Line 6 Flextone III
Po delší době jsem dostal na test nové kombo Line 6; a rovnou přiznávám, že mě nadchlo. Jednoduchým a přímočarým ovládáním i rozumnou cenou Flextone III navazuje na řadu Flextone II a zároveň přináší zdokonalenou technologii a výrazné modely z drahého komba Vetta. Nabízí pestrou paletu nejkvalitnějších kytarových zvuků od dokonale čistých až po hodně hustá zkreslení, navíc umí být hodně hlasitý.
Z hlediska designu Flextone III zosobňuje přístup, kterého se firma Line 6 drží už léta - zjednodušeně bych ho popsal jako moderní retro. Má účelový design, který jej nevymezuje pro vyhraněné hudební styly, je obecně přijatelný a zároveň má vlastní osobitost. Veškeré ovládací prvky jsou přístupné na horní straně komba, konektory jsou vzadu. Zadní stěna je samozřejmě otevřená.
Na test jsem dostal základní model Flextone III s 60wattovým mono zesilovačem, jedním 12palcovým reproduktorem a bez přímého výstupu. V nabídce je dále model Flextone III Plus, který má také jeden 12palcový reproduktor, ale 100wattový stereo zesilovač a výstup pro připojení dalšího reproboxu. Kromě toho je vybaven přímými XLR výstupy pro nahrávání nebo připojení do mixu. Signál v těchto výstupech je zpracovaný technologií A. I. R. II, která simuluje snímání mikrofonem, takže při nahrávání nebo vystoupeních nemusíte snímat kombo mikrofonem. Nejvyšší model Flextone III XL je 100wattové stereo kombo se dvěma 12" reproduktory, výstupy do externích reproboxů a přímými výstupy XLR. Z hlediska softwaru, tedy nabídky modelů a efektů, jsou všechny konfigurace identické.
Všechny modely jsou vybaveny stereo efektovou smyčkou, která je zapojena v sérii. Navíc je na zadní stěně vstup a výstup pro MIDI, sluchátkový výstup a konektor pro připojení pedálu (ethernetový konektor RJ-45).
Softwarová výbava
Komba řady Flextone III nabízejí celkem 32 modelů zesilovačů a 16 modelů reproboxů. Vzhledem k tomu, že se jedná převážně o modely převzaté z komba Vetta (a tedy o novou technologickou generaci), má Flextone III ještě plastičtější a univerzálnější zvuk než Flextone II. V paletě modelů je zastoupeno pět různých zesilovačů Fender, šest zesilovačů Marshall od ročníku 1965 až po ročník 2000, po dvou zesilovačích Vox a Mesa/Boogie, skvělý Matchless Chieftain, Hiwatt nebo Soldano a spousta dalších zesilovačů, z nichž každý je něčím svébytný a jedinečný. Navíc kombo nabízí šest původních modelů Line 6, které spojují vlastnosti několika různých zesilovačů, nebo přinášejí zcela nový zvuk od vývojářů.
Spektrum zvuků, které s kombem Flextone III vytvoříte, je neskutečně široké - z naprosto čistého, průzračného zvuku s brilantními výškami (Line 6 Super Clean) můžete přepnout na zvonivě nakřáplý (Line 6 Sparkle nebo Blackface Lux) nebo chemicky bzučící zvuk s dlouhým sustainem (Chemical X), jenž se při nižším nastavení drive skvěle hodí i pro hru přes všechny struny, až po krutě zkreslený zvuk s vysokým ziskem jako Insane. Byl jsem nadšený prakticky ze všech modelů, které jsem zvolil - každý má vlastní osobitost a jasný, výrazný charakter.
Z čistých zvuků mě kromě původních modelů (Clean a Super Clean) nadchly modely Jazz Clean a hlavně Hiwatt 100 (podle hlavy Hiwatt Custom 100 z roku 1973) i Double Verb je kouzelný. Match Chief patří mezi moje oblíbené zvuky už od dob prvního PODa a zcela nový model Connor 50 (podle britské zakázkové hlavy Cornford mk50h), který je přístupný těsně vedle něj, si mě okamžitě získal.
Vedle voxů, ty taky vždycky patřily mezi silné stránky modelovacích zařízení Line 6, se nyní podstatně zlepšily modely nejrůznějších marshallů. Skvěle se vybarvily zvlášť ve středech, kde získaly typickou příjemnou plnost, některé z nich také skvěle drží tón. Nové modely zesilovačů Mesa/Boogie - Recto Dual a Recto Triple - jsou skutečně nabušené, mají všechny frekvence (i ty hluboké), což je potřeba pro pořádně hutný zvuk do tvrdších žánrů.
Na skvělém zvuku se nesporně podílí i zdokonalený výkonový zesilovač, který má obrovskou dynamickou rezervu, takže nepřibarvuje zvuk digitálních modelů a přenáší je s veškerou dynamikou. Ataky i čisté zvuky jsou tak i ve vysoké hlasitosti jasně artikulované. Digitální modely řady Flextone III jsou ohromným pokrokem proti řadě Flextone II - přitom už její modelování bylo skvělé. Dostáváte zde pestré spektrum plastických, barevných a výrazných zvuků pro všechny žánry, jemné zvuky, tvrdé zvuky, zvuky s velkou expresivitou a reakcí na dynamiku hry i záměrně chemické zvuky a obrovské množství různě nakřáplých zvuků.
Vývojáři Line 6 se snažili co nejvěrněji držet modelovaných aparátů, takže například korekce se u každého modelu chovají trochu jinak z hlediska frekvencí i účinnosti. U některých historických modelů tak korekce mají menší účinnost (podobně jako modelované aparáty), naproti tomu u původních modelů Line 6 nabízejí maximální prostředky pro vybarvení zvuku.
Stejně jako u ostatních komb Line 6 výsledný zvuk dost podstatně ovlivňují i modelované reproboxy, o kterých platí to samé, co o modelech zesilovačů: jsou výraznější, různorodější a barevnější. Navíc - díky vylepšenému řešení ovládacího kolečka pro přepínání modelů zesilovačů a reproboxů - je přepínání modelů pohodlnější a přehlednější. Aktuálně zvolený model signalizují barevné diody okolo kolečka. Jen škoda, že podobný přístup nepoužili Line 6 i u korekcí, protože po přepnutí kanálu nebo modelu nemá uživatel k dispozici žádnou vizuální indikaci aktuálně nastavených korekcí, prezence nebo hlasitosti kanálu.
Prvotřídní efekty
Velmi podstatným vylepšením komb Flextone III jsou efekty. Uživatel má stále k dispozici šumovou bránu, kompresor, reverb, modulační efekty a delaye. Zatímco u předchozích generací flextonů byl výběr delayů a modulačních efektů dost omezený, zde je k dispozici šest delayů a šest modulačních efektů. Jedná se o nejlepší efekty ze skvělých efektových krabiček DL4 a MM4, takže mají vysokou kvalitu zvuku a dále rozšiřují zvukovou pestrost komba. Protože oba efektové pedály neustále používám, můžu potvrdit, že se výběr šesti nejdůležitějších efektů povedl vývojářům skvěle.
Mezi modely delayů najdete dvě pásková echa, analogové echo s modulací, dva druhy digitálního delaye a oblíbený model Sweep Echo, který cyklicky filtruje opakování. Mezi modulačními efekty jsou tremolo, chorus, flanger, phaser, leslie a model U-Vibe, všechno nejlepší exempláře daného typu efektů, jaké na krabičce MM4 najdete. Kromě toho, že je výběr efektů skutečně zdařilý, se zároveň podařilo dosáhnout snadného a účelného ovládání - parametry řízené ovládacím knoflíkem se mění podle typu efektu tak, aby bylo možné intuitivně dosáhnout požadovaného výsledku, navíc je k dispozici kombinace tlačítka a ovládacího knoflíku pro jemné doladění.
Zatímco Flextone II nabízel dva druhy reverbu, pružinový reverb a místnost, Flextone III poskytuje 16 reverbů, které zahrnují různé pružinové reverby, simulace místností a sálů a reverby typu plate. Bohužel lze typy reverbu přepínat pouze přes MIDI z počítačového editoru Line 6 Edit, a jsou pochopitelně také obsaženy v presetech. Přímo na kombu lze nastavit pouze hloubku reverbu.
Přístup ke skrytým funkcím
Jako digitální zařízení lze všechny vlastnosti komba Flextone III ovládat přes MIDI. Z popisu implementace MIDI na konci manuálu je zřejmé, že z počítače nebo MIDI kontroleru lze ovládat spoustu parametrů, které nejsou na kombu dostupné, například přesné nastavení efektů, simulovaný snímací mikrofon technologie A. I. R. II a další aspekty. Pro tyto úpravy a ukládání zvuků je určen software Line 6 Edit, který si můžete bezplatně stáhnout na adrese software.Line6.com a jenž se průběžně vyvíjí.
Přepínání kanálů a další funkce řeší pedály - buď jednoduchý FBV4 pro přepínání čtyř kanálů, nebo dražší FBV Shortboard s velkým displejem, který umožňuje pojmenovávat vlastní programy, je vybaven volume/wah pedálem, poskytuje přístup k zabudované ladičce komba a hlavně umožňuje používat všech 36 paměťových pozic pro kanály. Tento pedál je navíc vybaven vstupem pro externí volume pedál. Ke kombu je pedál připojen ethernetovým kabelem s konektory RJ-45, což zároveň zajišťuje jeho napájení. Pedály pro starší řadu POD 2.0/Flextone II bohužel nejsou s novou řadou Flextone III kompatibilní.
Flextone III přináší povedenou kombinaci vyspělých modelů zesilovačů a reproboxů a kvalitních efektů. Ovládá se tak snadno, že abyste začali hrát, nepotřebujete otevírat manuál - i když se z něj dozvíte o různých skrytých funkcích, stejně jako objevíte podrobné popisy jednotlivých modelovaných zesilovačů. Navíc manuál, jak je u Line 6 zvykem, je napsaný vtipně, čtivě a s nadhledem, což je mezi záplavou strohých produktových příruček skutečně příjemné osvěžení. Podstatné je to, že pokud si Flextone III koupíte, dostanete skvěle znějící bytelné kombo pro nahrávání i živá vystoupení, se kterým se prosadíte i v dost hlasité kapele.
Info:
Line 6 Flextone III je digitální kombo s 32 skvěle znějícími modely zesilovačů, kvalitními efekty a hlasitým výkonovým zesilovačem. Existují tři modely: základní 1 x 12"' kombo Flextone III bez přímých výstupů stojí 28 490 Kč, Flextone III Plus s přímými výstupy a možností připojení externího reproboxu stojí 34 240 Kč, stereo 2 x 12" kombo Flextone III XL s veškerými výstupy stojí 39 970 Kč. Rozšiřující 1 x 12" reprobox Flextone CAB stojí 8 380 Kč. Čtyřkanálový přepínač FBV4 stojí 4310 Kč, dokonalejší pedál FBV Shortboard stojí 11 880 Kč.
Plus:
vynikající digitální modelování
skvělé efekty
kvalitní výkonový zesilovač
snadné ovládání
Mínus:
základní verze Flextone III nemá přímé výstupy
na ovládacím panelu není indikována pozice korekcí v programech
různé modely reverbů jsou přístupné pouze přes MIDI