LTD EC1000 Vintage Duncan - elektrická kytara typu Les Paul
Kytara je na první pohled „klasický“ Les Paul. Ale opravdu jenom na první pohled. Firma ESP vyrábějící kytary pro metalovější část muzikantského národa samozřejmě nemohla tyto legendární tvary opomenout, ale použila je spíš jenom jako předlohu a inspiraci a upravila její tvary podle požadavků kytaristů, kteří chtěli kytaru lehčí, pohodlnější a rychlejší.
Později vznikla firma LTD, která je dceřinou společností LTD, a ta si dala mimo jiné za úkol udělat nástroje pro méně movité kytaristy, kteří ale nechtějí slevit z hráčských ani zvukových požadavků. Dlužno říct, že se to tu povedlo na výbornou, o čemž svědčí velká oblíbenost kytar LTD, které jsou materiálově i řemeslně na té nejvyšší možné úrovni.
Firma ESP vznikla původně jako japonská a později převedla část svých aktivit i do USA. LTD má svoji výrobu v Koreji a Indonésii a dlužno dodat, že mají obě značky svůj standard tak vysoko a tak vyrovnaný, že jsem si konkrétně já žádného rozdílu nevšiml. Možná kdybych šel po konkrétních věcech, tak bych asi něco našel, ale samotná kytara mě uchvátila natolik, že mě to ani nenapadlo něco hledat nebo snad porovnávat.
Testovaný model patří do skupiny Deluxe, což znamená, že jde o nástroje té nejvyšší kategorie, kterou můžete od LTD získat. Tomu odpovídá nejen použití prvotřídních materiálů, ale také perfektní zpracování a samozřejmě zvuk. EC1000 připomínající tvarem těla kytary Les Paul mají upravené tvary pro „pohodlnější“ hraní. Zkušenému oku neujdou rozdíly na krku a ostřejší cutaway.
Zmiňovaný krk má profil „thin U” a je k tělu přilepený. Díky svému profilu je krk dostatečně rychlý. Přiznám se, že já jsem si na něj musel kapku zvykat, protože mám v ruce raději „lopatu”, ale zvyknout se dá. Také menzura je jiná oproti originálu, a to 628 mm a pražců typu XJ je 24. Nultý pražec má šířku 42 mm. Je zde také trochu jiný rádius na hmatníku, a to 350 mm. I na ten jsem si musel trochu zvykat.
Jak už označení napovídá, je kytara osazena snímači od firmy Seymour Duncan, humbuckery a jedná se tu o dva dnes již legendární stálice. U krku ’59 a u kobylky SH-4 Jeff Beck. Pro mě osobně oblíbené spojení.
Přepínání mezi snímači je klasicky třípolohovým přepínačem, který je umístěn na stejném místě, jak to známe z Les Paulů. Ovládání zvuku se děje pomocí potenciometrů Volume, které jsou zde dva a jsou pro každý snímač zvlášť. Nechybí tónová clona, která je společná pro oba snímače, a navíc se dá vytažením použít pro rozepnutí cívek. Pokud jde o samostatné hlasitosti, to je dobrej fór, kdy můžete nastavit každý snímač, jak je libo, anebo namíchat poměr při použití obou snímačů. Dá se tak dojít k úžasným zvukovým výsledkům. Společná tónová clona mi až tak nevadila, protože jsem ji nikdy nějak výrazně nepoužíval. Nemít funkci push-pull, tak bych ji ani nepotřeboval, takže mě osobně to nevadí. Co mi ale vadilo a hodně, je umístění potenciometrů Volume. Ten, co je blíž snímači u krku, ovládá snímač u kobylky a ten, co je pod kobylkovým snímačem, ovládá krkový snímač. Dál se k tomu vyjadřovat nebudu, možná je to jenom můj problém.
Věděli jste, že Indonésie je stát v jihovýchodní Asii a Oceánii a tvoří jej 17 508 ostrovů? Jde o čtvrtý nejlidnatější stát světa s více než čtvrt miliardou obyvatel. To se nedivím, že se mezi tolika lidmi našel někdo, kdo ty kytary prostě umí dělat.
Materiál, provedení, hardware
Tělo je vyrobeno z masivního mahagonu, stejně tak jako již zmiňovaný krk. Hmatník je palisandrový. Kytara je jedním slovem krásná a hned po vytažení z pouzdra (které ke kytaře nedostanete a musíte si jej sami přikoupit) budí pozornost. Její matně černé lakování budí respekt a zlatý hardware včetně zlatého, nebo spíš jantarově žlutého, lemování je prostě okouzlující. Zlaté jsou i kryty snímačů. Mechanika je zamykatelná od značky Tonepros, stejně tak jako struník a kobylka. Ta je zde klasicky po vzoru LP tune-o-matic. Nultý pražec je firmy Earvana. Kytara je z výroby osazena strunami D’Addario o síle .010 a je výborně seřízená. Jsem rád, že se o síle strun firma v popisu zmiňuje, protože to také nebývá pravidlem a mě osobně to vadí.
Zvuk a hratelnost
Díky spojení materiálu a osazení snímačů včetně dobré mechaniky má kytara výborný zvuk, který je krásně výrazný a mě bavilo, že se až tak úplně klasickému LP nepodobal. Svou roli v tom určitě sehrálo i matné lakování, kytara nemá tolik kulatý tón jako klasický LP a díky snímačům s nimi tvoří dokonale sehraný tým. Kytara má úžasný sustain a v poloze s kobylkovým snímačem má plný a pevný spodek a je krásně zpěvný ve výškách. Ve středech má trochu hrb, a tak je krásně bohatý v akordech a nádherně zpěvný v sólech. U krku je na tom velmi podobně. Oproti kobylkové poloze má výrazně méně středů, ale zato trochu posílení v basech, a tak se i s ním dá neuvěřitelně kouzlit. Moc pěkný výsledek se dostaví při prostření poloze s rozepnutými cívkami, kdy si můžete pomocí potenciometrů nastavit opravdu zvuk, jaký chcete. Jenom škoda tomu nešťastnému rozmístění. Já bych asi hned po zakoupení oba potenciometry prohodil. Překvapením bylo i to, že ačkoliv má kytara delší menzuru a je celkově lehčí než klasika, tak jsem nezaznamenal přepadávání na hlavu, takže hra je velmi příjemná.
Zpracování je příkladné a obligátní zkouška pražců přejetím ruky po stranách hmatníku dopadla na výbornou.
Info:
ESP LTD EC1000 Vintage Duncan je elektrická kytara typu Les Paul osazená snímači Seymour Duncan (SH4 JB a ’59). Stylově univerzální nástroj, výborně hratelný. Pro muzikanty, kteří hledají neotřelý zvuk, prostě není jiná volba. Cena je 30 200 Kč.
Plus:
Kytara je příkladně zpracovaná a nádherná.
Univerzální využití.
Zamykatelná mechanika.
Mínus:
Pro mě nepochopitelné zapojení ovládání volume.
Ke kytaře není dodáván gig bag ani žádné jiné pouzdro.
Barva | Vintage Black (černý mat) |
Materiál | mahagon |
Krk | lepený |
Profil krku | thin U |
Menzura | 628 mm |
Počet pražců | 24 |
Šířka nultého pražce | 42 mm |
Smímače | 2x HH – SH4 JB + ’59 |
ovládání | 2x Volume, 1x Tone (push-pull), 3polohový přepínač |
země výroby | Indonésie |