LD Systems ICOA 12 ABT - aktivní reprobedny řady ICOA
Tak mi zase něco přišlo domů. Poštovního holuba tentokrát radši nechali v budce se zrním a poslali poštovního kondora, i když co je to dvacet kilo pro profesionály? To jsem se spíš zadýchal já, když jsem se s lepenkovou krabicí potácel po strmých schodech do své podkrovní komůrky. Tak či jinak, rád jsem si ale osahal i tuhle hračku, o níž vám tu, již s ní seznámen, něco napíšu.
Začnu zase trochu zeširoka. Od té doby, co se pulzní zesilovače (i. e. zesilovače ve třídě D) přesunuly z oblasti technického zázraku do oblasti běžného používání, se s různě vybavenými aktivními pulzně buzenými bednami téměř roztrhl pytel. V různých tvarech a výkonech, a s rozličným příslušenstvím. Jako když si svůj původně oblíbený večerní salát zkoušíte namíchat pokaždé trochu jinak, aby vám už nelezl ušima zpátky ven. Ovšem co zatím technici nedokázali zdigitalizovat ani impulzně řídit, je reproduktor a lidské ucho. Ale pokrok spěje kupředu. Možná se někteří naši zmutovaní a nákazám odolní potomci budou rodit s D/A převodníkem místo ušního hlemýždě- Počkejme si a uzříme, dožijeme-li se toho
Popis vnější
Reprobedna má vyzkoušený tvar stranově souměrného šestibokého hranolu, takže může stát na podlaze čelem vpřed a osou svisle, anebo ležet na podlaze čelem šikmo vzhůru jako odposlechový monitor, k čemuž má na stěně předpokládaného dotyku s podlahou dvě ližiny z tvrdé gumy. Nebo také může býti zavěšena za některou z šesti konzolí se závitem M10, jichž má po dvou nahoře, dole a vzadu (z pohledu na bednu stojící „na úzko“). Na spodní stěně při témž pohledu jsou vedle ještě dvě konzole o průměru 36 mm bez závitů, tedy díry pro nasazení reprobedny na tyč stojanu, či dvě tyče. Kromě toho má bedna dole na spodní stěně další tři gumové ližiny. Anebo jsou to hodně placaté nožky, chcete-li.
Protilehlá zadní šikmá stěna je bez gumy a je na ní panel s elektronikou. Popis ovládacích prvků je orientován, jako by bedna měla stát svisle, takže pokud leží nachystána pro hlasitý odposlech, musíte naklonit hlavičku, jako když datel hledá červíky v kůře stromů, ale jinak to asi nejde. Popíšu ji svisle. Shora je modře podsvětlený znakový i grafický displej zobrazující o bedně leccos funkčního. Vpravo vedle něj je digitální točítko-tlačítko, které v běžném stavu mění celkovou hlasitost bedny, a po jeho stisknutí naběhne na displeji menu s možností nastavit vestavěný jednoduchý ekvalizér, dozvuk, či připojit vstup bezdrátově přes vestavěný Bluetooth. Pod nimi jsou dva analogové regulátory hlasitosti pro dva další analogové vstupy. Vedle nich je 1/8”jack (samice) pro asymetrický linkový vstup označený Aux. V zákrytu pod regulátory jsou dvě samice kombinovaných konektorů XLR/TRS pro dva analogové vstupy, linkové či mikrofonní. Vedle nich v zákrytu pod malým jackem je panelový samec XLR s linkovým výstupem pro řetězení týchž beden nebo pro vstup subwooferu. Zcela dole na opačné straně panelu je síťový vypínač a třípólový panelový samec pro síťový kabel typu Schuco, podobně jako u počítačů. Tenhle má navíc hned u sebe chlíveček pro přístrojovou skleněnou pojistku.
Zepředu jsou nahoře i dole pohodlná transportní madla. Vlastní reproduktory kryje zahnutá lakovaná perforovaná ocelová mřížka s firemním logem. Další dvě madla s výřezy v bedně pro ruku jsou na zadních šikmých stěnách. Uspořádání reproduktorů v bedně je koaxiální, menší výškový reproduktor je tedy v ose před větším středobasovým tak, aby veškerý zvuk přicházel k posluchači z jednoho místa.
Jak to funguje
Analogové vstupy fungují nezávisle a pomocí regulátorů je lze ztlumit až do ticha. Všechny vstupy fungují slušně, nikde nic nehučí, nebručí ani necvrliká.
Spárovat bezdrátový vstup se zdrojem signálu přes Bluetooth jde bez problémů, takže bednu můžete krmit signálem z mobilu, na němž si třeba najdete něco na YouTube, pokud tam nic nemáte uloženo. Překážkou může být, že se bedna nastaví komplet jako standardní zvukový výstup toho mobilu, takže reprodukuje i všechny jeho systémové zvuky, anebo se všemi posluchači sdílí, pokud vám během hraní někdo zatelefonuje. Tohle si už ale musíte vyřídit se zdrojem toho signálu a jeho nastavením, tedy s tím mobilem či tabletem. Nepochopil jsem úplně, jakým způsoben se signál dělí, pokud máte tytéž bedny dvě a vyžadujete po nich bezdrátovou stereofonii, ale snad to nějak taky půjde. Mně půjčili bednu jenom jednu.
Nebudu z vás dělat Marťany dalším stopadesátým vysvětlováním, jak funguje zesák ve třídě D. Udělám si místo toho trochu reklamu a odkážu vás na některý z předchozích testů podobných zařízení, pod nimiž je hrdě podepsána moje maličkost a kde je i příslušný popis. A tož chronologicky:
Zesilovač Bose PowerMatch PM85002014/07, strana 82
Aktivní PA satelit Bose F1 2016/12, strana 68
Aktivní reprobedny Monkey Audio Lemur 52019/05, strana 68
Aktivní studiové monitory KRK Rokit 7 G42019/09, strana 48
Malé PA od HK Audio - Lucas 2K152019/09, strana 52
Aktivní studiový monitor iLoad MTM2020/04, strana 50
Zvuk reprobedny
Zvuk bedny je jasný a přehledný a hlasitý úměrně výkonu vestavěného zesilovače. Čarování s ekvalizéry není při aspoň trochu slušném signálu potřeba. Nastavení plus či mínus 3 dB taky není nikterak výrazné. Samotně hrající bednu bych si představil buď pro reprodukci řeči, nebo jako hlasitý jevištní odposlech, na němž nepožadujete výrazné basy. Pro plnokrevný přenos hudby při použití jako PA bych ji nejspíš doplnil ještě o nějaký ten subwoofer pro dvě spodní oktávy. Ty ale výrobci nabízejí taky.
Koaxiální uspořádání reproduktorů jsem příliš neocenil, tedy kdybych si o něm nepřečetl a nepodíval se dovnitř, asi bych si ho ani nevšiml. Myslím si, že zvuk bedny by byl stejně dobrý, pokud byly repráky vedle sebe. Při předpokládané vzdálenosti ucha posluchačova od repráků mi to přijde nadbytečné. Koaxiální monitory obvykle hrají svou roli spíš ve studiích nebo pro domácí high-endový poslech, ale nikomu neberu, pokud by na to měl jiný názor. Určitě to ničemu nevadilo.
Bolestí zařízení tohoto druhu, tedy aktivních reprobeden se zesilovači ve třídě D, bývají vysokofrekvenční filtry, propouštějící nevelké vyzařování neslyšitelných frekvencí okolo 100 až 300 kHz ven do prostoru vlivem nedokonalého odfiltrování modulační frekvence pulzního zesilovače. Ať už ve formě elektromagnetické, nebo možná i ultrazvukové. Ani odborníci se neshodnou na tom, jak moc a čemu to vadí. Zveřejněním hodnot se ale občas dostávám do problémů, proto si ji tentokrát nechám pro sebe, přestože v tomto případě patřily k těm slušnějším.
Závěrem
Bytelný zvuk bedny dohromady se zesilovačem za nepříliš horentní peníz. Bezdrátový vstup přes sběrnici Bluetooth. Pohodlné nošení beden držených za madla (v hladké lepenkové krabici je to už pro jednoho horší). Dostatek madel i úchytných konzolí a bytelné gumové nohy všude tam, kde mají být. Nad to jednoduché, funkční a vcelku blbuvzdorné ovládání. Chcete-li, mějte. Dobrá volba.
Info:
LD Systems ICOA 12 ABT je aktivní satelit pro malé PA nebo odposlechový monitor buzený vestavěným zesilovačem ve třídě D s analogovými vstupy a bezdrátovým digitálním vstupem prostřednictvím sběrnice blue-tooth. Cena je 11534 Kč.
Plus:
dobrá přenositelnost
čistý zvuk
jednoduchá a pochopitelná obsluha
dostatek uchycovacích bodů
Mínus:
Možná je to moje mínus - nepochopil jsem, jak přenášet bezdrátově stereosignál.
Technická specifikace
typ | dvoupásmová aktivní reprobedna s 12” baso-středovým reproduktorem a 1”výškovým |
maximální výkon zesilovače | 1200 W |
úhel akustického vyzařování | 90 ° x 50 ° |
efekty | digitální signálový procesor s třípásmovým ekvalizérem a umělým dozvukem |
vstupy | 2 analogové vstupy mikrofon/linka s odděleným ovládáním hlasitosti |
výstup | linkový výstup pro kaskádní spojení více reprobeden |
vatup | přenos vstupního signálu přes Bluetooth 4.0 |
uchycení | 6 šroubových uchycení M10 |
rozměry | 375 x 635 x 396 mm |
hmotmost | 19,9 kg |