnost

Digital Standby

 

Mínus:

regulátor citlivosti nemá „krok“, jen popis

zasloužilo by si to pečlivější montáž některých přepínačů

 

Technická specifikace:

ozvučnice: bass-reflex

počet pásem: 2

výškový reproduktor: kalota, 1”, neodymiový magnet s ferrofluidním chlazením

basový reproduktor: 6,5”, hliníková membrána

frekvenční rozsah: 49 Hz-27 kHz a +/-3 dB (údaj výrobce)

zesilovač pro výškový reproduktor: 80 W (třída D)

zesilovač pro basový reproduktor: 100 W (třída D)

výhybka: DSP, 24 dB/oktávu, 2,7 kHz, Linkwitz-Riley

zkreslení zesilovačů: 0,05 % (THD+N)

analogový vstup: XLR, 1/4” jack, 20 kΩ

A/D převodník: 24 bitů/96 kHz

digitální vstup: AES/EBU, S/PDIF, 44,1-192 kHz

mezní SPL: 110 dB (1 m)

rozměry (v x š x h): 326 x 229 x 262 mm

hmotnost: 7,5 kg

Psáno pro časopis Muzikus