LD Systems LAX 6D - malý rozměrem, velký zvukem
Kde jsou ty doby, kdy si za „bolševika“ někteří z nás dříve narozených vyráběli (či nechali vyrobit) malé mixážní pultíky o pár vstupech, většinou bez korekcí, s vývodem na pětikolíku do magneťáku či gramofonového zesilovače. Ti šťastnější byli pro změnu majiteli povětšinou „regenťáckých“ nebo „vermoňáckých“ powermixů s magickým okem a pružinovým hallem či mixpultů značky Tesla a jiných podobných zařízení. Ale hrálo to, což bylo podstatné, a svůj účel to splnilo.
Doba se změnila, elektronika v hudebním průmyslu všeobecně zaznamenala obrovský vzestup díky novým technologiím a zpracováním nejen pro všestranný a zvukový výkon, ale v neposlední řadě i s ohledem na snížení hmotnosti těchto komodit. Mezi tyto komodity patří „řídicí centrum hudebních produkcí“ v podobě mixážních pultů pro naše hudební produkce nebo nahrávání.
Jedním z nich je mixážní pultík LAX 6D, „malý rozměrem, ale velký zvukem“. Jedná se o velmi jednoduchý šestikanálový mix, který je vybaven třípásmovými korekcemi, DSP dvacetičtyřbitovou efektovou jednotkou se sto programy.
Popis
Úvodem je potřeba říci, že firma nic neponechává náhodě, mix jsem docela dlouho „doloval“ z přepravní krabice, kde byl v igelitu zajištěn proložkami proti nárazům. Velmi mile mě překvapil pěknou elegantní konstrukcí z masivního plechu s hmotností dva kilogramy včetně adaptéru.
Na zadní straně mixu je umístěn vypínač mixu (Power) a vypínač fantomového napájení (Phantom) pro kondenzátorové mikrofony.
Vstupní šavle od shora dolů je vybavena mikrofonním XLR konektorem, šavle 1 a 2 linkovým vstupem (jack) 1 až 6. Poté následuje potenciometr (pouze 1 a 2) Trim (Gain) s parametry +15 dB až –25 dB pro linkový (jack) vstup a 0 dB až 40 dB pro mikrofonní (XLR) vstup.
Dále níže jsou umístěny tyto potenciometry:
Výšky (HF): –15 dB/+15 dB/12 kHz
Středy (MF): –12 dB/+12 dB/2,5 kHz
Basů (LF): –15 dB/+15 dB/80 Hz
Sběrnici Aux (ve výbavě je pouze jedna sběrnice) lze použít pro efektovou jednotku nebo na odposlechy, lze pochopitelně zkombinovat obojí najednou (odposlech plus efekt), ale je potřeba si „pohrát“ s úrovní. Je škoda, že nemá druhou sběrnici. Níže nalezneme panorámu a potenciometr hlasitosti (oba otočné s rozsahem od 0 dB do +15 dB). I když je někdo zvyklý na posuvné fadery, tak si při častějším používání na otočné potenciometry zvykne.
Po pravé straně mixu nahoře jsou umístěny vstupy pro dva jacky Aux Returns L/R a Aux Sends. Dále jsou zde cinche (RCA) vstupy L/R a výstupy L/R. Ne zrovna šťastně je zde řešen výstup pro jack na sluchátka (Phones).
Níže jsou umístěny dva vstupy jack (škoda že ne XLR konektory) pro L/R Main Mix Ouput, dva jacky Control Room Output (pro signál reproduktorů odposlechu nebo do sluchátek). Hlasitost výstupu se řídí potenciometrem Phones/Control Room umístěným po pravé straně dole. Vedle tohoto potenciometru je potenciometr hlavního výstupu (Main Mix – level). Nad ním je měřič úrovně s rozsahem –24 dB/+12 dB. Po levé straně tohoto měřiče jsou vypínače hlavního mixu (Main Mix) a Control Roomu.
Ve středu mixu je umístěn otočný potenciometr (Program – Pusch) na zadávání presetů programů DSP a po jeho levé straně je dvoumístný displej s čísly jednotlivých programů svítící červeně (Funktion). Po zadání vybraného efektu je potřeba stlačením potenciometru potvrdit výběr efektu. Pokud není výběr potvrzen, displej s programem problikává. Pokud chcete efekt vypnout, je zde níže umístěno tlačítko DFX Mute s kontrolní ledkou a jeho stlačením efekt vypnete; tímto se rozsvítí kontrolka červeně. Okamžité vypnutí efektu je velice pohotová záležitost, kterou každý v praxi rád uvítá. Pod tímto tlačítkem je umístěna LED kontrolka indikující zapnutí fantomového napájení. Pod ní je vypsána legenda s názvy programů efektů. Úroveň/síla efektu se nastavuje potenciometrem Aux Return.
Seznam presetů
Echo, Echo + Verb, Tremolo, Plate, Chorus, Vocal, Rotary, Small Room, Flanger+Verb a Large Hall.
Zajímavé jsou programy presetu Chorus (40–49), Vocal (50–59), Rotary (60–69) a velmi povedený program Large Hall (90–99). Tato efektová jednotka je opravdu povedená a navíc s velmi jednoduchým intuitivním ovládáním.
Použití mixu
Pult sice nemá dvě sběrnice aux, inserty pro přídavná zařízení a vypínač mute pro utlumení jednotlivých kanálů, ale najde si zcela jistě své uplatnění v menších muzikantských uskupeních při živých vystoupeních, submixech, zkušebnách a v domácích studiích. Zkoušel jsem přes tento mix nahrávat. V celkovém výsledku je zvuk čistý, navíc nikde nic nechrastí v „poťákách“ a v neposlední řadě nešumí jako Niagarské vodopády. Zkrátka a dobře: mix je malý rozměrem a velký zvukem, k tomu ještě s velmi pěkným designem.
Slovo na závěr
Nezbývá nic jiného než s klidným vědomím a svědomím ho doporučit. Když vezmu fakt, že to jsou dvě nádrže benzínu nebo sto čtyřicet desítek točených, tak cena je opravdu více než příznivá i pro ty, kteří mají hlouběji do kapsy. Škoda, že manuál není v jazyce českém, ale pouze v německém a anglickém.Manuál je výborně graficky zpracován, vše je stručně a jasně vysvětleno a popsáno.
Info:
LD Systems LAX 6D je malý mixážní pult s dvěma mikrofonními a dvěma stereofonními linkovými vstupy, s jednou sběrnicí aux a efektovým DSP procesorem. Doporučená maloobchodní cena je 2475 Kč.
Plus:
bytelná konstrukce s velmi pěkným designem
interní DSP 24bitová efektová jednotka se sto programy
velmi jednoduché ovládání
čistý zvuk
velmi příznivá cena
Mínus:
absence druhé sběrnice aux
absence insert vstupů pro přídavná zařízení
absence vypínače mute
absence vstupů pro XLR na hlavním výstupu
absence českého překladu manuálu
Technická specifikace:
rozměr: 285 x 180 x 65/45 mm
hmotnost: 2 kg včetně adaptéru
mikrofonní vstup: elektronicky symetrický, konfigurace diskrétního vstupu
zkreslení: 0,005 % při +4 dB,1 kHz
odstup šumový (SNR): 102 dB
rozsah vstupního zesílení: 0 dB až 40 dB
frekvenční rozsah: 10 Hz při 45 kHz, +/–3 dB
impedance mikrofonních vstupů: 3,6 kΩ
impedance linkových vstupů: 10 kΩ
DSP efektová jednotka: 24 bitů, 100 efektů
adaptér: input 220 V, 50 Hz, output 36 V, 300 mA