Line 6 DT25 a DT112 versus POD HD500X - Sňatek z rozumu aneb spolupráce analogového zvuku s digitálním
Lampový zesilovač DT25 (s kytarovým boxem DT112) versus kytarový pre-amp a multiefekt POD HD500X
Od nástupu digitálních technologií v kytarovém světě dochází k přesýpání zájmu o plně analogový zvuk, digitální simulaci nebo o kombinaci obojího. Firma Line 6 byla průkopníkem digitální simulace, a to už více než před dvaceti lety (založena byla roku 1996).
Tehdy překvapila řadu kytaristů dnes již legendární „červenou ledvinkou“, multiefektem POD. V roce 2014 vstoupil do firmy Line 6 gigant v oboru - firma Yamaha -, která dnes distribuuje tuto značku i u nás. Téma článku se nesoustředí jen na test jednotlivých zařízení, ale hlavně na fakt, jak se firma Line 6 vypořádala s kombinaci těchto zařízení: lampového zesilovače DT25 (vyrábí se i ve verzi komba DT25 112) a kytarového multiefektu POD HD500X. Tato zařízení se potkávají hlavně díky standardu Link 6, který firma Line 6 používá ke komunikaci, propojení a ovládání svých produktů mezi sebou.
Pojďme se prvně podívat na charakteristiku jednotlivých zařízení.
DT 25 Head
Verze lampového zesilovače, který jsem vybral k testu i kvůli zkoušce i jak si povede s jinými reproboxy (viz dále). Další verze tohoto aparátu je DT 25 112, což je kombo osazené 12” reproduktorem Celestion. Řadu DT a její lampovou sekci designoval slavný konstruktér lampových zesilovačů Reinhold Bogner, který vlastní svoji značku Bogner a na počátku svých aktivit se proslavil customizací lampových zesilovačů pro celou řadu slavných kytaristů. Jeden z jeho prvních zákazníků byl například Eddie Van Halen, kterému prodal zesilovač Marshall JCM800 se svými vlastními úpravami (za bratru tehdejších šest set dolačů).
Pojďme se blíže podívat na DT 25 Head. Je to dvoukanálový celolampový zesilovač (osazený lampami 1x 12AX7 a 2x EL84) s identickými korekcemi pro každý kanál a samostatnými hally. V podstatě všechny
ovládací prvky jsou zdvojené a rovněž oba kanály využívají stejné zvukové možnosti. Na každém kanálu si můžete vybrat ze čtyř zvukových kombinaci, od čistých zvuků až po plně zkreslené. Barvy zvuku by se daly popsat rozpětím charakteristickým pro zvuk šedesátých let minulého století až po současnost. Další možnost, jak měnit barvu a výkon, je přepnutí mezi třídou AB a A. První varianta využívá plného výkonu 25 W, druhá 10 W a každá nabízí jinou barvu zvuku. První poskytuje větší headroom, druhá varianta je dynamičtější, ale vše je otázkou celkového nastavení a vkusu jednotlivých hráčů. Další možnost je možnost přepnutí mezi konfigurací lamp. Přepnutí na pentodu zajistí více čistého zvuku, na rozdíl od triody, která má blíže k vintage zvuku (ten je při větší dynamice maličko nakřáplý, což ale není špatně). Oba kanály mají samostatné ovládání hlasitosti předzesilovačů a navíc ještě jedno společné regulaci hlasitosti pro koncový zesilovač.
Na zadním panelů najdete vstupy pro externí reproduktor ve všech impedančních konfiguracích (4-8-16 Ω). Je zde rovněž možnost ovládat zesilovač pomocí MIDI, můžete využít efektovou smyčku, vstup pro footswitch s možnosti přepínání kanálu i vypínání a zapínání hallu, direct out pro přímý výstup ve studiu a nebo i při živém hraním bez použití snímání pomoci mikrofonu. Dále je zde již vzpomínaný vstup a i výstup Link 6, který umožňuje propojit i více zesilovačů (nebo komb) řady DT25 mezi sebou pro synchronní komunikaci, ale hlavně pro připojení multiefektu POD.
V jižní části Německa mezi Stuttgartem a Mnichovem je město Ulm, kde se narodil nejen konstruktér lampových zesilovačů Reinhold Bogner, ale vznikla zde i legendární elektronka EL84, kterou najdete mimo jiné v koncovém zesilovači řady DT25.
DT 112 Extension Cab
K zesilovací si můžete přikoupit externí kytarový box Line 6 DT 112 Extension Cab, primárně určený pro zesilovač DT25, ale můžete ho použít i k jinému zesilovači. Stejně tak i v obráceném pořadí použít jiný reprobox k zesilovači DT25. DT112 Cab má zadní stěnu uzavřenou (produkuje více směrový zvuk). Kompaktní rozměr předurčuje i osazení jedním 12”reproduktorem Celestion o výkonu 90 W.
POD HD500X
HD500X je kytarový multiefekt s dvanácti přepínači a zabudovaným expression pedálem na ovládání všech parametrů, a to nejen hlasitosti a kvákadla (wah). Nabízí možnost šedesát čtyři presetů v osmi bankách (listech). Je to představitel nové generace multiefektů, kde máte vše v jednom. Sám o sobě simuluje předzesilovače, zesilovače, reproboxy a obsahuje všechny efekty, počínaje od kompresorů až po hally. HD500X má srozumitelnou a jednoduchou architekturu programování. Rovněž vše můžete editovat pomoci počítače díky Edit Software.
Na předním panelu HD 500X najdete základní ovládání (zkreslení, basy, středy, výšky, presence, hlasitost), které jsou téměř totožné s panelem zesilovače DT 25. Kromě tlačítek a otočných potenciometrů pro zadávání parametrů, můžete využít osm přepínačů k výběru jednotlivých bank, ale zároveň také k vypínání jednotlivých efektů v individuální bance. Vše doplňují dva přepínače na posunutí do další sady bank a další přepínač je zde pro aktivaci ladičky a nastavení doby opakování u delaye. Posledním přepínačem se aktivuje looper. Po zapnutí HD500X se na displeji zobrazí řetězec s body (bloky efektu), které můžete vyplnit jednotlivými efekty. Je to stejné, jako byste jednotlivé kytarové krabičky dávali vedle sebe a propojovali kabely. Pakliže máte v řetězci i simulaci zesilovače, můžete použít výše popsané základní korekce, které se uloží pro každý přeset zvlášť. Nabízí se i paralelní zapojení efektů.
Na čelním panelu v zadní části multiefektu jsou velmi dobře popsané vstupy a výstupy, což je velmi přehledné a usnadňuje to zapojení. Mimo tradičních vstupů a výstupů (FX smyčka, Link 6, MIDI, direct out, Variax - vstup pro modelingove kytary Line 6 - apod.), tam najdete i USB, pomoci kterého, jak už bylo řečeno, můžete všechny presety editovat v počítači. Je zde i vstup pro mp3 nebo CD přehrávač, pro hraní a cvičení s nahrávkami jiných interpretů. Tento pre-amp/multiefekt můžete použít jak k nahrávání, tak k živému hraní bez další aparatury, pomoci již zmíněných výstupů direct out (i ve variantě stereo). Takže základní shrnutí: V bloku FX najdete všechny dostupné efekty ve spojení se simulaci jednotlivých aparatur a máte kompletní řešení. Na webových stránkách výrobce si můžete stáhnout seznam aparatur, které jsou nasimulované, ale které kvůli autorským a duševním právům jsou přejmenované. Díky tomuto přehledu se můžete lépe zorientovat, který zesilovač nebo reprobox zastupuje jakého světového výrobce.
Hlavním důvodem téhle recenze byl test zapojení mezi DT25 a HD500X. Pro propojení mezi pre-ampem/multiefektem a zesilovačem se používá kabel XLR se stejným zapojením jako třeba u mikrofonního kabelu. Díky tomu zjednodušíte kabelový řetězec na kytaru, kabel jack-jack do multiefektu, kabel XLR (mikrofonní) z HD500X do zesilovače řady DT. Pomoci HD500X můžete ovládat zesilovače řady DT dvěma různými způsoby. Kanál A komunikuje po připojení s předzesilovači uloženými v multiefektu HD500X a kanál B využívá všechny možnosti lampového předzesilovače a multiefekt je zde použit jen jako efektový řetězec.
Musím uznat, že mě čekalo překvapení u kanálu A, kdy v případě čistých a crunch zvuků kombinace digitální simulace s lampovým prostředím zesilovače nabízí velmi dynamické zvuky. Pokud jde o větší zkreslení, je to otázka vkusu, ale tam bych zůstal u varianty kanálu B. Bez problémů můžete tyto kanály míchat v jakémkoliv počtu a pořadí, ale je nutné pochopit, že „dva kanály“ znamenají bezpočet kanálů s dvěma volbami řešení bez omezení přidávání dalších efektů, úpravy korekcí, hlasitosti apod. Kanál B uplatní hlavně kvalitu lampového zkreslením přímo ze zesilovače. Základní zvuk čistý nebo zkreslený, který si nastavíte na zesilovači na kanálu B, je pak nastaven natvrdo, a s tím už se nedá na zesilovací nic dělat. Na druhou stranu můžete k němu přidávat libovolně efekty včetně úpravy zkreslení, ale pouze z multiefektu. Jinými slovy, kanál A umí všechno, ale hlavně využívá multiefekt, naproti tomu kanál B spíše využívá lampový předzesilovač v kombinaci s multiefektem. Můžete i nemusíte kombinovat obojí, je to jen otázka vlastního požadavku.
Závěr
Pro ty, kteří chtějí cvičit, připravovat si zvuk kytary v jednotlivých presetech, nahrávat v domácích i profesionálních studiích a mít zároveň možnost přenášet zvuk do živého hraní pomoci lampového zesilovače nebo komba, je tohle vhodné a konečně řešení za srozumitelnou cenu.
Info:
Line 6 DT25 head je celolampový kytarový zesilovač osazený lampami 2x 12AX7 a 2x EL84 a na jehož vývoji se podílela firma Bogner.
Plus:
velikost
hmotnost
dostatečný výkon 10/25 W v lampovém provedení
4 typy přednastavených zesilovačů - Classic American, British Crunch, Class A Chime, Modern High Gain
dva identické kanály s možnosti vybrat výše uvedené 4 typy zesilovačů
zvládá bez problémů boxy osazené 2x 12” reproduktory
Doporučují pro úvod využít schéma, které je k dispozici s továrním nastavením pro všechny čtyři zvukové možnosti u každého kanálu. Výrazně to usnadní hledání “optimálních“ zvuků.
Mínus:
s boxy 4x 12”už se trochu pere, zvláště u čistého zvuku
Info:
Line 6 DT112 Extension Cabinet je kytarový reprobox osazený 12" reporuktorem Celestion G12H-90.
Plus:
opět pozitivní velikost
váha
cena
Mínus:
žádné
Info:
Line 6 POD HD500X je podlahový kytarový multiefekt, který nabizí řešení jak pro zkušebnu, tak i pro pódium a studio.
Plus:
Zdařilá verze modelingoveho mulitefektu.
Obsahuje vše, co je v dnešním kytarovém světě požadováno (www.line6.com POD technical support - manual - HD Series Model Gallery).
Vestavěný pedál na ovládání nejen hlasitosti nebo wah, ale i ostatních parametrů. Jednoduchá editace.
Cena.
Mínus:
Napájecí zdroj je separátně, není součástí šasi.
Info:
DT 112 Combo je nejekonomičtější řešení kombinace vestavěného reproduktorů a zesilovače, spolu s POD HD500X ideální volba. Velmi dobrá cena za zvukové možnosti komba.
Ceny
Line 6 DT25 Head | 18 590 Kč |
Line 6 DT112 Extension Cabinet | 6 790 Kč |
Line 6 DT112 Combo | 21 190 Kč |
Line 6 POD HD500X | 13 690 Kč |