Lehle RMI Acouswitch Junior - krabička určená zejména pro hráče na elektroakustickou kytaru
Lehle RMI Acouswitch Junior
Švýcarský nožík akustického kytaristy
Chceme hrát naživo s akustikou. Dobře, proč ne. Co k tomu potřebujeme? Určitě DI box. Od věci není ekvalizér. Pak občas nějaký ten efektík. A rozhodně nezapomenout na ladění. Hodí se i možnost nakopnout signál, když jdeme do plných... Hm, to všechno zavání proměnou pedalboardu na pořádnou elektrárnu. Anebo na to jít úplně jinak?
Wem zum Vorteil?
V první řadě je určen hráčům na akustickou kytaru, ale je možné jej v pohodě využít na elektriku. Nebo na obojí. Sdružuje v sobě několik funkcí: možnost přepínat mezi dvěma vstupy, pre-amp, čtyřpásmový ekvalizér, spínač efektové smyčky, skokové navýšení hlasitosti (boost) a DI box.
Das Aussehen
Na první pohled zaujme elegantní ploché tělo se zapuštěnými ovládacími prvky. Otáčí se s nimi kupodivu dobře (jen je třeba najít fígl, jak na ně) a přitom vyhoví prvotnímu požadavku každého šlapače efektů, omylem si neponičit potenciometry. Spínače jdou tak akorát, kontrolky mají elegantní svit, neoslňují, ta vpravo dokonce podle funkce mění barvu. Zapíná se zasunutím zdroje, který je mimochodem v krabičce.
Co se týče konektorů, nemá cenu je vypočítávat, mrkněte na obrázky. Podstatné je, že máme dva vstupy označené A, B a jeden výstup. Za zmínku stojí samostatný výstup na ladičku a výstup DI boxu v podobě XLR. Šikovné a ryze praktické záležitosti.
Když už je řeč o DI boxu, tak samozřejmě dává symetrický signál, ale co se na něm objeví (A, B, A + B), to záleží na našem nastavení. Dále u něj můžeme odzemnit tlačítkem Ground a přepínačem Pre/Post určíme, jestli beru signál ještě před průchodem ekvalizérem a efektovou smyčkou, anebo až za nimi.
Podobné funkce jako testovaný strojek nabízí Lehle Acouswitch IQ DI. Ten má mj. rozšířené možnosti routování signálu. Koncepce i barva jsou totožné.
Die Effekteinstellungen
Každý z nožních spínačů může pracovat v různých modech. Nejprve pravý spínač A/B. Ten řeší routování vstupů do výstupů. V prvním modu - Classic - volíme mezi vstupy A nebo B. Signál z A jde přes ekvalizér do obou výstupů, tedy Line Out a konektoru XLR DI Out. Co je zajímavější, pokud je aktivní vstup B, tak ten jde do obou výstupů bez průchodu ekvalizérem. Využití je jasné: Ekvalizér máme nastavený pro jeden nástroj, druhý jde přímo do lajny. Ve druhém modu - Electro Acoustic - je jediným rozdílem neaktivní výstup DI. Poslední, třetí mod - Teacher’s - přepíná mezi smícháním obou vstupů do sebe (A + B) anebo spíná samotné B.
Pokud je připojený pouze jeden nástroj, pak přepínáním A/B měníme úroveň, protože jdeme přes individuálně nastavené Volume A resp. Volume B.
Druhý spínač Mute/Loop/Boost určuje, zda dojde k poslání signálu do smyčky, jeho zatlumení, anebo naopak k nakopnutí. K dispozici máme čtyři režimy nabízející různé kombinace těchto funkcí. To vše navíc v souvislosti s nastavením přepínače A/B. Úroveň nakopnutí nastavíme samostatným potenciometrem.
Možná to zní složitě, ale všechno to dává smysl a velmi rychle oceníme nabízené možnosti. Je patrné, že se výrobce vyzná. Ani jedna z kombinací nastavení modů není jalová, nic nechybí, nic nepřebývá, vše je dobře využitelné.
Proč německé názvy odstavců? Inu, protože Lehle je přece z Německa. Ale přiznávám se, že trošku páskuju; německy neumím, pomáhala mi manželka...
Zvláštní je způsob přepínání modů. Neděje se prostřednictvím přepínačů, ale tím, že před zapnutím přístroje podržíme nožní spínač, jehož režim měníme. Postupně začne problikávat LED dioda (jednou, pak dvakrát, pak třikrát...) a puštěním spínače ve chvíli toho správného probliknutí máme nastaveno. Přiřazení počtu blikání jednotlivým režimům najdeme v manuálu. Bylo by mnohem šikovnější, kdyby to bylo napsáno na těle krabičky, třeba zespoda. Nehledě na to, že při této proceduře dochází k lupancům, doprovázející každé zapnutí přístroje.
Der Schall
Zvuk je jedním slovem parádní. Signál je po průchodu krabičkou nezměněný, přitom pevný, a hlavně parádně barevný, plný alikvotů. Ekvalizér má šikovně zvolená pásma, připomeňme, že je čtyřpásmový. Umí zvuk dobarvit, i při extrémnějších nastaveních zněl nástroj přirozeně. To nebývá tak úplně zvykem, zvlášť u levnějších ekvalizérů.
Projevilo se tu známé rčení, že kvalitní aparát zesílí jak silné, tak i slabé stránky nástroje. Z levnějšího nástroje jsme sice nedostali zázračný tón, ale ekvalizér dokázal slabší místa posílit a zvuku rozhodně pomohl. Nicméně nedostatky v podobě menšího podílu alikvotů nebo nevyrovnanosti v hlasitosti strun máme jako na talíři. Naopak s kvalitní kytarou bylo souznění parádní, ekvalizér stačilo použít jenom symbolicky a výsledný zvuk byl jedna velká krása. Veškeré přepínání probíhá bez lupanců, tiše a nenápadně.
Moc se mi líbilo zapojit elektroakustickou a elektrickou kytaru. Čistá elektrika navíc zněla lépe, jako kdybych měl navíc piezosnímače.
Die Ausnutzung und der Abschlu
Acouswitch v sobě sdružuje mnohé potřebné pro hraní s akustikou. Tím je dáno jeho využití v podobě jedné univerzální krabičky nahrazující množství komponent. Drží se osvědčené kvality výrobků Lehle, promyšlené a dotažené koncepce, a navíc se nebojí kráčet po vlastní cestě.
Info:
Lehle RMI Acouswitch Junior je krabička určená zejména pro hráče na elektroakustickou kytaru. Sdružuje v sobě předzesilovač, ekvalizér, přepínač efektové smyčky, DI box. Má dva vstupy ovládané nožním spínačem a druhý nožní spínač pro různé kombinace směrování signálu. Doporučená cena XXXX Kč.
Plus:
design a konstrukce
zvuk
funkční možnosti
variabilita napájení
Mínus:
způsob přepínání režimů
FX smyčka je pouze sériová
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Hmotnost | 1 kg |
Rozměry | 15 x 16 x 4,5 cm |
Napájení | 9–15 V DC, 7–12 V AC |
Proudový odběr | max. 150 mA |
Frekvenční rozsah | 50 Hz – 100 kHz (+0, –2 dB) |
Zkreslení | 0,01% |
Impedance vstupů A, B | 5 MΩ |
Impedance smyčky | 250 Ω (send), 50 kΩ (return) |
Výstupní impedance | 250 Ω |
Odstup S/N | -94 dB na 1 kHz |
Maximální gain | ± 15 dB |
Rozsahy ekvalizéru | |
Bass | ± 15 dB @ 80 Hz |
Low mid | ± 15 dB @ 360 Hz |
High mid | ± 15 dB @ 2 kHz |
Treble | ± 12,5 dB @ 10 kHz |
www: