Laney Black Country Customs TI Boost - kytarový overdrive
Začnu, jak jsem ještě nezačal. Od konce. Ta krabička je hrozně dobrá! Výrobce Black Country Customs i nám zasvěcenějším možná ještě nic neříká. A já se to budu snažit dnešním testem změnit. Už jen proto, že si to prostě tihle Britové podle mě za dobře odvedenou práci prostě zaslouží.
Výraz Black Country má souvislost s průmyslovou oblastí ve střední Anglii, zhruba severozápadně od Birminghamu. Kvůli ložiskům černého uhlí a železné rudy se stala tato oblast už od 17. století centrem anglického těžkého průmyslu. Bezútěšná průmyslová krajina, obrovská míra nezaměstnanosti a vysoký podíl přistěhovalců dělá z této oblasti kraj rázovitý, včetně obyvatel, kteří nejdou k ostřejšímu slovu, ne-li činu, daleko... Pokud si dobře vzpomínám, Black Country nám dala nejednoho výrazného rockového hudebníka, umouněný tady vyrostl zde namátkou - Bonham (otec i syn), Plant, Glen Hughes...
Za pojmem Black Country Customs je parta vysoce kvalifikovaných techniků kytarových zesilovačů, kteří za sebou mají i padesát let nepřetržité práce v oboru. A po těch letech moudření v nich vyvstala určitá touha navrhnout a vyrábět výrobky opět takovým způsobem jako tenkrát. A s důrazem na detaily, které vycházejí z toho skoro hmatatelného procesu, kdy se od počátečního návrhu i následné stavbě věnuje člověk. Padesát let práce, a my je neznáme? Ale známe... Black Country Customs je totiž taková „customshopová“ odnož pro mě asi hned druhé nejvýznamnější legendy britského kytarového zesilovače a to - Laneye.
A za zkratkou TI v názvu dnes testovaného TI Boostu není nikdo menší než Tony Iommi, který právě na prvním albu Black Sabbath (a i z hlediska dnešní hudby nesporně zlomovém) použil právě zesilovač Laney LA100BL. Abychom TI Boost pochopili, je nutný příběh, kdy kytarový zvuk onoho prvního alba Black Sabbath je výsledkem řady klíčových složek, zejména však zesilovače LA100BL a také pedálu Dallas Arbiter Range Master, který Tony v té době používal. Údajně před jedním koncertem v Cumbrii kytarista z místní kapely Tonyho oslovil,, že by mohl Tonyho Range Mastera zvukově vylepšit... A Tony souhlasil. Jaká to byla změna, dnes už nikdo neví, důležité bylo, že to znělo to opravdu dobře a LA100BL s ním dostal zvuk, který hledal. Modifikovaný Master Range používal živě i ve studiu až do roku 1979, kdy ho někdo vyhodil. A kromě jeho tehdejšího kytarového technika nikdo neví proč... A od té doby měl mít Tony už jen v hlavě ten zvuk, zvuk, který ho nejprve inspiroval k hraní jedněch z nejznámějších riffů, a myslel si, že už se nikdy nevrátí... No až teď!
A právě když v BCC začali diskutovat o možnosti vytvořit repliku původního Tonyho zesilovače LA100BL, který je už mimochodem také k mání, uvědomili si, a to prý poměrně rychle, že by také bylo potřeba něco na dokopnutí vstupního signálu. A tak se začátkem konstruování nového modelu zesilovače šla ruku v ruce i práce na pedálu, který má fungovat stejně jako Tonyho modifikovaný Range Master. A to dokonce ve spolupráci se samotným kudrnáčem Iommim, a tak může pedál nést jeho jméno. Pedál má díky tomu fungovat stejným způsobem. S výraznějším snížením basů a posílením ve středních frekvencích a většími ekvalizačními možnostmi oproti Dallas Arbiteru, aby byl atraktivnější pro více hráčů, kteří díky tomu mohou snáze najít ten svůj zvuk.
V jednoduchosti je síla a TI Boost je skutečně jednoduchý pedál.Se čtyřmi potenciometry, které umožňují ovládání Drive a Volume s možností nastavit basové a výškové frekvence (tyto potenciometry mají šikovnou aretaci ve střední poloze) a páčkovým přepínačem pro tři možnosti nastavení středů. To celé v bytelném kovovém odlitku v černé metalíze s kontrastní bílou destičkou na vrchní straně. Díky ní je veškeré ovládání přehlednější a výborně viditelné. Konektorově pedál nabízí vstup a výstup pro nástroj a aparát a konektor pro připojen síťového adaptéru, a to klasicky 9 V DC (center negative). Zapnutí efektu signalizuje červená LED dioda. Logo Laney, a to velmi nevýrazné, najdeme na čelní straně efektu a na spodní straně pod textem, který nás potěší tím, že výrobek je designován i vyroben ve Spojeném království.
Krabičku jsem testoval s aparátem Victory Amp Sheriff 44 britského střihu. Zvuk mě opravdu příjemně překvapil. Bohatostí zvuku v celém spektru, které je u elektrické kytary důležité, s důrazem na středy, jejichž charakter můžete měnit třípolohovým přepínačem a teplostí, kterou kytarový signál získá při mírném i velkém zkreslení a „měkkou křupavostí“ při větším nastavení drive. Překvapil mě také jedinečností, svým charakterem je unikátní. Nějakým způsobem signované produkty si bohužel zákazníci fixují na konkrétní osobnost. TI Boostu bych přál, aby byl brán nejenom jako pedál, který nám pomůže k charakteru Iommyho muziky, ale i jako zvukově velmi univerzální overdrive, který můžeme vkusně použít kdekoli.
Mně osobně se moc líbí. Moc. Může za to taky takový pocit, kterého se nemůžu zbavit... Že pár lidí z megafirmy nebo mamutí společnosti, která v poslední době chrlí takové, řekněme shovívavě, konzumnější produkty, si prostě řeklo, že je potřeba udělat něco jinak. Jako tenkrát. A i když sami tvrdí, že když něco děláte tímhle způsobem, tak „cíl cesty ne vždy přichází“, tak tady fakt přišel. A já z toho mám opravdu radost. I z toho, že spravedlnost existuje.
Info:
Laney Black Country Customs TI Boost je podlahový kytarový efekt typu overdrive, vytvořený ve spolupráci s Tony Iommym pro získání typického zvuku raných nahrávek Black Sabbath. Cena je 3250 Kč.
Plus:
zvuk
dílenské zpracování
poctivost výrobce v přístupu k věci
design - jednoduchý, vkusný, funkční
made in UK
Mínus:
Možná jen, že se to musí při výměně baterie rozmontovat. Ale není to třeba plus?
Technická specifikace
ovládací prvky | Drive, Volume, Low, High, přepínač Mid Boost (Hi Mid, Neutral, Low) |
napájení | baterie nebo adaptér 9 V DC (mínus uprostřed) |
spotřeba | 40 mA |
výstup | bufferovaný |
Web